Bo hemma länge/aldrig bo ensam (utbruten)

Viva

Trådstartare

Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Jo, det gör dom visst det !
Jag bodde hemma under en längre period också...
Det är ingen kvinna som tycker det är attraktivt . Eller känner du någon ?
Varför tror du att det inte är attraktiva att bo kvar hemma i hög ålder?
 
Varför tror du att det inte är attraktiva att bo kvar hemma i hög ålder?
Men alltså, jag känner få etniska svenska tjejer som inte skulle bli jätteskeptiska till en kille som är runt 30 och inte flyttat hemifrån. En sak om det är en student, eller om han bott utomlands och nu mellanlandar hos päronen innan han flyttar ut igen men få skulle känna sig pigga på att dejta nån som är 31, bor hemma och är nöjd med det.
 
Men alltså, jag känner få etniska svenska tjejer som inte skulle bli jätteskeptiska till en kille som är runt 30 och inte flyttat hemifrån. En sak om det är en student, eller om han bott utomlands och nu mellanlandar hos päronen innan han flyttar ut igen men få skulle känna sig pigga på att dejta nån som är 31, bor hemma och är nöjd med det.
Det här håller jag med om. Men det handlar inte om social status som @Hero vill få det till.

Hur man bor i övrigt bryr jag mig inte om alls. Men hemma hos mamma o pappa känns.. konstigt?
 
Såhär funkar det

X bor hemma för att

X förlorat jobbet precis och behöver flytta (:up:)
X letar efter sitt drömboende men behöver kapital, flyttar hem för en tid (:up:)

X tycker det är roligare att spela tv spel än att jobba (:down:)
X tänker att eftersom han inte har en flickvän så är det bättre att bo hemma så mamma fixar (:down:)
 
Men alltså, jag känner få etniska svenska tjejer som inte skulle bli jätteskeptiska till en kille som är runt 30 och inte flyttat hemifrån. En sak om det är en student, eller om han bott utomlands och nu mellanlandar hos päronen innan han flyttar ut igen men få skulle känna sig pigga på att dejta nån som är 31, bor hemma och är nöjd med det.

Nej som sagt det beror på omständigheter. Att bo hemma när man är 30 och nöjd med det är lite udda, men det finns för många omständigheter i livet för att jag skulle säga NEJ ABSOLUT INTE innan jag hört varför.
 
Därför jag vet inte hur många gånger jag har läst kvinnor säga att det är så ottraktivt med en vuxen man som bor hemma hos morsan ??



Nej, men det ger en grund.



Nej, men hur ska du veta det om du inte får chansen att träffa någon för att denne har dissat dig för att du bor hemma? Jag misstänker att ni inte träffades över nätet ?



Jag bor inte sthlm och det var ingen bostadsbrist då. Jag bodde hemma av andra anledningar.
Jag tror @Hazel är inne på något ovan.
Dvs det beror på anledning. Bor man hemma för att det är skönt att slippa ta ansvar och för att mamma ska fixa och försörja en eller finns det en anledning. Dvs har man driv och vill ta hand om sig själv.
 
Det här håller jag med om. Men det handlar inte om social status som @Hero vill få det till.

Hur man bor i övrigt bryr jag mig inte om alls. Men hemma hos mamma o pappa känns.. konstigt?
Nej absolut inte social status! Jag tror det handlar om att man vill ha en självständig partner, någon som kan stå på egna ben och ta hand om sig själv. Dessutom är det ju liksom en rätt fundamental grej hos en själv, vill man "i väg" och göra sitt, eller vill man bo hos mamsen och pappsen som en tonåring.
 
Nej absolut inte social status! Jag tror det handlar om att man vill ha en självständig partner, någon som kan stå på egna ben och ta hand om sig själv. Dessutom är det ju liksom en rätt fundamental grej hos en själv, vill man "i väg" och göra sitt, eller vill man bo hos mamsen och pappsen som en tonåring.
Ja precis så.

Sen om han bor i kollektiv eller i en flådig villa någonstans bryr iaf inte jag mig om.
 
Men alltså, jag känner få etniska svenska tjejer som inte skulle bli jätteskeptiska till en kille som är runt 30 och inte flyttat hemifrån. En sak om det är en student, eller om han bott utomlands och nu mellanlandar hos päronen innan han flyttar ut igen men få skulle känna sig pigga på att dejta nån som är 31, bor hemma och är nöjd med det.
Jag var nog oklar, jag menade vad @Hero tror anledningen är att det kan ses som oattraktivt eftersom jag misstänker att han tror att det handlar om status. Medan jag tror att det snarare handlar om egenskaper som kan hänga ihop med att bo hemma (även om det såklart finns undantag).

Om jag träffar någon som bor hemma kanske jag funderar på varför han inte vill vara självständig, om han trivs med att bli uppassad och om han inser vilket jobb ett hushåll faktiskt är om han aldrig haft ett själv men det handlar inte om det materiella att han inte äger en egen bostad.
 
En vän till mig har precis låtit hennes mamma flytta in hos henne då mammans pension inte räcker till ett eget boende just nu. De sparar lite, och letar efter billiga boenden till modern. Så det är en övergångsfas, men jag tycker att det är fint. Att ta hand om sina föräldrar = attraktiv egenskap (enligt mig).
 
Kan väl säga att X letar sitt drömboende var en anledning att jag bodde kvar hemma länge...
+ @Hazel

För mig är ovanstående inte nåt som jag skulle känna mig okej med. Att som 30+ bo hemma för att spara ihop till ett hus, no way (för mig då). Då ser jag hellre nån som hellre flyttar in i drömhuset senare än nån som är bekväm med att bo hemma för att spara ihop pengarna.
Återigen - har ingenting med social status att göra. Bara grundtänk, värderingar och liksom hur man är. Jag gillar folk med driv, som löser problem själva, som står på egna ben, som är självständiga. Då funkar det inte med en 32-åring som bor i pojkrummet för att kunna spara pengar.
 
En vän till mig har precis låtit hennes mamma flytta in hos henne då mammans pension inte räcker till ett eget boende just nu. De sparar lite, och letar efter billiga boenden till modern. Så det är en övergångsfas, men jag tycker att det är fint. Att ta hand om sina föräldrar = attraktiv egenskap (enligt mig).
Oj, jag trodde inte att jag behövde skriva det rakt ut. Fattigdom och dålig ekonomi (hos någon part) är givetvis ett undantag som inte ens behöver nämnas.
 
Oj, jag trodde inte att jag behövde skriva det rakt ut. Fattigdom och dålig ekonomi (hos någon part) är givetvis ett undantag som inte ens behöver nämnas.

Ja, precis! Sen beror det ju på vad den dåliga ekonomin beror på. Som någon skrev tidigare så kanske det inte är så attraktivt med någon som tycker att det är roligare att spela TV-spel i källaren i sina föräldrars hus än att jobba, och därmed inte har råd att flytta hemifrån. Men det finns ju definitivt mer oundvikliga anledningar till dålig ekonomi.
 
@Voeux För mig beror det nog mest på om det är en tillfällig lösning eller en långsiktig sådan. Bor man hemma ett år för att spara ihop pengar till en stor resa eller en lägenhet eller för att återhämta sig efter dåliga ekonomiska beslut, så är det för mig inte hela världen. Så länge man i det sistnämnda fallet lärt sig av det etc. Men har man aldrig flyttat hemifrån och fortfarande bor hemma när man är 30 för att man vill spara pengar till ett hus är det för mig något helt annat.

Men nu ska jag sluta snöa in på det här sidospåret :D. Jag ville bara flika in att nej, @Hero är inte helt ute och cyklar nödvändigtvis när han säger att det för kvinnor kan vara oattraktivt med en vuxen man som bor hemma.
 
+ @Hazel

För mig är ovanstående inte nåt som jag skulle känna mig okej med. Att som 30+ bo hemma för att spara ihop till ett hus, no way (för mig då). Då ser jag hellre nån som hellre flyttar in i drömhuset senare än nån som är bekväm med att bo hemma för att spara ihop pengarna.
Återigen - har ingenting med social status att göra. Bara grundtänk, värderingar och liksom hur man är. Jag gillar folk med driv, som löser problem själva, som står på egna ben, som är självständiga. Då funkar det inte med en 32-åring som bor i pojkrummet för att kunna spara pengar.

Det är ju olika hur man tänker såklart, jag ser inga större problem med det sålänge man har en plan för det hela. Jag ser det också olika om det handlar om att bo hemma tills man kanske någongång hittar det där huset eller om man vet hur lång tid man behöver för att spara ihop till handpenningen tex.

I mitt fall så dog hans pappa helt plötsligt och han kände att han en period behövde stötta sin mamma extra.
 
I mitt fall så dog hans pappa helt plötsligt och han kände att han en period behövde stötta sin mamma extra.
Jag tror inte att någon i den här tråden har argumenterat för att man inte ska få bo hemma under såna speciella och svåra omständigheter.

I övrigt är det nog som det är med allt - vi är alla individer och har olika värderingar och uppfattningar. Även om @Hero envist hävdar att vi alla kvinnor tänker exakt likadant.
 
@Voeux För mig beror det nog mest på om det är en tillfällig lösning eller en långsiktig sådan. Bor man hemma ett år för att spara ihop pengar till en stor resa eller en lägenhet eller för att återhämta sig efter dåliga ekonomiska beslut, så är det för mig inte hela världen. Så länge man i det sistnämnda fallet lärt sig av det etc. Men har man aldrig flyttat hemifrån och fortfarande bor hemma när man är 30 för att man vill spara pengar till ett hus är det för mig något helt annat.

Men nu ska jag sluta snöa in på det här sidospåret :D. Jag ville bara flika in att nej, @Hero är inte helt ute och cyklar nödvändigtvis när han säger att det för kvinnor kan vara oattraktivt med en vuxen man som bor hemma.

Nä här håller jag helt med. Det jag ville få fram va att för mig blir det inte ett stort rött kryss framför nån om de bor hemma, utan jag vill veta varför och sedan bedömma. Precis som att jag hoppas att människor inte antar att jag inte jobbar bara för att jag inte har någon vilja att göra det eller att jag är en helt hopplöst opassionerad person.
 
Det här håller jag med om. Men det handlar inte om social status som @Hero vill få det till.

Hur man bor i övrigt bryr jag mig inte om alls. Men hemma hos mamma o pappa känns.. konstigt?

Jag flyttade hem för att ta hand om mina föräldrar och blir verkligen inte glad av att bli kallad konstig för det... Jag träffade min partner när jag bodde hos min pappa vilket jag gjorde tills pappa dog...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 993
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 939
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp