Bukefalos 28 år!

Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Hur påverkar andras tyckande din rätt att INTE göra abort efter vecka 12? På ungefär samma sätt som ditt tyckande skulle påverka de som tvingas till illegala aborter och fullföljande av graviditeter de mår dåligt av?
Men kan man inte se till att veta om man är gravid innan vecka 12.
I vilket fall som så är det min åsikt och jag vet att det inte är lönt att diskutera det. Varje person får ha sin övertygelse.
 
För att fostret är så pass utvecklat efter det att jag inte anser att man ska ta bort det. Det är min åsikt och jag vet att många inte håller med.

Men varför ska din åsikt gå ut över min kropp? INGEN kommer att tvinga dig att abortera ett foster öht, oavsett hur långt eller kort gången du är. Men du vill tvinga mig att genomgå en sent upptäckt graviditet "bara för att"?
 
man får stå sitt kast och kanske adoptera bort barnet istället. Som sagt, för fostrets skull tänker jag så
Du hjälper inga foster genom förbud. De aborteras ändå.

Läs historia (och nutid i andra länder). Läs om hur livet såg ut för kvinnor förr. Läs om kvinnors kamp för att få bli myndiga, få ses som likvärdiga i samhället, få rösträtt och att bestämma över sina egna liv och kroppar. Läs om hur aborter gick till förr och hur livet var för de kvinnorna. Läs och inse hur män i alla tider försökt bestämma och ha makt över kvinnor. Läs och inse vad det handlar om när konservativa partier vill dra oss tillbaka i historien. Det var inte bättre förr - för oss kvinnor.
 
För övrigt är "stå sitt kast" det dummaste någonsin. En graviditet är inte alltid en promenad i parken i nio månader. Undra hur många (framför allt unga) mammor som fick men för livet förr när de skickades iväg från familjen för att föda ett barn som sedan adopterades bort.
Helt jävla horribelt.
Och männen kommer undan helt utan men som vanligt.
 
Men kan man inte se till att veta om man är gravid innan vecka 12.
I vilket fall som så är det min åsikt och jag vet att det inte är lönt att diskutera det. Varje person får ha sin övertygelse.

Nej man kan inte "se till att veta". Alla får inte symptom, en del får mens som vanligt osv. Varför skulle man då ens anta att man är gravid? Även graviditetstest kan visa negativt trots att man är gravid, finns ju kvinnor som trots negativa test ändå kännt på sig att något är fel och sedan fått se på ultraljud att det är en bebis i magen.
Ska man börja införa regelbundna grav.tester+ultraljud på alla kvinnor som är sexuellt aktiva?

Sen för att man ska kunna veta om ett foster är friskt så måste man ju testa först, och dom testerna går inte att göra innan vecka 12. KUB görs i vecka 11-14 så då är det ju redan för sent, sen finns det även ytterligare test som tas i vecka 16-17 om man missat första.

Hur får du detta att gå ihop med att gränsen ska sättas till vecka 12?
Jag vet att det är din åsikt, men jag fattar inte hur du tänker att det ska gå ihop med att se till att fostren är friska eller sjuka.
 
För att fostret är så pass utvecklat efter det att jag inte anser att man ska ta bort det. Det är min åsikt och jag vet att många inte håller med.
Eftersom det är din personliga åsikt så föreslår jag att du använder den och personligen då låter bli att göra din abort efter vecka 12. Det är en jättebra användning av en personlig åsikt. Det finns ingen som helst orsak att pracka din åsikt på någon annans abort.
 
Jag tänker detsamma. Jag har ett efterlängtat, högt älskat, snart 9,5 år gammalt barn som föddes i vecka 26+4. Han klarade sig utan men, men med vetskapen om vilka ansträngningar som gjordes för att förlänga tiden innan han föddes under mantrat om att varje dygn i magen man kunde rädda var en seger och med vetskapen om den vårdperiod som sedan följde trots att vi på många sätt hade tur och inte råkade ut för särskilt många av de problem som kan uppstå så har jag svårt att förstå inställningen att det skulle krylla av levnadsdugliga foster i vecka 21+6. I mina ögon utifrån den lagstiftning och praxis kring abort som vi har i Sverige så är den etiska frågan kring gränsen mellan att kunna utföra en abort och att försöka rädda ett för tidigt fött barn snarare hur mycket för tidigt födda barn vi egentligen ska försöka rädda.
Precis. Jag tror inte folk förstår hur skadade barn som föds vecka 22 blir, om de ens lyckas överleva. Jag har en kollega vars barn föddes på gränsen av hur tidigt man kan rädda fostret, och det stackars barnet har fått sådana grava och livslånga men att mamman med facit i hand, efter att ha genomlevt alla operationer och sjukhusvistelser som präglat barnets liv, på fullt allvar är tveksam i det etiska i att barnet räddades till livet. För hon har fått se hur plågsamt det livet blivit för barnet. Om man har den känslan som förälder till ett älskat barn, så säger det rätt mycket, tycker jag. Foster är inte färdiga barn.
 
För övrigt är "stå sitt kast" det dummaste någonsin. En graviditet är inte alltid en promenad i parken i nio månader. Undra hur många (framför allt unga) mammor som fick men för livet förr när de skickades iväg från familjen för att föda ett barn som sedan adopterades bort.
Helt jävla horribelt.
Och männen kommer undan helt utan men som vanligt.
Jag tänker att den blivande mamman rimligen är den som har bäst koll på om hon har förutsättningar att ta hand om ett barn. Om mamman bedömer att hon inte har det, och vill göra abort, så är det för mig fullständigt absurt att någon annan tror sig veta bättre och vilja bestämma. Gör man abort torde man ha sina randiga och rutiga orsaker, som andra rimligen borde acceptera, för de vet man inget om.

Ingen blir ju tvingad till abort, så jag förstår inte varför det är ett problem om någon annan gör det. Är man mot abort så slipper man för egen del.
 
Men kan man inte se till att veta om man är gravid innan vecka 12.
I vilket fall som så är det min åsikt och jag vet att det inte är lönt att diskutera det. Varje person får ha sin övertygelse.
Nej det kan man faktiskt inte. Det är dessutom plättlätt att hitta olika berättelser om hur man inte kunde "se till att veta".

För övrigt är inte alla kvinnor full friska, vuxna, välbetänkta individer som är 34+ med makt över sina egna liv på alla sätt.

Det finns kvinnor som är 9-18 och livrädda, eller 25 och alkoholiserade eller 30 och bor på gatan osv .

Din iskalla, kyliga, elitistiska inställning kanske passar utmärkt för en kvinna som är 34+ med egen ekonomi och eget yrke och kontroll över egen sexualitet med full tillgång till preventivmedel. Gulligt att din världsbild bara innehåller dessa.

Det är ju bara dålig fantasi att inte begripa att alla inte kan veta före vecka 12 och ännu sämre kunskaper att inte ha fattat att orsaken till att nästan precis alla aborter i Sverige runt 80% var det? görs före vecka 12. För att det var de lätta besluten där man visste.

Så det är bara de svåra, skyddsvärda kvar därefter.
 
Alltså, hjälp om vi inte skulle kunna få göra abort efter v 12 som du tycker @Narcissa. Vad många oönskade barn som hade satts till världen.
Många hade ju inte kunnat upptäcka sin graviditet. De första 2v är ju inte ens nån graviditet. Befruktning skrer ju i v 2, sen kan man ju testa sig först från v 4 ungefär. Man kommer alltså bara ha 8v på sig att upptäcka graviditeten, och bestämma sig.
Som sagt kan ju många blöda under graviditeten som kan misstas för mens.
Dessutom tänk alla alkohol/drogberoende som inte alls har samma koll på sina kroppar. Vill vi att deras foster ska födas? Även om det är fel på fostren så är det ju inte allt man kan se på ultraljud (speciellt inte så tidigt som innan v 12). Fostren kanske är friska, men vad får de för föräldrar? Vissa kanske kan ändra sig när de ska få barn, men de flesta kanske inte.
 
Han klarade sig utan men, men med vetskapen om vilka ansträngningar som gjordes för att förlänga tiden innan han föddes under mantrat om att varje dygn i magen man kunde rädda var en seger och med vetskapen om den vårdperiod som sedan följde trots att vi på många sätt hade tur och inte råkade ut för särskilt många av de problem som kan uppstå så har jag svårt att förstå inställningen att det skulle krylla av levnadsdugliga foster i vecka 21+6.

Jag har ju varit med o tagit emot o vårdat v 21 o 22 barn. Nu var det då men inte en enda gång var de livsdugliga , inte ens med behandling, de fick värme o syrgas o dog efter ett halvt-ett dygn.
Dessutom-live- så ser de inte ut som när de fotas mao de ser mer livsdugliga ut på foto. Tycker jag.

Sedan ska man ju inte blanda det -som en del gör - med vikt, finns ju de som föds v 28-30 med lika låg födelsevikt som klarar sig utmärkt, vissa då med förberedande behandling.
 
Jag tänker att den blivande mamman rimligen är den som har bäst koll på om hon har förutsättningar att ta hand om ett barn. Om mamman bedömer att hon inte har det, och vill göra abort, så är det för mig fullständigt absurt att någon annan tror sig veta bättre och vilja bestämma. Gör man abort torde man ha sina randiga och rutiga orsaker, som andra rimligen borde acceptera, för de vet man inget om.

Ingen blir ju tvingad till abort, så jag förstår inte varför det är ett problem om någon annan gör det. Är man mot abort så slipper man för egen del.

Ja precis. Det är liksom en icke-fråga i min värld. Är du emot abort, gör inte abort.
 
För övrigt är "stå sitt kast" det dummaste någonsin. En graviditet är inte alltid en promenad i parken i nio månader. Undra hur många (framför allt unga) mammor som fick men för livet förr när de skickades iväg från familjen för att föda ett barn som sedan adopterades bort.
Helt jävla horribelt.
Och männen kommer undan helt utan men som vanligt.
Nej det är ju inte bara kvinnan som "står sitt kast" numera i alla fall när vi slutat med horhätta och stadens stenar. Det är ju främst fostret som står hennes kast genom att inte vara önskat och få föräldrar, oops kanske en förälder, eller en halv, som sannolikt inte är direkt kapabla att ta hand om det.
 
Du hjälper inga foster genom förbud. De aborteras ändå.

Läs historia (och nutid i andra länder). Läs om hur livet såg ut för kvinnor förr. Läs om kvinnors kamp för att få bli myndiga, få ses som likvärdiga i samhället, få rösträtt och att bestämma över sina egna liv och kroppar. Läs om hur aborter gick till förr och hur livet var för de kvinnorna. Läs och inse hur män i alla tider försökt bestämma och ha makt över kvinnor. Läs och inse vad det handlar om när konservativa partier vill dra oss tillbaka i historien. Det var inte bättre förr - för oss kvinnor.

Jag är historiker i grunden. Jag vet hur det såg ut.

Bara för att JAG tycker så så behöver ni inte hålla med. Det finns olika synsätt på saker och ting. Jag var förut som ni är men jag har varit med om saker som gör att mitt synsätt har ändrats.
Jag säger inte att rätten till abort ska tas bort. Gör den fri till 12 veckor och efter det med intyg från läkare/psykiatri eller vad det nu än kan vara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp