Bo i Umeå, Höga kusten eller annat?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Niyama
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 4 969

Bukefalos 30 år!

Åh nej! Jag såg ormar varje vecka när jag bodde i Uppland och Södermanland. Och jag blir svimfärdig. Jag spanar alltid efter dem och rör mig ju mycket i terräng så jag är nog en sån som ser dem.

Fästingar är jag inte rädd för så, men minns hur det var att plocka dagligen på hästar/hundar och så vill jag helst inte ha det. Det finns fästingar här men så pass ovanligt att det också kan bli en fb-nyhet.
Det finns ormar men både färre arter och färre individer ju längre upp i landet man kommer så du borde iallafall inte i teorin se lika mycket orm som du har gjort söderut. Men de finns och minns att folk såg huggorm även i skidspåren på Nydala i Umeå för några år sedan till exempel, då betraktades det ändå som såpass ovanligt att det blev rätt uppmärksammat även i nyheterna.

Fästingar finns ju också tyvärr men även där färre än i södra Sverige, än så länge åtminstone.

Det är en enorm skillnad på fästingmängd mellan Västerbotten och Mellansverige. Nu har vi bott här i tre somrar, och haft 1 fästing på 1 hund. 0 på katterna. Själv tänker jag inte ens på risken för fästingar i skogarna här. Jag fattar att det kommer att ändras, säkert hyfsat snabbt, men än så länge är det underbart.

Ormläget har jag ingen koll på, jag har kanske sett nån enstaka, minns inte. Om man vill slippa ormar helt vet jag inte vart i Sverige man ska ta vägen, högfjället?

Mina katter har haft 0 fästingar hittills. Hundarna har haft 1 hemmavid tror jag.. Vi har fästingar så sällan alltså att jag får panik när vi är söderut och får en..
Jag såg mer orm när jag växte upp utanför Övik än vad jag sett i umeå. Men nog finns det orm på bägge ställen såklart. Min kompis hund blev ormbiten i Övik nyligen.
Sjukt rädd för orm 😬 men har bara sett någon död här som tur är..

Är detta en 🍿-tråd? 😄

Umeå
Örnsköldsvik
Luleå
Härnösand
Östersund

Är ordningen just nu, men promenerade just i Luleå och det är fan fint! Verkar finnas det mesta, men minus att det blir lite som med Östersund: långt till något annat.
I valet mellan Umeå och Övik så skulle jag säga att det beror på vad du är ute efter. Övik har vackrare natur. Umeå har bättre kommunikationer och mer ordentlig stad (dvs betydligt större utbud).

Jag känner att en stuga utanför Övik vore nice, både för skidåkning och naturen på sommaren 😍
Förutom att jag vill ha ett vinterboende vid bergen på Mallorca (...) tänker jag ibland att jag vill ha en stuga långt norrut, i mina gamla Västerbottniska hemtrakter. Med riktig vinter! Riktig norrländsk skog.... Jag älskar min plats i Skåne, men ibland vill jag ha allt...!

Min kompis hund blev ormbiten i Övik nyligen.
Sjukt rädd för orm 😬 men har bara sett någon död här som tur är..
Ja fy, just att jag ska ha hund gör mig ännu mer nojig för orm. En hund vi hade blev aldrig helt återställd efter ormbett. Och både hund och häst har blivit bitna.

Men nyligen, alltså i år?!

Ja fy, just att jag ska ha hund gör mig ännu mer nojig för orm. En hund vi hade blev aldrig helt återställd efter ormbett. Och både hund och häst har blivit bitna.

Det finns definitivt orm i höga kusten. Inte massor, men de finns. Fast det är nog otroligt ovanligt att ha problem med dem, största problemet som jag stött på är att människor är så otroligt aggressiva mot dem och försöker slå ihjäl dem, även fast det inte är tillåtet och ormen bara försöker leva sitt liv i lugn och ro i naturen.

• Gilla
Reactions: Sel

Nej tror inte de tinat fram än i år. Nyligen var nog att ta i, det var inte förra året heller 😅

Vi hade mycket orm på gården när jag växte upp, helt otroligt att inget djur blev biten egentligen! Pappa blev det dock, tror de iaf. De såg inte ormen men det var två hål i vaden och han blev redigt svullen.

Tycker att det verkar vanligare söderut med orm ändå. Läser om de som behöver ormsäkra hundgård tex. Det har jag inte hört talas om här uppe.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?