Börja ett e-postbrev

Hur börjar ni e-postbrev?

  • Hej!

    Röster: 61 46,9%
  • Hej

    Röster: 11 8,5%
  • Hej, [följt av början med liten bokstav]

    Röster: 16 12,3%
  • Hej, [följt av början med stor bokstav]

    Röster: 32 24,6%
  • Hej Namn!

    Röster: 22 16,9%
  • Hej Namn

    Röster: 2 1,5%
  • Hej Namn,

    Röster: 24 18,5%
  • Ingen hälsningsfras

    Röster: 7 5,4%
  • Annat (skriv gärna nedan)

    Röster: 5 3,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    130
Jag är extremt allergisk mot hej-brev.

Hej är en fullständigt meningslös skriftlig inledning. Den ger inte någon som helst information och är totalt onödig.
Hej använder man när man ses, som hälsning. När man skriver behövs inga hälsningar.

Jag föredrar en kort sammanfattning om varför man skriver.
"skriver till dig med anledning av xxx" t.ex.

Eller till vän -"hoppas allt är bra med dig"
 
Hej, följt av början på stor bokstav pga jag byter stycke efter det. :D Både på jobbet och privat, men jag mailar inte med kompisar heller utan då blir det mest seriösa mail även på fritiden.

Tex:
"Hej,

Jag heter Asko...

Mvh
Asko"

Tillägg: Fast ibland kan jag vara en smula mera entusiastisk eller avslappnad och skriva utropstecken istället för kommatecken. Men bara när jag känner mig lite mera trygg i kommunikationen.
 
Jag är extremt allergisk mot hej-brev.

Hej är en fullständigt meningslös skriftlig inledning. Den ger inte någon som helst information och är totalt onödig.
Hej använder man när man ses, som hälsning. När man skriver behövs inga hälsningar.

Jag föredrar en kort sammanfattning om varför man skriver.
"skriver till dig med anledning av xxx" t.ex.

Eller till vän -"hoppas allt är bra med dig"

Jag tycker det ser väldigt otrevligt ut om det inte finns någon hälsning 😒
Blir tjurigt inställd direkt om jag får ett personligt mail utan hälsningsfras.
 
Jag är extremt allergisk mot hej-brev.

Hej är en fullständigt meningslös skriftlig inledning. Den ger inte någon som helst information och är totalt onödig.
Hej använder man när man ses, som hälsning. När man skriver behövs inga hälsningar.

Jag föredrar en kort sammanfattning om varför man skriver.
"skriver till dig med anledning av xxx" t.ex.

Eller till vän -"hoppas allt är bra med dig"

Så olika det kan vara. Är det inte mina närmaste kollegor som bara vill säga något kvickt och snabbt som reaktion på en tidigare mejlkonversation så tycker jag att det kan funka utan hälsningsfras - i annat fall så brukar jag bli lite stött om någon skickar ett mejl utan hälsningsfras. Det känns respektlöst utan tycker jag - ungefär som om jag vore en chatbot.
 
Så olika det kan vara. Är det inte mina närmaste kollegor som bara vill säga något kvickt och snabbt som reaktion på en tidigare mejlkonversation så tycker jag att det kan funka utan hälsningsfras - i annat fall så brukar jag bli lite stött om någon skickar ett mejl utan hälsningsfras. Det känns respektlöst utan tycker jag - ungefär som om jag vore en chatbot.
+ @Bison
Min aversion riktar sig inte till hälsningsfraser i allmänhet utan just "hej" i synnerhet. :)

Jag känner att det är något barnsligt i detta hej och föredrar andra inledningsfraser. Är det riktat till en grupp personer kan jag använda "kära vänner" "styrelsevänner" eller något annat vänligt.

Men ska jag skriva till en myndighet, en officiell person eller någon annan i hens yrke behöver jag inte något annat än att berätta vad jag vill.
 
+ @Bison
Min aversion riktar sig inte till hälsningsfraser i allmänhet utan just "hej" i synnerhet. :)

Jag känner att det är något barnsligt i detta hej och föredrar andra inledningsfraser. Är det riktat till en grupp personer kan jag använda "kära vänner" "styrelsevänner" eller något annat vänligt.

Men ska jag skriva till en myndighet, en officiell person eller någon annan i hens yrke behöver jag inte något annat än att berätta vad jag vill.

Jag tycker hej är en trevlig inledning oavsett.
Får vi allmän info från jobbet förväntar jag mig inget hej men får jag ett personligt mail från chef eller kollega så blir jag irriterad om det inte börjar med Hej Bison.
 
Jag är extremt allergisk mot hej-brev.

Hej är en fullständigt meningslös skriftlig inledning. Den ger inte någon som helst information och är totalt onödig.
Hej använder man när man ses, som hälsning. När man skriver behövs inga hälsningar.

Jag föredrar en kort sammanfattning om varför man skriver.
"skriver till dig med anledning av xxx" t.ex.

Eller till vän -"hoppas allt är bra med dig"
Det låter som min närmsta chef. Folk har slutat ta dennes e-post seriöst eftersom det ser så respektlöst ut. Det ser mycket trevligare ut med någon hälsningsfras. Man behöver inte nödvändigtvis skriva hej, går bra med God morgon/eftermiddag/kväll.
 
Jag mailar nästan enbart skolrelaterat, brukar börja med "Hej, *fortsatt innenhåll*". Tycker oftast att det känns överdrivet med utropstecken. Jag tycker även att det känns överflödigt med namn, jag mailar ju till en specifik adress. Samma om någon skriver mitt namn "Hej Aliisa!" är ganska vanligt, jag ser inte meningen med det.
 
Halvformellt arbetsmail från i förmiddags (känner mottagaren väl men enbart i arbetet)

"Hej,
hoppas helgerna varit bra och vilsamma.

Jag vill höra med dig om det är OK att....."
 
Hej,

Alltid, möjligen med varianten Hej namn ibland.
Enda undantaget är snabba svar till kollegor eller en länk till min mamma.

Samma med de (förvisso ganska få) mail jag både skickat och tagit emot när jag arbetade på myndighet. Det mer formella bifogades (eller skickades på annat sätt) som pdf:er.

Sms börjar jag med hej när de är mer formella, sällan till vardags.
 
För i helvete,
är den bästa öppningsfrasen av dem alla.
Med denna inledning vet man att mottagaren vaknar upp från sin eftermiddagskoma, och med emfas hamnar stående på tårna.


Se'n fortsätter man med sitt egentliga ärende;
För i helvete,
vi har en insamling till Lennart som bekant fyller jämt nästa månad, och undrar nu om du vill vara med till på liten insamling?



Till sist är det viktigt att underteckna mailet, gärna i en anda att öka motivationen för deltagande;
För i helvete,
vi har en insamling till Lennart som bekant fyller jämt nästa månad, och undrar nu om du vill vara med till på liten insamling?
/Baltik Inkasso
 
Senast ändrad:
Beror på vilken typ av e-mail det är och till vem jag skickar.
är det kompisar så är det inte ens säkert jag skriver hej. Är det till chefen är det alltid formellt.

så är nog det jag jan förklara enkelt som
Jag gör.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Går det att komma i kontakt med Telia utan att ringa dem? Jag avskyr att prata i telefon men hittar inga alternativa kontaktvägar och...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 675
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag är alldeles för trött i huvudet för att fatta riktigt vad som gäller. Jag tänkte söka in till lastbilschaufförslinjen på Komvux och...
Svar
10
· Visningar
560
Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 281
Senast: Motacilla
·
  • Omröstning
Hemmet Letar efter mitt nästa boende och blir lite nyfiken på hur ni hade resonerat om ni hade varit köpare. Motivera gärna ert svar :)
Svar
10
· Visningar
1 213
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp