Jag känner att en stuga utanför Övik vore nice, både för skidåkning och naturen på sommarenDen här tråden får mig att vilja flytta till Umeå!![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag känner att en stuga utanför Övik vore nice, både för skidåkning och naturen på sommarenDen här tråden får mig att vilja flytta till Umeå!![]()
Det finns ormar men både färre arter och färre individer ju längre upp i landet man kommer så du borde iallafall inte i teorin se lika mycket orm som du har gjort söderut. Men de finns och minns att folk såg huggorm även i skidspåren på Nydala i Umeå för några år sedan till exempel, då betraktades det ändå som såpass ovanligt att det blev rätt uppmärksammat även i nyheterna.Åh nej! Jag såg ormar varje vecka när jag bodde i Uppland och Södermanland. Och jag blir svimfärdig. Jag spanar alltid efter dem och rör mig ju mycket i terräng så jag är nog en sån som ser dem.
Fästingar är jag inte rädd för så, men minns hur det var att plocka dagligen på hästar/hundar och så vill jag helst inte ha det. Det finns fästingar här men så pass ovanligt att det också kan bli en fb-nyhet.
Jag har en stuga utanför Övik, och 100% would recommend. Bad, båtliv och fiske på sommaren, eller vandring. Skidåkning, både utför och på längden vintertid. Fantastisk natur året om.Jag känner att en stuga utanför Övik vore nice, både för skidåkning och naturen på sommaren![]()
I valet mellan Umeå och Övik så skulle jag säga att det beror på vad du är ute efter. Övik har vackrare natur. Umeå har bättre kommunikationer och mer ordentlig stad (dvs betydligt större utbud).Är detta en-tråd?
Umeå
Örnsköldsvik
Luleå
Härnösand
Östersund
Är ordningen just nu, men promenerade just i Luleå och det är fan fint! Verkar finnas det mesta, men minus att det blir lite som med Östersund: långt till något annat.
Där jag bor nu skulle jag säga att man slipper dem helt.Om man vill slippa ormar helt vet jag inte vart i Sverige man ska ta vägen, högfjället?
Förutom att jag vill ha ett vinterboende vid bergen på Mallorca (...) tänker jag ibland att jag vill ha en stuga långt norrut, i mina gamla Västerbottniska hemtrakter. Med riktig vinter! Riktig norrländsk skog.... Jag älskar min plats i Skåne, men ibland vill jag ha allt...!Jag känner att en stuga utanför Övik vore nice, både för skidåkning och naturen på sommaren![]()
Ja fy, just att jag ska ha hund gör mig ännu mer nojig för orm. En hund vi hade blev aldrig helt återställd efter ormbett. Och både hund och häst har blivit bitna.Min kompis hund blev ormbiten i Övik nyligen.
Sjukt rädd för ormmen har bara sett någon död här som tur är..
Det finns definitivt orm i höga kusten. Inte massor, men de finns. Fast det är nog otroligt ovanligt att ha problem med dem, största problemet som jag stött på är att människor är så otroligt aggressiva mot dem och försöker slå ihjäl dem, även fast det inte är tillåtet och ormen bara försöker leva sitt liv i lugn och ro i naturen.Ja fy, just att jag ska ha hund gör mig ännu mer nojig för orm. En hund vi hade blev aldrig helt återställd efter ormbett. Och både hund och häst har blivit bitna.
Men nyligen, alltså i år?!
Nej tror inte de tinat fram än i år. Nyligen var nog att ta i, det var inte förra året hellerJa fy, just att jag ska ha hund gör mig ännu mer nojig för orm. En hund vi hade blev aldrig helt återställd efter ormbett. Och både hund och häst har blivit bitna.
Men nyligen, alltså i år?!