Snabbvisit i Dalarna i juli - tips på kul aktivitet för familj?

Bukefalos 30 år!

SaraMara

Trådstartare
Vi tänker oss att ta ett stopp "på vägen" (det blir det ju inte, blir en omväg, men för att få se lite nytt och göra något kul) på vägen upp till Lindvallen i sommar. Vi kommer starta på morgonen den 24 juli från Sunne efter en natt på hotell där och sedan vill vi vara framme i Lindvallen senast tidig kväll den 25 juli.

I Lindvallen kommer det bli mycket löpning, vandring och cykling både på stigar och liftburet, så söker något annat kul att göra för en aktiv familj på två vuxna och en rätt atletisk 10-åring. Vi har vår hund med oss, men hon kan också vara ensam några timmar om det är aktiviteter som inte lämpar sig för hund.

Vi funderar på Falun (och gruvan), pga min släkt kommer från de trakterna och kunde vara kul att visa dottern Lugnet mm där vi spenderade mycket tid när jag var barn, vi funderar också på Siljan-tur, typ övernattning i Leksand och sedan Vasaloppsvägen till Sälen.

Vi har också klurat på äventyrsgruvan i Borlänge, eller sommarrodel i Rättviksbacken. Ptja, öppna för det mesta alltså. Gillar aktiviteter, historia, bad, natur och god fika. :D Några tips på mysiga boenden där hund är välkommen (får gärna vara typ hotell eller b&b, kommer bo med självhushåll i lgh i Lindvallen sedan så får gärna vara lite lätt och inte kräva avresestäd osv pga bara en natt)? Mysiga stopp längs vägen för fika/badstopp? Vad får vi inte missa på vår lilla roadtrip helt enkelt?

Vi tänker oss att ta ett stopp "på vägen" (det blir det ju inte, blir en omväg, men för att få se lite nytt och göra något kul) på vägen upp till Lindvallen i sommar. Vi kommer starta på morgonen den 24 juli från Sunne efter en natt på hotell där och sedan vill vi vara framme i Lindvallen senast tidig kväll den 25 juli.

I Lindvallen kommer det bli mycket löpning, vandring och cykling både på stigar och liftburet, så söker något annat kul att göra för en aktiv familj på två vuxna och en rätt atletisk 10-åring. Vi har vår hund med oss, men hon kan också vara ensam några timmar om det är aktiviteter som inte lämpar sig för hund.

Vi funderar på Falun (och gruvan), pga min släkt kommer från de trakterna och kunde vara kul att visa dottern Lugnet mm där vi spenderade mycket tid när jag var barn, vi funderar också på Siljan-tur, typ övernattning i Leksand och sedan Vasaloppsvägen till Sälen.

Vi har också klurat på äventyrsgruvan i Borlänge, eller sommarrodel i Rättviksbacken. Ptja, öppna för det mesta alltså. Gillar aktiviteter, historia, bad, natur och god fika. :D Några tips på mysiga boenden där hund är välkommen (får gärna vara typ hotell eller b&b, kommer bo med självhushåll i lgh i Lindvallen sedan så får gärna vara lite lätt och inte kräva avresestäd osv pga bara en natt)? Mysiga stopp längs vägen för fika/badstopp? Vad får vi inte missa på vår lilla roadtrip helt enkelt?
Både Anders Zorn gården och Carl larsson gården har vi stannat vid på ungefär samma väg. I Mora var den stora campingen mysig tyckte vi, hyrde en liten stuga, säkert ok med hund, bra badmöjligheter och minigolf. Så mycket hinner man ju inte med på en dag ändå. Vasaloppsvägen är bra att kolla upp så den är ok, var riktigt dålig förra sommaren, och när jag var högre upp över nyår undvek jag den också av rekommendation. Vet inte om de hunnit färdigt med asfalteringen.
I Falun efter Carl Larsson gården bodde vi här https://falunstrandby.se/ mysigt och prisvärt.

Jag tror det är classic car week i Rättvik de datumen och om man inte har det intresset och vill sitta i timlånga köer så håller man sig borta från vägen som går upp mot Rättvik och Rättvik då :angel: . Ett tips i all välmening ;)
Ja. Är stillastående trafik nåt man upplever som besvärligt, så faller tyvärr hela östra sidan av Siljan bort.
Återstår västra sidan, med mycket färre saker att titta på.

Jag rekommenderar då utsikten från Åsengården, med både boende, restaurang och med förmodligen Mora kommuns första swimmingpool. (jag badade i den typ 1974, och då var den inte ny)
Disclaimer: Utsikten fungerar naturligtvis bäst under blå himmel. Är molnen låga ser man inte ett smack av Siljan.

bra badmöjligheter
Dock älvvatten med kraftverk nån mil uppåt som släpper ut 4-gradigt bottenvatten. Badvattnet är ju avskärmat från det strömmande älvvattnet, men är ändå grader svalare än ute i Siljan, 600m bort.
Varma dagar spelar inte detta någon roll, eller om temperatur inte är en issue.

Jag tror det är classic car week i Rättvik de datumen och om man inte har det intresset och vill sitta i timlånga köer så håller man sig borta från vägen som går upp mot Rättvik och Rättvik då :angel: . Ett tips i all välmening ;)
Ser ut att vara mellan 24-30 juli.
Antingen är detta något som intresserar, eller så undviker man helt enkelt östra sidan av Siljan. Rättvik går inte att passera på något smidigt sätt. Nej, det finns inga smitvägar som går smidigt dessa dagar.

https://www.rattvik.se/uppleva-och-gora/evenemang/classic-car-week.html

You have been warned.

Dock älvvatten med kraftverk nån mil uppåt som släpper ut 4-gradigt bottenvatten. Badvattnet är ju avskärmat från det strömmande älvvattnet, men är ändå grader svalare än ute i Siljan, 600m bort.
Varma dagar spelar inte detta någon roll, eller om temperatur inte är en issue.
Vi hade badat i görälven i en vecka🙄. Allt var varmt. Och det var en varm sommar (2023).

Ser ut att vara mellan 24-30 juli.
Antingen är detta något som intresserar, eller så undviker man helt enkelt östra sidan av Siljan. Rättvik går inte att passera på något smidigt sätt. Nej, det finns inga smitvägar som går smidigt dessa dagar.

https://www.rattvik.se/uppleva-och-gora/evenemang/classic-car-week.html

You have been warned
Håller med. Köer från Borlänge. Speciellt när alla ska upp och sedan när alla ska hem. Som boende i området utan det intresset gör man något annat i en annan del av Sverige. Typ:D Med det sagt, om man inte varit där och har visst intresse för denna typ av evenemang, kan det säkert vara kul att hänga i Rättvik de dagarna om man står ut med bilköer, raggarmusik långt över vad som är tillåtet och jäkligt mycket fylla.

Håller med. Köer från Borlänge. Speciellt när alla ska upp och sedan när alla ska hem. Som boende i området utan det intresset gör man något annat i en annan del av Sverige. Typ:D
Det värsta, tycker jag, är att det går inte att passera med mindre än att köra in i centrala Rättvik, vilken slug väg man än har räknat ut att ta. Single point of failure.

Ni missar hjortronen med 1-2 veckor.

Det värsta, tycker jag, är att det går inte att passera med mindre än att köra in i centrala Rättvik, vilken slug väg man än har räknat ut att ta. Single point of failure.

Åh herregud, tack för varningen! Raggarbilar har vi nog av här nere i Halland 😅🫣

Kanske får bli ytterligare en natt i Värmland då låter det som, vill för allt i världen inte hamna i trafikkaos, det har jag nog av dagligdags också.

Håller med. Köer från Borlänge. Speciellt när alla ska upp och sedan när alla ska hem. Som boende i området utan det intresset gör man något annat i en annan del av Sverige. Typ:D Med det sagt, om man inte varit där och har visst intresse för denna typ av evenemang, kan det säkert vara kul att hänga i Rättvik de dagarna om man står ut med bilköer, raggarmusik långt över vad som är tillåtet och jäkligt mycket fylla.
Om man tänker att kanske ta sig till Falun från Sunne, och sedan köra på andra sidan Siljan mot Sälen (den längre vägen, men utan raggarhelvetet), är det stenkorkat också om man vill undvika köer? Tittar på Google Maps och ser ut att vara åtskilda vägar men kanske är naivt?

Om man tänker att kanske ta sig till Falun från Sunne, och sedan köra på andra sidan Siljan mot Sälen (den längre vägen, men utan raggarhelvetet), är det stenkorkat också om man vill undvika köer? Tittar på Google Maps och ser ut att vara åtskilda vägar men kanske är naivt?
Så länge ni undviker rättvik. Det kan gå att åka över Malung från Djurås, med brasklappen att det kan vara kö från Borlänge då. Jag brukar själv bara köra antingen av i Leksand för att komma på vänstra sidan om sjön eller via rättvik, så är dålig på de andra vägarna. Leksand är lika dåligt att passera just de dagarna. Det går ju, men risken är stor för köer.

Det GÅR men det är verkligen inte lätt. :D

Och frågan är om man tjänar någon tid.

Liknande trådar

• Utflyktsmål efter E45an?
  • Gotland i sommar vad har ni för tips?
  • Snälla ge solskenshistorier på främmande föremål i magen!!
  • Göra i Borlänge?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka