Blomsterlupiner

Du tänker på Kirskål.
Japp, det är lika med lupiner.
Nej de har helt olika typer av rötter. Lupin fungerar inte alls som kirskål. Kirskål har segmenterade rötter som lätt går av och bildar en ny planta, och den sprider sig via rötterna. Lupinen sprider sig med frö, den har en rot som förvisso kan skicka ut nya skott om man lämnar för stor bit kvar, men varje liten rotbit blir inte en ny planta och den skickar inte rotskott eller på något annat sätt sprider sig med rötterna. Lupinen sprider sig med frö som kan ligga länge i marken och vänta på att gro, men i övrigt fungerar den som en maskros eller vilket annat ogräs som helst. Den är inte på något sätt odödlig.
 
Det där har jag hört också, men trodde väl inte att det var så illa som det verkar. 😮


Aha! Så det är där ”problemet” ligger. Då förstår jag bättre. Kan hålla med om diket. Är det vanligare i vissa delar av Sverige att de växer in i åkrar/hagar?
Ser det nämligen inte runt omkring här. Så funderar hur det ser ut i övriga Sverige. 🤔
Nja, att det växer in i hagar och åkrar är väl jobbigt för oss människor möjligen. Hotet ligger i när den sprider sig i det vilda och i naturbeteshagar där den riskerar att tränga ut andra känsligare arter.
 
Nej de har helt olika typer av rötter. Lupin fungerar inte alls som kirskål. Kirskål har segmenterade rötter som lätt går av och bildar en ny planta, och den sprider sig via rötterna. Lupinen sprider sig med frö, den har en rot som förvisso kan skicka ut nya skott om man lämnar för stor bit kvar, men varje liten rotbit blir inte en ny planta och den skickar inte rotskott eller på något annat sätt sprider sig med rötterna. Lupinen sprider sig med frö som kan ligga länge i marken och vänta på att gro, men i övrigt fungerar den som en maskros eller vilket annat ogräs som helst. Den är inte på något sätt odödlig.

Innan jag viste att de var "ogräs" grävde jag ner rötter som tog sig. Där växer lupiner numera :confused:

Att den inte är odödlig förstår jag också.
 
Tänkte nämligen själv slå av den stora massan med betesputsen efter blommorna är bortklippta, men det info om att även bladen sprider vidare plantan så är det ju bättre att låta bladen stå kvar som dom är.
Risk att de sprids när man tar bort dem. Viktiga att få bort rötterna och själva blomman. Inte bladen i sig som sprider vidare utan att man riskerar få med sig något tidigare frö kanske från förra året.
 
Innan jag viste att de var "ogräs" grävde jag ner rötter som tog sig. Där växer lupiner numera :confused:

Att den inte är odödlig förstår jag också.
Ja men varje rotbit tar sig inte, du behöver ha huvudroten som med vilken växt som helst.. Roten är mao en tuss den skickar inte ut långa revor under mark.
 
Ja oja! Kirskålens är som vanliga blomrötter. Tunna. Lupinerna trodde jag först var rötter från en stor, närliggande buske. Sega som gummislangar :meh:
Låter som man behöver värsta grävmaskinen för att komma åt rötterna, då förstår jag verkligen problemet lite bättre. :eek:
 
Ja men varje rotbit tar sig inte, du behöver ha huvudroten som med vilken växt som helst.. Roten är mao en tuss den skickar inte ut långa revor under mark.
Jag vet inte hur jag ska förklara, men lupinen har en huvudrot om du får upp den och råkar lämna små rötter kvar så tar de sig inte. Om du bryter av huvudroten kan den överleva och bilda en ny planta precis som med en maskros.

Kirskål har revor, varje reva delas upp i segment, varje segment blir en ny planta om den lämnas i backen. Precis som med kvickrot, varje liten rotbit blir en ny planta.
 
Jag vet inte hur jag ska förklara, men lupinen har en huvudrot om du får upp den och råkar lämna små rötter kvar så tar de sig inte. Om du bryter av huvudroten kan den överleva och bilda en ny planta precis som med en maskros.

Kirskål har revor, varje reva delas upp i segment, varje segment blir en ny planta om den lämnas i backen. Precis som med kvickrot, varje liten rotbit blir en ny planta.
Hur är det med parkslide eller vad det heter? Varför är den så svår att utrota?
 
Hur är det med parkslide eller vad det heter? Varför är den så svår att utrota?
polcusunderground.jpg


Den verkar vara lite av en kombination, den går djupt, den har rizomer och den segmenterar. https://www.fs.fed.us/database/feis/plants/forb/polspp/all.html
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.5776ebef1633fba4a977da/1549473402328/parkslide.pdf
 
Risk att de sprids när man tar bort dem. Viktiga att få bort rötterna och själva blomman. Inte bladen i sig som sprider vidare utan att man riskerar få med sig något tidigare frö kanske från förra året.
Blommorna är hälften borta nu och någon kommer jag säkert att ha missat när jag är klar, gräva bort alla rötter kommer jag inte göra utan bara dom som är urskilja från massan.

Tänker inte bli livrädd och boka grävmaskin för att få bort rötter utan ser det som ett långtids arbete några år fram igenom.
 
"Min lupinkamp blev mycket mer framgångsrik när vi slutade gräva och istället stack in ett spett snett under plantan och bände upp den. Hela rotsystemet kom med (för det mesta) men det mesta av jorden blev kvar. Vi slapp gräva av rötter som lever vidare, vi slapp ett stort hål i marken, vi fick mycket lättare vikt på det som skulle transporteras bort. Hälsningar Erik."

https://www.lansstyrelsen.se/dalarn...ch-vilda-djur/invasiva-frammande-arter.html#0
 
"Min lupinkamp blev mycket mer framgångsrik när vi slutade gräva och istället stack in ett spett snett under plantan och bände upp den. Hela rotsystemet kom med (för det mesta) men det mesta av jorden blev kvar. Vi slapp gräva av rötter som lever vidare, vi slapp ett stort hål i marken, vi fick mycket lättare vikt på det som skulle transporteras bort. Hälsningar Erik."

https://www.lansstyrelsen.se/dalarn...ch-vilda-djur/invasiva-frammande-arter.html#0
Ja att grepa upp är alltid mer effektivt än att gräva det gäller alla ogräs. När du gräver med spade så riskerar du alltid att kapa av roten. Men jag antar att spetet är för lupiner vad maskrosjärnet är för maskrosen.
 
Lupin togs bla in som gröngötsling för kväve på då nyutdikade och magra marker på 1840-talet. I mark som hävdas avtar förekomsten varteftersom. Här har både de vita och mera blåa tagit stryk där hästarna betar medan den lila verkar vara tåligare. Men det verkar vara lite olika olika år.
Lupin och Syren hör väl ändå till torpmiljön. Det jag funderar på är om den är användbar till något?
 
Lupin togs bla in som gröngötsling för kväve på då nyutdikade och magra marker på 1840-talet. I mark som hävdas avtar förekomsten varteftersom. Här har både de vita och mera blåa tagit stryk där hästarna betar medan den lila verkar vara tåligare. Men det verkar vara lite olika olika år.
Lupin och Syren hör väl ändå till torpmiljön. Det jag funderar på är om den är användbar till något?
Vad jag förstått är den helt oanvändbar då den är giftig eller kanske "giftig" och därmed oanvändbar som foder.
 
Här har både de vita och mera blåa tagit stryk där hästarna betar medan den lila verkar vara tåligare. Men det verkar vara lite olika olika år.

Det är samma lupin men de vita o blåa ( o rosa) är framavlad färg, vilket innebär att den till slut, vid ett antal generationer- övergår till lila, därav så stora fält med samma färg. Moderplantan ex den vita dör, ger en vit barnplanta men den vita barnplantans frön ger lila lupiner..
 
Det är samma lupin men de vita o blåa ( o rosa) är framavlad färg, vilket innebär att den till slut, vid ett antal generationer- övergår till lila, därav så stora fält med samma färg. Moderplantan ex den vita dör, ger en vit barnplanta men den vita barnplantans frön ger lila lupiner..
Måste gå en helsike många generationer eller bli ruskigt gamla, har alla färger i och utanför hagen och moderplantorna sattes för ca 100 år sedan.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 923
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: cherie
·
  • Artikel
Dagbok Jag har under en tid använt Facebook dating och Tinder. På fb har jag bara kollat på dem som redan klickat gilla på mig och har inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 732
Relationer Jag behöver lite stöd av er andra för jag känner mig lite känslomässigt dränerad nu. Läget är så här att jag blev mobbad under hela min...
Svar
1
· Visningar
828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp