Bukefalos 28 år!

Bör vegokorv få kallas korv? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 15)

Delvis knapplån
Är det inte enklare att äta kött, om man vill ha "köttsmak"?

Det är inte klimatsmart eller ens bra för naturen med en del vegetariska råvaror. Och mycket svenskproducerat kött är bra, både ur etiska, klimatmässiga och biologisk mångfalds skäl.

Det gäller att välja rätt råvaror, och det är extremt svårt att göra med högprocessad hel- och halvfabrikat.

Det som verkligen vill ha sådan där köttsubstitut som smakar som kött, är den högprocessande kemiindustrin, som ser hur de kan tjäna multum, på hel- och halvfabrikat, där det är svårt för konsumenten att förstå vare sig vilken råvara som egentligen dominerar i produkten, hur den eller de råvarorna är odlade, och vilka eventuellt "intressanta" storskaliga kemiprocesser som använts vid tillverkningen.

Det är gott med vällagad vegetarisk mat, där man låter råvarorna tala, precis som det är gott med vällagad mat där kött, fisk eller fågel ingår, där råvarorna är igenkännbara och ger karaktär till maten.
Det är såklart väldigt mycket enklare, men för alla fungerar det inte. Jag utesluter kött ur min kost av hälsoskäl. Utan kött kan jag äta när som helst och "vad som helst" utan att få ont i magen. Jag hade mer än gärna ätit bra kött om jag kunnat.

Nu vill jag visserligen inte ha vegetariska produkter som smakar kött istället, för att på sin höjd når de till "dåligt/billigt" kött och det är ju inte den köttsmaken jag saknar, men det kan ju finnas de som uppskattar den.
 
Delvis knapplån
Är det inte enklare att äta kött, om man vill ha "köttsmak"?
Inte om man av etiska eller hälsoskäl inte kan/vill äta kött och gillar köttsmak. Alla blir lyckliga på sitt vis, jag undviker det mesta av köttersättningen, är inte så säker på att det är nyttigt,
 
Fast jag har inte träffat en enda konsument som tycker det är otydligt? Varken här eller i Holland eller Tyskland.
Jag har stött på otydliga fall i Holland, fast som icke-köttätare. Ett hamburgerställe som bl.a hade "vegetarisk kycklingburgare" på menyn. Tydligen handlade det om att det var samma ingredienser i övrigt som deras kycklingburgare, men själva köttet var utbytt mot vegetariskt. Kändes inte alls tydligt för mig och jag förstod inte varför de fortfarande kallade den kycklingburgare när den inte innehöll kyckling, så jag höll mig till deras standard "vegoburgare".
 
Jag har stött på otydliga fall i Holland, fast som icke-köttätare. Ett hamburgerställe som bl.a hade "vegetarisk kycklingburgare" på menyn. Tydligen handlade det om att det var samma ingredienser i övrigt som deras kycklingburgare, men själva köttet var utbytt mot vegetariskt. Kändes inte alls tydligt för mig och jag förstod inte varför de fortfarande kallade den kycklingburgare när den inte innehöll kyckling, så jag höll mig till deras standard "vegoburgare".

Det är ju samma grej som no-chicken som varit uppe i tråden. Urbota korkat namn.
Jag har blivit erbjuden vegetarisk fisk, vegetarisk sallad med räkor och massa annat dumt på restauranger.

Men är problemet verkligen så utbrett att det behöver talas om att förbjuda vissa ord?
 
Det är ju samma grej som no-chicken som varit uppe i tråden. Urbota korkat namn.
Jag har blivit erbjuden vegetarisk fisk, vegetarisk sallad med räkor och massa annat dumt på restauranger.

Men är problemet verkligen så utbrett att det behöver talas om att förbjuda vissa ord?
Fast det handlar väl inte om att förbjuda vissa ord, utan om att skydda vissa produkter (som @Snurrfian gav exempel på, tror jag, mozzarella och fetaost). Man kan ju vända på det också, säg att någon skulle börja sälja "kycklingtofu". Dvs något som liknar tofu i smak och konsistens men innehåller kyckling. Sånt hade ju fått mig att konstant lusläsa innehållsförteckningarna på allt jag köpte för att vara säker på att inget innehåller kött.
 
Fast det handlar väl inte om att förbjuda vissa ord, utan om att skydda vissa produkter (som @Snurrfian gav exempel på, tror jag, mozzarella och fetaost). Man kan ju vända på det också, säg att någon skulle börja sälja "kycklingtofu". Dvs något som liknar tofu i smak och konsistens men innehåller kyckling. Sånt hade ju fått mig att konstant lusläsa innehållsförteckningarna på allt jag köpte för att vara säker på att inget innehåller kött.

Nu har jag inte följt debatten, utan bara läst trådstarten där det står om att förbjuda vissa ord.
Att varumärkesskydda är väl inget nytt. Vilseleda konsumenter är inte heller ok, det har vi redan lagar för.

Jag läser alltid innehållsförteckning även på produkter märkta med vego. De kan mycket väl innehålla både ägg och mejeri, vilket är helt uppåt väggarna fel.
 
Vilka undersökningar?
Jytte Guteland hänvisade till dem i en debatt mot Magnus Därth, vd på branschorganisationen Kött- och charkföretagen, på Sveriges radio igår morse. Här kan du lyssna. Det är konsumentorganisationer i flera EU-länder som genomfört undersökningarna, hon nämner bland annat i Spanien och i Tyskland.
 
Fast det handlar väl inte om att förbjuda vissa ord, utan om att skydda vissa produkter (som @Snurrfian gav exempel på, tror jag, mozzarella och fetaost). Man kan ju vända på det också, säg att någon skulle börja sälja "kycklingtofu". Dvs något som liknar tofu i smak och konsistens men innehåller kyckling. Sånt hade ju fått mig att konstant lusläsa innehållsförteckningarna på allt jag köpte för att vara säker på att inget innehåller kött.
Fetaost och halloumiost m.fl. är redan skyddade, men av andra skäl, och i en annan lagstiftning vad jag förstått det som. Det här är en annan fråga, initierad av köttindustrilobbyn som ser att de tappar marknadsandelar.
 
Jag kan verkligen inte förstå bekymret. Jag har som sagt inte ätit kött sedan 1997, och har som vana att alltid kolla innehållet i de livsmedel jag köper. Det borde väl ligga i allas intresse att veta vad man stoppar i sig?

Snälla EU, fokus.
 
Men alltså... Korv. Grillkorv t ex, den innehåller inte ens till största delen kött utan massa annat gojs (vetemjöl?). Är det inte korv då heller?

Eller får man enbart kalla något för korv om det inte innehåller soja?
 
Det här är de varianter som finns av skyddade livsmedelsprodukter.

Skyddad ursprungsbeteckning
Produktion, bearbetning och beredning av produkten måste ske inom ett avgränsat område. Detta gäller för t ex parmesanost (Parmigiano Reggiano, parmaskinka (Prosciutto di Parma) samt Kalix löjrom.

Skyddad geografisk beteckning
Antingen produktion, bearbetning eller beredning sker inom det geografiska området. Råvarorna kan komma från annan plats. T ex ostarna Svecia och Gruyere.

Garanterad traditionell specialitet
Det är enbart själva receptet som är skyddat. T ex buffelmozzarella, feta, serranoskinka och falukorv.

Har svårt att se var random köttkorv och köttburgare skulle passa in, eftersom de redan idag varierar så stort i recept, ursprung med mera. Det är därför köttbranschen vill uppfinna en ny kategori.
 
Senast ändrad:
Delvis knapplån
Är det inte enklare att äta kött, om man vill ha "köttsmak"?

Det är inte klimatsmart eller ens bra för naturen med en del vegetariska råvaror. Och mycket svenskproducerat kött är bra, både ur etiska, klimatmässiga och biologisk mångfalds skäl.

Det gäller att välja rätt råvaror, och det är extremt svårt att göra med högprocessad hel- och halvfabrikat.

Det som verkligen vill ha sådan där köttsubstitut som smakar som kött, är den högprocessande kemiindustrin, som ser hur de kan tjäna multum, på hel- och halvfabrikat, där det är svårt för konsumenten att förstå vare sig vilken råvara som egentligen dominerar i produkten, hur den eller de råvarorna är odlade, och vilka eventuellt "intressanta" storskaliga kemiprocesser som använts vid tillverkningen.

Det är gott med vällagad vegetarisk mat, där man låter råvarorna tala, precis som det är gott med vällagad mat där kött, fisk eller fågel ingår, där råvarorna är igenkännbara och ger karaktär till maten.

Också delvis kl
Jag tror att det där med "köttsmak" handlar minst lika mycket som att vårt språk är anpassat till köttätande som att vegetarianer verkligen önskar köttsmak.

För mig innebär köttsmak umami. Det går att använda bjäst, stekt svamp m.m.
Sen så finns det ju en viss konsistens i kött. För vissa handlar det kanske om att hitta något som verkligen har kött-konsistens. Men vad är ens köttkonsistens? Kött kan ju ha så många olika konsistenser. För mig handlar köttig konsistens på vegetariska proteinrika produkter om att det finns lagom mycket tuggmotstånd. Många klassiska vegetariska grejer som bönburgare och många sojaproteinprodukter är liksom för mjuka. Inte för mjuka för att vara som kött utan för mjuka för att ge lagom tuggmotstånd helt enkelt.

En kött-burgare kan ju ha väldigt olika tuggmotstånd beroende på tillagning och innehåll. Söker man efter en vegetarisk burgare som har köttig konsistens söker man alltså efter en burgare som har samma konsistens som en lyckad köttburgare, inte som köttburgare i allmänhet. Det finns väl nån slags sweetspot i tuggmotstånd som är eftersträvansvärd för många.

Det finns väldigt processade produkter som liknar kött mer eller mindre. Det finns även sånt du kan göra själv med naturliga råvaror som har stora likheter med kött. Som seitan och jackfruit. Jag ser inte riktigt något samband mellan industriellt processat och likhet med kött. Det går lika bra att skapa något som liknar kött med vanliga råvaror. Att folk väljer att äta sojaprotein tror jag har mer att göra med att det är enkelt att laga och enkelt att äta än att det liknar kött. Det är samma slags människor som köper färdiga sojabullar som skulle köpt färdiga köttbullar.
(Fast sojabullarna är oändligt godare än färdiga köttbullar enligt mig)

Sammanfattningsvis så är de flesta jag känner vegetarianer och jag tror inte att någon av dem saknar kött på det sättet att de önskar vegetarisk mat som inte går att skilja från kött. Men de gillar umami och lagom tuggmotstånd och använder det språkbruk som är lätt tillgängligt för att beskriva detta.

För mig är burgare och korv och bulle en form och inte något som behöver ha med kött att göra. Pannkaka och våffla är andra exempel på ord som beskriver form och inte innehåll. En vegansk våffla är lika mkt våffla som en våffla med ägg och mjölk. Men en våffelsmet som tillagas som en tjockpannkaka är inte en våffla längre även om innehållet skulle vara identiskt. Osv.

Att vegetarianer inte ska äta saker som liknar kött är lite som att köttätare inte ska äta saker som liknar grönsaker? För mig i alla fall som ser vegetarisk kost som helt naturlig.

Är inte vegetarian själv dock, mycket på grund av att jag gillar att använda så mycket råvaror som möjligt samtidigt som jag inte vill lägga jättemycket tid på matlagning.
 
Ja de har ändrat namnet eftersom debatten började redan för tre år sedan, de och de flesta andra företag som tillverkar vegetariska alternativ har redan ställt om sina förpackningar så diskussionen är egentligen helt överspelad.
Har oatly någonsin kallat det havremjölk? Tror jag började köpa den 2008, först en ljus förpackning med ett glas på och sen svart (eko) eller blå (berikad). Hette havredryck.
 
Fast köper man hamburgerkött får man hästkött...!

Ja, det är märkligt. För går du på en hamburgerrestaurang så får det inte vara annat än 100% nötkött i hamburgaren. Annars måste den kallas nåt annat t.ex. fiskburgare, kycklingburgare, vegoburgare. Det var iaf vad jag fick lära mig när jag sommarjobbade på en hamburgerrestaurang och frågade chefen när en kund frågade om det fanns fläskkött i hamburgarna.
 
Har oatly någonsin kallat det havremjölk? Tror jag började köpa den 2008, först en ljus förpackning med ett glas på och sen svart (eko) eller blå (berikad). Hette havredryck.
Minns inte heller att de hetat havremjölk. De flesta som jag stöter på kallar det iKaffe eller bara Oatly (och det är otydligt det med iofs, men det är ju på användarnivå).
 
Jag kan verkligen inte förstå bekymret. Jag har som sagt inte ätit kött sedan 1997, och har som vana att alltid kolla innehållet i de livsmedel jag köper. Det borde väl ligga i allas intresse att veta vad man stoppar i sig?

Snälla EU, fokus.
Tycker du det är rätt att man ska behöva lusläsa innehållsförteckningen för att veta vilken typ av råvara man verkligen äter?
 
Och en viss del vilseledande marknadsföring.

Jag vill inte att människor blir vilseledda som konsumenter. För mig är det en viktig fråga. Även om just denna fråga inte är den största på området.

Personligen kommer jag att inkludera animalier i min kost oavsett. Blandkostare sedan 1975, även om andelen kött gått ned de senaste 10 åren.
Vilseledande hur? Ätit vegoprodukter sedan -95 och aldrig upplevt att det skulle vara annat än kristallklart om en produkt är vegetarisk eller ej.
 
Tycker du det är rätt att man ska behöva lusläsa innehållsförteckningen för att veta vilken typ av råvara man verkligen äter?
Falukorv är väl inte helt logiskt vad den innehåller? Och i blodpudding är huvudingredienserna i fallande ordning: Vatten, FULLKORNSMJÖL av RÅG, VETEMJÖL, rapsolja, blodpulver från gris och nöt, socker, salt, kryddor.
Inte blod som huvudingrediens, eller ens något animaliskt bland de första 4.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp