Bo utomlands under föräldraledigheten?

babyonboard

Trådstartare
Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar på att bo i hans hemland under tiden jag är mammaledig. Han kan lätt få jobb där och vi har väl tänkt att jag ska vara ledig mest, främst för att jag är så himla trött på mitt jobb...

Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur gick ni i så fall tillväga? Hur gör man med vården efter förlossningen, BVC-kontakter, vaccinationer osv? Det är ju bara några timmars flygresa hem till Sverige så jag tänker att det kanske inte är så komplicerat att åka hem och hälsa på föräldrarna och gå till BVC i samma veva.

Är det något särskilt jag bör tänka på? Jag ser det hela som en lång semester (till att börja med) och har fortfarande tänkt ha kvar min lägenhet och vara skriven där o.s.v. innan vi eventuellt tar steget och flyttar fullt ut.

Tips? Råd? Synpunkter?
 
Hur länge planerar ni att vara iväg?
Om du planerar att vara borta mer än ett år ska du "skriva ut" dig från Sverige och har inte längre rätt till förmåner i Sverige (barnbidrag, föräldrapenning, socialförsäkring osv).

Jag flyttade till Österrike när min äldsta dotter var bebis, visste inte hur länge vi skulle stanna men valde ändå att skriva oss här för att slippa krångel med tex sjukvård.
 
Vi gjorde så, fast åkte inte förrän barnet var nära 4 månader och var borta tills han var 9 månader så det var ju en relativt kort tid. Eftersom han var den lättgödda typen och allt hade flutit på bra så åkte jag bara hem till 6-månaderskontrollen, övriga BVC-besök handlade mest om att väga och mäta och kändes inte så nödvändiga. När vi sökte akutvård i landet där vi var så behövde vi inte visa något mer än pass men hade med det blå kortet från försäkringskassan också.

Om vi åkt när barnet var yngre hade vi kanske skött BVC-kontrollerna på plats men i vår situation kändes det rimligare att strunta i dem. Kanske värt att tänka på i planeringen dock att beroende på hur allt går kan det ju finnas saker som vården vill följa upp med mer täta kontroller eller som man själv är orolig över och då kanske det känns mer besvärligt att byta vårdgivare.
 
Tack för svar!

Jag antar att vi inte åker typ dagen efter förlossningen, jag förutsätter att första barnet är en ganska stor omställning! Men vi har väl i alla fall tänkt vara borta ett halvår till att börja med. Vi får se också hur allting går och samråda lite med barnmorskan, de har säkert erfarenhet av sådant här, vilka besök som är nödvändiga eller om det går att anpassa på något vis.

Angående "utskrivning" får jag kolla upp mer vad det innebär att vara utlandssvensk. Om allt går bra så kanske vi stannar kvar, och då är det klart att vi får skriva oss där istället! Men till att börja med vill jag fega lite och ha kvar lägenheten o.s.v. Jag kanske inte alls trivs i en ny kultur även om det har varit fantastiskt att åka dit på semester! Hur ska det gå att bo så nära svärmor liksom?! :P
 
Bra att du kollar noga vad som gäller. Tänker att det annars kan bli problem att söka sjukvård i det landet. Det kan bli oklart vilket land/vem som ska betala för lånen. Vet att man som arbetssökande har rätt till A-kassa i tre månader utomlands. Kanske finns en gräns för föräldrapenning också.
 
Till bvc går man i början cirka 1 gång/vecka, sedan minst 1 gång/månad så att flyga hem till varje besök verkar iallafall orimligt tycker jag... och om jag ser till mig själv så ville jag inte "fara omkring" över huvud taget första tiden.
 
Nu vet jag inte var ni ska flytta men det fungerar ju olika i olika länder. Jag bor i England och här får man mer eller mindre ansvara för att väga barnet på drop in, det enda jag blivit kallad till är vaccination och några få koller efter första månaden.
 
Nu vet jag inte var ni ska flytta men det fungerar ju olika i olika länder. Jag bor i England och här får man mer eller mindre ansvara för att väga barnet på drop in, det enda jag blivit kallad till är vaccination och några få koller efter första månaden.
Ok, men ni bor där permanent eller? Nu är jag inte så insatt i vilka kontroller man egentligen gör här i Sverige, men det känns väl som att det viktiga är att få nödvändiga vaccinationer. Att gå och väga barnet varje vecka verkar liiiite.... överdrivet? Om barnet äter dåligt eller inte går upp i vikt så tror jag att de flesta föräldrar nog reagerar ändå och söker hjälp. Om vi skulle skriva oss i utlandet får vi väl följa de rutiner man har där men jag kan ju rådfråga barnmorskan här hemma först vilka kontroller de tycker att man absolut ska göra och vilka man kan hoppa över/skjuta på.
 
Ok, men ni bor där permanent eller? Nu är jag inte så insatt i vilka kontroller man egentligen gör här i Sverige, men det känns väl som att det viktiga är att få nödvändiga vaccinationer. Att gå och väga barnet varje vecka verkar liiiite.... överdrivet? Om barnet äter dåligt eller inte går upp i vikt så tror jag att de flesta föräldrar nog reagerar ändå och söker hjälp. Om vi skulle skriva oss i utlandet får vi väl följa de rutiner man har där men jag kan ju rådfråga barnmorskan här hemma först vilka kontroller de tycker att man absolut ska göra och vilka man kan hoppa över/skjuta på.

Så himla lätt att se om den växer som den ska är det inte.
Men köper du en bebisvåg och mäter (längd och omkrets huvud) på samma vis kan du ha koll. Min bvc kollar även fontanell varje gång (min bebis har en liiiiiten men öppen som den ska).

Jag tycker det var ganska skönt att någon annan bekräftade att min unge växte som han skulle.
Han hade även lite gulsot som innebar extra kontroller men bara under de två första veckorna och då ville jag ändå ligga med en ispåse mellan benen och hade inte rest någonstans.

Sedan är det läkarbesök när de är ungefär en månad. Vaccin 3 och 5 månader. Läkarbesök 6 månader.

Har man en frisk bebis kvittar det nog var man är :)

Han fick uvi vid 6 veckor och då var jag glad att vara hemma ändå, sjukvården fungerade fint bortsett från att läkaren skrev ut ett restat antibiotika så jag fick ringa och be om annat. Annars flöt det på med ultraljud av blåsa och sedan scintigrafi av njurar.
 
Ok, men ni bor där permanent eller? Nu är jag inte så insatt i vilka kontroller man egentligen gör här i Sverige, men det känns väl som att det viktiga är att få nödvändiga vaccinationer. Att gå och väga barnet varje vecka verkar liiiite.... överdrivet? Om barnet äter dåligt eller inte går upp i vikt så tror jag att de flesta föräldrar nog reagerar ändå och söker hjälp. Om vi skulle skriva oss i utlandet får vi väl följa de rutiner man har där men jag kan ju rådfråga barnmorskan här hemma först vilka kontroller de tycker att man absolut ska göra och vilka man kan hoppa över/skjuta på.

Ja vi bor här :-)
Att ha koll på vikten är bra bara bra men kanske inte varje vecka, jag gick iaf 1 gång i månaden tills hon var ett år. Sen är det bra att det finns ett stöd om det är nått man du drar på, är orolig över osv. I och med att ni tänker vi i ett annat EU land så här ni rätt till nödvändig vård precis som lokalbefolkningen (eller är det bara akutvård) med kortet man får via försäkringskassan. Skulle ni skriva er i nya landet så skaffa ett för då så ni kan få vård om det behövs när ni besöker Sverige.
 
Man mäter och väger inte varje vecka ett helt år utan fasar ut till varannan vecka efter ett par veckor, sedan varje månad 3456 och nu är nästa besök vid 8 månadeR.
 
Ok, men ni bor där permanent eller? Nu är jag inte så insatt i vilka kontroller man egentligen gör här i Sverige, men det känns väl som att det viktiga är att få nödvändiga vaccinationer. Att gå och väga barnet varje vecka verkar liiiite.... överdrivet? Om barnet äter dåligt eller inte går upp i vikt så tror jag att de flesta föräldrar nog reagerar ändå och söker hjälp. Om vi skulle skriva oss i utlandet får vi väl följa de rutiner man har där men jag kan ju rådfråga barnmorskan här hemma först vilka kontroller de tycker att man absolut ska göra och vilka man kan hoppa över/skjuta på.

Riktigt varje vecka är det inte. Vi gick varannan vecka första 2 månaderna och sen en gång i månaden fram till ett halvår, sen varannan månad till ett år.
 
Vi har tittat lite på det där då sambon jobbar i Norge. Om jag och liten åker över dit så får vi inte vara där hur länge som helst utan att upptas i deras system. Tror det är 4-6 månader i sträck max. Kolla upp det så du inte blir utförsäkrad ur svenska försäkringskassan.
 
Beroende på vilket land ni bor i borde kanske vaccination och kontroller gå att göra hos privat läkare? Om man betalat borde nationalitet inte spela någon roll. Bara en tanke
 
Beroende på vilket land ni bor i borde kanske vaccination och kontroller gå att göra hos privat läkare? Om man betalat borde nationalitet inte spela någon roll. Bara en tanke
Det kanske kan kosta kring 1500:-/gång (besökte läkare och kissade på urinsticka i Spanien för 10 år sedan - det kostade 1200:- då).

Det dyra är ju om man själv eller bebis råkar ut för en olycka som kräver intensivvård, och man inte har ngt "hemland" som betalar. Då kan det springa iväg med många nollor.
 
Ja vi bor här :-)
Att ha koll på vikten är bra bara bra men kanske inte varje vecka, jag gick iaf 1 gång i månaden tills hon var ett år. Sen är det bra att det finns ett stöd om det är nått man du drar på, är orolig över osv. I och med att ni tänker vi i ett annat EU land så här ni rätt till nödvändig vård precis som lokalbefolkningen (eller är det bara akutvård) med kortet man får via försäkringskassan. Skulle ni skriva er i nya landet så skaffa ett för då så ni kan få vård om det behövs när ni besöker Sverige.
Halvt KL:)
EU-kortet bör alla ha som besöker andra länder. Underlättar otroligt och framförallt blir det mycket billigare om du behöver söka vård. Dock tveksam om det hjälper i TS fall i annat än akuta situationer då det endast gäller akut vård/vård som inte kan vänta tills du kommer hem. Dock står det provtagningar och medicinska kontroller men tror nog mer det syftar till kronisk sjukdom och inte bebisar.

https://www.forsakringskassan.se/pr...tudera_eller_fa_vard_utomlands/resa_utomlands
 
Det kanske kan kosta kring 1500:-/gång (besökte läkare och kissade på urinsticka i Spanien för 10 år sedan - det kostade 1200:- då).

Det dyra är ju om man själv eller bebis råkar ut för en olycka som kräver intensivvård, och man inte har ngt "hemland" som betalar. Då kan det springa iväg med många nollor.

Sant. Men då skall man ju även ta i beaktande kostnaderna för att flyga hem och vaccinera. De är ju inte heller gratis
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 704
Senast: Kaching
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 978
Senast: Dimmoln
·
Övr. Hund Hej! :) Jag har skapat två trådar här på Bukefalos om vilken hundras jag ska köpa och valet landade på Rottweiler. Allt funkar jätte...
Svar
15
· Visningar
2 994
Senast: Kakis
·
Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
33 156
Senast: Sander
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp