Bukefalos 28 år!

Bör vegokorv få kallas korv? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 15)

"Köttfria köttbullar" är för mig alldeles fel, som ett exempel. Jag tycker som sagt vilseledande produktnamn är fel, men inte en särskilt stor fråga, och ännu mindre blir den om man anför just vegoprodukters felaktigheter.

Det är något slags storm i ett vattenglas - se bara till att de sista få olyckliga produktnamnen arbetas bort, det verkar knepigt att införa en massa detaljerad lagstiftning om ord.
Fast det första du läser är "köttfria". Det är alltså en produkt utan kött. Det står klart och tydligt!
 
Honung och vin passar inte in på något av det men har ändå sikta regler på vad som får kallas för just honung eller vin.
Jo, recept.
"För att en produkt skall få kallas honung får inget ha tillförts eller borttagits utöver den naturliga nektar som bina samlat in. "
Vin enligt EU är "den produkt som framställs uteslutande genom total eller partiell alkoholjäsning av krossade eller okrossade färska druvor eller av druvmust" av tillåtna druvsorter och med krav på tillåten alkoholhalt som är beroende på odlingszon och vintyp.
 
Då kan du ju läsa i innehållsförteckningen och slipper leta efter kyckling,, krokodil och kalkonkött. Falukorv är en traditionell korv som kan variera i innehåll, det blir kontraproduktivt att namnskydda korven och bestämma att det bara exempelvis nötkött. Då bryter namnskyddet mot traditionen.
Jag vill bara veta andel av olika djurslag, precis som jag får veta andra andelar av ingredienser. Krokodil får den inte innehålla, och det står inte heller med i ingredienslistan. Namnskyddet är jag helt med på, men på den enskilda produkten jag köper vill jag veta om det är ett eller två eller tre djurslag i.
 
Anammas heter Vegokorv. Och Vegobullar, Vegofärs, Vegochorizo, Vegoschnitzel, Vegonuggets. Hälsans kök kör med Plant-based Sausage.
Jag tycker det vore bättre med t.ex sojabullar, tofubullar, ärtbullar osv. Även om man inte äter vegetariskt så köper man ju t.ex inte "färs" eller "nuggets" (även om undantag såklart finns) utan det är specificerat vilket protein det rör sig om och det tycker jag även borde gälla den vegetariska delen.

Det blir lättare att förstå vad det gäller om man vill undvika något t.ex. Jag avskyr t.ex quorn så gillar inte när det står "vego" utan vidare förtydligande för då finns det en risk att det är just quorn.

edit: Glömde säga att jag tycker just "plant-based sausage" är ett dåligt namn. Jag tycker det känns missvisande då jag tolkar det som en korv som är gjord av både kött och "ickekött", alltså en mix.

Jag blir lite nyfiken på vad det ska kallas istället? Sojastumpar? Avlånga grönsakspluttar? Tillplattade bönrundlar? :D
Formerna lär de ju få behålla, menar jag.
Min röst går till sojacylinder. Tycker det liksom har nåt :D
 
  • Haha
Reactions: Sel
Hur kan man kolla upp det om det inte står i ingredienslistan? I en vegoprodukt skulle det inte få stå "50% rotsaker", utan det skulle behöva vara specificerat.

Det står, åtminstone i svenska affärer, vad är problemet? Det ska alltid stå vilka ingredienser som ingår.


Men du själv skriver ju att man ska förstå vad huvudråvaran är. Jag har aldrig lagat blodpudding och jag känner ingen som någonsin lagat blodpudding, så hur ska man veta det?
Det är en svensk traditionell rätt. Menar du att vi inte ska få saluföra traditionella rätter/varor under sitt rätta namn för att de inte har huvudråvaran i namnet? Det blir mycket som försvinner från hyllorna då. Pepparkaka, blodkorv, blodpudding, svamprisotto, kycklingsoppa, många glassversioner både pga att de kallas gräddglass eller chokladglass (jag tvivlar på att grädde respektive smaksättning är högst på listan), sirapslimpa osv.
 
Jag vill bara veta andel av olika djurslag, precis som jag får veta andra andelar av ingredienser. Krokodil får den inte innehålla, och det står inte heller med i ingredienslistan. Namnskyddet är jag helt med på, men på den enskilda produkten jag köper vill jag veta om det är ett eller två eller tre djurslag i.
Och du får veta andelen av vart djurslag om du vill - det är lagstadgat. Och heter det falukorv så är det bara häst, ko och gris som den får innehålla.
 
Jag vill bara veta andel av olika djurslag, precis som jag får veta andra andelar av ingredienser. Krokodil får den inte innehålla, och det står inte heller med i ingredienslistan. Namnskyddet är jag helt med på, men på den enskilda produkten jag köper vill jag veta om det är ett eller två eller tre djurslag i.

Men det står ju. Det står vilka djurslag och hur mycket kött det är totalt.

Tillägg: Så här ser en ingrediensförteckning för Falukorv ut:
"Ingredienser: Svenskt gris- och nötkött (58%), vatten, fett från gris, potatismjöl, salt, lök, kryddor, kryddextrakt (cayenne, muskot), antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, rökarom."

Där står att det innehåller svenskt gris- och nötkött och totala köttmängden är 58%.
 
Jo, recept.
"För att en produkt skall få kallas honung får inget ha tillförts eller borttagits utöver den naturliga nektar som bina samlat in. "
Vin enligt EU är "den produkt som framställs uteslutande genom total eller partiell alkoholjäsning av krossade eller okrossade färska druvor eller av druvmust" av tillåtna druvsorter och med krav på tillåten alkoholhalt som är beroende på odlingszon och vintyp.
Läste jag så slarvigt :o .
Då blir ju frågan om det är okej att honung är skyddad men inte okej med mjölk eller ost?
 
Jag tycker det vore bättre med t.ex sojabullar, tofubullar, ärtbullar osv. Även om man inte äter vegetariskt så köper man ju t.ex inte "färs" eller "nuggets" (även om undantag såklart finns) utan det är specificerat vilket protein det rör sig om och det tycker jag även borde gälla den vegetariska delen.

Det blir lättare att förstå vad det gäller om man vill undvika något t.ex. Jag avskyr t.ex quorn så gillar inte när det står "vego" utan vidare förtydligande för då finns det en risk att det är just quorn.
Fast kött säljs ju också med namn som inte säger vad det är. Jag kollade snabbt nu och såg nåt som hette "Flankstek", säger mig absolut ingenting om vilket sorts djur det är. Sen står en mindre liten symbol/text med "nöt" och så brukar det ju vara på vegoprodukterna också, att det står lite mindre t.ex. "av ärta".
 
Då kan du ju läsa i innehållsförteckningen och slipper leta efter kyckling,, krokodil och kalkonkött. Falukorv är en traditionell korv som kan variera i innehåll, det blir kontraproduktivt att namnskydda korven och bestämma att det bara exempelvis nötkött. Då bryter namnskyddet mot traditionen.

Men det skulle ju inte vara emot någon tradition eller namnskydd om regeln var att för att heta Falukorv ska innehållet vara minst 45 % av antingen nöt- fläsk- eller hästkött och hur stor andel av respektive det är ska framgå på förpackningen.
 
Slänger in några exempel på saker som kan förvirra en.

Animaliska processhjälpmedel (tror jag det heter) som används vid framställningen men inte behöver stå med i innehållslistan. Som t.ex. klarningsmedel som används till de flesta sorters öl och vin som innehåller fisk. Kan man kalla vin vegetariskt om man har använt fisk vid framställningen, även om man hällde bort fiskinnehållet innan man paketerade vinet?

Att kalla ost vegetarisk när den innehåller löpe. Eller? Är löpe att betrakta som vegetariskt men ej veganskt, som mjölk, eller är det snarare en köttprodukt så som man brukar se på blod?
 
Fast kött säljs ju också med namn som inte säger vad det är. Jag kollade snabbt nu och såg nåt som hette "Flankstek", säger mig absolut ingenting om vilket sorts djur det är. Sen står en mindre liten symbol/text med "nöt" och så brukar det ju vara på vegoprodukterna också, att det står lite mindre t.ex. "av ärta".

Flankstek är en styckdetalj av nöt och inget fantasinamn (vedertaget uttryck). Det finns inget annat än flankstek från nöt som heter flankstek.
 
Har jobbat med livsmedelskontroll i sex år och är inte förvånad över att frågan prövas av eu. Får se vad det slutar med men personligen skulle jag se det som positivt om man såg över vissa namn. Ordet "vego" borde verkligen definieras*.

*Med hänsyn till att det kanske skett. Jag jobba främst med dricksvatten numera.
 
Det står, åtminstone i svenska affärer, vad är problemet? Det ska alltid stå vilka ingredienser som ingår.
Det står inte hur stor andel av de olika djurarterna, det vill jag veta.

Det är en svensk traditionell rätt. Menar du att vi inte ska få saluföra traditionella rätter/varor under sitt rätta namn för att de inte har huvudråvaran i namnet? Det blir mycket som försvinner från hyllorna då. Pepparkaka, blodkorv, blodpudding, svamprisotto, kycklingsoppa, många glassversioner både pga att de kallas gräddglass eller chokladglass (jag tvivlar på att grädde respektive smaksättning är högst på listan), sirapslimpa osv.
Jo absolut! Men då får också vegoprodukterna heta sådana saker, DET är min poäng. Det var ju du som skrev att det tydligt ska framgå av namnet vad huvudråvaran i en produkt består av. Jag tycker inte det är lika viktigt som du uppenbarligen gör, jag tycker att man kan läsa på ingredienslistan och där ska också alla detaljer framgå.
 
Och man kan tycka att det analt och svammel att definera vad en korv är.

Men faktum är att såna bedömningar göra ju även på andra köttprodukter. Lövbiff - består inte av löv men är så pass vedertaget att konsument förväntar sig inte malda löv utan ett utbankat köttstycke av nöt. Och det är så pass att inte ens malet kött som ser ut som en lövbiff får kallas för lövbiff. Det är i sådana fall en lövburgare.
 
Men det skulle ju inte vara emot någon tradition eller namnskydd om regeln var att för att heta Falukorv ska innehållet vara minst 45 % av antingen nöt- fläsk- eller hästkött och hur stor andel av respektive det är ska framgå på förpackningen.
Och jo det går emot traditionen att det bara får vara ett köttslag

Det framgår hur mycket av vilket slags kött, det är lagstadgat som jag har skrivit flera gånger innan.
 
Men det står ju. Det står vilka djurslag och hur mycket kött det är totalt.

Tillägg: Så här ser en ingrediensförteckning för Falukorv ut:
"Ingredienser: Svenskt gris- och nötkött (58%), vatten, fett från gris, potatismjöl, salt, lök, kryddor, kryddextrakt (cayenne, muskot), antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, rökarom."

Där står att det innehåller svenskt gris- och nötkött och totala köttmängden är 58%.
Jag vill veta hur många % som är gris och hur många % som är nöt och hur många % som är häst när jag läser ingredienslistan.
Exempelvis så här:
"Ingredienser: Svenskt griskött (30%), svenskt nötkött (15%), svenskt hästkött (5%), vatten, fett från gris, potatismjöl, salt, lök, kryddor, kryddextrakt (cayenne, muskot), antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, rökarom."
 
Fast det första du läser är "köttfria". Det är alltså en produkt utan kött. Det står klart och tydligt!

Då tycker du mina produktförslag också är OK? De är tydliga om man är lite medveten infödd språkligt och utbildad.

No-Vegan Tofu (gjord på komjölk och gelatin)
VeganInvers Sojakorv (gjord på soja, griskött och fårtarm)
!Vegan burger (på 100% angusfärs)
 
Och jo det går emot traditionen att det bara får vara ett köttslag

Det framgår hur mycket av vilket slags kött, det är lagstadgat som jag har skrivit flera gånger innan.
Det står "gris- häst- eller nötkött", dvs det får vara endast en av dem men även flera. Falukorv uppstod av enbart nötkött i Falu gruva till exempel. Idag består det mest av fläsk för det är billigast och enklast att få tag på restdelar som puréas ned till falukorvssmet.
 
Jag vill veta hur många % som är gris och hur många % som är nöt och hur många % som är häst när jag läser ingredienslistan.
Exempelvis så här:
"Ingredienser: Svenskt griskött (30%(, svenskt nötkött (15%), svenskt hästkött (5%), vatten, fett från gris, potatismjöl, salt, lök, kryddor, kryddextrakt (cayenne, muskot), antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, rökarom."

Jag tycker inte heller det är orimligt. Skulle vilja veta vilka som använder mest hästkött.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp