Böjprov eller ej?

Sv: Böjprov eller ej?

Ta reda på hur mycket en utredning plus röntgen kommer att kosta innan du åker in till klinik. Det kan lätt dra iväg på ett antal tusenlappar och utan försäkring (hur ställer sig eg. ett ev. försäkringsbolag till att betala behandling på klinik som är beställd av annan än den som har försäkringen?) och en säljare som sen kanske är ovillig att sälja så har du förlorat de pengarna.

Jag hade själv inte köpt en sådan häst men jag hade kanske varit villig att ta den på foder ett år om säljarna gick med på att stå för allt vetrinärt och om hästen fungerar bra efter behandling och fungerar i fullt arbete hade jag kanske övervägt att köpa.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Nu har jag inte riktigt läst hela diskussionen, men jag måste bara säga att jag har gjort böjprov på min häst ett antal gånger. Det har slagit fel varje gång, jag fick honom ua på böjprov när han vär jätteskadad i bakknäna och han har markerat på böjprov när han egentligen inte alls var skadad i det benet! Jag kan spontant säga att jag personligen inte alls litar på böjprov! Det hade desutom knappt varit en enda människa som hade klarat samma sak! När min häst är halt åker jag till en klinik utanför halmstad som utför rörelsesdiagnostistik på rullband (alltså inga böjprov) det har slagit rätt varenda gång! Min häst hade varit väldigt slaktad vid det här laget om jag hade litat på böjprov!
 
Sv: Böjprov eller ej?

Skulle backa direkt. Hur gammal är den?
visst är böjprov en provocering, men där visar sig dolda/ ej ännu hältbringande skador.

Min ena hade vid böjprov som 4-åring 1½ grad vb kota o det märktes ngn enstaka gång vagt vid ridning.
Den röntgades o man fann lösa benbitar i bägge bakkotorna o det beslutades att ta båda- trots ua på det andra. "Titthålskirurgin" visade att det fanns lokalt grav ledinflammation o fula slipfåror i ledbrosket- värst i hb:confused:

Vad vill jag säga med det:angel:- jo att man inte beöver köpa på sig kända skador som man inte ens vet om hästen kan leva med.

Hästägaren ska sälja en Frisk häst! Inte spela på ngns känsklor o egenställda diagnoser.
Försök att se till att hästen får behandling- av hästägaren.

det finns många många friska hästar som sen BLIR skadade. Börja inte med en sjuk- som jag gjorde en gång i världen:cry:
 
Sv: Böjprov eller ej?

Hur vet man att denna häst haft hältan alla dessa år och inte att det är en ny hälta som dykt upp (om hästen nu inte har några röntgenfynd)?

Tyvärr är det ju fortfarande så att har du en reaktion på böjprov oavsett grad så kan du efter några kortison behandlingar få hästen utdömd trots att hästen är ohalt initialt. En frisk häst som inte visar upp några som helst symptomer på att ha ont ska avlivas pga att vi böjer fram en reaktion. Nej själv tycker jag att böjprov ska tas med en nypa salt. Man ska se helheten.

Hej!

Fast om du tagit dej tid att åka till klinik och få en hästutredning med efterförljande kortisonbehandling måste ju hästen haft någon typ av problem?? Det är väl inte såå många människor som är villiga att betala en hältutredning "bara på skoj", hoppas jag..

/ Lavinia, vars häst hade 0,5 grads hälta fram och visade det med all tydlighet. Däremot syntes ingenting av den dubbelsidiga hältan bak, förrän vet. koll för höjd försäkring.
 
Sv: Böjprov eller ej?

det finns många många friska hästar som sen BLIR skadade. Börja inte med en sjuk- som jag gjorde en gång i världen:cry:

Kan bara hållla med!
Min förra var ua vid köp och blev sen sjuk, skadad, halt, sjuk, skadad, halt osv osv.. Man ska inte köpa sej problem man redan vet finns, även om man älskar hästen.. Det kostar mer både känslomässigt och ekonomiskt än vad det i längden är värt..

/ Lavinia, vars nya ännu inte skadat sej (peppar peppar)..
 
Sv: Böjprov eller ej?

Hej!

Fast om du tagit dej tid att åka till klinik och få en hästutredning med efterförljande kortisonbehandling måste ju hästen haft någon typ av problem?? Det är väl inte såå många människor som är villiga att betala en hältutredning "bara på skoj", hoppas jag..

/ Lavinia, vars häst hade 0,5 grads hälta fram och visade det med all tydlighet. Däremot syntes ingenting av den dubbelsidiga hältan bak, förrän vet. koll för höjd försäkring.

Nästan alla veterinärer sprutar kortison i leden om de inte hittar något fynd på röntgen. Det jag menar är att många söker fel på hästen när ridningen inte går som den ska. Och det är inget fel i det men om man inte kan hitta någon hälta förutom på böjprov och inga andra fynd görs och hästen kan röra sig helt obehindrat så tycker iaf jag att man ska ta sig en funderare på hur man rider och om det är man själv som förutsakar problemen i ridningen.

Istället för att göra det så behandlas hästen några gånger utan resultat och hästen döms ut och man avlivar en häst som inte är halt initialt.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Ahh.. Förstår nu hur du menar.. Och det håller jag klart med om..

Tycker dock ändå att i detta fall vore ju "drömmen" om man helt enkelt lärde sej rida, så hästen inte behövde åka till klinik när den inte funkar..

/ Lavinia
 
Sv: Böjprov eller ej?

Säljaren skulle inte gå ner i pris och jag vill först veta vad hältan beror på. Det kommer ju trots allt, att kosta en del att utreda detta. Som jag sagt tidigare kommer jag förmodligen köpa honom OM det beror på någon fästingsjukdom som går att behandla. MEN om det är något som är fel med osäker utgång kommer jag absolut inte köpa honom. Det är orimligt att köpa en häst för den summan hon vill ha som uppvisar hälta på fyra ben. Det är jävligt jobbigt det här känslomässigt. Jag är fruktansvärt rädd att hon ska sälja honom med papper från sin veterinär som med största sannolikhet släpper igenom honom UA.

Jag förstår faktiskt inte riktigt ditt resonemang. Visst tycker jag också att säljaren är en idiot om personen ifråga försöker sälja på någon människa en halt häst. Men det är väl inte ditt bekymmer mer än att man kan tycka synd om hästen och tycka att ägaren är en idiot?

Det finns ju många friska hästar till salu, varför inte köpa en sådan i stället?
 
Sv: Böjprov eller ej?

Vet. var/är häst rädd. Och när det kom till bakbenen fick min far böja för att vet. inte vågade. Sen åkte vi till Svenne Lindblom och det visade sig att problemet satt i det andra frambenet, i griffelbenet, men med lite örter och örtsalvor så var det bra.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Intressant. Griffelbenet brukar ju inte spöka annat än vid fissurer eller frakturer. Lite örter på det och sen bra - mkt lättare än en operation... Vill du berätta lite mer ingående?
 
Sv: Böjprov eller ej?

Böjprov ger mej personligen absolut ingenting. Jag har sett hästar som böjts till 4 gradig hälta men som är kanonfräscha både i ridning och rent fysiskt när man ser&tar på dem. Och tvärtom, hästar som ger intrycket av att vara halvt döda men som fortfarande inte ger någon reaktion alls på böjprov.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Att böja en led maximalt under en minut går fortfarande inte att jämföra med de krafter som frestar på leden när hästen vilar, t ex ligger på bröstet med frambenen vikta under sig. Eller när den spränger fram i full galopp.

Fast en häst som legat med frambenen under sig travar ju aldrig iväg, ouppvärmd och konfunderad över vad veterinären gör, på asfalt direkt när den reser sig.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Fast en häst som legat med frambenen under sig travar ju aldrig iväg, ouppvärmd och konfunderad över vad veterinären gör, på asfalt direkt när den reser sig.

:D:D
Skulle jag försöka "trava iväg" efter att ha suttit på huk en minut så hade jag väl vart utdömd på fläcken.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Vet. var/är häst rädd. Och när det kom till bakbenen fick min far böja för att vet. inte vågade. Sen åkte vi till Svenne Lindblom och det visade sig att problemet satt i det andra frambenet, i griffelbenet, men med lite örter och örtsalvor så var det bra.

Jag har haft flera ytligt bekanta i ditt område som alla har varit i kontakt med sven istället för veterinärer. Dessa har sedan kommit hem med "griffelband"´s diagnoser och några burkar örter. Efter någon vecka är hästen renad och frisk igen. ett mirakel! :devil:

Han är även känd som alternativbehandlare och är i mitt tycke inget man ska anlita innan man fått en diagnos från en riktig veterinär.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Fast en häst som legat med frambenen under sig travar ju aldrig iväg, ouppvärmd och konfunderad över vad veterinären gör, på asfalt direkt när den reser sig.

Om den måste så.
Hästen är ett flyktdjur.:idea:

Om den blir påkommen av ett rovdjur när den ligger och vilar, inte tusan stiger den upp, sträcker på sig, värmer upp och sen travar iväg! Då har den ju blivit mat för länge sen.

En liggande häst som blir skrämd kastar sig upp och galopperar iväg direkt, oavsett underlag (nu ligger ju hästar sällan på asfalt iofs).
Och det klarar en frisk häst utan att halta. Äldre hästar med ev gamla småskador däremot kan mycket väl vara stela när de stiger upp, men de hästarna skulle heller inte ha blivit så gamla i naturligt tillstånd.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Klart att hästen är halt om den hoppar fram på tre ben?? :confused::crazy:

Jag hade aldrig ens övervägt att köpa hästen, oavsett om den inte verkade halt innan böjprovet.
 
Sv: Böjprov eller ej?

Säljaren skulle inte gå ner i pris och jag vill först veta vad hältan beror på. Det kommer ju trots allt, att kosta en del att utreda detta. Som jag sagt tidigare kommer jag förmodligen köpa honom OM det beror på någon fästingsjukdom som går att behandla. MEN om det är något som är fel med osäker utgång kommer jag absolut inte köpa honom. Det är orimligt att köpa en häst för den summan hon vill ha som uppvisar hälta på fyra ben. Det är jävligt jobbigt det här känslomässigt. Jag är fruktansvärt rädd att hon ska sälja honom med papper från sin veterinär som med största sannolikhet släpper igenom honom UA.

Svår situation du befinner dig i, jag förstår verkligen att du vill sätta stopp för en oseriös försäljning för hästens skull. Jag säger som flera andra, varning för att göra klinikhältutredning utan försäkring - det kan kosta dig tiotusentals kronor i värsta fall om ni röntgar och hela baletten (longering, böjrpov, bedövningar, etc)

Sedan undrar jag lite varför du misstänker att problemen kommer från en fästingburen sjukdom? Det kan väl verkligen inte vara särskilt vanligt eller det första man gissar på!?! Jag skulle lätt gissa på gamla hederliga ledinflammationer som kommer från (fel-)belastning och slitage.

HMQ, som har betalat för måååånga hälturedningar och blivit halvt ruinerad även med försäkring:o
 
Sv: Böjprov eller ej?

Vad gäller böjprov på unghästar så kräver de flesta försäkringsbolag detta nu för tiden. Vilket kanske inte är så tokigt eftersom böjprov ofta kan avslöja tillväxtrubbningar som t ex OCD. Om hästen redan är försäkrad behövs det kanske inte ur den synvinkeln.
Men en unghäst som är inne i en tillväxtperiod tex och visar reaktion vid böjprov, hur tillförlitligt blir det ?

Att böja en led maximalt under en minut går fortfarande inte att jämföra med de krafter som frestar på leden när hästen vilar, t ex ligger på bröstet med frambenen vikta under sig. Eller när den spränger fram i full galopp. Man kan inte skada en frisk led med ett böjprov, broskskador uppstår genom långvariga felbelastningar eller inflammationer där inflammationsmediatorerna i sig bryter ner brosket. Därav så viktigt att upptäcka en inflammation i tid och snabbt häva tillståndet.
Om det skulle göra ont på hästen när den ligger ner så ändrar den säkert ställning. Man kan ju också undra varför inte hästar med böjprovsreaktioner blir halta direkt efter att de "sprängt fram i full galopp" om nu böjprovet inte ens är lika stor belastning som det? Min övertygelse är att böjprov utgör en ganska stor påfrestning. Annars skulle vi ju inte få reaktioner.
Min egen valack går inte igenom böjprov. Det är dock inget som märks och han rids som vanligt utan problem. Han är alltså inte halt i den bemärkelsen, men något är förstås inte helt ok. Den andra hästen däremot var klockren på böjprov men kinkade vid ridning. Först vid bedövning kom hennes problem fram.
Hur stora böjprovsreakt hade din vallack? Om ni satt in behandling så kanske han skulle gå ännu bättre efter behandl.?
Din andra , vad var det för problem som ni hittade där som inte kom fram vid böjprov?
 
Sv: Böjprov eller ej?

Jag kan tala om att vi står med en halt häst pga griffelbenet. Det har tagit oss, just nu, ca 2 månaders vila. Varit ohalt ca 2 veckor på rakt spår och vi ser nu att hon börjar ta riktigt bra stöd på benet i alla lägen, men ska vila ytterligare två veckor och sen börja att skritta henne. Och det är en ganska snabb läkningstid om jag har förstått det hela rätt. Vi har dock kört med IR-behandling som säkert har påskyndat läkning en del.
Men några örter och en veckas vila tror jag inte ett dugg på....
 
Sv: Böjprov eller ej?

Min erfarenhet är att veterinärerna ser lite till ur hästen ser ut innan de böjer en unghäst. Är det en sen och valpig 3-åring så väljer de oftast att låta bli men är det en relativt färdig 3-åring så böjer de. Men inte så hårt.
Jag har även pratat med en veterinär på Ultuna och h*n var ganska irriterad på att vi fäste så stor betydelse vid böjprovsreaktioner. H*n tyckte att man skulle skilja på hälta innan böjprov och bara en böjprovsreaktion, vilket inte betydde att hästen var slut för resten av livet utan mest en varning och att man ska tänka till. Framför allt när man inte hittar något på röntgen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
2 882
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 802
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 522
Senast: Dopy
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp