Ekonomifråga BRF

Vad tycker ni är viktigast?

  • Låg månadsavgift

    Röster: 49 96,1%
  • Låg köpeskilling

    Röster: 2 3,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    51
  • Omröstning stängd .

kolblakkur

Trådstartare
Letar efter mitt nästa boende och blir lite nyfiken på hur ni hade resonerat om ni hade varit köpare. Motivera gärna ert svar :)
 
Letar efter mitt nästa boende och blir lite nyfiken på hur ni hade resonerat om ni hade varit köpare. Motivera gärna ert svar :)


Tycker frågan inte riktigt går att besvara den är för komplex. En låg avgift kan vara bra under förutsättning att föreningen har en vettig avsättning av pengar till framtida större renoveringar och en bra underhållsplan. Är avgiften låg för att hålla nere den utan att föreningen gjort en vettig avsättning kan man råka ut för en rejäl höjning av avgiften när det blir en större renovering. Så jag resonerar snarare att föreningens totala ekonomi och deras plan för renovering och underhåll och en vettig avgift i förhållande till det är det vi prioriterat när vi letat brf.

Sen finns det såklart ett tak för priset också utifrån ens egen ekonomiska situation och resurser.
 
Svårt att generalisera rakt av men skulle föredra en äldre och ekonomiskt stabil förening som därmed kan ha låg avgift även om priset på lägenheten skulle vara högre. Sen är det till en viss gräns förstås men det har känts väldigt stabilt att sambons lägenhet just nu har fått en 50 kr höjning i avgift de senaste åren just pga att föreningen knappt har några lån som påverkats av räntan,
 
Jag ger plus på låg belåning, en bra underhållsfond och stora renoveringar gjorda som ligger i linje med fastighetens ålder. Plusspoäng för saker som solpaneler.

När jag kollade på lägenhet kollade jag årsredovisningar, jämförde med liknande föreningar och bildade mig en uppfattning om hållbarhet och rimlighet i hyra och pris.
 
Tänker att det på det stora hela jämnar ut sig - låg månadsavgift innebär att det finns utrymme för högre lån, vilket ger högre inköpspris. Hög månadsavgift innebär tvärtom att inköpspriset blir lägre. Dvs i praktiken bli månadskostnaden en sammanslagning av lånekostnad + bostadsrättsavgift.

Ofta har yngre föreningar med mycket lån högre avgifter än gamla föreningar som hunnit betala av sina lån. Dvs med räntehöjningar kan avgiften höjas mycket. Å andra sidan har du troligen högre lån själv om du köpt in dig i en stabil gammal förening, och då blir istället dina bostadslån dyrare.

När jag köpt lägenhet har jag främst kollat på om lägenheten (storlek, läge osv) känts rimlig i förhållande till vad jag kommer få betala. Samt om det finns några större renoveringar/stambyten osv planerade som kan förväntas kosta en massa pengar.
 
Generellt, låg avgift först. Jag får dra av för räntekostnader för mina lån, det får inte föreningen.
Låg avgift gäller förutsatt att, man inte struntat i underhåll eller att avsätta pengar för underhåll och att föreningen är välskött. Viktigt att kolla igenom årsredovisningar och se hur ekonomin och underhåll är skött.
 
Tänker att det på det stora hela jämnar ut sig - låg månadsavgift innebär att det finns utrymme för högre lån, vilket ger högre inköpspris. Hög månadsavgift innebär tvärtom att inköpspriset blir lägre. Dvs i praktiken bli månadskostnaden en sammanslagning av lånekostnad + bostadsrättsavgift.

Ofta har yngre föreningar med mycket lån högre avgifter än gamla föreningar som hunnit betala av sina lån. Dvs med räntehöjningar kan avgiften höjas mycket. Å andra sidan har du troligen högre lån själv om du köpt in dig i en stabil gammal förening, och då blir istället dina bostadslån dyrare.

När jag köpt lägenhet har jag främst kollat på om lägenheten (storlek, läge osv) känts rimlig i förhållande till vad jag kommer få betala. Samt om det finns några större renoveringar/stambyten osv planerade som kan förväntas kosta en massa pengar.
Samtidigt är bostadslån det som garanterat minskar om man inte hittar på tokigheter och därmed även räntekostnaden medan månadsavgiften garanterat ökar över tid sikt så bör det löna sig med en avgift som kan förutsättas att inte höjas så mycket om man har tänkt att bo där länge.
 
Jag valde låg månadsavgift fastän jag egentligen inte har någon vidare koll. Min brf är stor med bra ekonomi och jag antar att det är därför avgiften kan vara så låg. Det läggs undan pengar för underhåll som sker med bra planering och intervall. Priset på lägenheterna där är generellt "mellandyra" i min stad där två områden är dyrare både i pris och avgift. Vi har även ett område som har väldigt hög avgift men är billiga att köpa. Där är nackdelen att lägenheterna är svårsålda och nästintill alltid behöver gå ner i pris.
 
Jag hade kollat hur stora lån föreningen har utslaget på den lägenhet jag var intresserad av samt hur mycket som fanns i reparationsfonder etc. och lagt på det på priset för att kunna göra en jämförelse mellan olika lägenheter.
 
Jag är ordförande för en bostadsrättsförening som har väldigt låga hyror och det visade sig att de inte riktigt gjort det underhåll av husen som väntat. De har heller inte gjort en underhållsplan med planerad underhållsfond så det är ju självklart att hyrorna blivit billiga då. Nu visade det sig att vi måste akut laga markliggande avloppsrör under betongen i källaren för ca två miljoner och eftersom det inte finns någon planering för detta så kommer hyrorna förmodligen att stiga om vi ska få råd med detta. Så bli inte allt för attraherad av låga hyror. Det kan finnas en uggla i mossen. ;)
 
Jag bodde som hyresgäst i en brf. De hade avsevärt lägre hyra än motsvarande närliggande föreningar. De satsade typ inget på underhåll och de låg på underskott i budgeten hela tiden. Jag gissar att tiden kommer att springa i kapp. Det finns sättningar i huset, fönsterna borde bytts renoverats för många år sedan (stambyte är dock gjort.). Det kan nog bli en otrevlig överraskning för de som inte läser verksamhetsberättelserna. Låg hyra är bara bra om det beror på att man skött sina kort väl, inte annars.
 

Liknande trådar

Samhälle Har fördelen att jag får jobb i stort sett var som helst geografiskt sett då jag har två eftertraktade utbildningar i bagaget inom...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 580
Senast: Dentaku
·
  • Omröstning
Hemmet I ett fall där man bor och sover ensam i en dubbelsäng, är det bäst med ett stort täcke eller två små (normalstorlek)? Tänker både...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 776
Senast: Flixon
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 171
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp