Sårskada, vad göra?

Miiikaela_

Trådstartare
Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom jag är totalt skonad från sårskador och tycker det mesta ser illa ut. Stallägaren lugnade mig och tog hand om såret, dvs tvättade rent och lade om. Allt såg mycket bättre ut dagen efter. Tyvärr verkade det som att hon på något sätt fått smuts på det två dagar efter och givetvis blev det en infektion.

Såret såg äckligt ut och hon var svullen i hela benet, från hasen ner till kotan och det vätskade (klar) väldigt mycket. Ringde distriktaren som tyckte jag kunde avvakta till morgondagen då hon varken var halt eller hade feber. Sagt och gjort och fick en tid dagen efter. Det vet gjorde då var att lägga om det ordentligt, då hästen är dräktig fick vi undvika antibiotika. Såret lades om och det rekommenderades att sitta 5-6 dagar. När vi lade om det nästa gång tyckte vet att det såg mycket bättre ut, dock fortfarande infekterat. Lade om igen. Omläggning efter 3 dagar och då hade det bildats svallkött, men vet gav rådet över telefon att lägga om igen då det var så pass lite och om det inte är bättre om ca 1 vecka får dom skära bort svallköttet. Vi lade om igen. Sen skulle vet ut till stallet och ge vaccination till en annan häst och jag råkade vara där samtidigt. Bad henne kika på såret och lägga om. Hon valde att skära bort det svallköttet som var där. Hon sa också att det kan behövas en skärning till, dock inget som var säkert. När vi lade om det igår såg det ut som på bilderna. Svallkött igen och det ser inte heller riktigt ut som om all infektion är borta även om det ser mycket bättre ut. Misstänker på att det behöver skäras igen.

33k3si9.jpg


eth7qt.jpg


Jag börjar bli less på att det nästan inte händer någonting mellan gångerna, i morgon har det gått tre veckor? Är det tänkt att det skall ta så här lång tid? Bör jag fortsätta som denna vet rekommenderar eller skall jag anse att hennes metoder kanske inte fungerar och kontakta någon annan? Ha is i magen eller vad säger ni? Det ser som sagt mycket bättre ut än vad det gjort innan men jag tycker det går så otroligt långsamt. Hon varken har eller har någon gång haft feber, hon är heller inte halt. Vad hade ni gjort? :crazy:
 
Sv: Sårskada, vad göra?

Jag hade testat med Lotagen och penslat på svallköttet och sedan en luftig linda som skyddar mot smuts.
 
Sv: Sårskada, vad göra?

Jag håller med om Lotagen, och sådana sår tar lång tid att läka. Jag tycker det ser fint ut annars.
 
Sv: Sårskada, vad göra?

Lotagen är väl receptbelagt numera va? Vet vill verkligen inte att vi skall använda det. Hon anser att det är rena skiten. Jag har ingen erfarenhet av det själv. Men hört av andra att det fungerar bra. :(
 
Sv: Sårskada, vad göra?

Min häst fick nästan exakt ett likadant sår för två vintar sen. Det läker väldigt långsamt då såret rör sig så fort hästen går så det får aldrig "tid" att läka ihop helt. Vi fick åka till vet och fick då utskriven antibiotika för "säkerhets skull". Såret varade ordentligt och såg riktigt äckligt ut men vi tvättade ytligt såret och undvek att pilla för mycket på det för att det skulle ha tid på sig att läka. Nu när det är såpass kallt är inte infektionsrisken så stor så jag skulle bara hålla koll så det inte blir värre och så kommer det läka snart! Det går fort när det väl börjar läka och då är det bra på några dagar sen :) angående skära bort svallkött så har jag ingen erfarenhet av det då det aldrig har behövts för mig/mina hästar :)
 
Sv: Sårskada, vad göra?

Jag tycker det ser fint ut och skulle göra minsta möjliga med det. Att skära igen borde fördröja läkningen och jag tycker inte det är så mkt svallkött. Men det tar tid medxsår som sitter över rörliga delar.
 
Sv: Sårskada, vad göra?

Då har jag lite is i magen och fortsätter som vi gör då. :) bara hålla rent och lindat och inte pilla. Det sitter ju förbaskat dumt och att ha henne helt på box funkar inte heller. Så hon står i liten hage men hon måste ju gå dit och tillbaka till boxen. :) så det borde förhoppningsvis kunna läka om det inte blir mer svalllkött då. Skönt att höra. Jag är som sagt skonad från sårskador vilket jag tackar för men man blir ju så vilsen när det väl sker :meh:
 
Sv: Sårskada, vad göra?

Efter att ha haft en häst med rejäla sårskador och mycket svallkött så åker tandborsten fram så fort det minsta lilla svall dyker upp!

Hästen hade från början inte särskilt mycket svallkött och veterinären (distriktare)tyckte låt det vara, lufta det ofta och rör på hästen... Detta följdes. Svallköttet blev bara större (satt strax ovanför kotan) och större. Till slut kördes hästen till klinik (Strömsholm) där rådet blev precis tvärtom!!! (Man skar bort men misstänkte att det skulle komma tillbaka.)

Ta en tandborste och skrapa på svallköttet varje dag tills en rejäl blödning uppstår. Tvätta med koksaltlösning. Om lotagen används ska det endast användas längst ut i sårkanten om den ser "död" ut. Det måste till frisk vävnad för att det ska läka. Bandaget som läggs ska försöka pressa mot såret. Skrapa varje dag - till slut (kan ta lång tid) minskar svallköttet som sticker ut "utanför" såret/huden. Först då kan det börja läka ordentligt. Man ser när "köttet" börjar se friskt ut, utan den där bubbliga ljusrosa konsistensen - så kan man avvakta. Hästen ska dessutom inte röra på sig allt för mycket - motionen stimulerar tillväxten av svallkött.

Naturligtvis är hygienen A och O - tandborsten måste vara så ren som möjligt.

Efter att ha lärt mig detta (vilket först verkade helt absurt) så har jag stoppat massor med svallköttsbildning redan från dag ett. Det har fungerat varje gång - och snabbat på läkningstiden. Det svåra är att lyckas få "press" på såret utan att stasa bandaget. En tjock kompress som rullas ihop kan fungera. Detta tar också tid såklart - det kan ta många veckor innan det är helt borta. Man ser när man är på väg åt rätt håll när såret "drar ihop sig" utifrån och in mot sårets mitt.

Det här är den enda formen av sår som jag tror på att "jobba" med. Annars tar ju hästen reda på i princip allt själv - och de flesta sår läker sämre ju mer man pillar med dem. Svallkött har dock tendensen att bara bli mer och mer och mer...
 
Sv: Sårskada, vad göra?

Det låter lite läskigt får jag medge. Tur att jag har en stallkompis som "gilalr" blod och sår för jag gör det definitivt inte. Igår när vi lade om såg det mycekt, mycket bättre ut. Glömde naturligtvis att ta bild. Det ser ut att ha gått tillbaka markant, för det som sticker "ut" från benet är inte ens hälften så mycket som vid förra omläggningen (bilderna). Så vi lade om igen på samma sätt som vi gjort innan och hoppas att det fortsätter gå åt rätt håll. Det hade också läkt lite mer och blivit mindre såryta! Så jag håller tummarna.

Skulle det inte se bättre ut vid nästa omläggningen är jag faktiskt villig att prova tandborstmetoden. Vi fick ju i alla fall råd av vet att inte röra på henne mer än lite i början för svullnades skull. Så hon går egentligen bara till och från hagen. Sen står hon mest i sin lilla hage och ser uttråkad ut. Hon börjar samla på sig energi så jag hoppas hon är bra snart. För nu börjar hon ha lite mycket energi som hon behöver göra av med. Så hon är mest odräglig att hantera ;):D
 
Sv: Sårskada, vad göra?

Sorbact bakterieabsorberande kompress från apoteket för att suga ur infektionen den är mer än bara en kompress, den är bättre än penicillin ibland.

När det inte är infekterat så är blåspray bäst, använder det mkt på mig själv också vid små sår. Sprayade navlarna på lammen när vi hade såna. Den enda nackdelen är att det är jäkligt blått man får passa omgivningen. En bekant fick byta köksgolv när hon sprayat en trasig tass :crazy:
 
Sv: Sårskada, vad göra?

Det har vi använt hela tiden, både de lite tjockare kompresserna från veterinären och de lite tunnare från apoteket. Problemet där är att allt glider, oavsett hur man lindar så glider det. Även när veterinären gör omslag. Vi använder det dock fortfarande, med förhoppning om att det sitter ett tag i alla fall. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 520
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 824
Senast: bollen__
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp