Bukefalos 28 år!

Bör aborträtten begränsas? (utbruten från EU-val)

Måste bara dela med mig av vad jag läste i ett ”mammaforum” på Facebook. Där togs aborträtt upp och flera(!) svarar ”ja jag är ju då för abort men är helt emot att man ska kunna göra abort med ett fullgånget barn, det är fel” 🤔

Alltså.. det kommer ju inte bli aktuellt i Sverige att göra abort i typ v 37. Det som förvånade mig mest var att det var inte ett enstaka skogsmongo som gapade om detta. Utan väldigt många. Var får de ens den idén från?

De gick liksom på hårt om att det var fel med abort i typ v 37. Trots att flera påpekade att det är en ickefråga.
 
För att fostret är så pass utvecklat efter det att jag inte anser att man ska ta bort det. Det är min åsikt och jag vet att många inte håller med.

Du tycker så men varför ska ditt tyckande få gå ut över mig? Aborträtten säger inte att du måste göra abort, den finns som ett alternativ. Hade aborträtten handlat om att man måste göra abort efter 1a barnet så inskränker den dig och jag hade definitivt stått på din sida. Men nu gör den inte det, den finns som ett alternativ för dem som behöver det utan tvång eller dömande.
 
Varför i hela fridens dagar ska aborterade foster få prematurvård?

Det är ju en jäkla skillnad på ett aborterat foster och på ett för tidigt fött foster!
Bara av nyfikenhet (obs, jag står hårt för aborträtten) - rent praktiska detaljer, vad är skillnaden? Förutom den stora delen att den ena är vanligen önskad och den andra inte förstås.
Nu kanske jag frågar efter för mycket detaljer, men jag tänker att med medicinsk abort så typ dör fostret redan i magen? Dvs prematurvård skulle inte fungera där ändå. Kirurgisk abort vet jag dock inte heller hur det riktigt går till, läste någon detalj om att man hade använt någon spruta med något som bedövade(?) fostret innan men att det inte gjordes längre eller något..?

Om jag frågar efter för mycket detaljer så ber jag om ursäkt och söker vidare på Internet. Jag tänkte att det kunde vara ett till sätt att skilja på de två för alla som inte känner till dessa saker, dvs skulle kunna komma till nytta i tråden.
 
Aborträtten borde vara absolut, med garanterad koll av fostret innan fria aborten går ut. Även en efterlängtad graviditet kan ge oanade komplikationer. Se till att det finns bra rutiner om ett sent aborterat foster kommer ut levande att avsluta humant. Då gör vi allt för fostret, och ändå låter kvinnan bestämma utan motivering.

Absulut inget registrerande, motiveringar och annat i samband. Helt anonymt och utan frågor!

Uk är ett föregångsland, vecka 24 är senaste veckan.
Avsluta humant håller jag med om! Och undrar om man gör så i Sverige?
Alltså, jag är för dödshjälp, vilket inte är tillåtet i Sverige än. Därför blir jag lite fundersam där.

Edit: Enligt Socialstyrelsen (om jag minns rätt att det var där jag läste det) så finns det faktiskt ingen övre gräns för abort här i Sverige. Fast man måste ha väldigt bra anledningar ju längre man kommer förstås. Det är faktiskt flexibelt just utifall de där fallen där det kan behövas dyker upp.
 
Om vi tar en jämförelse till alla som är emot abort...

Viss cancer idag går inte att bota. Låt oss säga att det forskas fram ett botemedel. Detta är att koppla ihop den sjuke med en frisk kompatibel person i 12 veckor.

Lägg sedan till att ihopkopplingen inte är frivillig. Alla över 18 måste lämna blod och märg för att kunna tjäna sitt land och rädda liv.

Hur många skulle tycka detta är ok? Detta är exakt samma som kvinnor som blivit ofrivilligt gravida råkar ut för om inte fri abort finns MEN o totalt 40 veckor, betydligt längre. Dessutom som barn i många fall, helt oskyldiga för att vuxna inte vågar prata sex och samlevnad eller ännu värre våldtäckt o dyl. :cry:

Varför räknas inte dessa lika högt som fostren som ska räddas?

Jag har alldeles för mycket känslor kring detta så nu går jag och lägger mig och säger, fri abort till alla livmoderbärare, helst ska man få sterilisera sig utan frågor när som dessutom! :idea:
 
Måste bara dela med mig av vad jag läste i ett ”mammaforum” på Facebook. Där togs aborträtt upp och flera(!) svarar ”ja jag är ju då för abort men är helt emot att man ska kunna göra abort med ett fullgånget barn, det är fel” 🤔

Alltså.. det kommer ju inte bli aktuellt i Sverige att göra abort i typ v 37. Det som förvånade mig mest var att det var inte ett enstaka skogsmongo som gapade om detta. Utan väldigt många. Var får de ens den idén från?

De gick liksom på hårt om att det var fel med abort i typ v 37. Trots att flera påpekade att det är en ickefråga.
Kanske de fick idén från att det inte finns någon egentlig övre gräns för abort i Sverige. Men då bör man ha koll på hur ofta det händer innan man uttalar sig över det tänker jag. Och hur strikta Socialstyrelsen är med sina tillstånd om abort på långt gångna graviditeter.
 
Avsluta humant håller jag med om! Och undrar om man gör så i Sverige?
Alltså, jag är för dödshjälp, vilket inte är tillåtet i Sverige än. Därför blir jag lite fundersam där.

Edit: Enligt Socialstyrelsen (om jag minns rätt att det var där jag läste det) så finns det faktiskt ingen övre gräns för abort här i Sverige. Fast man måste ha väldigt bra anledningar ju längre man kommer förstås. Det är faktiskt flexibelt just utifall de där fallen där det kan behövas dyker upp.

Nej man avslutar inte humant, pga an läkare ska alltid rädda. Det är därför alla historier om foster som dör plågsamt finns. De multiplicerar sig och blir förstorade. Dessutom kan föräldrar vara i chock vilket gör upplevelsen ännu starkare.
 
Nej man avslutar inte humant, pga an läkare ska alltid rädda. Det är därför alla historier om foster som dör plågsamt finns. De multiplicerar sig och blir förstorade. Dessutom kan föräldrar vara i chock vilket gör upplevelsen ännu starkare.
:( Det är just det som jag tycker borde automatiskt ingå i den första regeln i de etiska reglerna för läkare där det står att de ska lindra och trösta. Det borde även innebära när folk är döende. För guds skull, ge en spruta sömnmedel om inget annat.

Jag har stor förståelse för de föräldrar som hamnar i chock om de råkar ut för sådant, man gör ju inte abort för att man vill att någon ska lida - snarare tvärtom!
 
Om vi tar en jämförelse till alla som är emot abort...

Viss cancer idag går inte att bota. Låt oss säga att det forskas fram ett botemedel. Detta är att koppla ihop den sjuke med en frisk kompatibel person i 12 veckor.

Lägg sedan till att ihopkopplingen inte är frivillig. Alla över 18 måste lämna blod och märg för att kunna tjäna sitt land och rädda liv.

Hur många skulle tycka detta är ok? Detta är exakt samma som kvinnor som blivit ofrivilligt gravida råkar ut för om inte fri abort finns MEN o totalt 40 veckor, betydligt längre. Dessutom som barn i många fall, helt oskyldiga för att vuxna inte vågar prata sex och samlevnad eller ännu värre våldtäckt o dyl. :cry:

Varför räknas inte dessa lika högt som fostren som ska räddas?

Jag har alldeles för mycket känslor kring detta så nu går jag och lägger mig och säger, fri abort till alla livmoderbärare, helst ska man få sterilisera sig utan frågor när som dessutom! :idea:
Låt mig gissa, jag kan höra rösterna i huvudet!
"du får skylla dig själv som hade oskyddat sex" :meh:
Trasig kondom? "Varför hade du inte piller också?"
Våldtäkt? "Du skulle inte ha klätt sig sådär/du skulle inte ha gjort si och så/du skulle inte ha gått ut"
Sjuk? "Va? Får du inte dåligt samvete att du inte vill ta hand om ett stackars sjukt barn?" Såklart man får! Det gör det inte mera fel eller rätt.

Bah! Nu blir jag förbannad! :rage::mad:
 
Personligen så har jag mest noll intresse av sex, och därmed kan ibland inte förstå de som säger att de verkligen vill ha eller behöver sex eller liknande. Och det skulle vara lätt för mig att säga att det är väl bara att låta bli att ha sex. Jag får erkänna att jag tänker det då och då men jösses det är inte så svårt att tänka sig att andra kan ha andra känslor och behov än vad jag har. Vilket abortmotståndarna borde tänka på ibland, de verkar ju ha väldigt mycket empati med fostren - kan de inte ha det med kvinnorna också?

Jag står på er sida ni kvinnor som vill ha sex och ska få ha det när ni vill utan att behöva känna oro för graviditeter! :up::D
 
De flesta sena är sjuka/livsodugliga men den procenten sena som är friska och det kommer ut ett foster som jämrar sig och piper ibland ett par timmar, det är de som inte känns ok. Om man gjort så med djur hade det varit ramaskri i sociala medier.

Har väldigt svårt att tro att foster som görs abort på i v 21+6 (de få som görs så sent) kan leva ett par timmar innan de dör, tror de slutar andas rätt så omgående. Tycker att du kan läsa på om allt man behöver göra för att få barnen att överleva om de föds i v 22. Och hur stor chans de överlever med medicinsk hjälp så pass tidigt trots alla åtgärder. Bl a om man inte kan stoppa en prematur födsel så ges en spruta med kortison för att fostets lungor ska utvecklas. Det ges ju inte till de som ska göra abort direkt.
 
Du tycker så men varför ska ditt tyckande få gå ut över mig? Aborträtten säger inte att du måste göra abort, den finns som ett alternativ. Hade aborträtten handlat om att man måste göra abort efter 1a barnet så inskränker den dig och jag hade definitivt stått på din sida.

Ja det är jätteviktigt att vi alla står enade, att börja tjafsa och ha åsikter för egen del för att man själv aldrig skulle råka ut för att behöva abortera efter v 12 ( eller inte alls) ger bara eld åt galningarna ( ffa män då) som jobbar mot fri aborträtt.

Alltså jag är chockad och arg, hur löser man detta med gamla ? gubbar med makt som på detta vis jobbar för att bereda mark så andra yngre män ska få samma makt och inställning?

Ligger aldrig dessa män? och om de gör det, skyddar de sig alltid? nää jag tror inte det, de vill nog att barn ska födas så kvinnor inte kommer ut på arbetsmarknaden på samma sätt o konkurrerar ut dem.
 
Ja jag vet hur ett foster ser ut i vecka 12 och nej jag tycker inte man ska få gör abort efter det om det inte beror på särskilda omständigheter som att fostret är sjukt eller att mamman är sjuk. Jag anser att vi har för lång tid för fri abort i Sverige. Man kan nästan rädda foster i den vecka som andra aborteras.
Tycker inte det är ok.
Ni som skriver att mitt tyckande inte ska påverka er, ett tyckande påverkar ju mig så vad är skillnaden? Man måste kunna säga vad man anser.
 
Ja jag vet hur ett foster ser ut i vecka 12 och nej jag tycker inte man ska få gör abort efter det om det inte beror på särskilda omständigheter som att fostret är sjukt eller att mamman är sjuk. Jag anser att vi har för lång tid för fri abort i Sverige. Man kan nästan rädda foster i den vecka som andra aborteras.
Tycker inte det är ok.
Ni som skriver att mitt tyckande inte ska påverka er, ett tyckande påverkar ju mig så vad är skillnaden? Man måste kunna säga vad man anser.

Hur påverkar andras tyckande din rätt att INTE göra abort efter vecka 12? På ungefär samma sätt som ditt tyckande skulle påverka de som tvingas till illegala aborter och fullföljande av graviditeter de mår dåligt av?
 
Ja jag vet hur ett foster ser ut i vecka 12 och nej jag tycker inte man ska få gör abort efter det om det inte beror på särskilda omständigheter som att fostret är sjukt eller att mamman är sjuk. Jag anser att vi har för lång tid för fri abort i Sverige. Man kan nästan rädda foster i den vecka som andra aborteras.
Tycker inte det är ok.
Ni som skriver att mitt tyckande inte ska påverka er, ett tyckande påverkar ju mig så vad är skillnaden? Man måste kunna säga vad man anser.

Ditt tyckande påverkar mig om du får med dig fler och ändrar abortlagen. Det är det som är det farliga med tyckande!

Mitt tyckande påverkar inte dig alls, någonstans faktiskt. Det påverkar fostren.
 
Har väldigt svårt att tro att foster som görs abort på i v 21+6 (de få som görs så sent) kan leva ett par timmar innan de dör, tror de slutar andas rätt så omgående. Tycker att du kan läsa på om allt man behöver göra för att få barnen att överleva om de föds i v 22. Och hur stor chans de överlever med medicinsk hjälp så pass tidigt trots alla åtgärder. Bl a om man inte kan stoppa en prematur födsel så ges en spruta med kortison för att fostets lungor ska utvecklas. Det ges ju inte till de som ska göra abort direkt.

Jag tänker detsamma. Jag har ett efterlängtat, högt älskat, snart 9,5 år gammalt barn som föddes i vecka 26+4. Han klarade sig utan men, men med vetskapen om vilka ansträngningar som gjordes för att förlänga tiden innan han föddes under mantrat om att varje dygn i magen man kunde rädda var en seger och med vetskapen om den vårdperiod som sedan följde trots att vi på många sätt hade tur och inte råkade ut för särskilt många av de problem som kan uppstå så har jag svårt att förstå inställningen att det skulle krylla av levnadsdugliga foster i vecka 21+6. I mina ögon utifrån den lagstiftning och praxis kring abort som vi har i Sverige så är den etiska frågan kring gränsen mellan att kunna utföra en abort och att försöka rädda ett för tidigt fött barn snarare hur mycket för tidigt födda barn vi egentligen ska försöka rädda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp