Bukefalos 28 år!

Hosthäst - pappersströ eller inte?

aiquen

Trådstartare
Jag har en 22-årig fjordhästdam som tyvärr är hosthäst, vilket hon har varit så länge jag har känt henne.

Hon står i ett stall som tyvärr inte har den bästa ventilationen då det är ganska litet och har precis godkänd takhöjd. Däremot ligger stallet i en GAMMAL ladugård så fönstrena osv är ju knappast särskilt täta så det är aldrig mer än max 5 grader varmare i stallet än vad det är utomhus.

Hittills har vi om vintrarna alltid gett henne hö. Vi har dock blötlagt höet hon har fått inomhus, men inte haft möjlighet att blötlägga det höet hon och de andra hästarna ätit utomhus om dagarna. Hon har också fått gå ute minst 11 h/dag och jag har givetvis aldrig mockat eller sopat då hästarna varit inne.

Detta har dock inte räckt utan hon har hostat varje vinter och i somras gick det inte över förrän vi kommit en bra bit in i betessäsongen (= ute dygnet runt och inget hö). :( Då åt hon visserligen även lucernhack vilket kanske inte är att anse som det bästa för en hosthäst..

Till den här vintern har vi därför bytt ut höet mot hösilage och visserligen går hon ute ännu, men än har hon inte börjat hosta (*peppar peppar*) av det.
Vi har dock även funderingar kring vad vi kan göra för att underlätta för henne när hon kommer in.

Jag går i tankar om att börja använda pappersströ i hennes box (hittills har hon och de andra stått på kutterspån, och det får de andra antagligen fortsätta med även om vi börjar använda papper till henne eftersom det skulle bli alldeles för dyrt annars) eller ivf strunta i permanentbädden eftersom damen kör elvisp om nätterna så det är ett rent helvete att hålla i ordning en fin bädd åt henne.

Nu har dock min käre far :devil: pratat med en hästkunnig på jobbet och enligt denna är det enda man kan göra att gå över till hösilage eftersom pappersströ dammar lika mycket som spån, och således är helt onödigt. Jag har dock alltid hört att pappersströ är det bästa alternativet till hosthästar, så nu frågar jag här också; dammar verkligen pappersströ lika mycket som spån?

Vi har även funderat lite kring lösdrift men det enda alternativet isf verkar vara att öppna upp stallet (stallgång + boxar) och låta dem gå in och ut som de själva vill, vilket jag ställer mig lite tveksam till eftersom jag är osäker på hurpass säkert det vore. Stallet är ju inte byggt för att ha lösa hästar i liksom (vad gäller fönster i stallgången osv). Jag har heller ingen möjlighet att flytta pållan till ett annat stall/lösdrift.

Så hur hade ni gjort för att få pållan att sluta hosta? Tror ni det räcker med att gå över till hösilage så att stallet helt renas från åtminstone det dammet höet har inneburit, eller måste jag ta till ännu fler åtgärder och isf vilka?

Tacksam för svar!
 
Senast ändrad:
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

torv är det minst dammiga ströet, och således bäst för hosthästar.. gärna en bädd på torv om det är möjligt.. för även ångor från urinet kan irritera luftvägarna..

och angående stallet, ryck ur något fönster nära hosthästen då :idea:

annat viktigt är att om du ska måla, vänta MINST 1 månad innan du sätter hästen nära något nymålat (eller nymålat nära hästen).. färger emitterar nämligen gifter väldigt länge, och för en hosthäst är det extra viktigt att inte utsätta dom för det..
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

och jo, man kan ge lakritsrot mot hosta.. det ska finnas i typ pulverform.. det hjälper anningsvägarna en hel del.. dom som provat säger att det fungerar på deras hästar..
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

Okej, jag visste faktiskt inte att torv var det minst dammiga strömedlet... Men vad är det som gör pappersströ så dammigt då? Och ang bädd så tycker jag ju det är så himla svårt att få till en bra bädd hos henne. Det var nästan så tårarna kom när jag gick och mockade förra vintern då det såg (och luktade) riktigt hemskt ut ett tag. Hos de andra hästarna upplever jag däremot inte alls det problemet. Så vad är skillnaden mellan växelströbädd och permanentbädd egentligen? Sugs urinen upp lättare i en permanentbädd, eller vad menar du?

Och att rycka ut ett fönster är väl ungefär också något vi funderat på. Inte att ha loss en hel ruta, men att t.ex. låta ena dörren stå öppen även på nätterna. Dock så har jag i bakhuvudet att jag någonstans har hört att ska man ha fönster/dörrar öppna i ett stall så ska det vara ALLA fönster/dörrar så att det blir genomluftat så att inte kalluften kommer från ett håll (en öppen dörr) då det bara skapar drag vilket ju inte heller är så bra...? Fönsterna är tyvärr inte öppningsbara heller, något vi dock också planerar att fixa inför framtiden.
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

Hej.
Då jag själv fick ta bort min host häst nyligen så kan jag rek följande:
Ha hästen ute så mycket ni kan,gärna dygnet runt /året runt. Vid mycket jobbig hosta ges Bisolvon (apoteket receptfritt),vitlök året runt är bra.OM ni ska ta in henne så är pappers strö kanon bra, som ni skrev själv,sopa aldrig när hon är inne och strö minst 4-5 timmar innan hennes installning.Blöt all mat så gott det går.Ryktning bör ske utomhus.Hög luftfuktighet,damm ger värre hosta samt ammoniak retar luftvägarna.
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

Shettisar skrev:
Hög luftfuktighet,damm ger värre hosta samt ammoniak retar luftvägarna.


Håller med - luftfuktigheten gör en OTROLIGT stor skillnad på hosthäst. som du redan noterat så har ditt stall nog tyvärr inte bästa luft fuktigheten om det är lågt i tak osv. Hade också host ponny som ung, och det var helt otroligt vilken skillnad det blev när vi flyttade henne till ett stall med högt i tak och bra ventilation, samt bytte till silage - hostan försvann i princip helt och hållet, nåt mer gjorde vi inte, hästen stod på halm fortfarande. Hade som sagt hostat i massor med år och svårt på vintrarna.

går det att öppna upp en dörr bara för henne till hennes box, så hon kan gå ut och in, men inte de andra hästarna....? Bara en tanke....?
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

Shettisar skrev:
Hej.
Då jag själv fick ta bort min host häst nyligen så kan jag rek följande:
Ha hästen ute så mycket ni kan,gärna dygnet runt /året runt. Vid mycket jobbig hosta ges Bisolvon (apoteket receptfritt),vitlök året runt är bra.OM ni ska ta in henne så är pappers strö kanon bra, som ni skrev själv,sopa aldrig när hon är inne och strö minst 4-5 timmar innan hennes installning.Blöt all mat så gott det går.Ryktning bör ske utomhus.Hög luftfuktighet,damm ger värre hosta samt ammoniak retar luftvägarna.

Okej, så du upplever inte att pappersströ dammar alltså?
Tycker det börjar bli brådskande att få ordning på vilket strömedel jag ska använda eftersom det börjar bli riktigt kallt om nätterna nu, men jag vill ju samtidigt inte förhasta mig utan få tag på det bästa sett ur pållans synvinkel. Och det är ju svårt att välja när man hör olika hela tiden och själv inte kan göra någon bedömning då det enda jag använt mig av är spån (och torv, visserligen, fast bara som underlag i spånbädden)...
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

Vi hade pappersströ till vår hosthäst, tyckte det var kanon, dammade aldrig eller så!
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

mackan skrev:
Håller med - luftfuktigheten gör en OTROLIGT stor skillnad på hosthäst. som du redan noterat så har ditt stall nog tyvärr inte bästa luft fuktigheten om det är lågt i tak osv. Hade också host ponny som ung, och det var helt otroligt vilken skillnad det blev när vi flyttade henne till ett stall med högt i tak och bra ventilation, samt bytte till silage - hostan försvann i princip helt och hållet, nåt mer gjorde vi inte, hästen stod på halm fortfarande. Hade som sagt hostat i massor med år och svårt på vintrarna.

går det att öppna upp en dörr bara för henne till hennes box, så hon kan gå ut och in, men inte de andra hästarna....? Bara en tanke....?

Jo, kunde jag bara trolla så hade takhöjden varit det jag fixade först i stallet... :crazy:

Och ja, jag HAR faktiskt en dörr i en av boxarna men frågan är då om hon verkligen skulle gå ut om hennes polare står kvar inne (brukar ha dörren öppen som halvdörr ibland och hästen som står i boxen då brukar sällan sticka ut huvudet om de andra hästarna är inne, då det ju är mycket roligare/tryggare att vara nära dem, liksom)? Och om jag skulle ha den öppen som halvdörr hela tiden, så skulle jag nog hellre vilja ha den 'riktiga' dörren (ingången) öppen som halvdörr, men då är jag ju tillbaka kring de funderingarna om det bara skapar drag eller faktiskt skulle vara ett bra sätt att få bättre luft i stallet till alla tre hästarna?
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

