Sv: Boaboots på femgångare?
Jag har kört med Easyboot i massor med år (minst 10 år i varje fall).
Främst använda som "reservdäck" men även på barfotahäst. Hästarna töltar minst lika bra med E-B, jämförbart med järnsko+hel sula, vilket skyddar mer mot vassa stenar än om hästen är skodd utan sula. De är klart lättare än boabootsen. Att ha en Easyboot på bara ena fram- eller bakhoven och vanlig sko på den andra har inte stört våra hästar alls i gången, vare sig 4- eller 5-g.
Nyfiken som jag var skaffade jag mig ett par Boa också nyligen. Har vägt dem - en styck i islandsstorlek väger 484gram. Sen bör man ha neoprenskyddet "Boa Gaiter" också tycker jag, för att skydda karled/ballar mot ev skav och slippa få in så mycket skräp i bootsen och de plussar ju på vikten lite till.
Skulle inte vilja använda tunga Boa på en unghäst, för vikten blir ju som sko + tunga boots ungefär. Fungerar säkert alldeles utmärkt på en häst som är riden och lite tränad oavsett om det är 4- eller 5-g.
Boa ser mer ut som en gympadojja som går högre upp, väldigt lätta att ta på/av, då de öppnas upp stort med hjälp av en plös. Easyboot går inte över kronranden (och gör den det så klipper man ner den) kan var lite knixiga att sätta på/ta av innan man får in snitsen, kan också behövas fixas till genom att spänna in bandet inne i skon o/e ändra om vajern där fram för bästa passform. Har hästen understuckna trakter eller mkt tokig form på hovarna sitter inte Easyboot på så bra, annars fungerar de alla tiders.
Vilken man skall välja är en smaksak, de har ungefär samma användingsområde. På den
*HÄR* sidan kan man få lite tips om när det är lämpligt använda vilken toffla. Det är samma tillverkare till Easyboot och Boaboot.