Boaboots på femgångare?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare knasan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 291
K

knasan

Står i begrepp att beställa fyra stycken. Men hur påverkas gångarterna och hållbarheten i hästen? Boaboots lär vara ganska tunga, minst 500 gr/styck, tror jag. Vill ju absolut inte göra min häst illa, förstås! Hon verkar klara barfotagången ganska bra för övrigt, men jag vill ha boots till tuffare turer och broddar på vintern.
Naturligtvis är jag öppen för att sko hästen om jag inte kan ge henne en smärtfri tillvaro på annat sätt, ingen fanatism här, inte.

Så snälla - har ni något att varna mej för så sätt igång!!!

Sv: Boaboots på femgångare?

Hm....personligen tycker jag att 500 grams boots är rätt tungt.

Få jag fråga varför du vill ha SÅ tunga boots tilll tuffare turer?

Jag köpte in Easyboots ifjol, när en av hästrana trampade av sej skon o sabbade hoven så mycket. Det verkade jättebra, kan broddas oxå. Skall prova nu, men skall köpa in till bakhovarna med först.

Easyboots hade fått beröm av en islandshästägare, så jag vågade på att köpa in. Hovslagaren var negativ först, men när hans ett o provat ändrade han åsikt o tyckte de var mycket bra. De kostar ju en del de med, och är inte särskilt tunga.

Sitter Easybootsen lika bra som Boabootsen? Vad händer i högt gräs/sand? Andra egenskaper?

En järnsko väger 250 gr något nött. Jag ska fråga försäljaren vad Boabootsen egentligen väger. Hur mycket mer borde vara OK?

Fortsätt gärna att tipsa! Jag vill ju min hästs bästa, vill därför göra ett väl genomtänkt val.

Av vissa andra färska trådar på detta forum har jag anat att många tycker att gångarterna blir bäst med vanliga järnskor. Fler erfarenheter och förklaringar?

Jag har kört med Easyboot i massor med år (minst 10 år i varje fall).
Främst använda som "reservdäck" men även på barfotahäst. Hästarna töltar minst lika bra med E-B, jämförbart med järnsko+hel sula, vilket skyddar mer mot vassa stenar än om hästen är skodd utan sula. De är klart lättare än boabootsen. Att ha en Easyboot på bara ena fram- eller bakhoven och vanlig sko på den andra har inte stört våra hästar alls i gången, vare sig 4- eller 5-g.

Nyfiken som jag var skaffade jag mig ett par Boa också nyligen. Har vägt dem - en styck i islandsstorlek väger 484gram. Sen bör man ha neoprenskyddet "Boa Gaiter" också tycker jag, för att skydda karled/ballar mot ev skav och slippa få in så mycket skräp i bootsen och de plussar ju på vikten lite till.

Skulle inte vilja använda tunga Boa på en unghäst, för vikten blir ju som sko + tunga boots ungefär. Fungerar säkert alldeles utmärkt på en häst som är riden och lite tränad oavsett om det är 4- eller 5-g.

Boa ser mer ut som en gympadojja som går högre upp, väldigt lätta att ta på/av, då de öppnas upp stort med hjälp av en plös. Easyboot går inte över kronranden (och gör den det så klipper man ner den) kan var lite knixiga att sätta på/ta av innan man får in snitsen, kan också behövas fixas till genom att spänna in bandet inne i skon o/e ändra om vajern där fram för bästa passform. Har hästen understuckna trakter eller mkt tokig form på hovarna sitter inte Easyboot på så bra, annars fungerar de alla tiders.

Vilken man skall välja är en smaksak, de har ungefär samma användingsområde. På den *HÄR* sidan kan man få lite tips om när det är lämpligt använda vilken toffla. Det är samma tillverkare till Easyboot och Boaboot.

Tack för tipsen!
Än så länge har min häst något understuckna trakter fram och lite korta trakter på alla fyra, så då får jag väl vänta med Easybootsen då.
Så om jag ska rida långtur bör jag ha lättare easyboots, och i snårskogen och leran hemmaikring boaboots? (Tänkte ha Gaitersen också.)
En häst som tränats mycket aktivt ett helt år bör väl vara stark nog? (Med försiktig tillvänjning, förstås).
Kul att höra att Easybootsen fungerar precis som en vanlig järnsko på gången. Men jag undrar fortfarande hur Boabootsen inverkar? När man sätter på viktboots lyfter de mer, om boan väger lika mycket som viktboots så blir det väl samma effekt! Och om man använder boabootsen ganska ofta så kanske hästen vänjer sej och slutar lyfta, eller fortsätter den och blir då överansträngd?
Jag tänker visserligen inte tävla, men vad tar man till på en tävling om hästen redan brukar ha den vikten?

Ursäkta att jag frågar så mycket, men jag brukar alltid gå till botten med allting, har haft mycket nytta av den strategin. Svara bara på det ni har lust till! ;)

Jag har tänkt att satsa på Boaboots fast bara använda dem när jag måste brodda eller vid tuffare turer. De gångerna borde det vara helt ok med lite tyngre boots. När jag rider i paddock eller på jämnt ellermjukt underlag så skippar jag boots. Så har jag planerat att göra.

Tycker att Boabootsen verkar vara suvränt lätta att hantera. Har däremot hört att man, precis som Moniq skriver ska satsa på gaiters, så att man slipper skav.

OA

Låter betryggande.
Återstår frågan om slitage i rörelseapparaten, sämre gångarter etc... det är ju en betydande tyngd, och kanske känns de "konstiga" för en känslig häst.
Eller klarar en femgångare av bootsen lika bra som en vanlig C-ponny, måntro?

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
13 311
Senast: Lindon
·
M
Islandshäst Jag lägger den här på Islandshäst och hoppas att den inte är för oseriös för det här forumet... Kanske skulle lagt den på Gnägg, men jag... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 388
Senast: Freyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31