Nej jag upplever inte papperströ dammigt.
Jag har iofs högt i stallet med 2 ingångar in.Den ena dörren är in i en av boxarna,delad.Den översta står oftast öppen när hästarna är inne."Huvudingången" är oftast stängd,även den delad.
Men jag har också alla fönstrerna en bit öppet (6 stycken i hela stallet)Men känner jag att det är för kallt så stänger jag fönstrena helt utom dom som finns i boxarna hos de hästar som står inne.(Har bara 2 hästar och 5 boxar)Jag har aldrig märkt att det drar i mitt stall,men OM jag hade märkt det så skulle jag nog föredra att ha host hästen på "lösdrift" så att hon själv kan reglera.Jag tror att även din kommer att göra det oavsett om boxkompisen är inne eller ute.När hon märker att hon har det lättare med hostan vid ex utevistelse så är hon nog ute . Du kan alltid ha täcke på henne ,så lösningar finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

Enligt min vetrinär är papperströ det bästa en host häst kan stå på. Har själv en som hostar. Jag har öppnat upp alla dörrar som jag kan i stallet och han går ute från sju på morgonen till tio på kvällen. Halm är det värsta man kan ha en host häst på (enligt min vet).

Problemet med att ställa en häst på papperströ är att det inte hjälper om inte alla hästar i stallet står på papper... För de små partiklarna flyger runt i stallet i alla fall... Men kanske inte lika mycket. Jag fick rådet att ha min på spån, sådant man köper på bal som är damsuget. Funkar ganska bra på min häst och köper man pallar med spån så blir det inte så där jätte dyrt.

Har även läst här att lakrits rot fungerar, var köper man det?

Lycka till och hoppas att din pålla blir bättre...
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

aiquen skrev:
Jo, kunde jag bara trolla så hade takhöjden varit det jag fixade först i stallet... :crazy:

Och ja, jag HAR faktiskt en dörr i en av boxarna men frågan är då om hon verkligen skulle gå ut om hennes polare står kvar inne (brukar ha dörren öppen som halvdörr ibland och hästen som står i boxen då brukar sällan sticka ut huvudet om de andra hästarna är inne, då det ju är mycket roligare/tryggare att vara nära dem, liksom)? Och om jag skulle ha den öppen som halvdörr hela tiden, så skulle jag nog hellre vilja ha den 'riktiga' dörren (ingången) öppen som halvdörr, men då är jag ju tillbaka kring de funderingarna om det bara skapar drag eller faktiskt skulle vara ett bra sätt att få bättre luft i stallet till alla tre hästarna?

Öppna upp dörren är mitt råd! Hästarna tål kylan hur bra som helst, när de står skyddade under tak från vind och nederbörd! Det är snål drag som kan vara skadligt - inte ren ventilation som du får av en helt öppen dörr.
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

Tänk på att det inte är alla hästar som tål pappersströ heller. Pappersströ är gjort av tidningspapper, som innehåller trycksvärta, som innehåller ammoniak. Det finns hästar som blir ännu sämre... Så frågan är egentligen: är det damm eller ammoniak hon inte tål?

Många tror att det är "damm från halmen", men väldigt ofta är problemet att halmen inte suger upp ammoniakdoften lika bra som spån och torv.
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

Vi har hela vårt stall på antingen torv eller råspån.
Ute från 6-21.
Vattnat hö inne och allt kraftfoder blött.
Inget sopande när hästar är inne.
Mycket öppna förster och dörrar.
Vitlök året om.
Vi har haft tre av fyra med hosta (från vår ponny med mycket lite kraxande till kroniker sedan många år). I år har vi inte hört något alls (ännu ska jag kanske tillägga och ta ett hårt tag i bordsskivan;))
Jag tror man måste sanera det mesta för att det ska ge resultat hos en häst som en gång har börjat få problem. Lycka till.
merman
 
Sv: Hosthäst - pappersströ eller inte?

Vi har en 24 årig fjordam som har kvickdrag o det sa veterinären för kanske 3 år sedan då vart det diverse medel o medeciner hon fick o veterinären sa att eftersom kvickdrag är kronsikt så skulle vi ev fortsätta m,ed medicinerna o ett tag var det till och med tal om att avliva henne för att hon vart så dålig! Vi byte sedan ut hö mot hösilage o slutade sopa när hästarna stod inne o inte mocka när hon va inne heller och dessutom slutade vi BORSTA henne inne! Idag märker man inte att hon har kvickdrag när hon är istallet dock märker man ju lite när man rider men det är svårt att ändra! så byte mot hösilage gjorde toppen resultat för oss!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 246
Senast: Twirro
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 946
Senast: lizzie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Hästvård Letar efter häst och har hittat en riktigt trevlig häst som uppfyller alla kriterier, men... den hostar. Har enligt ägaren hostat ca...
2
Svar
20
· Visningar
2 562
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp