Bukefalos 28 år!

Hosthäst - pappersströ eller inte?

Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

Tack så mycket för alla svar!

Vi har funderat en hel del nu och som det ser ut nu kommer vi ha hästarna inne som vanligt (dvs ingen lösdrift, det får bli ett kommande projekt isf), men vi kommer lägga in en gummimatta i pållans box vilket kommer minska strömängden hos henne. Hästarna kommer stå på kutterspån (och de andra även på torv som underlag i spånbädden) som är dammavskiljt. Spånet vi har haft den senaste tiden har varit spån hämtat direkt från ett sågverk vilket dammar något otroligt, så förhoppningsvis räcker det med att vi byter till ett dammfritt spån och hjälper inte det får vi väl skaffa pappersströ till pållan iaf.

Vi har som sagt även bytt till hösilage och hästarna går ute så länge som möjligt (MINST 11 h/dag) och vi kommer givetvis även i fortsättningen undvika att mocka/sopa när hästarna är inne. Dessutom står stalldörren öppen hela dagarna och fr.o.m nu kommer den även få stå öppen som halvdörr nattetid.

Och så ska jag försöka köpa några örter och ge pållan, t.ex. vitlök och lakritsrot är väl det jag hört mest om så det kan väl inte skada att prova iaf? Jag har även dammsugit stallet så det kommer vara så dammfritt som möjligt när hästarna kommer in iaf.

Så, tror ni det här räcker? Eller låter det som en bra lösning? Lösdrift osv vore väl givetvis det allra bästa, men det får som sagt bli i framtiden, så jag hoppas det här räcker så länge...
 
Senast ändrad:
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

Så hosthästen skall inte ha torv? Torv är det strö som binder ammoniak i särklass bäst.
Viktigt när det gäller spå är att man omsätter det snabbt eftersom det mals ner av hästen o blir dammigare efterhand om det är torrt kan det vara bra att vattna.
PL
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

Nej, jag tänkte att eftersom hon får gummimatta i sin box så räcker det med spån till henne. De andra kommer ju bara ha torv som underlag i sina (spån)bäddar.

Fast är det bättre med torv så kanske hon borde stå på det istället då? Har ju fått svar här att torv är bäst, men när jag sökte lite verkade dammavskiljt spån vara lika bra (eller rentav bättre enligt vissa).

Svårt att reda ut vad som egentligen är 'bäst'. :crazy:
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

Det är inte alltid det finns ngt säkert bäst!
Det finns hosthästar som blir sämre på torv.
PL
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

Ja, givetvis är det individuellt men man vill ju inte gärna satsa på något som folk har erfarenhet av som dåligt för en hosthäst.

Sen vad min pålla mår bäst av är ju svårt att veta. Hon har stått på både halm (innan min tid), spån och torv (endast blandat med spån). Detta utan att sluta hosta så jag tror ju inte heller att allting hänger på vad hon står på för strö.

Men eftersom jag inte kan utgå efter vad min pålla reagerat minst på när det gäller strömedel och därmed också skulle må bäst av måste jag ju lyssna en del till vad andra säger och då är det ju svårt när alla säger olika.

Fast oftast är det väl så att man har olika erfarenheter av olika saker just pga att mycket är så individuellt, så det är ju förståeligt, men gör det inte direkt lättare att välja.. ;)
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

När min ponny börja hosta efter sommarbetet bytte jag till papper, vattnade höet och blötlade kraften också. Pappersströ är olika från vilken leverantör du tar ifrån. Mitt papper var dammigt första dygnet, men då drog jag bara över det med lite vatten så la sig allt och hon slutade hosta. Hon står i ett stall med 15 boxar, varav 4-6 har papper och dom närmast henne har inte det.. :grin:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 237
Senast: Twirro
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 911
Senast: lizzie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: tanten
·
Hästvård Letar efter häst och har hittat en riktigt trevlig häst som uppfyller alla kriterier, men... den hostar. Har enligt ägaren hostat ca...
2
Svar
20
· Visningar
2 562
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp