Bukefalos 28 år!

Bör jag ge lusern?

M

Maxmax

Hade en tråd tidigare men hittar den inte. Tog moderatorn bort den kanske?? Skulle vara snällt om man fick ett pm om att tråden är bort plockad!

Om jag har ett hösilage med följade värden

mj 8,2
Torrsubstans 80%
Smrp 23 g/kg
Ca 2,6 g/kg
P 1,8 g/kg
Mg 0,9
Kalium 13,5 g/kg

Tycker ni att jag bör ge lusern då? Vad är det för skillnad på att ge lusern, pluss grön eller Krafft protein? Vad är bäst att ge hack eller pelleterad lusern??

Hoppas inte moderatorn tar bort den här tråden med!!
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Är värdena per kg TS eller per kg foder?

Det är i vilket fall såpass lite protein att det är tveksamt om det räcker med lucern. Du kanske både får byta något kg hö mot lucernhack och lägga till något proteinfoder typ soja eller Krafft Protein.
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Till mig sa du ju att det var 32g smbrp/kg :confused: - har du skrivit fel HÄR eller sa du fel till mig?

Är det bara 23g så är det ju ännu värre!! Då krävs nog nåt MER än bara lusern... :crazy: Men det är klart, 2kg av Kvarnbyfoders lusern ger iaf 300g smbrp - det är bättre än inget. Om man nu inte ska stirra sig blind på kvoten!

Nu ska vi höra vad andra säger här på Buke! Hur skulle NI lösa detta?!
Det finns ju olika lösningar på det här... Men soja tål han väl inte om jag minns rätt? Så det kan vi utesluta direkt.

Dock är det ganska stor skillnad på om det är 23 eller 32g smbrp/kg? Och givetvis om det är värden per kg TS eller per kg FODER? (jag tror det är per kg foder)
Så det behöver alla veta innan man kan säga vad som passar...
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Oj jag skrev fel. Det ska vara 32 inte 23!!
Vad har ni att säga nu då????
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Bra då vet vi!! :D

Puttar upp...

Och om ni andra vill veta så har jag räknat på det åt maxmax och föreslått 8kg hö(silage) och 2kg Kvarnbyfoders lusernpellets (eftersom de har en betydligt högre kvot). Och i så fall Krafft Miner VIT (som balanserar upp Ca/P-kvoten).
Detta ger ca80MJ och 556g smbrp. Det ger en kvot på drygt 6.
(det är en kallblodstravare på ca 550kg som rids lätt)
 
Senast ändrad:
Sv: Bör jag ge lusern?

Vad är det för skillnad på att ge lusern, pluss grön eller Krafft protein? Vad är bäst att ge hack eller pelleterad lusern??

Förresten så kan ju jag svara även på dessa frågor... :angel: . Eftersom ingen annan gjort det ännu.

Skillnaden på lusern, Pluss Grön och KP är först o främst att de innehåller olika värden:
*Lusern ca 8MJ och 105-150g smbrp /kg - kvot ca 12-19
*Pluss Grön 10MJ och 200g smbrp /kg - kvot 20
*Krafft Protein 12MJ och 330g smbrp /kg - kvot 27.5

Sen för det andra är lusern ett GROVFODER som är vänligt för hästmagar medans de andra är mer som vanliga pellets som är gjorda av olika ingredienser (vet ej vilka).

För det tredje är det PRISET som skiljer dem åt! Lusern är klart billigast och KP klart dyrast i gänget.
*Lusern - 3-5kr/kg (hackat strå dyrast)
*Pluss Grön - ca 6kr/kg
*Krafft Protein - ca 10kr/kg :eek:
Men du får samma mängd, t o m lite mer, protein (smbrp) av 1kg KP som av 2kg Kvarbyfoders lusernpellets. Dock är fortfarande 2kg lusernpellets BILLIGARE än 1kg KP... och dessutom BÄTTRE för hästen eftersom det ger mer grovfoder.
Hur man än vrider o vänder på det så är LUSERN det bästa och billigaste alternativet! (Om man inte kan/vill använda sig av SOJA, b-jäst,linfrökaka förstås... och försöka pyssla ihop det på DET sättet.)

Och sist - HACKAT strå är bättre på det sättet att det ger lite mer att TUGGA PÅ och tar längre tid för hästen att äta upp (oftast).
 
Senast ändrad:
Sv: Bör jag ge lusern?

Jag svarade på din förra tråd, men den blev bortplockad eftersom man inte får räkna på enskilda foderstater längre:angel:
Jag hade föreslagit hösilage, krafft protein (behövs inte så stor mängd, blir nog billigare än lusern)och en skvätt betfor att ev blanda proteinen med eftersom vissa hästar inte gillar K.p ensamt..

Annars tycker jag Millys förslag är bra;)
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Det låter ju bra att ge lusern som Milly säger. Men då har jag ett annat problem. Han gillar inte det så värst. Han föredrar hösilaget och strunat i lusern. Vi har provat det men det är inte poppis.
Kanske får ge i pelletsform isåfall, spelar det någon roll??

Antiqua: Du skrev att jag kanske skulle prova med Krafft protein för att det ev. blir billigare, men Milly säger ju att det är det dyrast att ge. Hmmmmm.....:crazy:

Det är inte lätt det här med foder!:crazy: ;)
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Det låter ju bra att ge lusern som Milly säger. Men då har jag ett annat problem. Han gillar inte det så värst. Han föredrar hösilaget och strunat i lusern. Vi har provat det men det är inte poppis.
Kanske får ge i pelletsform isåfall, spelar det någon roll??

Antiqua: Du skrev att jag kanske skulle prova med Krafft protein för att det ev. blir billigare, men Milly säger ju att det är det dyrast att ge. Hmmmmm.....:crazy:

Det är inte lätt det här med foder!:crazy: ;)

Men alltså KP kostar ju ca 10kr/kg och du behöver ändå ge runt 1kg (kanske 8-900gram räcker) och då blir kostnaden minst 8-9kr/dag. Ger ni lusernpelletsen så blir kostnaden 6-7kr/dag (med Kvarnbyfoders lusernpellets, Kraffts är lite dyrare). Så visst blir det ändå billigare med lusern!

Hmm, du har inte nämnt förut att han inte riktigt vill äta lusernet. Svårt när det blir så!! För då kanske det är svårt att få i honom 2kg?
Men det ÄR alltså PELLETS jag menar att han ska äta - Kvarnbyfoder har bara lusern i pelletsform. ;)

Ni vågar inte pröva SOJA igen då? För det är det allra billigaste alternativet... Dock kan man inte ge tillräcklig mängd av det, man kan max ge 0.5kg (i erat fall). Och det ger bara ca 200g smbrp (ni behöver ge honom minst 300g).

Men du tror att han kanske äter lusern om det är i pelletsform??? Då är det ju värt att pröva iaf... Köp en säck från Krafft så länge och pröva om han gillar det. Det har jag gjort med Maja! Och om han gillar det så får ni överväga att vara med på en pall av Kvarnbyfoders lusernpellets då. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Bör jag ge lusern?

Jag räknade med 0,6 kg K.protein. En säck räcker då nästan 2 månader. Blir inte så farligt dyrt tycker jag;) Ca 6:-/dag
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Jag räknade med 0,6 kg K.protein. En säck räcker då nästan 2 månader. Blir inte så farligt dyrt tycker jag;) Ca 6:-/dag

Hmm... ja, jag räknade på det och det kan fungera ja. :idea:
9kg hösilage och 0.6kg KP - ca 81MJ och 486g smbrp = kvot 6.

Kostnaden blir detsamma som med lusernet så det är bara att välja för maxmax vilket alternativ de vill ta!! :D DOCK blir det ju 1kg till HÖ om man väljer KP så det ger ju en extra kostnad på 1-2kr till /dag ÄNDÅ. Så totalkostnaden PER DAG blir ändå dyrare med KP!
Men är det lättare och hästen hellre äter KP så...
 
Sv: Bör jag ge lusern?

*knapp*

Hur gammal är hästen och behöver han sätta muskler? Gnager han mycket?

För en vuxen häst som är bra i hull och muskler och rent allmänt mår bra, så klarar dom ett ganska stort proteinunderskott. Men det är ju olika från häst till häst såklart.
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Milly: Hur blir det då med 9 kg hösilage, 0,6 KP och 0,6 dl linfröolja?
Har nyss pratat med maxmax och han kommer att få oljan från och med december!
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Jag känner ju hästen och JA han behöver sätta muskler - hans ryggmuskler särskilt är dåliga.
Hullmässigt är han normalfödd/lättfödd.
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Milly: Hur blir det då med 9 kg hösilage, 0,6 KP och 0,6 dl linfröolja?
Har nyss pratat med maxmax och han kommer att få oljan från och med december!

OLJA ger bara energi (ingen protein). Men med en HALV deciliter spelar et inte så stor roll i foderstaten. Dock är det ju bättre att ge LINFRÖKAKA eftersom det ger både fett (energi) och mycket protein.
Det skulle jag göra! Om ni nu vill ha in linfröfett i foderstaten (pga hans eksem).

Köp inga nya mineraler innan ni bestämt er för om ni ska använda KP eller lusernpellets. Det är olika mineraler som passar beroende på vad ni väljer.
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Den här tråden kommer också att tas bort om den närmare sig enskilda foderstater, det börjar bli väldigt mycket sådant nu.

Boj/moderator
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Köp inga nya mineraler innan ni bestämt er för om ni ska använda KP eller lusernpellets. Det är olika mineraler som passar beroende på vad ni väljer.

Vilka mineraler skulle man rekommendera om man fodrar med lusern? - Vilka har du i åtanke? *nyfiken*

Mvh Tessan
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Vilka mineraler skulle man rekommendera om man fodrar med lusern? - Vilka har du i åtanke? *nyfiken*

Mvh Tessan

Krafft Miner VIT är ett mineralfoder gjort för att ges till hästar vars foderstat är kalciumrik och behöver istället få upp FOSFOREN mer än kalciumet. (t ex när man fodrar med mycket lusern eftersom lusern är MYCKET kalciumrikt)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 902
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
757
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 349
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu har vi fått värdet på årets hösilage enligt nedan. Jag undrar om detta hö skulle passa att kombinera med Krafft Pluss Protein som...
2
Svar
33
· Visningar
4 881
Senast: Gavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp