Böcker från resten av världen

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
Jag läser oftast andra typer av böcker (“lätta” böcker med lyckliga slut ;)), men ibland vill jag läsa böcker från olika delar av världen för att lära mig mer om hur det är (och har varit) runt om i världen. Eller i alla fall för att få mig att ta upp kartboken och kolla in området (ja, jag har en fysisk kartbok :D ). Men, jag vill gärna ha mer tips på böcker från lite mer ovanliga länder. Och kanske är det andra som också är intresserade av att läsa sig runt i världen?

Så det jag är ute efter är tips på böcker från olika länder. Antingen att författaren är från landet och att landet är ett tydligt inslag i boken, eller att författaren ändå tydligt har varit där och läst på mycket, och försöker spegla landet eller något historiskt i landet, eller liknande. Så, har ni förslag på bra böcker som jag missat?

USA, Kanada, Australien, UK och Irland räknar jag med att det finns hur många som helst. Samma med danska och norska (eftersom vi ju nog också kan läsa dem utan översättning). Även Frankrike och Tyskland tycker jag att det finns en hel del böcker som utspelar sig i (dock kanske mest kopplat till världskrigen, eller typ klassiker som Dumas och Hugo?). Eller så är det bara jag som läst mer av dessa ;)

Urval av de jag redan läst (kanske tips till er andra?):
  • Afghanistan - Khaled Hosseini - t.ex. Flyga drake, Tusen strålande solar etc.
  • Afghanistan - Nadia Hashimi - t.ex. När natten är som ljusast
  • Albanien - Lea Ypi - Fri
  • Angola - Ryszard Kapuściński - En dag till att leva
  • Botswana - Alexander McCall Smith - Damernas detektivbyrå
  • Botswana - Peter Allison - Whatever You Do, Don’t Run
  • Brasilien - Francisco Azevedo - Livet i ett riskorn
  • Estland - Ilmar Taska - Mannen i bilen
  • Guyana - Sharon Maas - Of Marriageable Age
  • Indien - Farahad Zama - Mr Alis äktenskapsbyrå
  • Indien - Mikael Bergstrand - t.ex. Dehlis vackraste händer etc.
  • Indien - Chitra Banerjee Divakaruni - The Palace of Illusions
  • Iran - Marjane Satrapi - Persepolis
  • Iran - Anita Amirrezvani - Flickan som vävde sidenmattor
  • Israel och Palestina - Susan Abulhawa - Morgon i Jenin
  • Italien - Mark T. Sullivan - Under en brinnande himmel
  • Italien - Elena Ferrante - Min fantastiska väninna
  • Japan - Haruki Murakami
  • Kambodja - Peter Fröberg Idling - Pol Pots leende
  • Kamerun - Gerald Durrell - A Zoo in My Luggage
  • Kenya - Corinne Hofmann - Den vita masajen
  • Kina - Melissa Fu - Peach Blossom Spring
  • Litauen och Ryssland (Sovjet) - Ruta Sepetys - Strimmor av hopp
  • Malawi - William Kamkwamba - The Boy Who Harnessed the Wind
  • Mali - Kris Holloway - Monique and the Mango Rains
  • Mozambique - Henning Mankell
  • Nederländerna - Corrie ten Boom - Gömstället
  • Nepal - Connor Grennan - Little Princes
  • Nigeria - Chimamanda Ngozi Adichie - t.ex. Halv gul sol, Lila hibiskus
  • Nigeria - Ayọ̀bámi Adébáyọ̀ - Stanna hos mig
  • Nigeria - Abi Daré - Flickan som fick en röst
  • Nordkorea - Blaine Harden - Flykten från Läger 14
  • Pakistan - Malala Yousafzai - Jag är Malala
  • Rumänien - Elie Wiesel - Natt
  • Rumänien - Ruta Sepetys - I Must Betray You
  • Senegal - Koïta Khady - Skändad
  • Somalia - Waris Dirie - En blomma i Afrikas öken
  • Spanien - Carlos Ruiz Zafón - t.ex. Vindens skugga, Ängelns lek
  • Spanien - Alfonso Zapico - Balladen från norr
  • Sydafrika - Trevor Noah - Frukten av ett brott
  • Sydkorea & Japan - Min Jin Lee - Pachinko
  • Syrien - Zoulfa Katouh - Så länge citronträden växer
  • Ungern - Imre Kertész - Mannen utan öde
  • Vietnam - Nguyễn Phan Quế Mai - När bergen sjunger
  • Vietnam - Nguyễn Nhật Ánh - Ticket to Childhood

Här är några:
  • Antigua - Jamaica Kincaid - Lucy
  • Dominikanska republiken - Junot Diaz - Oscar Waos korta förunderliga liv
  • Libyen och Syrien - Riad Sattouf - Framtidens arab
  • Mauritius - J.M.G le Cléxio - Allt är vind
  • Schweiz - Jill Alexander Essbaum - Hausfrau
  • Sydafrika - J.M Coetzee - t ex Pojkår, Ungdomsår

Senast ändrad:
Några böcker jag uppskattat:

• Estland - Sofi Oksanen, "När duvorna försvann"
  • Iran - Amir Ahmadi Arian, "Then The Fish Swallowed Him"

Jag har ganska nyss gått med i en fb-grupp som heter Around the world in 193 books som handlar om att läsa från alla världens länder. Där finns massa bra tips och det är en rolig och ganska maffig läsutmaning att avverka världens länder.

Jag har just lyssnat klart på Den yttersta lyckans ministerium av Arundhati Roy som ger en skröne-formad inblick i Indiens utstötta bla i form av kastlösa och hijror, om Kashmir och konflikten mellan hinduer o muslimer med väldigt mycket Indien-känsla.

(Lyssnar nu på Praiseworthy av Alexis Wright - en hittills ganska dystopisk skröna som porträtterar samtida kolonialistiska Australien ur aboriginskt perspektiv vilket kanske är intressant även om du läst mycket om majoritetsaustralien? Jag har dock ”bara” lyssnat på 14 av 32 timmar (!) så vart den tar vägen vet jag inte.)

Tar med mig av tipsen här i tråden, kul!

Jag har ganska nyss gått med i en fb-grupp som heter Around the world in 193 books som handlar om att läsa från alla världens länder. Där finns massa bra tips och det är en rolig och ganska maffig läsutmaning att avverka världens länder.

Jag har just lyssnat klart på Den yttersta lyckans ministerium av Arundhati Roy som ger en skröne-formad inblick i Indiens utstötta bla i form av kastlösa och hijror, om Kashmir och konflikten mellan hinduer o muslimer med väldigt mycket Indien-känsla.

(Lyssnar nu på Praiseworthy av Alexis Wright - en hittills ganska dystopisk skröna som porträtterar samtida kolonialistiska Australien ur aboriginskt perspektiv vilket kanske är intressant även om du läst mycket om majoritetsaustralien? Jag har dock ”bara” lyssnat på 14 av 32 timmar (!) så vart den tar vägen vet jag inte.)

Tar med mig av tipsen här i tråden, kul!
Tack för tipset om FB-gruppen!

Det här med att läsa utanför majoritetsaustralien är en bra poäng, lite liknande tänker jag som t.ex. Frankrike och Tyskland - mycket andra världskriget, men inte så mycket utanför det.

Flera av mina favoritförfattare är från/skriver om Indien, tex
Arundathi Roy: The God of Small Things
Rohinton Mistry: A Fine Balance är min favorit men han har skrivit fler bra
Abraham Verghese: The Covenant of Water
Yann Martel: The Life of Pi
Salman Rushdie: Midnight’s Children

Sofi Oksanen skriver så bra, men är så obehaglig att läsa

Japan Murasaki Shikibu Berättelsen om Genji - det är mindboogling att boken är omkring 1200 år gammal

Jamaica Marlon James - att läsa honom i original är att bada i ord eller ljud. Språket bara blixtrar förbi och hälften försvinner innan man lyckas dechiffrera det

Kollade min bokhylla, ber om ursäkt om det blir någon upprepning. De är olika bra men jag har läst dem alla med behållning.

Afghanistan - Tusen strålande solar av Khaled Hosseni

Indien - Den sjätte gudinnan av Karin Alfredsson

Iran - Fjäril i koppel av Zinat Pirzadeh

Israel - Exodus av Leon Uris

Japan - En geishas liv av Kiharu Nakamura

Kina - Vilda svanar av Jung Chang
Kina - En röd hjältinnas död av Qui Xiaolong

Kongo - Öster om solen av Barbara Bickmore

Nigeria - Half of a Yellow sun av Chimamanda Ngozi Adichie

Polen - Klockan 21.37 av Karin Alfredsson

Sierra Leone - Lång väg hem av Ismael Beah

Somalia - En blomma i Afrikas öken av Waris Dirie

Sydafrika - The Housemaids daughter av Barbara Mutch

Syrien - Så länge citronträden växer av Zoulfa Katouh

Vietnam - Kvinnorna på tionde våningen av Karin Alfredsson

Zambia - 80 grader från Varmvattnet av Karin Alfredsson

Länderna kring Mekongfloden (bl a Thailand, Laos och Kambodja) - Under floden, Samnang tiggarpojken och Sista färden av Staffan Nordstrand

Och nu ska jag gå igenom tråden närmare och troligen förlänga min redan långa att-läsa-lista.

Syrien/Turkiet/Grekland (med flera): Biodlaren från Aleppo - Christy Lefteri
Roman om Nuri och Afra från Aleppo som tvingas fly pga stridigheter, och får uppleva en del andra länder under vägen.

Finland: Bomullsängeln - Susanna Alakoski
Första delen i en romanserie som utspelar sig i Finland under början av 1900-talet (övriga delar i serien utspelar sig dock i andra delar av världen).

Polen: De som överlevde - Kelly Rimmer samt Det underjordiska biblioteket i Warszawa - Madeline Martin
Båda utspelar sig i Polen i huvudsak under andra världskriget, så därför får man väl mest en upplevelse av hur det var i Polen under kriget, med Warszawas getto osv.

Irak: Den sista flickan - Nadia Murad
Verklig berättelse om författarens uppväxt i Irak, och hur hon som ung vuxen kidnappas och säljs som sexslav till IS-soldater.

Grönland: Flickan utan hud - Mads Peder Nordbo
Första delen i en deckarserie som utspelar sig på Grönland. Även om kärnan i berättelsen är diverse mordfall som ska utredas får man ändå en viss känsla för hur livet på Grönland kan vara.

Cypern: Sångfåglar - Christy Lefteri
Roman om Nisha från Sri Lanka som emigrerar till Cypern, och plötsligt försvinner en kväll från hushållet där hon arbetar.

Kina: Vi var unga och modiga - Hazel Gaynor
Roman som utspelar sig i Kina under andra världskriget, så återigen kanske man mer får en upplevelse av landet under kriget. Men vad som hände i Kina var i alla fall för mig en lite mer okänd del än t.ex. berättelser från Auschwitz, så det var intressant läsning ändå.

Liknande trådar

• Boktips - romantik i bakgrunden
  • Bukes bokcirkel nr 3
  • Bukes bokcirkel tråd nummer två!
  • Bukes bokcirkel!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat