Böjprovsreaktion, igen....

HannaZ

Trådstartare
Börjar känna mig smått uppgiven...

Historia:

Köper 7-årig vallack för tre år sedan. Litet halvblod. Enl. uppgift mest skogsriden på rakt spår. Böjprov UA.

Jag, föredetta ridskoleryttare som haft uppehåll under några år.
Red för tänare men inte efter något väl genomtänkt koncept under första året... Hästen gick inte helt rent fram, hovslagaren menade att det berodde på felskoning. Jag var ofta osäker på om han gick helt rent men andra som jag frågade tyckte det såg ok ut. Efter ett år började han markera mitt i ett dressyrpass. (säkert inte nytillkommet utan jag/tränaren som inte fattat innan). Jag tog hem honom och han gick på bete och vilade två veckor sedan reds han lite. Råkade vara en veterinär ute som skulle besiktiga en häst och jag bad honom böja igenom min häst. Reaktion på ena fram, vänster tror jag.

Vila någon månad började rida på hösten, tyckte ändå att nåt inte stämde och tog in till klinik (Stenestad) i oktober -03. 3 graders hälta vä fram, 2 grader höger fram. Behandlades två gånger med kortison/tuppkam etc. friskförklarad vid jul.

Bytte tränare (kroppsmedveten ridning etc.) och vi arbetade mycket från marken i början för att få bogarna med osv. `Mest arbete i skritt, lite trav. Nån galopp på rakt spår ute.
I juli -04 tar jag in hästen på klinik för att röntga en lten galla på utsidan av kotan hö bak. Vet såg inget på ridprovet men vid böjprov 3-4 graders hälta fram och 2 graders hälta bak.

Man finner en liten benbit i vä framkota och pålle opereras på Stenestad i aug -04. bedöms som chip-fraktur och inte osteochondros. Mao god prognos.

Lugn igångsättning, flera återbesök, sprutas en gång, friskförklarad efter ridprov och böjprov i januari i år.

Återigen träning för samma tränare, skritt och lite trav på lektionerna. Har nu kommit igång så att vi gallopperar ordentligt ute, hoppat nån gång, klättrat. På banan mest skritt och lite trav.

Under senaste året har hästen varit under uppsikt av mkt duktig equiterapeut. Regelbundna tandkontroller, sadel som passar etc.

Har tyckt att nåt inte stämt riktigt den senaste tiden (+ att han har en galla i en bursa i vä bakhas som är röntgad ua man som inte försvinner och som jag vägrar att tro inte har nån orsak) och böjde därför hästen i förrgår. Reaktion båda fram, dock börjar han inte känna obehag vid böjningen förrän efter ca 30 sek då man märker att han vill loss.
Jag är ingen böjprovsexpert utan mest för att se om det finns nån reaktion men ca 2 grader skulle jag säga.

Han har nyss flyttat till nytt ställe med stora hagar (2 veckor sedan)och släpptes förra veckan ihop med hela flocken och det har varit en hel del spring och tumult innan han blev accepterad, tog ca 4-5 dagar.

han har ridits ngt oregelbundet senaste veckorna då jag haft mycket att göra men inga tuffa dressyrpass eller så utan det som varit lite mer är klättrande och trav när vi blev visade omgivningarnba på nya stället plus en oavsiktlig långritt för några veckor sedan på 1 mil då jag inte hade koll på hur långt det var utan bara hängde på då jag trodde att rundan skulle vara ca 5 km. Promenerade sista 3 km hem.

Så nu undrar jag. Är det kört, kommer det aldrig att funka, ska jag ge upp?
Finns det hästar som bara inte håller?


Känns som att jag ger upp. Men samtidigt är han hur pigg och glad som helst. Ska jag acceptera att han inte är ok i kotorna men att han kanske trivs rätt bra med sitt liv ändå och inte lider så mycket av det? Han är spänstig i steget och väldigt bogfri.

Hur vanlig är det att hästar visar reaktion på böjprov? Jag hade definitivt gjort det om nån böjt ihop mina leder men en frisk häst ska ju inte göra det. tankarna snurrar....


Planen är nu att ge honom två veckor i hagen, böja och om han fortfarande reagerar ta in honom till kliniken och se vad dom säger.
Sen får det nog räcka är jag rädd. :(


Tacksam för tankar, om nån orkade läsa så här långt...


/Hanna
 
Sv: Böjprovsreaktion, igen....

Låter som min häst! Jag har haft honom sen i augusti 2004, alltså inte ens ett år. Men vid köpet så gick han igenom prickfritt och sen dess så har han inte klarat ett enda böjprov, förutom efter vila ett par veckor.

DET FINNS hästar som helt enkelt inte går igenom böjprov, men ändå funkar som trevliga allroundhästar. När jag sålde mitt varmblodssto markerade hon båda fram men de köpte ändå till reducerat pris och hon har aldrig haft mågra problem av det, trots regelbunden hoppträning och mycket långritter.

LYCKA TILL!

Ullis
 
Sv: Böjprovsreaktion, igen....

Vännen.....kan bara säga att jag tänker på er...Är han inte bättre? hörs när jag kommer hem igen.

*Kram*
 
Sv: Böjprovsreaktion, igen....

han är ju inte blockhalt precis. Märks bara på böjprov, som vanligt...

Funderar mest på om jag ska fortsätta att satsa på honom, får ju aldrig nån ro, kommer aldrig någon vart, kan inte planera nåt, bara den här oron och ständiga känslan av av att "nåt är nog fel iallafall". Tar på krafterna.

Men han har kommit rätt bra in i flocken nu så han är nog lycklig.

Ha det så bra på resan!

Har du kollat till våra "telningar" ferresten?

Kram /H
 
Sv: Böjprovsreaktion, igen....

Har du funderat igenom allt som kan ha att göra med hältan? Utrustning, underlag, osv... låter himla tråkigt. Och jag vet hur det är, till slut letar man hältor i halter tom.... ;)
Men det är ju så himla trist när det blir så. Lycka till iaf, håller tummen....
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 543
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 460
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 622
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp