Böcker i 2-årspresent

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 19815
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 5 829
Sv: Böcker i 2-årspresent

Jag läser Alfons för både ettåringar, tvååringar och förskolebarn. Som sagt förkortar jag texterna. Vi läser faktaböcker också. Man tittar på bilderna och förklarar kort vad som skrivs. Man måste inte läsa exakt det som står. Min mamma läste Sagan om ringen för mig och syrran då jag gick i dagis. Men så hade vi också läst massor, så vi var vana och kunde koncentrera sig. Det var underbart!

Hur gör du för att göra handlingen i Är du feg, Alfons Åberg? begriplig för en ettåring? Jag är verkligen uppriktigt nyfiken.

Sen kan ju väldigt små barn tycka om att lyssna när man läser även om de inte förstår nånting i princip, eller så kan man ta bort hela handlingen och göra om texten till "titta, där är en pojke, och en pojke till! Där är ett träd!", dvs, göra om dem till pekböcker med bilderna som grund. Det kanske var så du menade?

Att en sexåring kan läsa Sagan om ringen på egen hand är något annat, det gjorde jag också, men det innebar inte att jag hade begripit Alfons som tvååring.

Saken är ju att det finns massor av böcker som är bra och roliga när man är två eller ett, då kan man ju läsa dem då, och spara de böcker som måste göras om helt och hållet för att bli begripliga till rätt ålder. Man hinner ju läsa Alfons ändå, menar jag, utan att behöver börja redan när barnen är ett. Istället för att skippa t ex knacka på, vem?, och allt annat som är roligt när man är liten, och tillbringa fem år med Alfons.

Sen kan det ju finnas böcker som man som vuxen är förtjust i, och därför väljer att introducera tidigt, för att man tycker om dem, och tycker det är värt att göra om dem så att de passar även betydligt yngre barn. Jag läser t ex Älskade lilla gris för min tvååring, vilket funkar därför att att jag kraftigt förenklar text och handling till att det var en familj som fick hem en liten gris, men grisen blev jättestor, och man kan inte ha en jättestor gris i badrummet. Så grisen sprang ut i skogen istället, åt äpplen och badade, för det är mycket bättre för grisar att bo i skogen än att bo i badrum. Men det är ju för att jag gillar den, jag skulle inte generellt säga att det är en bra bok för tvååringar.

Senast ändrad:

Det var så jag menade. Man plockar ut det som man kan kombinera med bilderna. Sagan kan vara helt annorlunda än på riktigt. För det räcker iofs en bilderbok.

Min mamma läste alltså sagan om ringen för oss då jag gick i dagis, och jag förstod det mesta. Min point var att ju mera man läser, destu bättre lär sig barnet hänga med och lyssna.

Att läsa svåra böcker för en tvååring som aldrig fått se annat än pekböcker är det ingen vits med. Men läser man aktivt hemma, har barnet lättare för att ta till sig vad som sägs, och kan koncentrera sig på ett helt annat sätt. Det var min point:)

Man kan läsa reklamtidningar också, bara man gör det med inlevelse. Vissa barn älskar att titta i reklamtidingar. Åh vilken bil! Var tror du den har kört, osv:D

Jag tycker det ar jattebra att du koper bocker till kusinbarnet, heja dej!

Du har fatt jattemanga bra tips redan, vi laser mest bocker pa engelska men jag maste saga att jag alskar Julia Donaldsons bocker! Den svenska oversattningen ar val inte riktigt lika bra men funkar. Underbara teckningar och kul historier och sa alskar jag att lasa pa rim!

Det var så jag menade. Man plockar ut det som man kan kombinera med bilderna. Sagan kan vara helt annorlunda än på riktigt. För det räcker iofs en bilderbok.

Min mamma läste alltså sagan om ringen för oss då jag gick i dagis, och jag förstod det mesta. Min point var att ju mera man läser, destu bättre lär sig barnet hänga med och lyssna.

Att läsa svåra böcker för en tvååring som aldrig fått se annat än pekböcker är det ingen vits med. Men läser man aktivt hemma, har barnet lättare för att ta till sig vad som sägs, och kan koncentrera sig på ett helt annat sätt. Det var min point:)

Man kan läsa reklamtidningar också, bara man gör det med inlevelse. Vissa barn älskar att titta i reklamtidingar. Åh vilken bil! Var tror du den har kört, osv:D

Visst, man kan läsa vadsomhelst, men det finns ju faktiskt bra barnböcker man kan läsa, man måste inte läsa direktreklam. Jag kan förstå de ifall man inga böcker har, eller på en förskola med begränsade resurser där man bara har Alfons och inget annat att tillgå för alla åldersgrupper, men här var väl frågan mer att om man faktiskt kan välja, vad ska man välja då? Och då skulle jag inte i första hand välja ett reklamblad eller alfons till en tvååring, för det finns så många bättre alternativ.

Jag upplever dessutom att tvååringar har börjat uppskatta detdär med handling, alltså att det gärna ska vara lite mer sammanhängande förlopp än Titta en bil, vart ska den åka? Oj, ett träd, vad stort. Nu kommer en flicka, titta hon har en blå tröja.

Senast ändrad:

Du har säkert rätt. Jag läser ofta "fel" böcker p.g.a. att barnet kommer dragandes med en bok och säger "läs med mig". Då gör jag det, oavsett om boken är manualen för diskmaskinen eller Alfons.

Men visst, jag hade kanske valt Alfons i alla fall, men det beror ju helt på vad barnet är vant med.

Är man osäker funkar ju oftast böckerna som är just för små barn.

Jag läser Alfons för både ettåringar, tvååringar och förskolebarn. Som sagt förkortar jag texterna. Vi läser faktaböcker också. Man tittar på bilderna och förklarar kort vad som skrivs. Man måste inte läsa exakt det som står. Min mamma läste Sagan om ringen för mig och syrran då jag gick i dagis. Men så hade vi också läst massor, så vi var vana och kunde koncentrera sig. Det var underbart!

Folk kan naturligtvis göra precis som de vill. Fortfarande, att lämna över en bok i gåva till ett barn vars föräldrar läser sällan och kläcka ur sig: Boken är för lite äldre barn egentligen, välj lite ur texterna och titta lite på bilderna så blir det bra. Det känns lite kontraproduktivt, bättre att försöka hitta en bok som passar precis och gör barnet så förtjust att föräldrarna ser meningen med att läsa den.

Ett barn med läsovana föräldrar kan ju självt vara läsovant även om det snart är 2, alla dagis läser kanske inte så mycket för barnen.

Jag är Sagan om ringen fantast själv, men jag ser ingen som helst anledning till att läsa böckerna för dagisbarn. De kan läsa den själva när de är 12, det är mycket mer spännande. Men även där gör man som man känner blir bäst för sina barn.

Jag läser all text i boken och pratar fritt om bilderna, vi hittar massor av böcker som passar precis och är jättespännande. Vi läser Alfons med all text till vår 2,5 åring, eftersom den råkar vara hemma, men jag tycker inte den passar för åldern och skulle inte köpt den. "Vad tror du att det hände sen" passar mycket bättre i så fall (och funderar på att köpa Vem ska trösta knyttet).

Det spökar Alfons är precis begriplig för en 2,5 åring eftersom den är enkel. Rädd för spöke på gatan, rädd för spöke hemma, rädd för spöke i källaren. Men de andra tror jag skulle vara för svåra (som Alfons ledsen för att stora killarna tycker han är liten och måste stjäla ur kakburken men han luras... osv)

Försöker hålla leksaker och böcker som passar nu så att det finns spännande saker senare. Småbröderna fick allting några år tidigt och de blev så blasé, de uppskattade aldrig lego i rätt ålder eftersom det redan var en småbarnsleksak för dem. I fel ålder kunde de inte bygga med det, kreativa leksaker tog slut tidigt och då var det bara dataspel kvar. Men jag tycker alla sätt är rätt egentligen :laugh:

Senast ändrad:

Håller nog med dig. Men jag måste säga att det var jätteroligt att läsa sagan om ringen själv sedan, och gå tillbaka till då man var liten och fick lyssna.

*kl*

Böckerna om bebis är kanske tänkta för mindre barn egentligen, med min dotter som fyller två i december älskar dem! På något vis relaterar hon till dem, att hon precis som bebis blir grinig och tycker att saker är dumma, när hon egentligen skulle behöva sätta sig och äta. Sen gillar jag att bebis inte har nåt kön och att pappa städar.

*KL*

Vad många bra boktips! Perfekt till mig som satt och funderade på bra böcker till systerdottern i julklapp :bow:

Va? Och jag som tycker att hennes språk är helt fantastiskt och helt underbart och lätt att läsa högt! Det är visserligen skillnad mellan böcker, Rasmus på Luffen t ex är svår tycker jag. Men de jag nämnde typ: Vår i Bullerbyn, Emil, Lotta, Madicken, pippi, jag vill inte gå och lägga mig, Draken med de röda ögonen, allra käraste syster, Nils Karlsson pyssling, jag vill oxå ha ett syskon, Ronja mfl tycker jag är underbara att läsa. Språket är ljuvligt och stämningsfullt tycker jag.

För en tvååring skulle jag definitivt läsa de enklare bilderböckerna (b la några ovan nämnda). Det gjorde jag för My när hon var två och gör för Majanu när hon är två.

Jag har jobbat mkt med Lindgrens böcker i skolan också, fungerar alltid väldigt bra.

Kl
Benny böckerna (Barbro Lindgren va?) är ju också roliga och ganska enkla. Pettson och Findus är också bra och har underbara bilder (lite mkt text för en tvååring kanske, men vet att många gillar dem i den åldern ändå).

Det gjorde jag för My när hon var två och gör för Majanu när hon är två.
Haha tänkte först "Majanu? Vilket coolt namn" och sen fattade jag att det är 'Maja nu när hon är två' :D

Viggo av Birgitta Westin tycker jag låter perfekt för en två-åring som inte är så van bokläsare. Viggo är som Benny som nämdes tidigare (samma författare), fast enklare handling och för mindre barn.

Annars har min favorit, "Berättelser från bondgården", äntligen kommit på svenska i minibok/pixibok-format. En present som passar perfekt ev. julstrumpor och påskägg. Se min gamla tråd om denna serie: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1112150&highlight=apple+tree+farm

För den som vill vara medveten om genus, vill jag rekommende Olika förlags böcker t.ex. "Raka vägen över Himlabacken" som borde passa en två-åring.

Jag uttalar det Maj-A-nu (maj som i maj, långt A och så ett kort nu där u:et snarare är lite o:aktigt). Haha värsta afrikanska namnet i mitt huvud :D

Båda mina barn har älskat böckerna om Totte i tvåårsåldern.

Böckerna om Ingrid av Katerina Janouch verkar bra men jag såg på adlibris att flera tyckte att de hade dåligt språk.

Tipsa mig! :banana:

Mina äldsta gillade boken där Ingrid badade men jag tror de var något äldre när jag läste dem. Vår 2-åring har en favoritbok (förutom de som handlar om tåg eller Pippi Långstrump) och det är Kajsa Kavat (av Astrid Lindgren). Inget jag hade tippat på, det är mkt text och kanske inte helt lättförståeligt men han är helt såld så jag läser på!:D:love:

kl

Tack för alla svar!

Det blev

Ingrid och pappa
Historien om Någon
Vem är var?
Vems bebis?

Jag har fått jättemånga tips för vår egen del och till andra barn i ungefär samma ålder som också snart ska få presenter och julklappar.

Några skrev att en tvååring kanske är i minsta laget för Historien om Någon men jag tänkte att det ju kan vara roligt att ha någon bok att ta fram lite senare.

Kan ha varit jag, vet inte. Min tvååring älskade den när han var 2 år och 3 månader (men skulle varit för liten precis vid 2, språket gick jättesnabbt där) så det är nog inte så farligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?

Hästrelaterat

Tillbaka