Bukefalos 28 år!

Böjprov 2grader ??

wikan

Trådstartare
Hej!

Igår besiktades "våran" ponny som vi ska köpa och på böjprov fick hon 2grader på höger fram.
Hon reagerade bara på dom 5-6 första stegen sen försvann det och visade ingen haltning efteråt när man fortsatte och springa med henne.

Undersökningen gjordes på hårt underlag, på stallplan.

Borde hon inte visa någon ömhet, eller att hon haltnar vid skritt/trav/galopp vid ridning om något vore fel?

Hon är 14år korsningsponny, vet ej vad men något kallblod är det.

Veterinären kunde inte själv säga var det misstänkta felet kunde sitta då hon inte reagerade nånstans att vara öm eller varm.
Kunde vara en lättare stukning ev.

Någon som varit med om liknande?
Tycker bara att det är konstigt att hon inte regerar förövrigt då hon belastar benet utan bara dom första 5-6stegen sen är det normal gång.

2grader är inte det mycket?
 
Sv: Böjprov 2grader ??

Om det var 2 grader skulle jag vilja låta utreda hältan vidare. En halv grad kan jag ta men inte två. Hästen måste inte vara öm eller varm vid palpation för att det ska vara något, det kan ju sitta inne i leden vilket är svårt att palpera fram med händerna. Så en utredning med böjning, bedövning, ev röntgen osv skulle jag vilja ha för att hitta och utesluta problem.
 
Sv: Böjprov 2grader ??

om jag inte har helt fel är det inte de första stegen man ska kolla på när man gör ett böjprov, utan efter ett tag. Om man böjer ett ben på så sätt som man gör i ett böjprov belastas ju lederna maximalt och de första stegen de tar kan de vara lite "halta" eftersom lederna har varit så komprimerade. Jämförelse: Om du har suttit i någon konstig ställning och sedan ska resa på dig och gå kan det göra lite ont/vara lite obehagligt ett litet tag innan benet blir normalt igen.

Jag kan inte säga något om denna häst, utan jag funderar bara kring böjprov generellt. Rätta mig gärna om jag har fel:)
 
Sv: Böjprov 2grader ??

om jag inte har helt fel är det inte de första stegen man ska kolla på när man gör ett böjprov, utan efter ett tag. Om man böjer ett ben på så sätt som man gör i ett böjprov belastas ju lederna maximalt och de första stegen de tar kan de vara lite "halta" eftersom lederna har varit så komprimerade. Jämförelse: Om du har suttit i någon konstig ställning och sedan ska resa på dig och gå kan det göra lite ont/vara lite obehagligt ett litet tag innan benet blir normalt igen.

Jag kan inte säga något om denna häst, utan jag funderar bara kring böjprov generellt. Rätta mig gärna om jag har fel:)

?
det är ju det som är själva bedömningen av böjprovet, dvs hur hästen reagerar direkt efter att leden böjts ihop. Det är hur länge det tar att "värma ur" som avgör graden som ges.

2 grader är mycket!
 
Sv: Böjprov 2grader ??

Okej:) Var fundersam eftersom olika veterinärer har sagt/gjort olika, man blir ju förvirrad liksom...

Skönt att veta hur det verkligen ska vara!
 
Sv: Böjprov 2grader ??

Har nu pratat med en annan vet. och enl. honom så beror det på hur man böjer oxå, böjer man "rätt"/fel så kan man stressa leden så att dom visar hälta
första stegen och sen inget mer.
Och något fel behöver inte finnas.

Sen är detta med bedömning grader är så olika från vet.till vet. och skulle det vara 2grader som denna sa så borde hon visa haltning för övrigt oxå, men inga
tendenser finns.
 
Sv: Böjprov 2grader ??

Har nu pratat med en annan vet. och enl. honom så beror det på hur man böjer oxå, böjer man "rätt"/fel så kan man stressa leden så att dom visar hälta
första stegen och sen inget mer.
Och något fel behöver inte finnas.

Sen är detta med bedömning grader är så olika från vet.till vet. och skulle det vara 2grader som denna sa så borde hon visa haltning för övrigt oxå, men inga
tendenser finns.

Det där är skitsnack rent ut sagt. Hästen behöver INTE visa synlig hälta för att visa 2 grader på böjprov.
Du gör ett gravt misstag som vill ignorera problemet och det som visades på böjprovet. Det är INTE orelevant. skulle aldrig aldrig köpa en häst som visade så mycket på böjprov.

att veterinären "böjt fel" är också ursäkter - de är utbildade!
 
Sv: Böjprov 2grader ??

håller med _Runaway_ i detta.

kolla upp det. 1/2 grad är oki, men två är på tok för mycket.
Hästen behöver inte visa tydlig häla vid normal rörelse för att ha ont. Visa hästar är experter på att dölja sina hältor.

gör en djupare utredning innan ni köper, risken är annars att ni bara köper på er problem. kotledsinflamation eller hovledsinflamation tex är inte så kul att behadla när man nyss fått hem hästen och vill sätta igång och träna och rida.

ja, det KAN bero på hur veterinär böjer. ja, det KAN bero på dagsformen, men det är inget du ska förlita dig på ÖHT!!!!!!!!!!! utred vidare (på säljarens bekostnad) eller leta ny ponny är mitt råd.
 
Sv: Böjprov 2grader ??

Har nu pratat med en annan vet. och enl. honom så beror det på hur man böjer oxå, böjer man "rätt"/fel så kan man stressa leden så att dom visar hälta
första stegen och sen inget mer.
Och något fel behöver inte finnas.

Sen är detta med bedömning grader är så olika från vet.till vet. och skulle det vara 2grader som denna sa så borde hon visa haltning för övrigt oxå, men inga
tendenser finns.

Visst kan man säga att det är en bedömning men jag håller med mackan i det här fallet, det är skitsnack!
En veterinär som besiktigar en häst bör ha sådan utbildning och erfarenhet att denne kan säga graden av hältan och att nästa veterinär gör samma bedömning om den t.ex får se det inspelat, annars skulle inte jag välja den veterinären till en besiktning.

Det behöver inte vara något allvarligt fel, hästen kan ha trampat snett i hagen nyligen men jag hade inte köpt en häst som var så pass påverkad av ett böjprov.

Hästar blir halta och sjuka ändå utan att man behöver börja med en sjuk häst.

I ditt fall om jag förövrigt tyckte mycket om hästen hade jag bett om en vidare undersökning.
En seriös säljare säljer inte en häst som inte går igenom besiktningen (om den inte är t-märkt då, för då är det ju en annan sak).
 
Sv: Böjprov 2grader ??

Sällar mig till övriga som tycker det är skitsnack. Om hästen reagerar såpass kraftigt som 2grader ändå är, så finns det troligtvis en orsak. Spelar ingen roll att det bara är de första stegen, det är ju just det som är grejen. En frisk och ohalt häst springer med lätthet iväg utan ett felsteg efter en böjning. Och då borde väl din häst reagera likadant på alla benen i så fall, om det nu skulle vara ett korrekt påstående.
Skalan med hältgradering finns det ju riktlinjer för, och om din veterinär nu bedömt felaktigt så kanske det diffar på en grad hit eller dit. Vilket betyder antingen en engradig hälta (eller tregradig vilket nu handlar om en häst som knappt springer, och det värmer knappast ur efter ett par steg), vilket jag inte heller skulle acceptera utan att veta anledningen.

Du gör dig själv en stor björntjänst genom att köpa hästen utan att utreda den. Man behöver inte köpa problem, man kommer få dessa ändå som hästägare.
 
Sv: Böjprov 2grader ??

Sen är detta med bedömning grader är så olika från vet.till vet. och skulle det vara 2grader som denna sa så borde hon visa haltning för övrigt oxå, men inga
tendenser finns.

Fel.

Hästar kan gå rent normalt sett för att sen hoppa fram på tre ben vid ett böjprov.

Böjprov är ju till för att hitta problemen INNAN det har gått så långt att hästen börjar halta hela tiden.
Vid ex ledinflamationer så tar det (ofta) lååång tid innan hästarna börjar halta av det.
Däremot visar många hästar obehag på andra sätt, genom att ex vara stressade, stanna på vissa hinder, ovilja att fatta galopp osvosv men det är ju inte heller någon garanti.
 
Sv: Böjprov 2grader ??

Jag råder dig till att kolla upp det!!!
Jag skulle också köpa en häst som vi gjorde böjprov på, och han visade
också 2 graders hälta så vi la en röntgen på det.
Och han hade jätte mycket pålagringar på hasen!!
Veterinären trodde att han inte skulle hålla länge till...
Så det var verkligen värt att kolla upp det, annars så hade det inte slutat bra.
:crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 330
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 715
Senast: Glimm
·
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 281
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 931
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp