Blötmat utan energi och protein - Finns det?

spinxx

Trådstartare
Fick precis analysen på vinterns silage och det ligger högt i både protein och energi så att jag måste dra ned på kraftfodret rejält.
Dock är det lägre mineralhalter än vanligt. Så jag kommer att behöva komplettera med mineraler.
Jag vill också ge henne blötmat minst en gång om dagen (idag får hon upplött betfor morgon och kväll) mest för magens skull men också för att hon inte äter mineralerna annars..

Finns det någonting man kan blöta upp som t.ex. mash med en stor mängd vatten och som mest innehåller mineraler och ingen energi eller protein?
 
Fick precis analysen på vinterns silage och det ligger högt i både protein och energi så att jag måste dra ned på kraftfodret rejält.
Dock är det lägre mineralhalter än vanligt. Så jag kommer att behöva komplettera med mineraler.
Jag vill också ge henne blötmat minst en gång om dagen (idag får hon upplött betfor morgon och kväll) mest för magens skull men också för att hon inte äter mineralerna annars..

Finns det någonting man kan blöta upp som t.ex. mash med en stor mängd vatten och som mest innehåller mineraler och ingen energi eller protein?
det foder du söker har vi med lättfödda hästar letat efter i alla år.
Det finns tyvärr inte...

Betfor är nog bland det bättre du kan hitta för detta ändamål, skulle jag säga.

Vitsen med kraftfoderblandningar av olika slag är ju att ge koncentrerad näring...
 
Fick precis analysen på vinterns silage och det ligger högt i både protein och energi så att jag måste dra ned på kraftfodret rejält.
Dock är det lägre mineralhalter än vanligt. Så jag kommer att behöva komplettera med mineraler.
Jag vill också ge henne blötmat minst en gång om dagen (idag får hon upplött betfor morgon och kväll) mest för magens skull men också för att hon inte äter mineralerna annars..

Finns det någonting man kan blöta upp som t.ex. mash med en stor mängd vatten och som mest innehåller mineraler och ingen energi eller protein?
Vad äter hon för kraftfoder annars annat än betfor?
Tex havre kan gå att blöta, sen vet jag inte om der går att lura med det...>
Är mineralerna pellets eller granulat?
Provat olika sorters mineral?
Om det nu går att balansera det rätt med andra mineralfoder.

Vårt när det är högt protein.
Mina tycker ju så mycket om sojan att vad som helst verkar gå i med den lilla mängd de får. Dock ger jag ju sojan med någon dl mash och mineraler så den blir ju lite blöt.

Jag har liknande problem med mineralfodret, måste antagligen ge krafft fosforbalans.
Vet inte om den typen av mineral finns av andra märken.
 
Fick precis analysen på vinterns silage och det ligger högt i både protein och energi så att jag måste dra ned på kraftfodret rejält.
Dock är det lägre mineralhalter än vanligt. Så jag kommer att behöva komplettera med mineraler.
Jag vill också ge henne blötmat minst en gång om dagen (idag får hon upplött betfor morgon och kväll) mest för magens skull men också för att hon inte äter mineralerna annars..

Finns det någonting man kan blöta upp som t.ex. mash med en stor mängd vatten och som mest innehåller mineraler och ingen energi eller protein?

Det går inte att hitta något kraftfoder som täcker upp mineralbehovet? Det bör ju går att blöta isf om du vill ge ngt blött av något skäl.
 
Mina hästar behöver inget kraftfoder. Jag ger dem Linklipellets som jag blöter upp och blandar med mineralerna (granulat). De fullkomligt älskar detta och de får en jättefin päls av det samt att det är bra för magen.
En gång gjorde jag misstaget att lägga lite saftigt vårgräs ovanpå gröten i krubban för jag trodde att hästarna skulle bli lite extra glada, men oj vilket besvär de fick med att sortera bort gräset för att komma åt gröten. Gjorde inte det någon mer gång...

Linklipellets innehåller i alla fall ingen extra energi, bara linfrö, vetekli och kalk. Om jag minns rätt.
 
Mina hästar behöver inget kraftfoder. Jag ger dem Linklipellets som jag blöter upp och blandar med mineralerna (granulat). De fullkomligt älskar detta och de får en jättefin päls av det samt att det är bra för magen.
En gång gjorde jag misstaget att lägga lite saftigt vårgräs ovanpå gröten i krubban för jag trodde att hästarna skulle bli lite extra glada, men oj vilket besvär de fick med att sortera bort gräset för att komma åt gröten. Gjorde inte det någon mer gång...

Linklipellets innehåller i alla fall ingen extra energi, bara linfrö, vetekli och kalk. Om jag minns rätt.

Googlade lite snabbt och fick fram det här på linklipellets:

Råprotein 153 g Smältbart råprotein 109 g Energi 8,6 MJ Fosfor 5 g
Magnesium 0,5 g Kalcium 39 g Fett 55 g Vattenhalt ca 10 %

Angett per kg foder
 
När det är så liten mängd att det bara är för mineralernas skulle torde vilket balanserat kraftfoder som helst gå att ge?
Inget högenergi/proteinfoder då men nåt ’lagom’?

Så tänker jag iaf, mitt hö har bara behövts kompletteras med kraftfoder enstaka gånger.
 
Fick precis analysen på vinterns silage och det ligger högt i både protein och energi så att jag måste dra ned på kraftfodret rejält.
Dock är det lägre mineralhalter än vanligt. Så jag kommer att behöva komplettera med mineraler.
Jag vill också ge henne blötmat minst en gång om dagen (idag får hon upplött betfor morgon och kväll) mest för magens skull men också för att hon inte äter mineralerna annars..

Finns det någonting man kan blöta upp som t.ex. mash med en stor mängd vatten och som mest innehåller mineraler och ingen energi eller protein?
Det finns ju inget ätbart som inte innehåller något. Jag ger inte mina något kraftfoder egentligen. Dels är mina lättfödda, dels har proteinet i grovfodret varit tillräckligt i ganska många år och jag undviker i det längsta kraftfoder och ger hellre mer grovfoder istället. Det jag ger är för att de ska äta mineralerna. I dagsläget får den ena 1 dl linfrökakapellets, 1 dl betfiber och 1 dl soja. Den andra får 1 dl betfiber och 1 dl soja. Det är vad som behövs för att de ska äta sina mineraler.
1 dl betfiber är ca 40 gram, dvs innehållet är försumbart. Betfiber är dessutom grovfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn...
Svar
3
· Visningar
835
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 815
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 135
Senast: Irival
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 729
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp