Bör vegokorv få kallas korv? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 15)

Svara på frågan istället, vilket av orden anser du ha den "riktiga innebörden" och kom först?
Kom igen med ordentliga exempel istället. Bajskorv och kanelbulle konkurrerar ju inte med falukorv eller köttbulle. Det är ju lika dåligt exempel som varför får man säga vitlök men inte N-ordsboll. Boomerargumentation.
 
Kom igen med ordentliga exempel istället. Bajskorv och kanelbulle konkurrerar ju inte med falukorv eller köttbulle. Det är ju lika dåligt exempel som varför får man säga vitlök men inte N-ordsboll. Boomerargumentation.
Fast du skrev om den riktiga innebörden av ett ord. Jag undrar vad du menar med det? Vad är den riktiga innebörden av exempelvis -korv? Är det att det är något långsmalt eller är det att det innehåller kött? Och -bulle? Är det en form eller är det en köttprodukt?
 
Jag tycker också att det är löjligt och fördummande av konsumenten att man inte skulle kunna få kalla det typ "växtbaserad burgare" eller "vegokorv". Dock har @Ceta en poäng i att det är lite annorlunda på andra språk - engelskans "sausage" används ju just enbart för att beskriva just den (oftast köttbaserade) matprodukten. Detsamma gäller för kroatiska och portugisiska enligt min kollega. Ordet för korv är alltså inte lika "detached" från kött på samma sätt som det är i Sverige. Jag tycker dock fortfarande inte att det är något problem med termer som "veggie sausage" eller liknande, men det kanske är än värre på andra språk?

Ur ett marknadsperspektiv gör ju sådana termer att steget mellan kött och vegetariskt upplevs som mindre av konsumenten, om de kan köpa något växtbaserat men som ändå bär ett bekant namn som de vet hur man ska tillaga och konsumera. Det tror jag är väldigt viktigt och bra när man nu försöker få folk att minska sin köttkonsumtion. Det blir lättare att ställa sig och göra vegetarisk korv stroganoff om man kan köpa något som heter just "xxxkorv" eller att byta ut mellanmjölken till något växtbaserat om det fortfarande kallas "xxxmjölk". Ser folk något som heter något helt annat, obekant blir det svårare att acceptera och föreställa sig ett användningsområde för produkten. Ta t.ex. tofu som ju inte slagit igenom med mainstreamkonsumenten på samma sätt som många andra veganska/vegetariska alternativ som heter något "lättare" och mer välbekant (men här spelar naturligtvis smak och andra viktiga faktorer in också).
I Portugal har jag faktiskt stött på traditionella korvar på annat än kött - ofta t.ex. bröd blandat med ister (liten del animaliskt och inte protein)
 
;)

1. Varför VILL man att det ska heta "havremjölk" eller "vegosalami"? Jag tänker att det är mycket bättre att inte utgå från normen att maten ska innehålla tex kött. (Att matindustrin vill detta förstår jag)
Just av den anledningen som @Mineur var inne på - beteckningarna berättar hur varan ska användas och minskar tröskeln.

(Kokosmjölk hade jag inte tänkt på? Eller jordnötssmör. Vad ska de heta i framtiden?)
 
Är inte helt säker på om jag förstår vad du menar.. Men jag hänvisade (kanske lite otydligt) till diskussionen kring att konsumenter inte förstår att det är veg om det heter vegokorv eftersom KORV finns i ordet, och då menade jag att det sällan står bara "korv" på förpackningen utan just vegokorv.
Det är svepskälet - att de stackars konsumenterna blir lurade
 
Hehe jag kom på det och tog bort det!
Men ändrade till en fråga om milkshake. Det måste inte vara mjölk i milkshake.
Men gräddglass i ditt exempel är en förädlad form av grädde/mjölk, så det tycker inte jag är fel. Men jag har nog aldrig gjort en milkshake som inte dessutom innehåller mjölk i ren form. Så kanske är det de som gör milkshakes utan mjölk som lånat ordet utan egentligen göra den ”korrekt”.


Till trådens ämne: jag tycker det är jättelöjligt med alla ”vegetariska köttbullar”, ”vegansk revbenspjäll”, ”vegansk julskinka”. Låt maten vara vad det är. Vegetarisk och vegansk mat kan vara fantastisk på helt egna ben. Jag fattar att konsumenterna får det enklare, men tror också att många konsumenter är smarta nog att fatta att man kan äta kikärtsbollar till potatismos eller stuvade makaroner. Dessutom är det inte så svårt att trycka på förpackningen att det är ett alternativ till xxx eller gott att äta med yyy om konsumenten behöver hjälp. Min spontana tanke är att när det måste marknadsföras som en köttprodukt utan kött är att det mest innehåller processad skit med artificiella smaker för att likna något det inte är. Med det sagt tycker jag att burgare och korv är mer okej då det mer förklarar ”formen” än innehåll om det ändå specificeras med ”vegokorv”.
 
Men gräddglass i ditt exempel är en förädlad form av grädde/mjölk, så det tycker inte jag är fel. Men jag har nog aldrig gjort en milkshake som inte dessutom innehåller mjölk i ren form. Så kanske är det de som gör milkshakes utan mjölk som lånat ordet utan egentligen göra den ”korrekt”.


Till trådens ämne: jag tycker det är jättelöjligt med alla ”vegetariska köttbullar”, ”vegansk revbenspjäll”, ”vegansk julskinka”. Låt maten vara vad det är. Vegetarisk och vegansk mat kan vara fantastisk på helt egna ben. Jag fattar att konsumenterna får det enklare, men tror också att många konsumenter är smarta nog att fatta att man kan äta kikärtsbollar till potatismos eller stuvade makaroner. Dessutom är det inte så svårt att trycka på förpackningen att det är ett alternativ till xxx eller gott att äta med yyy om konsumenten behöver hjälp. Min spontana tanke är att när det måste marknadsföras som en köttprodukt utan kött är att det mest innehåller processad skit med artificiella smaker för att likna något det inte är. Med det sagt tycker jag att burgare och korv är mer okej då det mer förklarar ”formen” än innehåll om det ändå specificeras med ”vegokorv”.
Men vad spelar det dig för roll vad andra kallar sin mat? Eller tar du och dina bekanta ofta fel?

Ofta vill veganernas mamma bjuda på något motsvarande vad resten av familjen äter när det är jul. Om produkterna då har namn som anspelar på de varor de kan fungera som substitut för blir det enklare för henne.
 
Men gräddglass i ditt exempel är en förädlad form av grädde/mjölk, så det tycker inte jag är fel. Men jag har nog aldrig gjort en milkshake som inte dessutom innehåller mjölk i ren form. Så kanske är det de som gör milkshakes utan mjölk som lånat ordet utan egentligen göra den ”korrekt”.


Till trådens ämne: jag tycker det är jättelöjligt med alla ”vegetariska köttbullar”, ”vegansk revbenspjäll”, ”vegansk julskinka”. Låt maten vara vad det är. Vegetarisk och vegansk mat kan vara fantastisk på helt egna ben. Jag fattar att konsumenterna får det enklare, men tror också att många konsumenter är smarta nog att fatta att man kan äta kikärtsbollar till potatismos eller stuvade makaroner. Dessutom är det inte så svårt att trycka på förpackningen att det är ett alternativ till xxx eller gott att äta med yyy om konsumenten behöver hjälp. Min spontana tanke är att när det måste marknadsföras som en köttprodukt utan kött är att det mest innehåller processad skit med artificiella smaker för att likna något det inte är. Med det sagt tycker jag att burgare och korv är mer okej då det mer förklarar ”formen” än innehåll om det ändå specificeras med ”vegokorv”.
(Min fetning)
Varför göra korv eller köttbullar med animaliska produkter överhuvudtaget? Låt maten vara vad det är!
 
Min spontana tanke är att när det måste marknadsföras som en köttprodukt utan kött är att det mest innehåller processad skit med artificiella smaker för att likna något det inte är.

Jo men så är det ju, Beyond Burger är ju exempelvis skapat för att likna kött så mycket som möjligt. Sen att det inte är kött utan försöker efterlikna det ser jag som en ganska irrelevant brist i produkten. Det är gott och mindre dåligt för klimatet så jag ser inget att klaga på. Just köttersättning får ta förvånansvärt mycket skit just när det kommer till att "inte vara äkta" när jag skulle vilja påstå att det mesta vi äter skulle kunna anklagas för det. Men det mesta går under radarn.

Sedan är jag väldigt glad över att kunna äta mat som jag är van vid och har bekanta smaker, också. Vegetarisk och vegansk mat står absolut på egna ben och är fantastiskt utan köttersättning, men jag ska också säga att jag var hemskt glad över att jag kunde laga korvstroganoff när jag var vegetarian samt veggobullar med potatismos, lingon och sås. Många rätter som vi har växt upp med har fått en speciell plats hos oss och det är ju toppen att de går att laga vegetariskt. Det är svårt att inte uppskatta en god burgare när man växte upp i generationen där McDonald´s var det bästa i världen :D
 
(Min fetning)
Varför göra korv eller köttbullar med animaliska produkter överhuvudtaget? Låt maten vara vad det är!

Jag tror att du missuppfattade @starcraft. Jag tror inte att hen menade att det var produkterna i sig som var löjliga utan att kalla dem för vegetariska KÖTTbullar istället för vegobullar. Varför blanda in ordet kött i namnet när de inte innehåller kött alls?
 
Men gräddglass i ditt exempel är en förädlad form av grädde/mjölk, så det tycker inte jag är fel. Men jag har nog aldrig gjort en milkshake som inte dessutom innehåller mjölk i ren form. Så kanske är det de som gör milkshakes utan mjölk som lånat ordet utan egentligen göra den ”korrekt”.
Arla har recept på ”mjölkfri milkshake” på sin hemsida, de borde ju vara måna om att använda orden rätt tänker jag :D Men som du skriver är det oftast mjölk i ändå.
 
Men vad spelar det dig för roll vad andra kallar sin mat? Eller tar du och dina bekanta ofta fel?

Ofta vill veganernas mamma bjuda på något motsvarande vad resten av familjen äter när det är jul. Om produkterna då har namn som anspelar på de varor de kan fungera som substitut för blir det enklare för henne.
Andra får kalla sin mat vad de vill. Vill du kalla morot för potatis, varsågod. Jag motsätter mig när man försöker sälja in det. Antingen som produkt i butik eller till sin bekantskapskrets på det viset. Jag har varit vegeterian och har aldrig haft behovet att äta ”julskinka” bara för att alla andra åt det. På den tiden var det inte så vanligt så jag tog ofta med egen mat eller åt det jag kunde av det som bjöds. Inga som helst problem.

Rätt otrevligt att antyda att jag och min abekanta är så ”dumma” att vi tar fel. Det är inte det de handlar om. Blir rätt trist diskussion om man ska fördumma den andra sidan. Jag tror att det finns andra sätt att nå konsumenten med informationen utan att det behöver heta vegansk julskinka.

(Min fetning)
Varför göra korv eller köttbullar med animaliska produkter överhuvudtaget? Låt maten vara vad det är!
För att all matlagning är förädling? Eller hur menar du?

Jag hade tyckt det var lika konstigt att börja göra tofu eller annan vegetarisk produkt på något animalisk och kallat det ko-tofu eller vad som.

Jo men så är det ju, Beyond Burger är ju exempelvis skapat för att likna kött så mycket som möjligt. Sen att det inte är kött utan försöker efterlikna det ser jag som en ganska irrelevant brist i produkten. Det är gott och mindre dåligt för klimatet så jag ser inget att klaga på. Just köttersättning får ta förvånansvärt mycket skit just när det kommer till att "inte vara äkta" när jag skulle vilja påstå att det mesta vi äter skulle kunna anklagas för det. Men det mesta går under radarn.

Sedan är jag väldigt glad över att kunna äta mat som jag är van vid och har bekanta smaker, också. Vegetarisk och vegansk mat står absolut på egna ben och är fantastiskt utan köttersättning, men jag ska också säga att jag var hemskt glad över att jag kunde laga korvstroganoff när jag var vegetarian samt veggobullar med potatismos, lingon och sås. Många rätter som vi har växt upp med har fått en speciell plats hos oss och det är ju toppen att de går att laga vegetariskt. Det är svårt att inte uppskatta en god burgare när man växte upp i generationen där McDonald´s var det bästa i världen :D
Jag har aldrig haft behovet att göra en vegansk korvstroganoff utan gör hellre en linsgryta i så fall. Jag är nog inte nostalgisk på det sättet gällande mat.

Och jag är kritisk till mycket processade produkter både med eller utan kött, så det är verkligen inte bara vegoalternativen. Jag tycker det är en enormt tråkig utveckling på många plan. Absolut äter jag också processad mat, men försöker laga så mycket mat jag orkar från grunden. Men det får bli en annan tråd.
 
Jag tror att du missuppfattade @starcraft. Jag tror inte att hen menade att det var produkterna i sig som var löjliga utan att kalla dem för vegetariska KÖTTbullar istället för vegobullar. Varför blanda in ordet kött i namnet när de inte innehåller kött alls?
Därför att det är en form som minskat matsvinn, smakar bra, har en speciell konsistens och uppskattas av många konsumenter?
För att all matlagning är förädling? Eller hur menar du?

Jag hade tyckt det var lika konstigt att börja göra tofu eller annan vegetarisk produkt på något animalisk och kallat det ko-tofu eller vad som.
Alltså jag är bara ironisk! Varför är det förädling när kött blir korv, men inte när det är soyaprotein liksom? Varför inte bara äta kokt potatis som den är, varför behöver ni mosa den? För mig blir argumentationen lite samma.
 
Alltså jag är bara ironisk! Varför är det förädling när kött blir korv, men inte när det är soyaprotein liksom? Varför inte bara äta kokt potatis som den är, varför behöver ni mosa den? För mig blir argumentationen lite samma.
All matlagning är någon typ av förädling, oavsett animaliskt eller vegetabiliskt. Självklart är det lika mycket förädling att göra köttbullar av nötkött som att göra sojabollar av sojabönor. Jag tycker fortfarande det är fel att kalla det senare för vegetariska köttbullar (precis så som @Lingon skrev). Varför kan det inte heta sojabollar?
 
Alltså jag är bara ironisk! Varför är det förädling när kött blir korv, men inte när det är soyaprotein liksom? Varför inte bara äta kokt potatis som den är, varför behöver ni mosa den? För mig blir argumentationen lite samma.
För mig är det skillnad på när man blandar olika råvaror och mekaniskt bearbetar produkten och när man snarare separerar/processar ut delar ur en råvara på ett sätt som närmast är kemiskt-industriellt.

Att göra en burgare på sojabönor är jämförbart med att göra mos av potatis. Matlagning-ish, även om det kan vara väldigt storskaligt och mekaniserat.
Att göra sojaprotein av sojabönor inte jämförbart. I mina ögon är det att processa fram en ny råvara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp