Blomsterlupiner

De är roliga att fota ...
 

Bifogade filer

  • Hjärta-1.jpg
    Hjärta-1.jpg
    52,3 KB · Visningar: 53
Men att misslyckas med ogräs? I o f s lyckades jag döda ett Kungsljus för några år sedan, efter att försiktigt ha flyttat in den i trädgården.

Jag har för mig att jag läst att vissa av lupinerna som finns att köpa inte är lika benägna att sprida sig, de kanske är mindre tåliga överhuvudtaget så det är därför, ogräsanlagen har liksom avlats bort? Annars kanske det är så att du helt enkelt är en kvalificerad växtdödare. :cool:
 
Vi har valdigt lite lupiner har i Vastra Oregon. De finns, men bara nagra fa stanglar pa samma stalle och jag tror inte jag sett nagon i dikena har.
Daremot ar de tydligen ganska vanliga i Nord Ostra USA ... (och den nordliga mitten?) Men i sodra USA och har efter vastkusten ar det mycket fa som vaxer. Tack och lov. Har svammar dikena over av vilda "luktartor" som inte luktar :cautious: men fint ar det ju.
 
Samma här!
Bor vid västerbottenskusten och här är det inte alls mycket lupiner.
Jag har ett par stackare i min rabatt och de förökar sig inte!
Har sommarstugan i inlandet, typ halvvägs till @kamomillo och där är det också på ett fåtal ställen en ser lupiner, i väldigt avgränsade buskar som har sett likadana ut i urminnes tider.
Har för mig at det finns rätt mycket vid Lövånger eller liknande som jag sett när vi passerat där på E4an ibland.
 
Vi har valdigt lite lupiner har i Vastra Oregon. De finns, men bara nagra fa stanglar pa samma stalle och jag tror inte jag sett nagon i dikena har.
Daremot ar de tydligen ganska vanliga i Nord Ostra USA ... (och den nordliga mitten?) Men i sodra USA och har efter vastkusten ar det mycket fa som vaxer. Tack och lov. Har svammar dikena over av vilda "luktartor" som inte luktar :cautious: men fint ar det ju.
Blomsterlupinen är väl inhemsk där i dina trakter? Där hör den hemma och passar in i ekosystemet till skillnad från den förvildade i (t ex Sverige). :)
 
Blomsterlupinen är väl inhemsk där i dina trakter? Där hör den hemma och passar in i ekosystemet till skillnad från den förvildade i (t ex Sverige). :)

Jag tror att vi egentligen ar lite for langt soderut for att lupiner ska inga i var fauna. De ar betydligt vanligare nar man kommer norrut till Canada och vidare norrut genom Canada till Alaska.

Var jord har i Oregon ar en mycket speciell lerjord, (som ar sa valdigt lamplig for vissa vin odlingar) och om jag minns ratt gillar lupiner lite magrare sandig jord aldeles sarskilt bra, men vill garna bo nara vatten och bosatter sig garna i diken darfor.

Men visst ar den "Svenska" lupinen en forvildad variant av en foradlad form som forst presenterades i England?
 
Jag tror att vi egentligen ar lite for langt soderut for att lupiner ska inga i var fauna. De ar betydligt vanligare nar man kommer norrut till Canada och vidare norrut genom Canada till Alaska.

Var jord har i Oregon ar en mycket speciell lerjord, (som ar sa valdigt lamplig for vissa vin odlingar) och om jag minns ratt gillar lupiner lite magrare sandig jord aldeles sarskilt bra, men vill garna bo nara vatten och bosatter sig garna i diken darfor.

Men visst ar den "Svenska" lupinen en forvildad variant av en foradlad form som forst presenterades i England?
Var inte helt säker, men en googling säger att de ska finnas naturligt ända ner i Californien. :) (Om du är nyfiken, scrolla ner en massa så kommer en lista tillslut. https://www.cabi.org/isc/datasheet/31710 )
Arten som finns i Sverige som förvildad är just Lupinus polyphullus, så samma som listan avser (även om det finns massa olika förädlade sorter också).
 
Jag har nog aldrig sett lupiner i Californen vad jag can paminna mig ... och da har jag spenderat mycket tid i Vastra och centrala CA. Daremot sa har jag inte varit mycket i ostra CA eller ostra Oregon. Jag har hallit mig vast om "The Cascades" bergskedja och har i oregon har vi mycket lite Lupiner. En och annan sa man rycker till "Oh titta, visst ar det Lupiner!". 🙄
Som jag forstar blir de vanligare ju langre norrut man kommer. Nar jag var i Canada sist, for ett par ar sedan, vet jag att det fanns lupiner (det kanndes sa "hemtamt" pa nagot satt att det var lupiner efter dikes kanten) och da jag inte direkt har tittat efter dem gissar jag att det var betydligt tatare an har.
 
Trakten jag bor i är nog nära på förlorad, men jag undrar ändå, kan någonting göras.
Jag har nyss använt en dunk Roundup i närmaste vägslänterna, men det räcker ju ingenstans.
Kan det finnas något bidrag att söka, någon hjälp att finna i kampen mot dessa 😈 blommor.
Vilka kan tänkas visa något intresse? Naturvårdsverket, Länsstyrelsen, eller?

Hade mängder i min trädgård och hästage, klippte av kastade klippet och alla blommor på tippen och saltade ordentligt på det som var kvar med vägsalt. Några behövde en vända några en tredje gång med salt till.
Efter det blev det fint gräs.
 
I år börjar jag i tid iallafall då jag redan börjar massakera bladen på lupinerna som börjat komma. Hittade några blomknoppar redan.

Blir som förra året att jag plockar bort alla blommor jag hittar och gräver upp några med rötterna, väl packad lerjord är inget kul att brottas med.
 
Kämpar mot lupiner i en fäbod, där det ännu så länge bara finns på fyra avgränsade platser - men spridningen under de sista åren varit stor.

"Min lupinkamp blev mycket mer framgångsrik när vi slutade gräva och istället stack in ett spett snett under plantan och bände upp den. Hela rotsystemet kom med (för det mesta) men det mesta av jorden blev kvar. Vi slapp gräva av rötter som lever vidare, vi slapp ett stort hål i marken, vi fick mycket lättare vikt på det som skulle transporteras bort. Hälsningar Erik."

1) Attack på rotsystem under försäsong känns som en sannolik framgångsfaktor. Nästan inget gräs har börjat växa, så de späda decimeterhöga lupinstjälkarna visar tydligt var dess moderrot finns. Samtidigt blir det nästan bara rötter som behöver tas omhand.

2) Spett med vedklabbe som mothåll som angreppsmetod är en hit, i och med att rötterna är så sega. Man bara bänder upp dem ur jorden från ett par tre olika håll - och går se'n vidare mot nästa.

3) På bilden resultatet av en inte så speciellt intensiv arbetsdag för en person. Är övertygad om att bilden visar mer minus för lupinkolonien än vad den själv kommer lyckas ge sig plus under anno 2020.
 

Bifogade filer

  • P1180590.JPG
    P1180590.JPG
    715,4 KB · Visningar: 31
Är det bara vissa lupiner som är invasiva och förbjudna?
Jag såg lupinfrön i ett fröställ i butiken senast igår och började fundera...

(jag har jättesvårt för att inte använda omskrivningen pinuler, myntad av en klasskompis på mellanstadiet - läs "på medeltiden" :p )
 
Är det bara vissa lupiner som är invasiva och förbjudna?
Jag såg lupinfrön i ett fröställ i butiken senast igår och började fundera...

(jag har jättesvårt för att inte använda omskrivningen pinuler, myntad av en klasskompis på mellanstadiet - läs "på medeltiden" :p )
Jag har inte lyckats googla mig fram till några sorter som är garanterat icke invasiva.
Även de sorter som ska vara ettåriga måste man tydligen ta bort fröställningarna på.
 
Är det bara vissa lupiner som är invasiva och förbjudna?
Jag såg lupinfrön i ett fröställ i butiken senast igår och började fundera...

(jag har jättesvårt för att inte använda omskrivningen pinuler, myntad av en klasskompis på mellanstadiet - läs "på medeltiden" :p )
Det finns ingen lagstiftning för lupiner tyvärr.

Blomsterlupin är invasiv, lupinärt som odlas till livsmedel har jag nog inte hört nåt sånt om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 240
Senast: cherie
·
  • Artikel
Dagbok Jag har under en tid använt Facebook dating och Tinder. På fb har jag bara kollat på dem som redan klickat gilla på mig och har inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 709
Relationer Jag behöver lite stöd av er andra för jag känner mig lite känslomässigt dränerad nu. Läget är så här att jag blev mobbad under hela min...
Svar
1
· Visningar
822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp