Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Då kan de väl lika gärna bara ta körkort för vanliga bilar i slutänden eller?

Då försvinner ju delar av problemet med dem rakt av.

(i alla fall om det tex skulle leda till att de höll hastigheterna och var försiktiga med cyklande barn också)

Jag menar de är ju ändå ute i trafiken så...
Jag kan nog tycka att någon typ av bil är motiverat från 16 års ålder.
Men med en riktig utbildning för det och en begränsad hastighet vid typ 50 km/h.
 
Eller varför inte 50 km/h eller 30 km/h, eftersom de ändå inte får gå snabbare än 30. Jag förstår inte hur det på något vis är rimligt att a-traktorer på 80/90/100-vägar och bestämmelsen om att man inte utan giltigt skäl får köra onödigt långsamt är förenliga.
Men då skulle de ju bara få åka inne i stan, om ens det? De skulle inte kunna ta sig fram på landsbygden där största behovet för tonåringarna finns.
 
Vuxna har ju bättre omböme än 15-åringar och de med körkort på bil har ju också adekvat utbildning, det är en stor skillnad.
Men de medicinska kraven är desamma.
Så att det skulle ge fler möjlighet att vara oberoende av den anledningen stämmer ju inte.
Jag har inte skrivit något om att ge fler oberoende, bara att man inte kan utgå ifrån att den som kör mopedbil varken är vuxen eller är utan körkort.
 
Jag förstår inte hur det kan vara lagligt att köra en sådan "moped" bil på en 80väg, vi snackar en sådan med stängsel i mitten och sedan växlar mellan enkel och dubbelsidig, va med om detta igår, hade lastbilar och många arga bilförare bakom som blinkade och hällde på, jag håller alltid avstånd till moped bilar och kör ordentligt, men man ser ju hur andra folk i trafiken beter sig. Det gick inte köra om på stora sträckor och folk blir helt galna. Jag väntade tills vägen blev dubbelsidig med att köra om, men tänker att det ändå inte borda vara lagligt att framföra fordon på väg vart dom inte kan hålla minsta hastigheten, här snackar jag inte vanlig landsväg men som är beskrivit ovan, det verkar ju livsfarligt. Ser även ofta folk som gör helt sinnessjuka omkörningar när dessa är på vägen, som om dom har så himla bråttom :crazy: Det är så äckligt att se.
 
Cyklisterna gör nära noll koldioxidavtryck och påverkar folkhälsan positivt.

Och jag måste säga att jag aldrig har problem med dem heller. Du som gillar Epa kan väl inte tycka att en klunga cyklister i 30-50 är svårare att köra om än en Epa i 30-50.
Jag gillar inte EPA, var har jag skrivit det? :confused:
De klungorna med cyklister här ute som även hittar på egna regler kan vara ca 50 pers som stannar olämpligt, inte delar upp sig i grupper så det är lättare att passera och som hindrar trafik istället för att cykla åt sidan och låta 10 bilar passera. :devil:
 
Fast det kostar ju att göra om en personbil till EPA, så självklart kostar den mer än personbilen i sig.
Idag kan man konvertera om personbil till a-traktor me nått chip va ja fattat det som (dvs inte alls bygga om som man gjorde förr), ska även gå å göra om till personbil igen men ej säkert det går. Dessa typer av a-traktorer har blossat upp och de som jag reagerat att de är värda mer än om de varit personbilar. Borde eg varit tvärtom i och med begränsningar, men men.
Är väl som me allt annat marknaden som styr å så länge någon betalar så säljs det.

Jag har inga planer på att skaffa en själv men blir indragen i tankegångar osv när killen är inne i den världen och snurrar å vi delar en del tankar kring det. 🤷🏼‍♀️
 
Jag förstår inte hur det kan vara lagligt att köra en sådan "moped" bil på en 80väg, vi snackar en sådan med stängsel i mitten och sedan växlar mellan enkel och dubbelsidig, va med om detta igår, hade lastbilar och många arga bilförare bakom som blinkade och hällde på, jag håller alltid avstånd till moped bilar och kör ordentligt, men man ser ju hur andra folk i trafiken beter sig. Det gick inte köra om på stora sträckor och folk blir helt galna. Jag väntade tills vägen blev dubbelsidig med att köra om, men tänker att det ändå inte borda vara lagligt att framföra fordon på väg vart dom inte kan hålla minsta hastigheten, här snackar jag inte vanlig landsväg men som är beskrivit ovan, det verkar ju livsfarligt. Ser även ofta folk som gör helt sinnessjuka omkörningar när dessa är på vägen, som om dom har så himla bråttom :crazy: Det är så äckligt att se.
Jättevanligt med långsamt gående fordon på 2-1 vägar, värdelöst när det är en filigt. Tänker man om blåljus kommer uppe på det också är det verkligen inte bra. Är inget fan av den typen av vägar pga det.
 
Jättevanligt med långsamt gående fordon på 2-1 vägar, värdelöst när det är en filigt. Tänker man om blåljus kommer uppe på det också är det verkligen inte bra. Är inget fan av den typen av vägar pga det.
men exakt, jag tycker inte det borda vara lagligt, eftersom man vill minska olyckor i trafiken så hade det ju hjälpt att göra så epa traktorer etc inte får köra på såna sträckor.
 
Jättevanligt med långsamt gående fordon på 2-1 vägar, värdelöst när det är en filigt. Tänker man om blåljus kommer uppe på det också är det verkligen inte bra. Är inget fan av den typen av vägar pga det.
Vid blåljusutryckning finns det plats att passera om det inte är brandbilar och stora ambulanser, det förutsätter dock att man håller ordentligt till sidan och stannar så de kan köra om. Var en kille för flera år sedan som fälldes i tingsrätten för fortkörning av just den anledningen, han gasade på istället ca 1 km för att komma fram där det blev tvåfiligt.
 
Idag kan man konvertera om personbil till a-traktor me nått chip va ja fattat det som (dvs inte alls bygga om som man gjorde förr), ska även gå å göra om till personbil igen men ej säkert det går. Dessa typer av a-traktorer har blossat upp och de som jag reagerat att de är värda mer än om de varit personbilar. Borde eg varit tvärtom i och med begränsningar, men men.
Är väl som me allt annat marknaden som styr å så länge någon betalar så säljs det.

Jag har inga planer på att skaffa en själv men blir indragen i tankegångar osv när killen är inne i den världen och snurrar å vi delar en del tankar kring det. 🤷🏼‍♀️

Det är mer komplicerat än så. Olika årsmodeller har olika krav på utformning, tex vissa måste ha ballast medan andra inte. Vissa ska viktas och andra inte. Sen ska alla ombyggda bilar genomgå en regbesiktning för att bli klassade och körbara som A-traktorer. För att sen få en a -traktor till bil igen så måste den regbesiktas som bil då den försvinner ur bilregistret som a-traktor. Mer info finns att hitta på internet.

Vi betalade tex 11 000 kr för att konvertera om sonens A-traktor till h-reg. Så jag förstår att A-traktorer är dyra, tyvärr finns det även en ful lurendrejeri marknad som vi själva råkade ut för. Och som vi fick betala dyrt för.
 
Jag skulle vilja se att de har registreringsskylt även bakåt.

Häromkring finns det både vettiga förare som kör i lagligt fart, svänger in på busshållsplatser för att släppa förbi och följer trafikregler. Sen har vi även dem som kör som idioter kring skolor och innerstad, som kör en bra bit över hastighetsgränsen (80-120 km/h) och inte utvecklat varenda vett och sans. Såg åtta ungdomar i en A-traktor byggd för två, de hade tryckt ihop sig fyra där fram och fyra stod på flaket. Livsfarligt.
 
Exakt, de får inte köra på motorvägen, där det är 90 km/h, men på "lilla" vägen mellan byn och stan, där det är 100 km/h, där får de köra, för det är inte motorväg eller motortrafikled. Det är därför jag tycker att det borde ändras till att de inte får köra där hastighetsbegränsningen är högre än 80 km/h. (Eller kanske tom 70 km/h.)

Då missförstod jag ditt inlägg och svarade för fort. Då vi själva köpt A-traktorn till sonen då vi bor på landet utan kollektivtrafik så vet jag att sänkta hastighetsgränser inte underlättar. Däremot bättre utbildning för AM-kort är önskvärt.
 
Vid blåljusutryckning finns det plats att passera om det inte är brandbilar och stora ambulanser, det förutsätter dock att man håller ordentligt till sidan och stannar så de kan köra om. Var en kille för flera år sedan som fälldes i tingsrätten för fortkörning av just den anledningen, han gasade på istället ca 1 km för att komma fram där det blev tvåfiligt.
Det gör inte folk här, aldrig sett blåljusen köra om här på enfiligt även om det bara är personbilar före.
 
Kan nog känna att om jag haft en tonåring hade jag hellre sett till att denne hade en besiktigad a-traktor än moped eller mopedbil då moppebil i princip bara är plast stående på en platta. Ur ren säkerhetssynpunkt då. Fast ännu hellre en EPA bara för att de oftast är snyggare och lite mer kultstatus, vilket en liten motornörd till tonåring (och föräldrar:angel:) kanske uppskattar. :D

Ser dock ofta både killar och tjejer som verkligen skulle behöva träna mycket mer med sina föräldrar på hur man sitter ordentligt i förarstolen, har nog mött ett antal som hänger över ratten, stenhårt fastklamrade i den och missar att titta i backspeglarna för att de är nervösa när de kör ensamma. Vilket jag även tycker man som bilförare bör ta i beaktande, för vem var inte nervös första gången man skulle köra bil?

Det som stör mig mest är de föräldrar som bara rycker på axlarna åt att deras avkomma kommer sladdande över hela vägen i 120 km/h och säger att de inte kan göra något eller skyller ifrån sig på någon annan. Vi har haft ett par sådana föräldrar där jag bor och sist jag såg den gullungen det pratades mest om höll han på att vira sig runt en stadig björk en vinterdag med sin totalt olagliga a-traktor som pappa hjälpt till med att stoppa i en kraftigare motor och mamma skyllde på en kompis till sonen för 734:e gången. Den lille herren har, vad jag förstått, ännu inte fått sitt körkortstillstånd p.g.a vårdslöshet och fortkörning med a-traktorn och lär nog få vänta ett tag till. Och blivit av med
AM-kortet.

Nä, vettigare utbildning och stenhårda krav på fordonen så kanske det blir lite bättre.
 
Idag kan man konvertera om personbil till a-traktor me nått chip va ja fattat det som (dvs inte alls bygga om som man gjorde förr), ska även gå å göra om till personbil igen men ej säkert det går. Dessa typer av a-traktorer har blossat upp och de som jag reagerat att de är värda mer än om de varit personbilar. Borde eg varit tvärtom i och med begränsningar, men men.
Är väl som me allt annat marknaden som styr å så länge någon betalar så säljs det.

Jag har inga planer på att skaffa en själv men blir indragen i tankegångar osv när killen är inne i den världen och snurrar å vi delar en del tankar kring det. 🤷🏼‍♀️
Nja det är inte så enkelt så det kostar en del att göra om, +tid för arbetet, men sura pengar faktiskt för ngt som ungdomarna bara har ett par år tills de tar riktigt körkort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp