Bockserier efter hinder..

H

_Hannzo_

jag rider ett halvblod/fullblods sto sedan någon månad tillbaka.
men vi har ett litet problem.. När vi hoppar, och hindererna blir lite högre än ett kryss.. så gör hon bockserier efter hindrerna helatiden.

Vi vill ju kunna ut och tävla i sommar, så vi behöver hjälp med att få råd på hur man kan få bort detta, om det ens går?!

Hon är även väldigt nervig ibland, blir rädd för väldigt små saker. några tips på att försöka arbeta bort det?

Tacksam för all hjälp. :bow:
 
Sv: Bockserier efter hinder..

Är det inte bara så att hon blir glad för att det är kul eller för att ha klarat hindret? Hur gammal är hon? Hoppad mkt?

För att få bort nervighet, vilket nog aldrig går att få bort helt (Eller det kanske det går men det kan ju bara helt enkelt vara så hon är) är väl bara att försöka vara lugn och titta på mycket läskiga saker utan att bli arg.
 
Sv: Bockserier efter hinder..

Red för ett par år sedan ett sto som bockade efter hinder, det ända som hjälpte var att komma till baka i sadeln så fort hindret var hoppat, om man väntade ett språng med att komma tillbaka efter hindret så flög man av.

När det gäller saker som skrämer hästar tycker jag att man skall vänja hästen vid det (titta, nosa mm) och innte som många gör skydda hästaran för det.

kram
 
Sv: Bockserier efter hinder..

Antingen har hon ont i kroppen och ger uttryck för det på det sättet, vilket inte är allt för ovanligt.
En uppkollning, för att vara på den säkra, sidan av någon inom alternativmedicin som kan sin sak hade nog inte varit helt fel.

Väl spenderade pengar oavsett vad man får reda på.



Eller så är det helt enkelt så att hon tycker att hoppning är något av det roligaste som finns och får en massa överskottsenergi.

Du kan antingen sätta upp studs med flertalet låga hinder så hon inte kan bocka efter och se om hon lugnar ner sig. Är hon som min häst blir hon bara ännu hetare av det.

Jag har en het madam som inte riktigt kan hålla sig i skinnet före och efter hindrena. Jag brukar göra en övning; man lägger ut två bommar på 7m avstånd. Börjar med att skritta över och se till att man bara lätt står upp håller blicken framåt och inte "hoppar" bommarna. Går hästen lugnt över så tar man trav. Stressar den gör man halt innan emellan och efter tills det att hästen tar det lugnt.
Sen samma sak i trav. Och var noga med att du ALDRIG hoppar bommarna!

Sen i galopp. Där har iaf inte jag tillräckligt utbildad häst för att kunna göra galopp-halt-galopp framför, mellan och efter utan då går jag tillbaka till traven om hon stressar.

Första gången jag gjorde den övningen tog det 1 månad innan vi satte den i galopp och då red vi den ca varannan dag några minuter åt gången.



Efter det går jag över till att lägga ut tre bommar; först en med hinderstöd sen en bom på marken och ytterliggare en bom med hinderstöd. Avståndet mellan första och sista har jag på 11m. Där börjar jag med alla bommarna liggande och i skritt och då på samma sätt som i första övningen. Sen i trav och sen i galopp. Sen lägger jag upp bommarna kanske 30cm höga och höjer allt eftersom.
Fokusen ska ligga på att ryttaren inte överdrivet hoppar hindrena och är fokuserad. Hästen ska vara koncentrerad på sin ryttare och inte stressa. Så fort minsta lilla stress uppkommer tar man ner antingen höjden eller gångarten. Och givetvis; aldrig bli arg på hästen!



Mina små tips. Hoppas att det kan hjälpa dig något, men som sagt jag skulle först ha kollat upp hästen noggrant av equiatriker eller liknande för att få kvitto på att hästen är okej i kroppen eller för att få reda på att den inte är det så man kan göra något åt det.
 
Sv: Bockserier efter hinder..

tack för ditt svar.
Jag tror inte hon har ont. Hon har inte hoppat på ett tag då ägaren själv inte hoppar. Så det är bara glädje. man märker på henne hur glad hon blir av att få hoppa.
Tack för dina tips! :bow:
 
Sv: Bockserier efter hinder..

Låter precis som min, men hon brallade även efter kryss. Min taktik var att låta henne bocka och springa "ut" sig och sedan när hon tröttnat på att kuta runt träna seriöst.
När det var dags för tävling var jag noga med att värma upp henne länge, så att hon blev "varm i kläderna" och inte lika benägen att kuta runt som en vilde.
 
Sv: Bockserier efter hinder..

Jag red en häst som var precis lika dan! Han drog i väg i en repa efter hindret varge gång.. Det som hjälpte för mej var att helt enkelt höja upp händerna och i med kängorna direkt efter hindret. Kan h*n inte ta ner huvudet kan h*n ju inte bocka heller ;)

Lycka till //Erica
 
Sv: Bockserier efter hinder..

när du komer efter hindret holl upp huvudet på hene och sedan driv LYCKA TILL :) ;)




:love: häst älskaren :love:
 
Sv: Bockserier efter hinder..

Hade tidigare en häst som drog hela bockserier efter hinder... Löste det genom att i varje landning sitta upp med överlivet och göra en liten 6 m volt, fortfarande i galopp. Detta för att få hästen koncentrerad på mina hjälper, och inte bara på att busa runt.
När detta funkar utan bocksprång, kan man rida rakt ut efter hinder.
(förhoppningsvis...)
Du kan ju alltid testa...Lycka till!
//Tuttiboo
 
Sv: Bockserier efter hinder..

Red en holländsk häst för några år sedan som var likadan fast värre. För honom räckte det med cavaletti för att han skulle sprängas i luften, det var en livad period av mitt hästliv :angel:

Han bockade efter hinder -> vilket ledde till att jag blev snabb tillbaks efter språnget och höjde handen lite.

Detta hjälpte ett tag, men sen blev bockningarna värre igen. Min lösning som slutgiltigt fungerade med denna häst var att hålla mig själv upprätt efter språnget men lägga fram handen lite och rida framåt. Hästen blev helt enkelt arg när jag hela tiden var där och plockade upp honom direkt, han fick liksom aldrig hoppa igenom språnget ordentligt.

Kanske hade det att göra med att han blev äldre också, men som regel hjälper det bättre att driva fram bock-hästar. Ens instinkt säger att man ska bromsa, men då kommer kraften uppåt istället för framåt och det kan bli spännande :devil:
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 316
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp