Bukefalos 28 år!

Bör jag ge lusern?

Sv: Bör jag ge lusern?

Tack Milly för ditt svar! vad anser du är att fodra med mycket lusern? Så mycket att mineral vit passar bra/bättre än andra sorter?

Kanske kan du råda mig i en annan fodertråd som jag nyss postat?
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Tack Milly för ditt svar! vad anser du är att fodra med mycket lusern? Så mycket att mineral vit passar bra/bättre än andra sorter?

Kanske kan du råda mig i en annan fodertråd som jag nyss postat?

Ja du... till en stor häst är 0.5-1kg och över "mycket lusern" så att Krafft Miner VIT passar bäst. För bara 1kg lusern ger ca 12-16g kalcium!! (olika för olika fabrikat)
Jämför det med 1kg hö som kanske ger 2-3g/kg.
 
Sv: Bör jag ge lusern?

fast mycket kalcium spelar ju ingen roll så länge fosforbehovet är täckt.

så varför ska man då fodra upp fosforn? eller missförstår jag dig?
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Hoppar in i tråden. Varför bara 8-9 kg hösilage/dag? Visserligen kanske det fortfarande behövs komplettering med t ex lucern trots mera hösilage, men kompletteringsbehovet borde ju minska? --> Billigare foderstat som dessutom är trevligare för hästen under förutsättning att den gillar hösilaget.

Jag hamnade i en liknande situation i fjol. Stirrade mig först blind på att byta kraftfoder eller komplettera med lucern, men insåg efter en del räknande att mera grovfoder var tillräckligt i kombination med det vanliga kraftfodret. Eller har jag missat något här i tråden? Ursäkta i så fall.
 
Sv: Bör jag ge lusern?

fast mycket kalcium spelar ju ingen roll så länge fosforbehovet är täckt.

så varför ska man då fodra upp fosforn? eller missförstår jag dig?

Man behöver inte fodra upp fosforn kanske men ska man välja mineralfoder så är ju Miner VIT det bästa när man fodrar med lusern elelr andra kalciumrika fodermedel.
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Menar du att man ska ge så mycket hösilage att det täcker behovet av protein också? Om hästen behöver ca 450g smbrp så behöver man ge ca 14-15kg hösilage för att upp nå det och då blir energimängden så stor istället! :confused:

Eller om man nu ger kanske 10-11kg silage - då kommer man upp i 320-350g smbrp och behöver ca 100-150g till = 0.75-1kg Kvarnby lusern.
Hmm, då blir energinivån också rätt så hög - 82-90MJ genom silaget och ytterligare 6-8MJ genom lusernet. :crazy: Det blir ganska mycket för denna häst i energi även om man nu skulle strunta i kvoten (som ju bara blir runt 5).

Jag är absolut för så mycket grovfoder som möjligt - därför föreslog jag lusern som proteintillskott.
 
Sv: Bör jag ge lusern?

fast eftersom ett kalciumöverskott inte gör något på en frisk häst så är det väl bättre att kika på dom övriga ämnena och om det är något annat man behöver få upp eller få en annan kvot på.
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Tack för alla svar.
Och tack Milly för hjälpen. Nu vet vi vad vi ska ge vår pålle så han blir nöjd o glad och vi blir av med lite pengar oxså! Men det är härligt med hästar!!
 
Sv: Bör jag ge lusern?

fast eftersom ett kalciumöverskott inte gör något på en frisk häst så är det väl bättre att kika på dom övriga ämnena och om det är något annat man behöver få upp eller få en annan kvot på.

Ja men fortfarande är det Miner VIT som då OFTAST passar bäst om man ska välja mellan de olika mineraltillskotten av Krafft.
Varför använda nåt annat? Förstår inet riktigt vart du vill komma med detta.

I just det här fallet tror jag faktiskt att det var så också att fosforn hamnade på en för låg nivå (täckte inte behovet) med höet och lusernet så jag ville ha upp fosforn lite - och Miner VIT är den som innehåller högst fosfor.
Det var kanske nåt sånt du menade? ;) I så fall - ja, man ska ju kolla på värdena och se så ALLT passar ihop och behoven blir täckta.
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Jag räknade inte utan funderade bara högt. Det är så vanligt att folk koncentrerar sig på kraftfoder och tillskott istället för att titta på vad mera grovfoder kan göra. Jag hade missat att det var såpass mycket energi i TS-s hösilage. F´låt! Med de siffror du visar nu så verkar lucern som en vettig lösning. När jag var i liknande situation så var hösilaget inte så energirikt som TS-s.
 
Sv: Bör jag ge lusern?

Okej - inget att ursäkta sig för ;) , bara bra med olika åsikter.

Nu har de iaf fått en foderstat uträknat av Krafft och enligt dom så blir det bara 8kg silage (med 4hg KP) - dock står han på HALM så han kan äta fritt av det under natten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
757
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 349
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu har vi fått värdet på årets hösilage enligt nedan. Jag undrar om detta hö skulle passa att kombinera med Krafft Pluss Protein som...
2
Svar
33
· Visningar
4 881
Senast: Gavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp