Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Menar du att man gav avslag gällande att en 13-åring ville göra abort?
När hände detta?
Det är några år sedan visserligen. Min poäng var att det är inte bara att tro att man får abort när Socialstyrelsen ska pröva. Hon var 14 år och sex eller sju månader när hon födde. Om det kanske hade betydelse. Pojkvännen jämnårig. Men bra omständigheter i familj etc annars. Socialen blev dock inkopplad direkt.
 
Varför är det inte rimligt att sätta gränsen utifrån medicinsk teknik?
Om man aborterar ett foster som kan leva själv så är det väl mord att inte hjälpa den när den är ute?

Fast vi har gränser i Sverige? Den lirar med just när man anser att foster kan överleva och har därför sänkts. Det geniala med vår lag är att den inte säger en exakt dag utan lämnar det till en etisk nämnd just pga läkarvården utvecklas.

Det är så få som aborteras sent, och ännu färre av de som gör det utan medicinska skäl hos fostret att det är en ickefråga för mig.
 
Alltså skulle jag bli gravid en tredje gång så skulle jag troligtvis hamna i rullstol och inte komma därifrån. Jag personligen skulle trots det inte kunna genomföra en abort (oh yes vi är megaskyddade).

Trots mina egna känslor så står jag helt och fullt bakom den abortlagstiftning vi har idag. Jag inser att en abort inte är något "man bara gör" ffa inte en sen sådan. Det finns alltså oerhört starka skäl och alternativet är en olaglig/ farlig abort, självmord eller t om mord på nyfödda.

Ja, exakt. Även om man själv inte kan genomföra en abort (oavsett varför) hindrar det ju inte en från att inse att vår lagstiftning som den ser ut idag fungerar. Dvs vill man göra abort ska möjligheten finnas.

Jag fattar inte varför det ska vara ett så svårt koncept för så många.
 
Inte med vilken konstgjord teknik som helst, eftersom det då inte är att överleva själv.
Då blir det frågan om att förlänga fostertiden artificiellt, inte att ge vård till ett levande fött barn.

T.ex. om lungorna inte kan syresätta så fungerar inte fundamentala livsförutsättningar. Det är skillnad på att ordna så att det går att överleva genom att få syre på något annat sätt än via lungorna, jämfört med att hjälpa en fungerande men klen andning.
Prematurvård kallas det. Tycker du det bör avskaffas? 🤔
 
Hur tusan kom du fram till det? :banghead:
”Inte med vilken konstgjord teknik som helst, eftersom det då inte är att överleva själv.
Då blir det frågan om att förlänga fostertiden artificiellt, inte att ge vård till ett levande fött barn”
Du menar alltså att ett prematurt barn fött i v 22 skall läggas i kuvös men inte ett fött i v21+6 för då är det ”förlängt fosterstadie”? Ok jag förstår vad du säger men jag håller inte med.
 
”Inte med vilken konstgjord teknik som helst, eftersom det då inte är att överleva själv.
Då blir det frågan om att förlänga fostertiden artificiellt, inte att ge vård till ett levande fött barn”
Du menar alltså att ett prematurt barn fött i v 22 skall läggas i kuvös men inte ett fött i v21+6 för då är det ”förlängt fosterstadie”? Ok jag förstår vad du säger men jag håller inte med.
Nej. Ett för tidigt fött barn ska självklart få den vård som krävs. Ett aborterat foster ska det inte, och det blir fel att anpassa abortgränsen efter den utvecklade tekniken. Blanda inte äpplen och päron, ingen har sagt något emot vård av FÖDDA barn.
 
”Inte med vilken konstgjord teknik som helst, eftersom det då inte är att överleva själv.
Då blir det frågan om att förlänga fostertiden artificiellt, inte att ge vård till ett levande fött barn”
Du menar alltså att ett prematurt barn fött i v 22 skall läggas i kuvös men inte ett fött i v21+6 för då är det ”förlängt fosterstadie”? Ok jag förstår vad du säger men jag håller inte med.

Du blandar ihop saker. Hur mycket resurser man ska sätta in och hur mycket lidande man ska kräva av en alldeles för tidigt född människa med nästan noll utsikter att få ett drägligt liv är en svår etisk fråga - precis som många andra liknande frågor om prioriteringar inom vården. Men det har exakt NOLL med abortfrågan att göra.

Jag tycker för övrigt att de strömningar som far genom Europa och ffa i USA är riktigt, riktigt otäcka. Tacka vet jag Irland som från en helvetisk situation kring aborter pga religiösa föreställningar, börjar åtminstone gå åt rätt håll - mot dessa otäcka strömmar.
 
Det är ju inte jag som stiftar några lagar utan jag svarar ju bara för hur jag personligen känner som sagt. Lagen tillåter ju fram till v 22.
Citat ifrån 1177:
”Socialstyrelsen får inte ge tillstånd till abort om fostret kan överleva utanför den gravidas kropp. Därför räknas 21 veckor och sex dagar in i graviditeten som sista dagen för abort.”.
Lagen säger klart och tydligt att gränsen är satt till när de kan överleva själva. Då är det enligt mig rimligt att ändra gränsen om vetenskapen går framåt.
För mig personligen (ni andra för som ni vill), så skulle jag inte kunna göra abort på ett foster som utvecklat känsel och en början till hjärna.
Vid ultraljudet v 15 kände jag direkt när jag såg responsen på fostret (rörde sig när man petade på honom, lade sig tillrätta med moderkakan som kudde flera gånger trots petning och hoppningar) att om det visade sig ha kromosomfel skulle jag ändå inte kunna ta bort det. Det var en komplett mini-bebis redan då. Så för mig går gränsen innan v 15 men vet inte riktigt när men det behöver jag ju inte veta heller eftersom inte jag bestämmer. 😎
Men du skrev att idag skiljer det bara ”1-2 veckor mellan gräns för abort och när foster kan överleva utanför livmodern. Då undrar jag om du syftar på gränsen för fri abort (vecka 18, dvs ca 4 veckor till godo för när foster enligt 1177 kan överleva tidig födsel med hjälp av avancerad sjukvård) eller den sena gränsen vecka 22 (när det knappast förekommer att så många friska foster aborteras eftersom man måste ansöka och gå godkänt innan abort).

Vecka 15 som du tar upp nu är ju definitivt för tidigt för att foster ska kunna överleva utanför livmodern.

Det blir ju konstigt nu i debatten om du först hänvisar till att foster kan överleva utanför livmodern och nu plötsligt tar in en godtycklig gräns på v 15 för att du fick någon känsla vid ett ultraljud?
+ @Hedinn som skrev något liknande

Det här blir rent hypotetiskt då det inte är möjligt idag.
Men om man skulle nå fram till en gräns där man med läkekonsten kan få ett foster att överleva även om de hamnar utanför moderns kropp från tidigare veckor än abortveckorna - rent etiskt, vad borde man göra med fostren? Då utgår vi från att den inte aborterades pga sjukdom hos fostret givetvis, den är uppenbarligen inte önskad av kvinnan. Ska den adopteras? Ska man ens försöka få den att överleva?
Jag står fast vid kvinnans rättighet att välja abort, men det jag blir nyfiken på är läkarnas etikregler s.a.s. För de ska väl egentligen se till att folk överlever när de har möjligheten till det, eller är det fullmakt från modern som gäller då? Fast det blir ju bara en hemskare upplevelse om kvinnan blir tvungen att skriva under något där det står att de inte ska försöka hålla fostret/barnet vid liv.
Det lär väl bli ungefär som när man upphör med livsupphållande åtgärder för personer i koma och dylikt. Fullmakt känns ju konstigt, det lär inte behövas.
 
Prematurvård kallas det. Tycker du det bör avskaffas? 🤔
”Inte med vilken konstgjord teknik som helst, eftersom det då inte är att överleva själv.
Då blir det frågan om att förlänga fostertiden artificiellt, inte att ge vård till ett levande fött barn”
Du menar alltså att ett prematurt barn fött i v 22 skall läggas i kuvös men inte ett fött i v21+6 för då är det ”förlängt fosterstadie”? Ok jag förstår vad du säger men jag håller inte med.
Men ursäkta.:confused: Det var verkligen inte det som jag sade.

Ids inte ens kommentera när du lägger diskussionen på den nivån. Den som läser det i mitt inlägg du valde att inte citera ser själv att jag talade om andra saker.
 
Jag har en bekant som gjort abort så sent att hon nästan inte hann få det godkänt :( Att läsa i hennes blogg våndan över att behöva skriva under pappret att hennes högt älskade barn skulle aborteras eftersom det på grund av missbildningar inte skulle överlevt utanför magen. Missbildningar som upptäcktes efter gränsen för fri abort.
Tänk er in i att känna sparkar, se magen växa och veta... Jag är innerligt tacksam att hon fick godkänt. Hon har nu barn genom äggdonation eftersom missbildningen berodde på genetiska faktorer från henne.
 
Aborträtten borde vara absolut, med garanterad koll av fostret innan fria aborten går ut. Även en efterlängtad graviditet kan ge oanade komplikationer. Se till att det finns bra rutiner om ett sent aborterat foster kommer ut levande att avsluta humant. Då gör vi allt för fostret, och ändå låter kvinnan bestämma utan motivering.

Absulut inget registrerande, motiveringar och annat i samband. Helt anonymt och utan frågor!

Uk är ett föregångsland, vecka 24 är senaste veckan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp