Bör jag skaffa katt(er)?

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har funderat ett tag på att skaffa katt (eller katter) men jag är himla osäker på om jag har rätt förutsättningar för det. Är uppväxt med katt men de var utekatter och bodde i stora hus.

Bor själv i en etta på 50 kvadrat. Det finns ingen avskiljd alkov eller köksdel utan helt öppen planlösning. Ingen balkong, bara ett stort fönster med fönsterbräda. Är borta 07-16 på vardagarna och tränar ibland efter skolan -> borta senare. Är annars hemma rätt mycket generellt sett, har inte så mycket tidskrävande hobbys utanför hemmet. Skulle katt(er) bli aktuellt kan jag självklart tänka om en del i inredning, sätta upp lite hyllor etc för att kattanpassa hemmet. Har ett hörn i lägenheten jag har lite inredningsångest över, där skulle en klättermöbel modell större passa bra :angel:

Men! Kan en (eller två) katter öht trivas under mina premisser? Har ingen balkong, inte flera rum att spatsera runt i, ingen möjlighet till 3 kattlådor (har läst någon regel om antalet katter + 1=antalet kattlådor en bör ha), jag är inte hemma jättemycket etc etc.

Jag har tänkt att två katter är optimalt så de kan leka lite med varandra och ha sällskap när jag inte är hemma? Men det kanske är en tankevurpa, katter kanske hellre är ensamma på sitt revir? Dessutom blir det då svårare med kattvakt (ja, det är också under problem-listan här). Måste vara borta på annan ort 3-4 veckor varje termin genom skolan och det kanske inte blir helt lätt att skaffa kattvakt. Har vänner som säger att de kan ställa upp men tänker att en ska kunna lösa sånt själv då en inte bara kan räkna kallt med andra? (En kompis sambo blev dock helt till sig när jag pratade om kattvakt, han vill supergärna ha egen katt men får inte riktigt så han ville gärna ställa upp om han bara kan.. :D :D)

Så ja, många problem men en stor längtan.. Och ett rörigt inlägg (sorry).
 
Såg precis att det fanns en liknande tråd som min. Dock har jag ingen balkong som katt(erna) kan vara ute på.. Kan såklart gå ut med katten i koppel dock.

Ääh jag vet inte. Det finns ju ingen som kan säga åt mig hur jag ska göra men jag vill ändå ha någon nykter åsikt. Vill inte bara "jaja det löser sig" och så har jag helt fel förutsättningar för katt men jag vill inte heller skjuta ner hela idén baserat på en felaktig uppfattning om vad en katt behöver..
 
Ja, det tycker jag du kan göra. Sätt nät på några av fönstren så kan du ha öppet så. Koppelpromenader är ju en jättebra grej! Jag bor i en 2:a på 52 kvm och har 4 katter. 2 lådor som görs rent morgon och kväll. Visst har jag ett extra rum, men det kvittar tycker jag. Det viktiga är att inreda kattvänligt, inte hur många rum man har. Jag skulle rekommendera 2 eftersom du är borta mer än heltid, då har dom att göra ändå.
 
Ja, det tycker jag du kan göra. Sätt nät på några av fönstren så kan du ha öppet så. Koppelpromenader är ju en jättebra grej! Jag bor i en 2:a på 52 kvm och har 4 katter. 2 lådor som görs rent morgon och kväll. Visst har jag ett extra rum, men det kvittar tycker jag. Det viktiga är att inreda kattvänligt, inte hur många rum man har. Jag skulle rekommendera 2 eftersom du är borta mer än heltid, då har dom att göra ändå.

Tack för svar! :) Började bli orolig att folk tyckte det var en skitdålig idé men ingen vågade skriva något :p

Fönsternät har jag redan till ett fönster och kan såklart skaffa fler! Kruxet är ju bara att jag inte kan ha det öppet när det är kallt (vilket det är större delen av året i norrland) men annars går det ju såklart bra. Fönstrena går ut mot vägen också så det finns ju saker att titta på där.

Det största "problemet" är nog egentligen mitt eget dåliga samvete.. Egentligen vet jag ju att katter blir glada i ett stimulerande hem där de inte är ensamma och att koppelpromenader borde vara nog men jag är uppväxt med att innekatt ska man inte ha för då är det synd om dem. Plus att jag tänker att jag kanske inte är hemma nog.
 
Katter brukar inte vara jätteförtjusta i kyla heller, så det är nog inga problem ;) Det där med innekatter är det i princip bara vi ägare som kan påverka. Leksaker, bra ställen och en rolig matte/husse kommer man långt med.
 
Jag skulle inte skaffa katt under dina förutsättningar. Jag tycker att katter ska ha möjlighet att röra sig stort. Men om du nu väljer det, köp vuxna katter så du får ett lugnt temprament etc som passar bättre för innemiljö :-)
 
Hade två katter och en medelstor hund i min förra lägenhet på 42.5kvm utan balkong, alla verkade trivas. Katterna kunde ju titta ut på alla roliga människor på gatan nedanför. Båda katterna hade tidigare varit utekatter men givet en bra kattmiljö kan även utekatter trivas inne.
 
Jag tror absolut inte att det ska vara några problem för dig att införskaffa ett par katter. :) Min lägenhet har en helt annan planlösning än din (2 r.o.k. + balkong som katten INTE har tillgång till hela tiden nu när det börjar bli kallt), men är desto mindre på sina 38 kvadrat, och jag börjar känna att jag utan det minsta dåligt samvete skulle kunna införskaffa en katt till om jag bara hade haft råd. :p

Eftersom du verkar vara redo för att möblera efter katterna så tror jag att det kan bli utmärkt! I sådana här trådar så brukar kommentaren alltid bli att "katter lever i kubik, inte kvadrat", så bygg på höjden! Ett stabilt, takhögt klösträd brukar man komma långt med, och så lite anslutande (helst tomma) hyllor på det så får du mer än nöjda katter. :) Med tanke på att du ändå är borta så pass länge på dagarna så tror även jag att två katter vore bäst. Dessutom får du ge (och få tillbaka!) dubbelt så mycket kärlek. :love:

Angående att resa bort så går det alltid att lösa! Om din kompis sambo inte skulle kunna ställa upp så brukar det finnas pensionat där man kan lämna in katten/erna för både kortare och längre vistelse. Annars kanske du rent av kan ta med dig katterna själv?

Lycka till! :)
 
Hade jag varit i din situation hade jag i så fall köpt två raskatter. Har ingen bra erfarenhet alls utav bondkatt som innekatt. Får dom känna på gräset en gång har jag upplevt att dom oftast blir fast och alltid vill ut :DDäremot säger jag inte att det inte går att ha dom som innekatter. Det finns säkerligen många som är det! Men raskatter upplever jag många gånger som lugnare och har inte samma behov att få gå ut i stora världen.

Jag tror definitivt att du kan ha två katter hos dig, men låt humöret och bakgrunden på katterna och kanske även katternas föräldrar få styra. Tro mig, du vill inte ha en katt som sitter vid ytterdörren dygnet runt och jamar ;)
 
Hade jag varit i din situation hade jag i så fall köpt två raskatter. Har ingen bra erfarenhet alls utav bondkatt som innekatt. Får dom känna på gräset en gång har jag upplevt att dom oftast blir fast och alltid vill ut :DDäremot säger jag inte att det inte går att ha dom som innekatter. Det finns säkerligen många som är det! Men raskatter upplever jag många gånger som lugnare och har inte samma behov att få gå ut i stora världen.

Jag tror definitivt att du kan ha två katter hos dig, men låt humöret och bakgrunden på katterna och kanske även katternas föräldrar få styra. Tro mig, du vill inte ha en katt som sitter vid ytterdörren dygnet runt och jamar ;)

Vi skaffade en fd utekatt (bondkatt) och hade som innekatt. Hon ville inte gå ut. Hon ville inte ens ut på innätad balkong. Det var ju mycket bekvämare att ligga i en varm soffa! Så det stämmer inte alltid. Det beror på vilka erfarenheter katten har av att vara ute.
 
Jag hade inte tvekat på att skaffa katter med dina förutsättningar!

Jag håller inte med Beet härovan om att det inte går att ha huskatter som innekatter - det går alldeles utmärkt. Min svärdotter har en huskatt som dessutom varit väldigt mycket hos oss (3-4 dagar i veckan) han hade inga som helst problem att växla mellan inne och uteliv - när han kom hem efter en kollovistelse här var han jättenöjd över att ha matte för sig själv och bara ligga i soffan med henne. Nu har de bägge flyttat till en annan stad och bor på ca 35 m2 utan balkong, det går också alldeles utmärkt - han har nyligen blivit storebror till en liten kattunge och även det jobbet tar han på största allvar.
 
Jag hade inte tvekat på att skaffa katter med dina förutsättningar!

Jag håller inte med Beet härovan om att det inte går att ha huskatter som innekatter - det går alldeles utmärkt. Min svärdotter har en huskatt som dessutom varit väldigt mycket hos oss (3-4 dagar i veckan) han hade inga som helst problem att växla mellan inne och uteliv - när han kom hem efter en kollovistelse här var han jättenöjd över att ha matte för sig själv och bara ligga i soffan med henne. Nu har de bägge flyttat till en annan stad och bor på ca 35 m2 utan balkong, det går också alldeles utmärkt - han har nyligen blivit storebror till en liten kattunge och även det jobbet tar han på största allvar.
Jag har inte skrivit att det inte går ;) som jag skrivit så bevisar både du och Lingon att det går att ha bondkatter som innekatt :) men jag tror det är bra att ha det i åtanke att se till kattens och dennes föräldrars bakgrund.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 662
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 713
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 051
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp