Blomsterlupiner

Jag måste bara få fråga....när blev lupinen en pest egentligen?? Jag är 50 år och så långt jag kan minnas tillbaka har det funnits lupiner (eller så minns jag helt fel....). Vi plockade till midsommarstången, osv. Det är inte förrän på senare tid som jag har hört att den ska utrotas. Men när - och varför - blev det så här :confused: ??? Är det i hela landet som lupinen är ett problem, eller är det bara på vissa ställen?

När ängsmarkerna började försvinna - gammal slåtter har mer eller mindre upphört - så försvann också växtplatser för väldigt många ängsblommor och örter. Det som ”finns kvar” är vägslänter. De ”slås” ju också och är därför perfekta för att bevara mångfalden. Vägslänten har därför blivit otroligt viktig!

För 20-40 år sen var det ingen som tänkte på vägslänten som annat än mark ”som var över” och alla tyckte det var vackert med lupiner( jag tror tom att man sådde lupiner med flit). Nu har man insett värdet och då är lupinen helt galet invasiv och tränger ut allt. Många gamla ängsväxter är helt hotade då de saknar ”plats” numera.

Så lupinen är ett stort problem överallt där den växer i en vägkant. Om vi vill bevara vår svenska ängsmark så är det bara vägslänterna som kan rädda den och då måste lupinen bort!
 
Jag förstår faktiskt inte vad folk tycker är vackert. Jo en enstaka planta som precis gått i blom är fint men sedan? De där grälla färgerna som slår emot en när de är många är bara äckliga och smälter ju inte alls in i naturen. Så snart de blommat en bit ser de bara risiga ut och när de gått i frö så ser det ännu värre ut brunt och tråkigt.
Vad är egentligen fint med dem? När man kan få en artrik vägkant som blommar lagom i månader? De första är ju iofs massor av bra mat för humlor och bin men det tar ju slut oerhört fort sen finns ingenting varpå svälten tar vid.
 
Det finns ogiftiga lupinsorter, eller om det är arter, som används både till mat för människor, och som djurfoder. De kallas ofta sammanfattande för "sötlupin".

Arterna som fungerar till människomat, verkar vara svårodlade i stor skala här i Sverige. Det går att köpa frö för odla i trädgården.

Fodervarianterna har jag åtminstone läst om att de odlas på vissa håll. Men det är få odlare, och inte så populärt, inte än i varje fall.
 
Här i fjällen är lupinen inte ett problem, vi ska vara glada om något blommar....
i byn finns det några få ställen där lupiner växer, områdena blir varken större eller mindre med åren. Jag har bott i byn sedan -74
Jag har försökt plantera några här hemma på gården, men... de tar sig inte alls, så....
Jag är kärringen mot strömmen och gillar lupiner

* Jenny *
Samma här!
Bor vid västerbottenskusten och här är det inte alls mycket lupiner.
Jag har ett par stackare i min rabatt och de förökar sig inte!
Har sommarstugan i inlandet, typ halvvägs till @kamomillo och där är det också på ett fåtal ställen en ser lupiner, i väldigt avgränsade buskar som har sett likadana ut i urminnes tider.
 
Samma här!
Bor vid västerbottenskusten och här är det inte alls mycket lupiner.
Jag har ett par stackare i min rabatt och de förökar sig inte!
Har sommarstugan i inlandet, typ halvvägs till @kamomillo och där är det också på ett fåtal ställen en ser lupiner, i väldigt avgränsade buskar som har sett likadana ut i urminnes tider.
Så var det här också för 20 år sedan sen exploderade det på bara ett par år. Jag är rädd att jag vet vad som väntar er och det är inget roligt som kommer. Här en bild från Island 😭
depositphotos_90243036-stock-photo-lupines-in-snaefellsnes-peninsula-iceland.jpg
 
Idag har jag sysslat med civil olydnad. :D
Förstört växter i ett naturreservat, helt emot alla regler. :devil:

Var bara dussintalet lupiner så chans att hejda om de blir bekämpade i tid. Hoppas jag hann hindra frösättning i blommorna så har jag bromsat expansionen för detta år i vart fall.

Har sett så många fler lupier längs vägarna nu efter jag läst denna tråd. Lägger märke till dem speciellt på massor av ställen där det inte är så många ännu, men får visionen av hur det ska se ut om tio år. :(
 
Samma här!
Bor vid västerbottenskusten och här är det inte alls mycket lupiner.
Jag har ett par stackare i min rabatt och de förökar sig inte!
Har sommarstugan i inlandet, typ halvvägs till @kamomillo och där är det också på ett fåtal ställen en ser lupiner, i väldigt avgränsade buskar som har sett likadana ut i urminnes tider.

Man behöver inte åka långt från Västerbotten för att hitta områden helt översållade av lupiner, finns gott om dem i Ångermanland.
 
Man behöver inte åka långt från Västerbotten för att hitta områden helt översållade av lupiner, finns gott om dem i Ångermanland.

Kan intyga, det fullkomlingen kryllar av dem på många håll häromkring. :down:
 
Lupinerna på Nya Zealand förstör också lämplig bomiljö för några inhemska strandlevande fågelarter. T ex svart styltlöpare är akut hotad introducerade arter. Det blir en dubbel effekt när lupiner börjat växa vid häckplatserna och ger skydd åt rovdjur som vesslor och illrar som fåglarna annars kan upptäcka. Snednäbben är en annan fågelart som räknas som hotad vars häckningar försvåras av lupinernas utbredning.
Men det är ju svårare att få till bra bilder på tråkiga fåglar än på stora lupinfält, antar jag, så vem bryr sig. :meh:
 
Jag har varit lite vårdslös och låtit den nyuppdagade lupinen i kanten vid växthuset få blomma. Men sedan har jag varit lite duktig också, och klippt av alla fröställningar och förslutit en påse som gått som restavfall och förhoppningsvis brinner upp så att inga lupingener ska få ta över mina eller byns marker.

Generellt har vi inte haft lupinerna i så stor utbredning i Skåne förut. Däremot när jag bilade upp genom Värmland och Dalarna för ett par år sedan så fattade jag mer av problemet när jag såg vägkanterna där. Och när det bara dyker upp en lupin från ingenstans för att där råkade finnas lite ledig yta vid växthuset, så tar jag det på något större allvar nu efter att ha sett hur det kan bli.
 
Alltså jag har i flera år försökt få lupiner att flytta in på min gård utan framgång:o men bra dom inte tog sig då. From 1 juni är det dessutom olagligt här i Finland att sprida eller odla lupiner.
Alltså har Finland större problem med lupiner? jag upplevde för säkert 15 år sen att de växte väldigt mycket lupiner där.
Roligt att min ena son som har fattat min avsky för lupiner att han visar fulfingret åt dem ( han är autistisk men det har han greppat).
 
Alltså har Finland större problem med lupiner? jag upplevde för säkert 15 år sen att de växte väldigt mycket lupiner där.
Roligt att min ena son som har fattat min avsky för lupiner att han visar fulfingret åt dem ( han är autistisk men det har han greppat).
Tydligen har vi det. Växer sgs i allas vägrenar här ute på landet. Ja förutom i min då...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 892
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 257
Senast: cherie
·
  • Artikel
Dagbok Jag har under en tid använt Facebook dating och Tinder. På fb har jag bara kollat på dem som redan klickat gilla på mig och har inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 731
Relationer Jag behöver lite stöd av er andra för jag känner mig lite känslomässigt dränerad nu. Läget är så här att jag blev mobbad under hela min...
Svar
1
· Visningar
827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp