Boendekostnader för er som bor i hus?!

Elisha

Trådstartare
Har i somras flyttat från lägenhet till villa och är intresserad av att veta vad ni andra som bor i villa/radhus/kedjehus etc har för boendekostnader. Både utgifter som el, värme, vatten, försäkring etc och ev lån, ränta och Ammortering.

Skriv gärna antal kvm, byggnadsår, vilken uppvärmning och andra intressanta saker som kan vara av betydelse.

Moderator får flytta till hem och hobby om tråden passar bättre där, inbillar mig att fler kollar här på senior dock!
 
Pinsamma sanningen:

Stuga på landet, räknas som jordbruksfastighet.
Stugan är ca 125 kvadrat, 1½ plan. Byggår början av 1800-talet (finns dokumenterat att någon bott där 1840 så innan dess). Övervåningen inredd på 1950-talet, tror jag.

Lan: tog lån på 800.000 ca, vet inte riktigt vad som återstår. Ränta i stort sett noll eftersom jag har rörlig ränta. Amorteringstakt långsam. Tror att det kostar en tusenlapp i månaden.
Vatten: egen brunn.
Uppvärmning: luftvärmeväxlare, el- och vedpanna. Kostnaden skiljer beroende på hur flitig eller lat jag är på att elda i vedpannan. Är latare än snål varför det på vintern har kostat ca 3000kr i månaden i uppvärmning.
Elkostnad för hushållsel et c ca 250kr/mån (det är ungefär det mina elräkningar ligger på under sommarhalvåret när jag inte behöver ha luftvärmepumpen igång men då ingår ju ström till tre elaggregat också i kostnaden: två är mina egna, ett aggregat tillhör en granne men det går på min el).
Försäkring: har gårdsförsäkring för hela jordbruksfastigheten men också en hemförsäkring. Själva hemförsäkringen, borträknat gårdsförsäkringen, är nog en tusenlapp om året ungefär.

Överkomligt, med andra ord.
 
Har i somras flyttat från lägenhet till villa och är intresserad av att veta vad ni andra som bor i villa/radhus/kedjehus etc har för boendekostnader. Både utgifter som el, värme, vatten, försäkring etc och ev lån, ränta och Ammortering.

Skriv gärna antal kvm, byggnadsår, vilken uppvärmning och andra intressanta saker som kan vara av betydelse.

Moderator får flytta till hem och hobby om tråden passar bättre där, inbillar mig att fler kollar här på senior dock!


Hus på 160 kvm, byggt 1976, direktel med luftvärmepump, lån på 1,5 milj

Amortering + ränta 8500 kr/mån (varav amortering 6000, frivillig nivå, enbart bottenlån).
Drift ca 3000-3500 kr/mån i snitt. Självklart mer på vintern. Inkluderar uppvärmning, hushållsel, försäkring, vatten och avlopp. Dock inte sånt som t.ex larm.

Så vi lägger i runda slängar ut 12000 på boende. Jag vill bo superbilligt som pensionär, därför amorterar jag.
 
Har i somras flyttat från lägenhet till villa och är intresserad av att veta vad ni andra som bor i villa/radhus/kedjehus etc har för boendekostnader. Både utgifter som el, värme, vatten, försäkring etc och ev lån, ränta och Ammortering.

Skriv gärna antal kvm, byggnadsår, vilken uppvärmning och andra intressanta saker som kan vara av betydelse.

Moderator får flytta till hem och hobby om tråden passar bättre där, inbillar mig att fler kollar här på senior dock!

Kan svara själv då.

Hus på 120kvm, enplans. Från -84. Luft/luftvärmepump med Frånluftsvärmepump samt direktverkande el och även en kamin som dock inte används mer än mysfaktor ungefär. 3-glas fönster från -84 så där kunde vi sparat in lite.

Vatten/avlopp/väg 500:-/mån (samfällighetsförening)
Drift/el 1000:-/mån
Ränta/Ammortering 4000:-/mån varav 2000:- ränta och 2000:- Ammortering
Hemförsäkring 500:-/mån
6000:- totalt minus fastighetsskatt.
 
Hus från 1940-talet, dock byggt tidigare då det är flyttat till nuvarande plats -41. Vet tyvärr inte hur gammalt.
2 våningar, knappt 100 kvm (pga låga/sneda tak så räknas det bara som 76 kvm).
Värms med el-radiatorer och pelletskamin i nuläget. Gamla fönster med lagom drag :o

Vatten/avlopp ca 500 kr/mån
El (varmvattenberedare värms med el) 1200 kr/mån
Lån (200'000 kr) ca 750 kr/mån i ränta, amorteringsfritt 5 år.
Försäkring 680 kr/mån

Sen tillkommer ju köp av pellets vintertid, vilket jag inte har räknat på vad det kostar.

Inte alltför dyrt i alla fall tycker jag.
 
Hus från 1880-talet - dock helt renoverat skiftet 1980/90-tal.v Boyta 74 kvm fast större då det är snedtak på övervåningen. Ytterligare ett hus om 32 kvm som vara används temporärt.
Vattenburen vedvärme, elvärmt varmvatten.
egen vattenbrunn, godkänt avlopp

El 700-800 kr i månaden
Ved ca 7000 kr/år
Slamtömning 1200/år
Sopor ca 1500/år
Försäkring 2500 kr/år
Sotning 1500/år

Amorterar 3000 kr/månad plus ca 900 kr i ränta.

Det blir inte fullt 6000/mån inkl lånet om jag räknar rätt.
 
Hus i 2 plan på ca 150kvm.byggt 1947 om byggt och renov. 2014.2015 och lite pågående.
Lån 0
luftvärme och kamin sen i går+ el element ,har obebott men med gott om lufthål kostat ca 400mån, vad det blir nu återstår att se
avlopp 980/år
vatten 0
sophämtning 2100/är
försäkring hus+lösöre o uthus/lada 3400/år

Mao så är månadskostnaden löjligt liten.
 
Litet hus på 75 kvm. Även här har vi snedtak så lite golvyta tillkommer och källaren är ej inräknad. Byggd på 1940 talet, två våningar plus källaren.
Installerade bergvärme förra året.

Ränta och amortering 3000
Sopor vatten avlopp 700
El utslaget per månad ca 1500

Ev plogning.
 
Inte för att det är så hemskt relevant eftersom jag bor i Finland, men slänger in mina siffror ändå :D

Stockhus (lamell) byggt 2007, två våningar. Övre våningen är panel, så där är det isolerat.

Ränta och amortering - 876€
El - 200 € (direkt el, golvvärme. Har accumulerande spis och luftvärmepump. Veden är gratis
Vatten - 40€
Sophantering - 30€
Sotning - 3,4€
Försäkring - 45€
Skatt - 44€


Så i runda slängor 11600 kr i snitt per månad. Nu har vi ju renoverat en himla massa också, så det har ju tillkommit en massa materialkostnader också.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni? Person A & person B bor i varsin bostadsrätt och har boendekostnader på 6000 kr var (avgift, ränta, försäkring, el...
2
Svar
38
· Visningar
2 680
Senast: starcraft
·
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 272
Senast: FannyN
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 263
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp