Jag har skilt mig och bodelning ska göras. Jag bara funderar på hur man räknar. Jag tar ett räkneexempel med påhittade siffror.
(bokag och lösöre är fördelat så att båda parter är nöjda, det är bara de rena pengarna jag undrar över)
Påhittade förutsättningar:
Person A står som ägare på huset, värt 2.000.000
Person A har huslån på 1.200.000
Person A har ett privatlån på 50.000
Person B har ett privatlån på 150.000
(inga övriga tillgångar)
Det finns alltså 2 miljoner i tillgångar och 1,4 miljoner i skulder totalt, vilket ger överskott på 600.000 kr
Person A ska lösa ut person B. Är det då hälften av överskottet (300.000) plus 150.000 till person B:s privatlån? Eller räknar man som om alla lånen tillhör båda parterna? (jag får inte riktigt ihop det i tanken, har nog snurrat till det helt...)
Hur mycket ska person A överföra till person B? Hur tänker man?
Edit:
Vi kommer ta hjälp av kunniga när bodelningen ska göras. Jag vill bara kunna få ett hum om hur ekonomin kommer se ut efter bodelningen, redan innan vi kommit så långt...
(bokag och lösöre är fördelat så att båda parter är nöjda, det är bara de rena pengarna jag undrar över)
Påhittade förutsättningar:
Person A står som ägare på huset, värt 2.000.000
Person A har huslån på 1.200.000
Person A har ett privatlån på 50.000
Person B har ett privatlån på 150.000
(inga övriga tillgångar)
Det finns alltså 2 miljoner i tillgångar och 1,4 miljoner i skulder totalt, vilket ger överskott på 600.000 kr
Person A ska lösa ut person B. Är det då hälften av överskottet (300.000) plus 150.000 till person B:s privatlån? Eller räknar man som om alla lånen tillhör båda parterna? (jag får inte riktigt ihop det i tanken, har nog snurrat till det helt...)
Hur mycket ska person A överföra till person B? Hur tänker man?
Edit:
Vi kommer ta hjälp av kunniga när bodelningen ska göras. Jag vill bara kunna få ett hum om hur ekonomin kommer se ut efter bodelningen, redan innan vi kommit så långt...
Senast ändrad: