Bodelning. Hur räknar man?

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har skilt mig och bodelning ska göras. Jag bara funderar på hur man räknar. Jag tar ett räkneexempel med påhittade siffror.
(bokag och lösöre är fördelat så att båda parter är nöjda, det är bara de rena pengarna jag undrar över)

Påhittade förutsättningar:
Person A står som ägare på huset, värt 2.000.000
Person A har huslån på 1.200.000
Person A har ett privatlån på 50.000
Person B har ett privatlån på 150.000
(inga övriga tillgångar)
Det finns alltså 2 miljoner i tillgångar och 1,4 miljoner i skulder totalt, vilket ger överskott på 600.000 kr
Person A ska lösa ut person B. Är det då hälften av överskottet (300.000) plus 150.000 till person B:s privatlån? Eller räknar man som om alla lånen tillhör båda parterna? (jag får inte riktigt ihop det i tanken, har nog snurrat till det helt...)
Hur mycket ska person A överföra till person B? Hur tänker man?

Edit:
Vi kommer ta hjälp av kunniga när bodelningen ska göras. Jag vill bara kunna få ett hum om hur ekonomin kommer se ut efter bodelningen, redan innan vi kommit så långt...

Senast ändrad:
Nej, var och en make får göra avdrag från sina tillgångar för de lån hen har, dock inte så att hens del blir negativ. Dvs B:s tillgångar är 0, inte -150 000.

A:s tillgångar:
2 000 000
Lånen: 1 200 000 + 50 000 = 1 250 000
A:s tillgångar underställda giftorätten: 2 000 000 - 1250 000 = 750 000.

B: 0 tillgångar

A och B delar på 750 000 => 375 000 per person.

Var och en ansvarar för sina lån så länge den andra parten inte har undertecknat något annat då lånet ingicks.

Läs t.ex här:
https://lexly.se/fakta-och-rad/bodelningsavtal/bodelning-vid-skilsmassa-eller-separation

TACK för ditt svar! Där blev det tydligt! Det var nåt sånt jag tänkte som alternativ 2, men förmådde inte att ställa upp det på något vettigt sätt.
(även om jag kan tycka att det är orättvist att B får betala av sitt lån efter bodelningen medan A får dra av lånesummorna före bodelningen - alla lånen är tagna för gemensamt behov, även om de enskilda parterna stått själva på lånen ifråga)

TACK för ditt svar! Där blev det tydligt! Det var nåt sånt jag tänkte som alternativ 2, men förmådde inte att ställa upp det på något vettigt sätt.
(även om jag kan tycka att det är orättvist att B får betala av sitt lån efter bodelningen medan A får dra av lånesummorna före bodelningen - alla lånen är tagna för gemensamt behov, även om de enskilda parterna stått själva på lånen ifråga)
Nåja, det finns ju inte riktigt något alternativ eftersom B inte har några tillgångar att dra av lånet ifrån.
Om B hade haft tillgångar, hade även B fått dra av sitt lån innan ihopräkningen av delbara tillgångar.

Och hade B bara haft tillgångar och inga lån, skulle de pengarna ändå ha delats med A.

Jag har skilt mig och bodelning ska göras. Jag bara funderar på hur man räknar. Jag tar ett räkneexempel med påhittade siffror.
(bokag och lösöre är fördelat så att båda parter är nöjda, det är bara de rena pengarna jag undrar över)

(inga övriga tillgångar)
Det finns alltså 2 miljoner i tillgångar och 1,4 miljoner i skulder totalt, vilket ger överskott på 600.000 kr
Person A ska lösa ut person B. Är det då hälften av överskottet (300.000) plus 150.000 till person B:s privatlån? Eller räknar man som om alla lånen tillhör båda parterna? (jag får inte riktigt ihop det i tanken, har nog snurrat till det helt...)

Edit:
Vi kommer ta hjälp av kunniga när bodelningen ska göras. Jag vill bara kunna få ett hum om hur ekonomin kommer se ut efter bodelningen, redan innan vi kommit så långt...
Jag har ganska nyligen gått igenom samma sak. Det finns en bodelningstjänst som går att googla fram där det går att mata in de olika värdena på det giftorättsgods/skulder som ingår och hur det ska fördelas, och så räknar den fram resultatet. Även om man kanske tar mer professionell hjälp med själva bodelningsavtalet så tyckte jag funktionen var hjälpsam! Även med att laborera med att räkna på olika fördelningar och utfall.

Jag har ganska nyligen gått igenom samma sak. Det finns en bodelningstjänst som går att googla fram där det går att mata in de olika värdena på det giftorättsgods/skulder som ingår och hur det ska fördelas, och så räknar den fram resultatet. Även om man kanske tar mer professionell hjälp med själva bodelningsavtalet så tyckte jag funktionen var hjälpsam! Även med att laborera med att räkna på olika fördelningar och utfall.
Lexly har en likande funktion när man använder sig av deras bodelningsmall. Supersmidigt! Var vår bank som rekommenderade (och accepterade) den mallen.

Absolut! Men det är bra att veta hur man gör "by the book", så man inte blir lurad att acceptera något som avviker mycket från det lagen säger.
Gör du "by the book" ska alla tillgångar ingå i beräkningen. Där skulderna på ena sidan för ner till noll och på den andra inte är en sådan situation där det spelar roll för utfallet om man räknar med ett lösöre som man delat "ungefär lika i samförstånd".

Om du i ovanstående tillför lösöre för 100 000 var blir beloppen istället:
A: 2 000 000 + 100 000 - 1 200 000 - 50 000 = 850 000
B: 100 000 - 150 000 = -50 000 > 0
(850 000 + 0) /2 = 425 000 kronor var.

Om vi då antar att lösöret redan hade fördelats lika är det 425 000 - 100 000 = 325 000 av de ännu ofördelade pengarna som A ska ge till B.

Du har fått bra beräkningar så det tänker jag inte lägga mig i, men glöm inte att lagen säger att så länge ni är eniga får ni dela upp allting såsom ni själva vill. 50-50 är vägledande, men det är inget tvång. Så kommer ni överens om någonting annat är det helt legitimt.

(inga övriga tillgångar)

Edit:
Är huset enskild egendom?

Gör du "by the book" ska alla tillgångar ingå i beräkningen. Där skulderna på ena sidan för ner till noll och på den andra inte är en sådan situation där det spelar roll för utfallet om man räknar med ett lösöre som man delat "ungefär lika i samförstånd".

Om du i ovanstående tillför lösöre för 100 000 var blir beloppen istället:
A: 2 000 000 + 100 000 - 1 200 000 - 50 000 = 850 000
B: 100 000 - 150 000 = -50 000 > 0
(850 000 + 0) /2 = 425 000 kronor var.

Om vi då antar att lösöret redan hade fördelats lika är det 425 000 - 100 000 = 325 000 av de ännu ofördelade pengarna som A ska ge till B.
Du missar också att den framtida vinstskatten på fastigheten måste räknas in.
Den skall dras bort från värdet på fastigheten.
Som en (kommande) skuld på huset.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Årets bantningstråd
  • Dressyrsnackis 21