Blöta lucernpellets???

Tweety1985A

Trådstartare
Hur gör egentligen ni med lucernpellets?Blöter ni d? Min pålle får 7 dl lucern/dag, å har hittills faktiskt gett d torrt. E d nån större fara för foderstrupsförstoppning egentligen???? Läste om nån som gett lucernpellets i 10 år utan problem...
Hur mkt ska man blöta isf???Hur länge??
 
Sv: Blöta lucernpellets???

absolut blötlägga! som betfor ungefär
 
Sv: Blöta lucernpellets???

Jag blöter alltid luzernpellets oavsett mängd jag ger. Blöter upp det tills det sväller, du får prova dig fram.
Jag skulle aldrig riskera en foderstrupsförstoppning på en så lätt åtgärdad sak som att hälla lite vatten på maten.

(jag ger inget kraftfoder alls torrt utan blöter alltid på maten åt min kuse.)
 
Sv: Blöta lucernpellets???

Jag blötlägger inte pellettsen, men däremot så blandar jag i lite vatten i kraftfodret (Korn, fibergi och lusernpellets) precis innan jag fodrar.
 
Sv: Blöta lucernpellets???

det är skillnad på lusernpellets och krafft ex. lusern sväller mycket mer!
 
Sv: Blöta lucernpellets???

Jag blötlägger samtidigt som jag ändå blötlägger betforn. Så dte är inget extra jobb för mig och jag skulle inte vilja riskera foderstrupsförstoppning för en sådan enkel sak.

Lucernen sväller nämligen ganska mycket.
 
Sv: Blöta lucernpellets???

Kan medela att jag under våren matade min häst med krafft grön pluss. Detta fick hon foderstrupförstoppning av så jag fick tillkalla vetrinär. Enligt vetrinären (distriktare i uppland) så var det mycket vanligt med foderstruppsförstoppning tillföljd av krafts produkter och annat pelleterat foder.
Jag rekommenderar alla att blötlägga pelleterat foder, man kan ha tur och slippa undan men man kan ha otur med.
Min häst fick det antagligen för att hon skvätte till när hon stod och åt och då svalde en lite förstor tugga, hon är 21 år och har aldrig fått det förut.

Lucern finns även som hackat strå om man vill slippa blöta.
Själv kommer jag köra på muslifoder.
 
Sv: Blöta lucernpellets???

Jag blötlägger. Hart hört alltför många skräckhistorier om hästar som fått foderstrupsförstoppning av att ha ätit torrt pelleterat foder (framförallt lucernpellets så är det någon större skillnad på det jämfört med annat pelleterat foder?) så jag tycker inte det är värt att risken att chansa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 794
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 018
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 928
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp