Bo i Umeå, Höga kusten eller annat?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Niyama
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 4 968

Bukefalos 30 år!

Jag står i bostadskö i Luleå 😄. Men mycket turism, nej tack! 😩 Är just vad jag vill slippa. Det har blivit mycket värre på de 10 år jag bott här. Efter denna vecka är det som jag kan andas igen - till påsk. Jag har börjat få ångest redan innan sportlovsveckor, påsk, säsongsavslutning, jul och nyår och nu börjar faktiskt några sommarveckor också bli jobbiga. Vad är det som drar turister till Luleå?

Isvägen och norrsken skulle jag väl säga 😂 jag tycker Luleå är en rätt trist stad. Det finns inte jättemycket att göra, eller så är jag bara kass på hitta saker att göra.

Isvägen och norrsken skulle jag väl säga 😂 jag tycker Luleå är en rätt trist stad. Det finns inte jättemycket att göra, eller så är jag bara kass på hitta saker att göra.
Googlade isväg Luleå och det låter ungefär som Östersund: att färjelederna ersätts med isväg på vintern? 🤔

Ni har ju NPC i Luleå 🤩, stort plus!

Jag håller med om att umeå är fult. Det är något med stadsplaneringen som gör att jag stör mig på staden. Känslan är att de väljer att riva allt vackert gammalt och slå upp höga hus i nått blankt material. Och ja, naturen är väldigt platt runt om. Jag skulle inte vilja bo i Umeå utan bil faktiskt.
Jag har upplevt Luleå som mycket vackrare

Skellefteå då? Det har ju hänt Massor där de senaste åren och kulturutbudet verkar ha växt rejält. Där finns skidspår och promenader både inne i stan och nära inpå. :) Aktiv brukshundklubb fanns när jag bodde nära i alla fall, även om det inte var "min" klubb.
Eller känns stan för liten?

Senast ändrad:
Alltså ... JAG tycker Umeå är jättefint! Gammal Universitetsstad och inte bara nybyggt och sterilt. Fina naturområden runtom, massor med svamp om du gillar att plocka KarlJohan till exempel ;-) Platt - ja, allt längs norrlandskusten norr om Övik är ju platt, mer eller mindre.

Jag skulle absolut kunna bo i Umeå!
Jag har alltid haft en längtan till Umeå efter att ha bott där en sommar och sen läst en kurs en helg i månaden för 1000 år sen. Jag hade gladeligen stannat där men livet kom i vägen. Tycker inte det är en ful stad, när till naturområden, trevliga människor. Varit tillbaka 2-3 gånger för jobb och tycker fortfarande det är en sympatisk och trevlig stad :)

Umeå nära IKSU är både fullt med skog, promenadvägar, bra gym och bad, kuperat... Och väldigt mycket studenter. Ganska stor stad faktiskt numera.

Du kanske inte är så sugen på att komma så långt upp norr, men Luleå (där jag bor nu) är väldigt fint. Väljer man rätt bostadsområde finns det galet bra promenadvägar, skidspår, liten backe, massvis med gym etc. Men vintern är lång. Jag tycker det är lite jobbigt då jag inte är särskilt intresserad av vintersporter. Bra utbud av restauranger i förhållande till sin storlek (80k), bra med flyg. Mycket turism.

Ska jag flytta inom Sverige igen så är mina val antingen Umeå eller Stockholm. Härnösand, Sollefteå, Sundsvall, finns inte en chans 😅... Jag behöver mer storstadsvibb.
Jag höll en kurs i Luleå i mars för ett gäng år sen, det var ren propaganda med strålande sol och alla hade varit ute i helgen. Jag kom från Göteborg med flyg sent kvällen innan, tog en taxi med en kille som flytt från Syrien och när han frågade var jag kom från var hans spontana svar ”åh fy faan,, där var jag 2 månader när jag kom till Sverige, aldrig mer”. Jag gillar Luleå. Egentligen gillar jag all natur norrut. Fick en livskris nu, tack @Niyama

Jag håller med om att umeå är fult. Det är något med stadsplaneringen som gör att jag stör mig på staden. Känslan är att de väljer att riva allt vackert gammalt och slå upp höga hus i nått blankt material. Och ja, naturen är väldigt platt runt om. Jag skulle inte vilja bo i Umeå utan bil faktiskt.
Jag har upplevt Luleå som mycket vackrare
Nej så platt är det väl inte? Jag tränade väldigt mycket när jag bodde där och det fanns fina raka platta cykelvägar att rulla på i många mil, kuperat upp emot bräntberget och fina spår både runt Nydala och iksu. Halva ”stan” ligger ju på ett berg :)

Jag höll en kurs i Luleå i mars för ett gäng år sen, det var ren propaganda med strålande sol och alla hade varit ute i helgen. Jag kom från Göteborg med flyg sent kvällen innan, tog en taxi med en kille som flytt från Syrien och när han frågade var jag kom från var hans spontana svar ”åh fy faan,, där var jag 2 månader när jag kom till Sverige, aldrig mer”. Jag gillar Luleå. Egentligen gillar jag all natur norrut. Fick en livskris nu, tack @Niyama

Ja nu börjar bästa tiden på året, strålande sol, lätttillgängliga utflykter, alla är ute hela tiden. Isvägen runtom centrumhalvön är full jämnt 😅. Luleå satsar rätt mycket på att både medborgare och turister ska ha många aktiviteter att välja på utomhus.

Men kan tänka mig att det är tufft för en syrian, speciellt om dom två månaderna var november-december... Dom är supertuffa.

Ja nu börjar bästa tiden på året, strålande sol, lätttillgängliga utflykter, alla är ute hela tiden. Isvägen runtom centrumhalvön är full jämnt 😅. Luleå satsar rätt mycket på att både medborgare och turister ska ha många aktiviteter att välja på utomhus.

Men kan tänka mig att det är tufft för en syrian, speciellt om dom två månaderna var november-december... Dom är supertuffa.
Det var ju Göteborg mannen från Syria tyckte illa om, inte Luleå. :D

Förresten, hur lång tid brukar det gå att åka skidor i Luleå?

Beror på hur engagerad man är, dom som är riktigt hårda har ju rullskidor och kör året runt 😅. Men längdskidor för en motionär brukar vara möjligt november till april. Kan börja lite tidigare, kan sluta lite tidigare eller senare. Garanterat början av december till mitten av april typ.

Utförsåkning är mer temperaturberoende, jag är kräsen och gillar inte kyla så tycker att det är februari till april. Men en del är ju i backen redan i januari (Ormberget och Måttsund). De större backarna som går enkelt att köra till kan både komma igång tidigare och vara igång senare. Storklinten, Kåbdalis, Dundret, vad nu den där i Finland heter är dom jag åkt till mest. Även Kittelfjäll, Jäkkvick. Jag har faktiskt aldrig åkt i Riksgränsen men min moster gör det rätt ofta.

Sollefteå har varit döende sen 1980-talet. :angel:

Men @JohannaB kanske kan promota det bättre. ;)
Hahaha jaaa jag gillar ju Sollefteå 😅

Ur häst synpunkt måste jag dock rekommendera Kramfors, som kanske inte är en särskilt mysig stad och nog mer utdöd än Sollefteå men kommunen har jobbat så himla väl med ridklubben där och det är nog den bästa ridskola och förening jag träffat på under mina år i hästvärlden.
Både Sollefteå och Kramfors är bra på hund med, aktiva klubbar och många som tränar hund.

Kulturellt ska du få en liten uppstickare, jag är från underbara Näsåker och hade förmånen växa upp där ❤️ Bättre kulturella förutsättningar än vad som finns i den lilla byn finns inte i hela landet skulle jag påstå, tycker byn är helt fantastisk och de har bland annat fått 4,6 miljoner för att skapa en skogsträdgård och lekotop inne i byn nu.
Tyvärr är byn pytteliten, man måste åka till stad för sjukvård/tandvård osv och bussarna går snarare var åttonde timme än var tredje. Men den byn är mitt lilla guldkorn, även om den är för liten för att jag skulle kunna bo där och pendla för jobb och allt annat

Jag gillar förresten Umeå också!
Låg medelålder, mycket studenter och vidsynta och kloka. Staden byggs upp för att man INTE ska behöva ha bil, och flyg och tåg är lätt att använda för resor söderut. Men det är ingen bra häst stad (tycker jag) och ganska dyrt att hitta boende i.

Jag gillar dock mindre städer eller byar, både Åsele och Strömsund tycker jag är trevliga med. Så vad jag gillar och vad som passar dig är nog helt olika saker.

Jag står i bostadskö i Luleå 😄. Men mycket turism, nej tack! 😩 Är just vad jag vill slippa. Det har blivit mycket värre på de 10 år jag bott här. Efter denna vecka är det som jag kan andas igen - till påsk. Jag har börjat få ångest redan innan sportlovsveckor, påsk, säsongsavslutning, jul och nyår och nu börjar faktiskt några sommarveckor också bli jobbiga. Vad är det som drar turister till Luleå?

Alltså det är nog inte på samma sätt som du upplever det i en mindre skidort.

Men det kommer flygplanslass året runt med italienare, fransmän, spanjorer, tyskar, framförallt vintertid. Dom kommer för att titta på snö, kyla, norrsken, åka hundspann, isbrytare, besöka världsarvet med mera. Luleås flygplats är också den man flyger till för att sen ta sig vidare till andra ställen, det går väldigt många flyg varje dag både inrikes och utrikes.

Turisterna är som en del av stadsbilden året runt, man hör många olika språk på stan och staden känns betydligt större än sin officiella befolkningsstorlek. Det är bra fart i restaurang- och hotellbranschen med mycket att välja på och stadskärnan känns levande trots att den är rätt liten.

Jag upplever turisterna som något oerhört positivt, jag får lite av det jag gillar med riktiga storstäder fast jag kan bo bekvämt och billigt och nära naturen.

Det jag saknar här är rockspelningar och nischade småbarer osv. När jag åker till Stockholm hänger jag på Södermalm. Umeå är liiite bättre på den fronten än Luleå, mer tradition av det och större andel studenter som håller igång musiklivet. Men Luleå har absolut spelningar och sånt, bara sällan det jag vill se.

Nästa helg ska jag till Umeå för att se på Domkraft och Skraeckoedlan :).

Googlade isväg Luleå och det låter ungefär som Östersund: att färjelederna ersätts med isväg på vintern? 🤔

Ni har ju NPC i Luleå 🤩, stort plus!

Vi har såna isvägar också, men Isbanan är en gång- och skridskobana som går från hamn till hamn runt centrumhalvön. Det finns sittplatser och grillplatser och man kan låna sparkar.

Brukar vara olika arrangemang också. Kommer massa holländare och kör skridskorace bland annat.

https://www.lulea.se/uppleva--gora/friluftsliv-och-natur/isbanan-lulea-centrum.html

Bilden från länken jag lade upp, Luleå i ett nötskal tycker jag. Det är sportigt!

1000037689.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka