Bukefalos 28 år!

Bo i lägenhet och ha utekatt

Som lägenhetsboende har jag gett upp tanken på att uppfostra alla mina grannar till att sköta tvättstuga/rabatter osv osv.
Jag tycker det tar mindre energi och tid att åtgärda det själv.

Jag blir ändå grinig när nån fullständigt skiter i sina grannar och bara handlar i egoistiskt syfte trots vetskapen om att man förstör för andra. Jag fortsätter göra vad jag kan för att bidra till bra grannsämja och hoppas ändå att de som bor i tätbebyggda områden ska lära sig att man förstör för sina grannar om man inte gör rätt för sig.
 
Jag anser att jag gör detsamma men vissa saker får man också tåla. Att mina katter är ute är en sådan. Får inga klagomål utan tvärtom älskar våra grannar mina katter. Och så är det, det som stör en person kanske berikar nån annan. Som boende i tätbebyggt område får man acceptera det.
 
Jag anser att jag gör detsamma men vissa saker får man också tåla. Att mina katter är ute är en sådan. Får inga klagomål utan tvärtom älskar våra grannar mina katter. Och så är det, det som stör en person kanske berikar nån annan. Som boende i tätbebyggt område får man acceptera det.

Vissa saker får man acceptera, absolut. Men jag skulle inte må bra av att veta att mina grannar mår dåligt av nått jag gör. Det skulle mitt samvete säga nej till. Jag mår helt enkelt inte bra av att störa andra och försöker anpassa mig efter det. Men det är ju ofta det som skiljer utekattägare från innekattägare.
 
Vart vill du komma med denna diskussionen?
Varför inte inse att vi ser olika på saken?
Jag anser att ditt val är fel mot katten och du att mitt är fel mot grannarna.

Mina grannar ÄLSKAR våra katter, särskilt pensionärerna ovanför oss som kom och frågade om de kunde få passa de en stund, de saknade katter så myckt nu när de inte har nån egen. Vi bor heller inte som du gör, vi har inga uteplatser utan alla har balkong dit mina katter inte når.
 
Många människor med utekatt bryr sig tyvärr bara om sig själva. Tänkte tillägga sina djur också men med tanke på alla faror som finns i ett tätbebyggt område inser jag att de antagligen inte bryr sig särskilt mycket om sina katter heller. Men de problem deras val av husdjur och deras val att släppa ut detta husdjur vind för våg orsakar andra människor och andra husdjur struntar de i, det drabbar ju inte dem.
 
Jag kan tycka att om man skaffar sig en katt trots att man bara kan erbjuda en lägenhet och ett liv inomhus tänker man bara på sig själv och inte på kattens hälsa alls. Lägg sen på att man gärna köper en katt med framavlade hälsoproblem.
 
Jag är varken för eller emot innekatt i lägenhet eller utekatt i lägenhet men det beror helt på hur miljön utanför lägenheten ser ut och är inte miljön kattvänlig släpper jag inte ut en katt oavsett vad människor tycker om mina val. Jag har blivit kallad djurplågare på grund av att jag haft innekatt. Det är ledsamt att människor kan döma mig på det viset. Det är mycket bättre att de människorna bryr sig om djur som behöver hjälp!

Det finns en liten chans att jag antagligen kommer att få katt snart. Han kommer att få bli innekatt i lägenhet. Största delen är på grund av att han har en kronisk hjärtsjukdom. Jag vill kunna veta hur mycket han anstränger sig utan att det blir för mycket, han kommer alltså få gå i koppel vilket han är van vid. Dels är han extremt människokär. Det vore ju tragiskt ifall någon katthatare får fatt i honom. Och miljön passar absolut inte för en utekatt där vi bor.
 
Jag kan tycka att om man skaffar sig en katt trots att man bara kan erbjuda en lägenhet och ett liv inomhus tänker man bara på sig själv och inte på kattens hälsa alls. Lägg sen på att man gärna köper en katt med framavlade hälsoproblem.
Mina innekatter trivs alldeles utmärkt med att vara inne. Dom har klösträd och klättermöjligheter som berikar deras liv, en matte som ägnar massa tid åt att leka och kela, bra foder, friskt vatten, leksaker i överflöd - och varandra. Och så får dom komma ut och andas frisk luft i utebur eller sele, dvs kontrollerade former.
Vilka är det som köper katter med framavlade hälsoproblem? Den rasavel jag känner till strävar efter att bara avla på friska individer. Antar att du syftar på t.ex. perser? Där har jag dessvärre ingen insikt.
 
Återigen, vi får agree to disagree. Jag tycker inte att endast bur är ett ok komplement.
Jag tycker inte kopplade hundpromenader eller endast ridning är utevistelse nog för de djuren heller.

Jag respekterar ert val, det vore finfint om ni gjorde detsamma istället för att komma med tramsiga argument
om att utekattsägare inte bryr sig. Jag anser att jag månar så mycket om mina tjejer att de får vara ute.
De är 8 år och får kommentarer av veterinärer att de är i fantastiskt skick. En gång har en av de varit sjuk,
en godartad knöl. Annars träffar de bara veterinären vid vaccination.
 
Jag bor bara en trappa upp & min huskatt är ute på dagarna. Han trivs verkligen inte med livet som enbart innekatt. Vi har en stor skog bakom oss där han brukar hålla till.
Det hela fungerar bra men vissa dagar vill han inte komma in. Han hade dock gjort såhär vart vi än hade bott.
 
Hej!
En fundering. Finns det någon av er här som bor i lägenhet och har katt som utekatt och inte bor på första våningen?
Hur funkar detta?

Svarar på mitt egna inlägg då jag inte vet vems jag ska svara på:-)

Jag tycker inte man kan säga att om man släpper ut sin katt så bryr man sig mindre om den än om man har innekatt och inte tvärtom heller. Tycker inte det går att generalisera så.
 
Hamnade mitt i en bukeuppdatering så blev uppdelade inlägg;-)
Katter än individer. Min ena katt älskar att gå ut. Jag kan inte för litt liv se att hon skulle trivas lika bra med att vara inne. Jag kan aldrig återskapa naturen och bjuda henne på de upplevelser hon får ute.
Medans min andra lätt hade nöjt sig med en balkong att gå ut och lufta sig på. Hon är bara ute när ytterdörren står öppen, men kommer som ett skott om man är påväg att stänga.
Jag bor i en ganska liten stad och här finns det lägenheter som ligger naturnära. Det finns faror på landet också! Och vad det gäller att katter kan störa andra..tja så är det att leva i ett samhälle. Det finns ganska många gånger jag stör mig på andra människor och deras val som påverkar mig. Men som sagt det blir man aldrig fri ifrån.
Jag hade klart inte uppskattat om jag hade en katt som satt och sker i min rabatt så det luktade in men det finns lösningar på det. Och jag hade nog fixat det för att slippa gå och klaga hos ägaren.Hade inte velat att den skulle stängas in för att den rpråkat välja mina rabatter som toalett.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
172
Senast: ufot
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
528
Senast: ufot
·
Övr. Djur Mitt barn har länge önskat sig en hamster men vi har ju haft katt så det har känts som en rätt dålig idé. Nu bor vi i lägenhet och...
2
Svar
21
· Visningar
1 914
Senast: lil-sis
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
18 570
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp