Bukefalos 28 år!

Roxer

Trådstartare
Nu är jag lite tidigt ute i och med att sonen bara är lite drygt 3 veckor, men jag tänkte höra om det är någon som kör BLW vad gäller matintroduktionen? Min lillasyster har gjort det på sin dotter som är drygt året gammal nu och är jättenöjd.

Någon som har provat och som vill dela med sig? Eller som har annan input? Lästips?
 
Nu är jag lite tidigt ute i och med att sonen bara är lite drygt 3 veckor, men jag tänkte höra om det är någon som kör BLW vad gäller matintroduktionen? Min lillasyster har gjort det på sin dotter som är drygt året gammal nu och är jättenöjd.

Någon som har provat och som vill dela med sig? Eller som har annan input? Lästips?
Jag körde Blw light med sonen och Är supernöjd.
 
Vi har kört det, funkar utmärkt. Idag är fröken 15 månader och äter själv allt vi äter och spiller knappt någonting. Gav ingen puré alls.
 
Bästa sättet att introducera mat om du frågar mig! :)

Min är nu 8 månader, smakar och äter glatt allt man serverar framför honom (en hel del hamnar på golvet också). Har aldrig ätit pure, började med blw vid 6 månader, ingen mat alls förrän dess. Så skönt att vi alla kan äta tillsammans och ingen behöver mata honom.
 
Har du något bra boktips?

Tycker att 'blw på svenska' kan vara trevlig att läsa. Den berättar lite ytligt om blw och så. Jag köpte även 'Baby-Led weaning' och jag tycker den var riktigt läsvärd. Den har gjort mig mer lugn vid måltiderna (var ju lite smått ångestframkallande första veckorna, haha) och så är den väldigt intressant också.
 
Tycker att 'blw på svenska' kan vara trevlig att läsa. Den berättar lite ytligt om blw och så. Jag köpte även 'Baby-Led weaning' och jag tycker den var riktigt läsvärd. Den har gjort mig mer lugn vid måltiderna (var ju lite smått ångestframkallande första veckorna, haha) och så är den väldigt intressant också.

Topp, har funderat på just blw på svenska. Är ju några månader kvar att läsa in sig på.

Var det att sätta i halsen du var mest orolig för?
 
Topp, har funderat på just blw på svenska. Är ju några månader kvar att läsa in sig på.

Var det att sätta i halsen du var mest orolig för?

Det var lite jobbigt när mat hamnade för långt bak och barnet klöks och har sig. Men eftersom kräkreflexen sitter längre fram ju mindre de är så är det ju lugnt ändå. Det är ju precis så det går till när de lär sig hantera maten i mun. Men jag behövde lite inskolning också ;)
 
Jag körde BLW (blev lite naturligt på det sättet att jag har fobi mot färdig mat på burk) och var super smidigt. Jag gjorde samma mat som till mig och sambon, men saltade den inte innan jag lagt upp åt sonen.
 
Jag är nog lite dum, har inte ens funderat på om att det finns olika sätt att mata små barn på. Vi körde mycket pureburkar för det tyckte vi var smidigt, barnet ska ju äta ofta. Jag är nöjd med att äta två gånger per dag och då orkar jag inte stå och förbereda så mycket. Flaska med välling har barnet alltid vägrat.

Men samtidigt fick han av våran mat också, även om man ska undvika salt så är det inte farligt att låta barnet smaka på det som finns på din tallrik. Med reservation för att vi åt från samma tallrik när han fyllt ett år och ju större han blev desto mindre mat fick mamma. Mannen bara skrattade åt oss där vi satt och fightades om de godaste bitarna.

Ett par gånger har saker fastnat i halsen på barnet och då har jag vänt honom upp och ner och dunkat honom i ryggen. Så jag skulle rekommendera att man har lite extra uppsikt på barnet om det äter ost eller äpple. Sen tycker jag alla ska kunna första hjälpen för små barn så man inte står helt handfallen om nåt åker ner. BVC har kurser ibland, annars är youtube bra faktiskt.
 
Jag har inte riktigt satt mig in i BLW, men skulle nog påstå att vi kör en light-version. Dottern som är 7 månader äter samma mat som vi gör fast med mindre salt. Har stundtals funderat på om vi är dumma som inte nojar över att hon ska sätta i halsen, men vi känner oss lugna vid matsituationer (däremot blir svärmor helt nervös när barnet själv får hålla i maten).
Tipsar om det här klippet som sändes för ett par veckor sedan där de bland annat pratar om hur man ska agera om ett litet barn sätter i halsen, det börjar 18 minuter in i avsnittet: http://www.svtplay.se/video/5234890/forsta-hjalpen/forsta-hjalpen-avsnitt-7
 
Blandade du med att ge puré eller var det något annat?
Jag började med att ge hemmagjord juice samt smörgåsrån vid 4 mån. Körde blw från 6mån men gav tex katrinplomonpure när hans mage behövde det och vid 8mån så Harlan även fått en klämmas då och då som mellis.

Han har dock typ ätit själv från början. Nu 12mån får man hjälpa honom att få upp det på skeden annars äter han själv. Inte så förtjust i att äta med fingrarna om det inte ær typ majs
 
Vi kör också nån lightvariant av det. Hade tänkt köra BLW fullt ut men A började visa stort intresse för mat redan som 4- månaders och jag ville inte bromsa när intresset fanns där så då fick hon börja smaka av vår mat men jag mosade med gaffel lite så det var mindre bitar och gav med fingrarna eller med sked. Har inte blivit några puréer för det avskyr hon utan hon har fått mindre bitar. Sen hon var 6 månader ungefär så äter hon mer själv och alltid samma mat som oss. Dock tycker hon det är praktiskt att bli matad så jag ger efter där och matar henne blandat med att hon pillar själv :) ibland får hon klämpåse med gröt/ Fruktpuré bara för att det är praktiskt. Vi är nog rätt regellösa gällande maten utan kör på det som funkar helt enkelt.


:idea:
 
Baby led weaning, ett sätt att introducera mat i bitar istället för puré. :)
Aha det har ett namn numera! :D Men jag blev så illa tvungen att göra det med min yngsta, han tvärvägrade allt som hade med puréer att göra, däremot var tacos populärt tidigt... :angel:
Han var rätt kinkig som liten och vi lät honom plocka det han ville smaka helt enkelt men han var nog närmare året kanske innan jag gav upp mina försök med puré och började ge honom det han ville ha. :D
 
Aha det har ett namn numera! :D Men jag blev så illa tvungen att göra det med min yngsta, han tvärvägrade allt som hade med puréer att göra, däremot var tacos populärt tidigt... :angel:
Han var rätt kinkig som liten och vi lät honom plocka det han ville smaka helt enkelt men han var nog närmare året kanske innan jag gav upp mina försök med puré och började ge honom det han ville ha. :D

Haha, inte lätt när de har en annan idé om hur saker ska göras än konventionen. ;)

Fördelen är ju att de egentligen inte behöver annan mat än den som de vuxna äter som jag förstått det, förutom kanske lite mer järnrika livsmedel.
 
Haha, inte lätt när de har en annan idé om hur saker ska göras än konventionen. ;)

Fördelen är ju att de egentligen inte behöver annan mat än den som de vuxna äter som jag förstått det, förutom kanske lite mer järnrika livsmedel.
Med honom så blev det så att jag nästan ammade honom tills han var två just för att han knappt åt något, tacos och pizza tyckte jag inte var det mest näringsriktiga... ;) Men när han började äta allt mer allsidigt så slutade vi med amningen. Idag är han 10 år och fortfarande rätt kinkig med vad han äter, mer konsistenser än smak egentligen. Men det är nog mer hans personlighet än något utslag av hur vi introducerade mat. :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 008
Senast: Amha
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 761
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 459
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 567
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp