Böcker i 2-årspresent

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 19815
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 5 829
R

Raderad medlem 19815

Mitt kusinbarn fyller två om en månad och min mamma undrade om jag hade några presenttips.

Hon var lite skeptisk mot böcker då mina kusiner inte läser så mycket för sina barn men jag tycker att då är väl böcker en desto bättre present!

Jag tycker att det är lite svårt att veta vilka böcker som passar en tvååring och efterlyser därför tips på böcker men även på andra bra presenter till en tvååring. Familjen har rätt mycket grejer till barnen så det är lite svårt att komma på något som de inte redan har.

Är man för stor för Vem-böckerna av Stina Wirsén? Min 15-månaders börjar gilla dem, och jag själv är väldigt förtjust i dem. Han gillar även Pim och Pom * Länk borttagen av moderatorn* men en tvååring kanske är för stor för den där?

Böckerna om Ingrid av Katerina Janouch verkar bra men jag såg på adlibris att flera tyckte att de hade dåligt språk.

Tipsa mig! :banana:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Böcker i 2-årspresent

Jag köpte Ingrid ska resa till en tvååring i familjekretsen när han skulle på sitt livs första Greklandsresa i våras. Lusläste inte språket men som jag minns det var det enkelt (förstås) men inte dåligt. Och teckningarna var fina.

Föräldrarna pluggade den med honom innan resan och han gillade den.

Ja, bilderna är jättefina.

Ingrid och Pappa tyckte jag verkade söt! (ska nog köpa den till min otroligt mammiga unge också).

* Länk borttagen av moderatorn*

Jaa! Den hade jag glömt, tack! Den har ju kommit i nyutgåva också.

Om föräldrarna tycker det är tråkigt att läsa så kanske en sångbok, det finns väldigt söta med populära barnsånger, kan funka. Min 2,5 åring fick många i julas och älskar dem än, även om de kanske inte är så avancerade. Han är väldigt engagerad i dem trots att han också gärna lyssnar på "Någon", Skrotnisse och "Vad hände sen" (Mumintrollet).
* Länk borttagen av moderatorn*

Catarina Kruusval är tydligen författaren.

Barn gillar ju upprepning och gillar inte föräldrar att läsa kanske de kan tänka sig att sjunga många gånger på rad.

En längre och mer avancerad bok som Någon kan nog kräva en del av föräldrar som inte är så engagerade i att läsa och med barn som inte fått så mycket läst för sig. Första gången en bok lästes kunde A verka lite oengagerad när han var precis 2, då var han ändå väldigt förtjust i böcker. Det tog ett par försök innan han engagerade sig, pekade och pratade, A tyckte bäst om gamla böcker och korta böcker blir gamla snabbare ;).

Jaa! Den hade jag glömt, tack! Den har ju kommit i nyutgåva också.

Boken om någon har rätt mycket och avancerad text, mycket mer än jag mindes från när jag var liten. Själva historien är rolig om man är två, men kräver då en hyfsat van bokläsande förälder som förenklar texten rejält.

Böckerna om Inger är sådär, tycker jag, och kräver också omarbetning för en tvååring. Jag skulle satsa på stina wirsens böcker om små brokiga, de är precis lagom och har bra texter för den åldern, man kan läsa dem ordagrant. Oj! och Gul! t ex. Och vem-böckerna också, för den delen, t ex Vem är arg?

Tack! Nu är ju länken borttagen men var det ekorrn satt i granen, i ett hus vid skogens slut m fl du länkade till? Min 15-månaders gillar dem jättemycket så jag tänkte att en tvååring kanske växt ifrån dem. Men böcker kanske håller längre än jag tänker mig.

Om det var de av Catarina Kruusval så gillade mitt barn dem också när han var ungefär som din är nu, men nuförtiden har han tröttnat på dem, han vill att böckerna ska vara lite spännande med en (mycket enkel) handling.

Ett tips till: Bu och Bä! De är väldigt poppis härhemma, och varit det det senaste året (1,5-2,5 års ålder).

Tack! Nu har jag fått bra tips för min egen del också. Det är verkligen roligt att läsa tillsammans med sitt barn.

Knacka På- Anna Klara Tidholm är också en populär bok. Har man inte blivit mycket läst för så är nog den en lagom bok. Den är ofta sönderläst på förskolorna.
Petter och hans 4 getter- Einar Norelius är min favoritbok som också den är väldigt populär på förskolor i de flesta åldrar.

Jo verkligen det tror jag. Iofs bara från eget exempel. A har haft Lilla snigel och I ett hus sedan han var 1,5 och älskar dem, fick Pepparkaksgubbar tex i julas och blev väldigt glad (fyllde två i april).

Han hoppar nästan upp och ned i sängen när man läser dem (även om det blir kort) -uhm uhm uhm SNIGEL, ARG! -Akta KATTEN. För att inte tala om Ekorrn satt i granen, den berättar han nästan hela själv innan man hinner läsa. Nu, nu! springer mammma, ängen, aaaaj foooooten.

(Men det är kanske en personlig smak hos honom ;) han älskar sånger, han kanske inte hade gillat dem om han inte fått dem vid 1 vem vet.)

Max böckerna däremot är nära helt urvuxna, även om det går. Jag gillar att blanda mer och mindre komplicerade böcker :laugh: Paddington kan jag verkligen rekommendera senare! (Vi har de tunna Paddington 3-6 år, resväska,) det är många rader text på varje sida men uppskattas ändå (av föräldrarna dessutom).

Serietidningen Bamse för de yngsta är förresten jättebra. (Är inte så förtjust i Bamse annars) en liten tidningsprenumeration kanske ;) den ska vara för tvååringar. Läses om gång på gång i riktigt stadigt format.

Catarina Kruusval med sångböckerna även gjort folksagor för små, Bockarna bruse. Men har inte hittat dem. Sett på dagis. 0-3 år.

Senast ändrad:

Anna Clara tidholm gör Jättefina bilder och har skrivit några gulliga böcker. Båda mina små har älskat boken "Apan fin".

Jag älskar Astrid Lindgren böcker. De är ju kanske lite avvancerade men barnet växer ju ;) min minsting (2år) lyssnar glatt till många av hennes böcker när jag läser dem för storasyster, och det är ofta fina bilder. T ex Draken med de röda ögonen, Jag vill inte gå och lägga mig, Vår i Bullerbyn, Visst kan Lotta cykla mfl.

Bebben böckerna brukar vara roliga, liksom alla klassiker om Max, , Ludde och Emma.

Jag älskar Astrid Lindgren böcker. De är ju kanske lite avvancerade men barnet växer ju ;) min minsting (2år) lyssnar glatt till många av hennes böcker när jag läser dem för storasyster, och det är ofta fina bilder. T ex Draken med de röda ögonen, Jag vill inte gå och lägga mig, Vår i Bullerbyn, Visst kan Lotta cykla mfl

De är ganska svåra att läsa högt, tycker jag. Meningsbyggnaden ligger inte alls bra i min mun, i alla fall. Så jag hade inte köpt dem till föräldrar som är ovana att läsa högt, då hade jag hellre gett barnen ljudböcker med Lindgrens sagor i så fall, när hon läser själv. Dock inte till tvååringar, tror jag.

Jag har läst mycket för barn och jag har dessutom jobbat extra som talboksinläsare, och jag klarar alltså trots det med knapp nöd av att läsa Lindgrens böcker högt. Det gäller både de tidiga och de senare.

Annars är ju Lindgren ett säkert kort på det viset att även de som är helt ovana vid böcker känner till henne.

Vår kille är fortfarande vid fyra år jätteförtjust i "Vem"böckerna, även om han just nu helst lyssnar på Loranga, Mazarin o Dartanjang :). Jag tror de är toppen för en tvååring, man är rätt liten fortfarande då. Bu o Bä som Mabuse föreslog är oxå bra val! Och det finns mycket annat kul i bokhandeln oxå!

Senast ändrad:

Min tvååring gillar böckerna som Jan Lööf har skrivit. De är lagom långa och har väldigt fina och tydliga illustrationer. Fast i 4 fall av 5 så läser vi inte all text utan berättar/pratar mer om vad som händer.

En bok som annars passar just tvååringar väldigt bra; hög igenkänningsfaktor, rätt mkt bekanta saker att att peka på och så ganska liten (bra för läsovana barn och föräldrar) mängd text är böckerna om Viggo!

Sen skadar det ju aldrig att t ex börja samla på böckerna om Pettson och Findus redan nu!

Hon var lite skeptisk mot böcker då mina kusiner inte läser så mycket för sina barn men jag tycker att då är väl böcker en desto bättre present!

:bow::bow::bow: Många verkar inte förstå hur otroligt viktigt högläsning är! 3 böcker om dagen säger forskningen att man bör läsa för sina barn. En helt ny, en bekant, och en gammal favorit. Den förälder som inte har 15 minuter tid att läsa med sina barn borde se över sitt liv lite grann.

Om föräldrarna tycker det är tråkigt kan de försöka hitta böcker som är roliga också för vuxna. Det ska vara roligt för båda två.

Jag tipsar om Alfons (kan barnet inte koncentrera sig så bra kan man förkorta texterna lite). Totte och Emma böckerna är också ljuvliga!

Ett bra tips är att gå till biblioteket och fråga. De är jätteduktiga där, och hjälper gärna!

Alfons är jättesvåra för en tvååring, mycket text, och bilderna är inte jättetydliga när man är liten. Jag tror man ska vara lite äldre för dem, jag älskade dem när jag var 4-5. Filmerna passar bättre för mindre barn, tycker jag, de har tydligare bildspråk, och de allra första (pannkaka, god natt, aja baja) är begripliga även för små barn. Men de som handlar om kompisrelationer, typ Är du feg, Alfons Åberg, upplever jag som lite överkurs för tvååringar. Och t ex Alfons och odjuret är rent av för läskiga.

Vi har en om Alfons och spöken och jag håller med, tror Alfons är för äldre barn. (läser den ibland men tycker inte den är optimal, och då är ändå storyn väldigt enkel i jämförelse med många andra Alfons.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?

Hästrelaterat

Tillbaka