bodelning, skilsmässa - vad kan jag kräva?

Bukefalos 30 år!

ellabellabus

Trådstartare
Jag hoppades att vi skulle kunna dela upp vårt bo på ett civiliserat sätt, men nu närmar sig kriget... Expartnern gör allt han kan för att inte behöva betala mig för mycket för att lösa ut mig från det hus vi bodde i tillsammans.
Huset köptes för att vi gemensamt skulle bo där, innan vi gifte oss. Det skrevs på honom då och har stått kvar så även genom vårt mångåriga äktenskap. Men nu är vi mitt i skilsmässa och planen är att han ska bo kvar där och lösa ut mig. Men som det ser ut just nu kommer han göra vad han kan för att huset ska värderas så lågt som möjligt, medan det samtidigt självklart är så att jag vill ha en så hög värdering som möjligt. Info har nått mig bakvägen att exet har bokat in sig på en husvisning gällande ett hus som i sig kanske är jämförbart med vårt hus, för att jämföra värdet. Problemet är bara att det är i en "håla" i avflyttningsbygd, med långt pendlingsavstånd till allt, medan vårt hus har ett betydligt bättre läge. Men det verkar inte som att exet fattar skillnaden. Han kommer jämföra mäklarens värdering av vårt hus med vad det huset kostar och då tro att vårt hus är kraftigt övervärderat.
Jag har från början sagt att om vi inte är nöjda med första mäklarens värdering så får vi ta dit en till. Och kanske helt enkelt acceptera medelvärdet av dessa två värderingar.
Men jag misstänker att han kommer ha svårt att acceptera det värde som mäklarna kommer fram till. Trots att han står framför mäklaren och berättar om alla husets nackdelar.
Så, nu undrar jag. Kan jag kräva att huset ska säljas om han envisas med att undervärdera huset? Eller faller det på att huset är skrivet på honom, även om det är "giftorättsgods"? (Risken att vi hamnar i en försäljning ändå är inte försumbar, för det är inte säkert att han får låna mycket nog för att lösa ut mig. Men det tar vi om det blir så.)
Och. hur hittar man en familjerättsjurist som inte kostar skjortan? Jag hoppas slippa utnyttja en sådan, men inser att risken finns.

En jurist kostar skjortan, men du kanske har rättshjälp i medlemsavgiften i facket?

I din situation gäller det dock att inte vara konflikträdd eller att ge med sig. Såklart ska huset värderas, men jag hade vänt mig till banken och inte till vilka mäklare som helst. Det är ändå banken som kommer att vara med när ni delar upp eventuella tillgångar.

Men. Finns det ens ett övervärde i huset? Är det värt att bråka om? Vad har ni för papper sinsemellan? Finns det tex skuldebrev på kontantinsatsen på huset? Eller finns det ett sådant övervärde att det är värt att betala någon tusentals kronor för att få rätt? Vad finns det med för tillgångar? Bilar? Andra fordon? Sparkonton etc?

Bodelning är tyvärr ofta undantaget hemförsäkringens rättshjälp så något du måste dubbelkolla.

1000021426.webp

https://www.konsumenternas.se/forsakringar/boendeforsakringar/hemforsakringar/vad-ingar/

Jag hoppades att vi skulle kunna dela upp vårt bo på ett civiliserat sätt, men nu närmar sig kriget... Expartnern gör allt han kan för att inte behöva betala mig för mycket för att lösa ut mig från det hus vi bodde i tillsammans.
Huset köptes för att vi gemensamt skulle bo där, innan vi gifte oss. Det skrevs på honom då och har stått kvar så även genom vårt mångåriga äktenskap. Men nu är vi mitt i skilsmässa och planen är att han ska bo kvar där och lösa ut mig. Men som det ser ut just nu kommer han göra vad han kan för att huset ska värderas så lågt som möjligt, medan det samtidigt självklart är så att jag vill ha en så hög värdering som möjligt. Info har nått mig bakvägen att exet har bokat in sig på en husvisning gällande ett hus som i sig kanske är jämförbart med vårt hus, för att jämföra värdet. Problemet är bara att det är i en "håla" i avflyttningsbygd, med långt pendlingsavstånd till allt, medan vårt hus har ett betydligt bättre läge. Men det verkar inte som att exet fattar skillnaden. Han kommer jämföra mäklarens värdering av vårt hus med vad det huset kostar och då tro att vårt hus är kraftigt övervärderat.
Jag har från början sagt att om vi inte är nöjda med första mäklarens värdering så får vi ta dit en till. Och kanske helt enkelt acceptera medelvärdet av dessa två värderingar.
Men jag misstänker att han kommer ha svårt att acceptera det värde som mäklarna kommer fram till. Trots att han står framför mäklaren och berättar om alla husets nackdelar.
Så, nu undrar jag. Kan jag kräva att huset ska säljas om han envisas med att undervärdera huset? Eller faller det på att huset är skrivet på honom, även om det är "giftorättsgods"? (Risken att vi hamnar i en försäljning ändå är inte försumbar, för det är inte säkert att han får låna mycket nog för att lösa ut mig. Men det tar vi om det blir så.)
Och. hur hittar man en familjerättsjurist som inte kostar skjortan? Jag hoppas slippa utnyttja en sådan, men inser att risken finns.

För att få ta över lånet och lösa ut dig, så räcker det inte med att lyssna på vad en mäklare säger. Banken har ändå sin syn på värdering av fastigheten.

När jag skilde mig och skulle lösa ut min man, så fick jag vackert acceptera bankens värdering av huset för att få det lån jag behövde för att kunna lösa ut maken. Maken hade gärna sett en högre värdering för att få ut en större andel, men det gick inte banken med på.

Dessutom så måste man så ihop ALLA tillgångar och skulder som boet har. Vi fördelade om våra tillgångar och skulder så jag inte behövde betala halva husets värde till honom.

Har du hjälp med bodelningsdokumentet eller gör ni det själva? Det ska ju skickas in till tingsrätten för godkännande också.

/Lizzie

Min viktigaste frågeställning försvann nog kanske i bruset.
Har jag rätt att ställa krav på försäljning av huset om vi inte kan enas runt värderingen?

Vi kommer ju garanterat hamna i att möjligen den ena av oss tycker att värdet är rimligt och den andra tycker att det är för lågt (jag) eller högt (han). Jag har följt marknaden, av nyfikenhet, i flera år så jag har rätt bra koll - vilket han inte har alls. Så sannolikheten att vi hamnar i läget att jag anser värdet vara rimligt och han anser det vara för högt är ganska stor.
Och DÅ skulle jag vilja veta om jag har lagen bakom mig att kräva försäljning. För inget visar värdet bättre än vad en köpare de facto är beredd att betala.
En jurist kostar skjortan, men du kanske har rättshjälp i medlemsavgiften i facket?

I din situation gäller det dock att inte vara konflikträdd eller att ge med sig. Såklart ska huset värderas, men jag hade vänt mig till banken och inte till vilka mäklare som helst. Det är ändå banken som kommer att vara med när ni delar upp eventuella tillgångar.

Men. Finns det ens ett övervärde i huset? Är det värt att bråka om? Vad har ni för papper sinsemellan? Finns det tex skuldebrev på kontantinsatsen på huset? Eller finns det ett sådant övervärde att det är värt att betala någon tusentals kronor för att få rätt? Vad finns det med för tillgångar? Bilar? Andra fordon? Sparkonton etc?
Jag är beredd att ta konflikten. Måste bara lista ut hur jag ska finansiera det, om jag måste blanda in juridisk hjälp.

Det finns absolut ett övervärde i huset som är värt att bråka om. Det är husets värde som är det stora och avgörande. Finns inga sparkonton och de två fordonen har vi tagit varsitt, ungefär samma värde.

Dessutom så måste man så ihop ALLA tillgångar och skulder som boet har. Vi fördelade om våra tillgångar och skulder så jag inte behövde betala halva husets värde till honom.

Har du hjälp med bodelningsdokumentet eller gör ni det själva? Det ska ju skickas in till tingsrätten för godkännande också.
Mycket väl medveten om detta. Det är dock huset som är det avgörande.
Jag hoppades att vi skulle kunna lösa det själva, men tänker han bråka kommer jag kräva att utomstående person ska hjälpa till.

Oavsett så är det ju inte han som ska styra värdering etc. Den ska göras av två oberoende mäklare och inga han ska välja ut. Du kan definitivt begära försäljning om han drar ut på det hela. Var tuff och stå fast vid dina rättigheter.

Funderar lite: krävs juridisk hjälp borde ni väl dela på den kostnaden? Du ska väl inte själv behöva finansiera dina rättigheter? Eller?

Egentligen är det oviktigt för dig om du kan tvinga fram försäljning av huset.

Det som ska göras är en bodelning, där era samlade tillgångar värderas och fördelas.
När den är fastställd ska du få det belopp som är fastställt att du ska få. Den yttersta konsekvensen är då att Kronofogden tvångssäljer huset om exmaken inte kan kan ge dig pengarna och inte säljer själv.

Går det inte att enas om bodelningen så är bodelningsman och tingsrätt de vägar man kan gå. Men det är inte gratis och båda tjänar på om man istället kan ta in en tillräckligt kunnig person som kan få båda att inse var man skulle landa om man tvistade för att därigenom nå samma resultat genom att avtal baserat på frivilliga kompromisser.

Kan ni inte välja varsin mäklare och sedan ta ett medelvärde? Skulle passa mig för att gå på bankens värdering. De vill gärna lägga sig i underkant för att minska sin egen risk.

Läs om samäganderättslagen. Tror det får att tvinga fram en försäljning men att det så sker via offentlig auktion och inte en ”vanlig” försäljning. Vet föresten inte om det är tillämpligt på vanliga hus eller bara gäller lantbruks- och skogsfastigheter.

Min kompis make blev lite spakare efter att hon, efter min "rådgivning", upplyst honom om att alla verktyg, maskiner och utrustningen i hans verkstad ingick i det gemensamma boet. Så räkna in allt. Gräsklippare, verktyg mm kan bli en bra slant som han får behålla om han inte tjafsar om husvärdet.

Jag skulle dock säga att banker, i vart fall i Stockholm, lättare undervärderar hus/lägenhet gentemot vad ett objekt kan få vid en försäljning.

Jag skulle i en situation som denna ta dit 3 mäklare som har koll på området för att värdera huset och sedan utgå från snittet utifrån de tre värderingarna.

Eftersom ni köpte huset för att bo gemensamt och nu är gifta finns det ett dolt sammägandeskap vilket gör att du har rätt att tvinga fram en försäljning om ni inte kan komma överens om värderingen
TACK!
Det var detta jag fiskade efter.
Egentligen är det oviktigt för dig om du kan tvinga fram försäljning av huset.

Det som ska göras är en bodelning, där era samlade tillgångar värderas och fördelas.
När den är fastställd ska du få det belopp som är fastställt att du ska få.
Problemet är väl just att värdera huset. Och att han kommer vilja ha det så lågt värderat som möjligt för att inte behöva ge mig så mycket pengar. Och om han krånglar för mycket om det så ställer jag hellre krav på försäljning och att vi delar på de pengarna, än att bråka vidare. För husets verkliga värde är ju just vad en köpare är villig att betala för det.
Det som finns utöver huset är av mindre värden och inget problem att fördela. Det är, som tidigare sagt, huset och lånen som är det stora och som är kvar att göra upp.

Jag skulle dock säga att banker, i vart fall i Stockholm, lättare undervärderar hus/lägenhet gentemot vad ett objekt kan få vid en försäljning.

Jag skulle i en situation som denna ta dit 3 mäklare som har koll på området för att värdera huset och sedan utgå från snittet utifrån de tre värderingarna.
Tre olika mäklare känns ju dock rätt överdrivet.

En tvångsförsäljning behöver gå genom domstol och kommer ta flera år att genomföra. Det är egentligen typ inget alternativ för dig ifall du inte har flera år och mycket pengar att processera för.

Och då blir det exekutiv auktion upplyste min advokat om.

Mitt råd: försök komma överens. Bestäm vad du är nöjd med. Annars kan ni traggla detta i år, och advokaternas mål är inte hälften utan att ni kommer överens.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka