Bukefalos 28 år!

Body eller liknande till sårskada.

lytesout95

Trådstartare
Min hund har råkat illa ut och har ett sår under magen som kommer att ta lång tid att läka. För att veterinären inte ska behöva tejpa kompresserna så mycket (uppskattas inte vid avtagning/byte) rekommenderade hon att jag skulle skaffa en body eller liknande.
Har ni något tips på var man kan hitta en i typ bomull eller ska man modifiera en som är gjord för barn? Såret är på undersidan av magen och revbenen skulle behöva täckas.

Han är beagle 38 cm hög och väger drygt 14 kg.
 
Har en specialsele för bandagehållande, finns i olika storlekar. Fick köpa när tikens operationssår gick upp och läckte. Lade in ett inkontinensskydd i, funkade klockrent.
 
Det finns ju även den som bara täcker magen och är band upp över ryggen för at få det att sitta kvar. Har sett det på nykastrerad tik, så vissa veterinärkliniker verkar ha den varianten :)
 
Hade hand om en kompis hund i vintras som blev mycket illa skadad under vildsvinsjakt.
Hon hade tratt och begränsad yta att röra sig + att vet ordinerade att sova i bur på natten för att inte hitta på nått när man inte hade henne under full koll.
När jag gick promenad och hon var utan tratt tog jag en helt vanligt t-shirt. Fick klippa upp den lite i halsen för att sitta bekvämt över bogarna sen tog jag vanlig maskertejp och spände ihop så den satt mot kroppen hela vägen.
 
När min buköppnats fick jag låna en superhjältedräkt (body) av min hemmavet. Djursjukhuset skickade med en tratt som han spöade sönder redan i bilen ;)

Så kolla andra veterinärer om ingen har i lager? De är sjukt bra och effektiva och jag kan varmt rek body. Har bilder på min om du vill se.
 
Vår hund hade en t-shirt för ett barn på sig. Funkade väldigt bra. 10 kg dvärgschnauzer, 36 cm hög - hade ca strl 122 i t-shirt.

För att inte t-shirten skulle släpa i marken och sluta tätt kring bröstkorgen så "knöt" vi upp den med ett gummiband på ryggen.
 
Tack för tipsen. Igår sydde jag om en liten t-shirt som fick kardborre på ryggen och sydde in den på hans sidor för bättre passform.
Den verkar fungera bra, ska finslipa lite på den i morgon. Den största glädjen är att han inte hatar den :up:.
Har vi tur så behöver han inte ha den så länge, såret/skorpan såg ok ut när vi var på åb för omläggning idag.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 964
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 195
Senast: Stinaelin
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 386
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 694
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp