Blöta Krafft protein och Breed?

gejsa

Trådstartare
Behöver man blöta upp dessa foder? Jag höll på att ge mitt föl på 2-3 månader. Då sa en inackorderad att hon hört att hästar har skurit sönder halsen inuti av detta foder om man ger det torrt. Någon som hört detta? :confused:
Jag provade då att ge uppblött med lite betfor men det tyckte fölis inte alls om.
En annan fråga: Har även en vuxen häst som ska gå på hösilage och Krafft protein och mineraler och morötter. Behöver det blötläggas tro?
Tycker att det låter lite torrt men lägger jag till betfor så blir värdena fel. :bow:
 
"Skurit sönder halsen"... av pellets??? Inte ens om hästen sväljer hela så kan de på något sätt skära...

Jag fodrar just nu fuktigt, blöter precis innan fodring eftersom jag har kli i min blandning. Men annars ger jag torra pellets.
 
Jag fodrar själv med Kraft Grov och med Kraft protein som tillägg vid behov. Skulle definitivt rekomendera dig att blöt lägga fodret då det annars sväller kollosalt i hästens mage. Prova att bötlägga på kvällen och titta på morgonen hur mycket det har svällt, inte kan det vara hälsosamt. Men att pelletsen skulle riva sönder halsen låter märkligt. Jag tycker i övrigt att foderkombinationen låter konstig då din häst endast kommer att få rent protein kombinerat med mineraler. Lycka till i fodervalet.
 
Ok, tack! :bow:
Jag tyckte också att det lät lite överdrivet. Men tänkte att jag iaf måste fråga. För det OM det skulle hända så vore det ju en katastrof. Men som sagt han vill ju inte ha det uppblött så hur 17 skulle jag annars göra.
 
Prova att blötlägga i havre så ser du hur mycket DET sväller...
 
Jag tycker i övrigt att foderkombinationen låter konstig då din häst endast kommer att få rent protein kombinerat med mineraler.

För det första, både protein och breed innehåller även energi (MJ). För det andra, varför är det konstigt att det är bara proteinfodermedel? Om du har ett grovfoder som täcker upp huvuddelen av MJ-behovet, men behöver lägga på protein för att få upp kvoten (sällan grovfoder har en kvot på 9.5), så är det ju just sådana proteinfodermedel man lägger på?

Och som sagt, breed innehåller en hel del energi med. Protein mindre, men utan energi är det inte.

Mitt föl äter breed, lucern och havre.. Och så hö då..
 
Vad ger du för lusern till ditt föl? Hur gammalt är ditt föl? Vi kan ju inte ge vårt föl när han står ensam och stoet rids. Då blir han orolig och vill inte äta. Och vi kan inte ge när stoet är inne i boxen (om inte hon också får massor av mat förstås). Hur gör du när du matar.
Visserligen äter han inte så mycket just nu. Men jag tänker om typ 1-2 månader då behöver han ju väldigt mycket. I dag blev han 6 veckor. :D
 
Mitt föl är äldre än ditt så hon bor ensam på nätterna (hon är 5 månader nu).

Men jag började ge henne när hon var i den ålder din är. Allra första början "handmatade" jag, dvs jag gav henne i en hink jag höll i medan fölet åt i krubban.

Sen hade jag två krubbor, en åt fölet och en åt stoet, så fölet han äta en del iaf innan mamma bytte krubba. Men det var ju betessäsong så jag behövde inte ha i fölis mat för det skulle få näringen, utan bara för hur hon skulle lära sig äta kraftfoder inför avvänjningen.

Sen nu mot slutet på betet så gjorde jag så att jag tog ut stoet utanför boxen, och så fick stoet äta utanför och fölet i boxen. De blir oroliga, men härda ut bara, tillslut lugnar det sig och börjar äta. Annars kan du binda upp stoet i boxen när hon äter, och ge fölet i egen krubba som stoet inte når. Och så finns det speciella fölkrubbor man kan köpa om man vill, där stoet inte får ner mulen, men små fölisar får lätt ner mulen.

Första nätterna när fölis hade ensam box på nätterna åt hon inte alls. Inte ett enda höstrå och inte ens ett havrekorn. Men det är bara att härda ut (hon går med mamma på dagarna), de vänjer sig efter ett tag. Nu har mitt föl varit ensam på nätterna i en vecka, och nu har hon börjat äta kraftfodret, lite hö och ligga ner på nätterna. Första nätterna var maten som sagt orörd och boxen såg ut som en orkan dragit fram.

Så, ha tålamod bara, och vill du kan du som sagt binda stoet i boxen såhär i början, eller köpa en fölkrubba som mamman inte kommer åt.

Jag ger lucern hackat strå.
 
Ja vi handmatade också vårt föl tills nu. I fredags så började vi stalla in hästarna och nu äter fölis i en hink samtidigt som stoet. Det känns härligt. :rofl:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 738
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 366
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
880
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp