Mirraya

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att rida med Boaboots? Bra/dåliga?

Jag undrar.. hur vet man om de är för små? Är det så att "får man på dem så passar de" eller kan de klämma..? :confused:

Sen tycker jag att de är så höga? De slutar som uppe i halva karleden... trodde de skulle sluta precis "ovanför ballarna" där karleden börjar..?
Jag har mätt hovarna så de är inte för stora innuti i alla fall.. Min hästs hovar mätte 13cm på längden. Strl. 1 var upp till 13cm, så mindre kan hon ju inte ha... Hon har sen ca 0,5-1cm "tillgodo" på bredden...

Ni som använder dessa, hur sitter era? Risk för skavsår?

Ska så snart som möjligt ta en "jungfrufärd"... får se hur det slutar..... :smirk: ? :rofl:

Senast ändrad:
Sv: BoaBoots

Har haft Boaboots till min ponny som körs och som rids av mitt barn.
Vi har haft dem på vid ungefär timlånga ritt på grusväg och då har inte bootsen skavt iallafall. Har sk "gaiters" i dem för säkerthets skull.

Jag har även erfarenhet av Easyboots och jämfört med dem så är Boa mycket enklare att ta på och av, det är väl den största fördelen. Enligt tillverkarna så rekommenderas Boa som bäst i ridning på sand och lera, medan Easybootsen ändå rekommenderas till distansritter (inte tillåtet i Sverige). Vet ej om det beror på passformen eller hållbarheten.

Det enda som var dåligt med Boa var skyddslocken till fastsättningsratten. De trillade av efter ca 4-5 ridturer. Kan vara att ponnyn stryker sig på något vis där, förstås...

Jag är nöjd med Bo-orna och de har suttit fast bra.

Är det ingen som rider med dessa.... :confused:

Jo.. det vet jag ju att det är, kom igen nu, jag vill veta?!?! :D

:bump: :bump:

Ok, kul att höra!

Tyckte du att de var "höga" ? Speciellt i bakkanterna? eller är det min häst som har lägre trakter kanske..?? :D

Jag rider min ena barfotahäst i Boa och den andra i Swiss Horse Boots. Jag behöver bara använda dem när det är hårt i marken, men har i alla fall ridit upp till timslånga mest -skritt-lite-travrundor. Jag har 'gaiters' (neoprensockor) i Boa bootsen, och har inte haft problem med skav. Boa funkar bra på min ena häst, som är en NF-Sv hbl-korsning, men när jag provade dem på mitt fullblod så gick hon på sig med bak och snubblade hela tiden. På henne funkar det dock bra med Swiss, men de väger bara ungefär hälften så mycket och bygger inte alls lika mycket varken åt sidorna eller neråt.

Första gången jag använde bootsen gick jag bredvid och skrittade bara, och höll inte på mer än 20 min, men eftersom det verkade funka gick jag snabbt upp till 45-50 min (som vår kortaste runda tar att skritta) uppsuttet. Skulle tippa att vi använt dem ca 15 ggr nu utan problem.

Vad mysiga hästarna såg ut :)

Har också skaffat Boaboots, mest av nyfikenhet, efter att ha använt Easyboots främst som "reservdäck" i mer än 10 år. Men tänkte att nästa unghäst jag rider in skulle få ha bootsen istället för att skos.

Du är den första jag hört som verkligen har broddat Boabootsen. Är det bara att borra hål och sen skruva dit? Det måste väl vara något man stoppar i borrade hålen på insidan också som brodden fäster vid, då det behövs gängor.

Kan du tänka dig fota en närbild så man får se hur det ser ut?

Räknar du med att kunna använda samma boots obroddat, eller måste man ha en omgång broddat till vintern och oborrade till sommaren?

http://img.photobucket.com/albums/v216/Suss70/boainne.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v216/Suss70/boabroddar.jpg

Här ser du en bild hur det ser ut, det är gängan som ligger framför. En utav broddarna på bilden är en T mutter, det är så man drar in gängan i skon på insidan, sedan ersätter man muttern med brodden. Så det är brodden som håller kvar gängan, brickan runt brodden fördelar trycket.

Jag har inte tänkt mer på hur jag ska göra på sommaren, det löser sig alltid, mitt mål är att hästarna ska enbart ha boots då det är halt, men så blir det nog inte denna sommar det är nog för tidigt.

Vi borrade hål där vi ville ha broddarna och kämpade med den första brodden i evigheter, vi blev nästan hysteriska :angel: och förbannade :crazy: . Vi har liksom 10 st boa boots á 4 broddar.

Vi tog nya tag och sedan gick det jätte bra det var tekniken det hängde på ;)

Tack för suveräna bilder Colleen. :bow:

Får jag spara dina bilder och visa? Vet fler som undrar hur de ser ut monterade.

Det är alltså även 4 "taggar" som låser fast brodden i sulan innuti, så brodd/fäste inte skall kunna vrida sig antar jag.

Ser ut som om det vore lämpligt med separata par till vinter/sommar för såna som vi, som kommer att behöva boots nästan varje ridtur, oavsett årstid.

Blir ju inte dyrare det i långa loppet, då håller dom längre istället.

Rolle - tack för länken, det var där jag passade på att köpa bootsen när de hade introduktionspris förra året. Då hade de inga brodd. Hittade dock inga bilder, men Colleen fixade det. :D

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 518
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Senast igår fick jag "tipset" att jag borde sätta en Haltigrimma på min hund. Jag förklarade att jag ansåg det vara farligt och att jag... 2
Svar
25
· Visningar
3 533
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 576
Senast: TantEster
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
26 245
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka