Börja ett e-postbrev

Hur börjar ni e-postbrev?

  • Hej!

    Röster: 61 46,9%
  • Hej

    Röster: 11 8,5%
  • Hej, [följt av början med liten bokstav]

    Röster: 16 12,3%
  • Hej, [följt av början med stor bokstav]

    Röster: 32 24,6%
  • Hej Namn!

    Röster: 22 16,9%
  • Hej Namn

    Röster: 2 1,5%
  • Hej Namn,

    Röster: 24 18,5%
  • Ingen hälsningsfras

    Röster: 7 5,4%
  • Annat (skriv gärna nedan)

    Röster: 5 3,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    130
Inleder med anpassad hälsningsfras. "Hej" eller "Hi" är sällan mina förstahandsval i ett formellt mail av någon anledning, då brukar det bli någonting som antagligen låter mer krystat men som känns bekvämare för mig. :D
Skriver jag däremot med chef eller kollega eller någon annan som jag haft kontakt med ett par gånger tidigare känns det okej med "Hej Namn!".
Mailar jag av någon anledning med en kompis eller närstående skiter vi i hälsningsfraser, det blir mer i stil med ett textmeddelande.
 
Halvformellt arbetsmail från i förmiddags (känner mottagaren väl men enbart i arbetet)

"Hej,
hoppas helgerna varit bra och vilsamma.

Jag vill höra med dig om det är OK att....."

Ungefär så låter mina mail också. Det varierar såklart från person till person, men jag försöker vara personlig och trevlig utan att det blir sliskigt. Därför skriver jag oftast "Hej namn, hoppas du fick en trevlig helg. Jag undrar bla bla. Trevlig måndag!" Jag undviker dock frågor såsom "Hur var helgen?", det blir bara ointressant babbel.

Många är trötta och stressade på jobbet, inklusive jag själv, jag tänker att lite milt språk och omsorg gör det hela mer uthärdligt. Ett exempel är en kund som mailade dagen innan julafton, jag svarade att jag inte kunde hjälpa henom med detta just idag men kunde återkomma efter julhelgerna. Kunden svarade ganska kort att hen blivit lovad detta (av annan i organisationen) och önskar att det sker idag. Min stressnivå som redan var i taket slog spinn och jag blev både arg och kände hur pulsen gick upp. Jag önskade att jag kunde maila en fuck-you emoji som svar men eftersom det är en kund tog jag ett djupt andetag och svarade att jag skulle göra mitt bästa. Kunden svarade då att hen är oändligt tacksam, och önskade mig god jul. Plötsligt blev jag på bättre humör och fick saken gjord samma dag. (Att vara väldigt trevlig är ett ganska effektivt sätt att få sin vilja igenom).
 
Inleder med anpassad hälsningsfras. "Hej" eller "Hi" är sällan mina förstahandsval i ett formellt mail av någon anledning, då brukar det bli någonting som antagligen låter mer krystat men som känns bekvämare för mig. :D
Skriver jag däremot med chef eller kollega eller någon annan som jag haft kontakt med ett par gånger tidigare känns det okej med "Hej Namn!".
Mailar jag av någon anledning med en kompis eller närstående skiter vi i hälsningsfraser, det blir mer i stil med ett textmeddelande.
Vad har du för alternativ (på svenska) till hej?

Nyfiken bara, enda jag kommer på är "kära" och det känns underligt imo.
 
Vad har du för alternativ (på svenska) till hej?

Nyfiken bara, enda jag kommer på är "kära" och det känns underligt imo.
Jag vet inte riktigt, det var väldigt länge sedan jag skrev någonting annat än sällskapsmail eller exempelvis till postnord ( :D ) på svenska känns det som, men Hej låter så informellt. "Kära" blir ju än mer så. Jag måste få fundera på det! 😅
 
Hej är ett måste för mig. Ibland så börjar jag även inlägg på buke med Hej... Tar bort det innan jag postar.
Bästa öppningsfrasen. Har däremot sällan mottagarens namn efter hejet, utan en kortbeskriving om hur vi känner varandra och ärendet eller en "hoppas helgen varit bra/ äntligen fredag".
Oftast när man är kortfattad så upplevs man mer otrevlig, så för jämvikt så är det nog bra med en trevlig fras eller så.
 
Så olika det kan vara. Är det inte mina närmaste kollegor som bara vill säga något kvickt och snabbt som reaktion på en tidigare mejlkonversation så tycker jag att det kan funka utan hälsningsfras - i annat fall så brukar jag bli lite stött om någon skickar ett mejl utan hälsningsfras. Det känns respektlöst utan tycker jag - ungefär som om jag vore en chatbot.
Agree! jag tror heller aldrig att jag har fått ett mejl utan hälsningsfras, om det inte handlat om de situationerna du tar upp; snabba återkopplingar kollegor eller kompisar emellan.
 
Blev tvungen att kolla igenom min mailkorg för att se hur malen jag får ser ur. Det är bara nära vänner som inleder med hej. :)
Andra är typ "trädgårdsvänner, det är dags att....." Eller en vän som alltid inleder med kära tanten eller kära vänner,

kanske är jag helt enkelt från från en annan generation...


Noterar dock att Försäkringskassan (av alla) inleder sina automatgenererade mail med just Hej.......
 
Så om jag skriver till dig i ditt jobb och inleder med "Skriver till dig för att...." så blir du superförolämpad? :confused:

Ja - kanske inte nödvändigtvis superförolämpad. Det beror på hur resten av mejlet är formulerat. Men, ja, jag tycker att det är respektlöst att inte inleda med en formell hälsningsfras. Det signalerar att avsändaren vill ha av min tid, men i gengäld inte tar sig tid att hälsa.
 
Ja - kanske inte nödvändigtvis superförolämpad. Det beror på hur resten av mejlet är formulerat. Men, ja, jag tycker att det är respektlöst att inte inleda med en formell hälsningsfras. Det signalerar att avsändaren vill ha av min tid, men i gengäld inte tar sig tid att hälsa.
Formell hälsningsfras är väl bra. men tycker du verkligen att "hej" är en formell hälsningsfras?
Det finns många sätt att vara vänlig på som inte innefattar det (i mina ögon slarviga) hej.
 
Formell hälsningsfras är väl bra. men tycker du verkligen att "hej" är en formell hälsningsfras?
Det finns många sätt att vara vänlig på som inte innefattar det (i mina ögon slarviga) hej.

Svenskans "Hej" absolut en formell hälsningsfras i den bemärkelsen att det är så folk vanligen formellt hälsar i det informellt genomsyrade Sverige. Det kan inte jämföras med engelskans "Hi" (typ "Hejsan"), utan motsvaras mer av engelskans "Dear" (som används både för formella och informella sammanhang).
 
Hej!

Jag anser att det är viktigt att ha med en hälsningsfras. Det varierar mellan bara "hej" och "hej!", beroende på vad jag känner för den dagen.
Jag tycker att mail utan hälsningsfras är på något vis ointressanta och inte riktade till mig. Vet att jag även får sådana mail ibland, senast för bara en liten stund sedan när kommunen jag bor i skickade ett mail om att dottern som går i 8an ska ha distansundervisning från och med måndag den 11 januari. Det börjades med "Med anledning av coivd-19 pandemin...".

Sedan funderar jag över det här med

Hej,

Och att börja stycket med stor bokstav efter, om det är mest korrekt. Eller att skriva

Hej,

och börja med liten bokstav? Vad tycker ni?

Jag avslutar dock alltid mailen med

Vänligen
Enya
 
På engelska är det mycket lättare, men det är svårt med vettiga alternativ på svenska märker jag. Goddag/godmorgon etc känns lite märkligt det också.
Använder du de två? Jag skojade lite .. :o😅

(Edit: missade totalt orden "på svenska" :o Jag försökte komma på vad för engelska ord du använde.)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Går det att komma i kontakt med Telia utan att ringa dem? Jag avskyr att prata i telefon men hittar inga alternativa kontaktvägar och...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 686
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag är alldeles för trött i huvudet för att fatta riktigt vad som gäller. Jag tänkte söka in till lastbilschaufförslinjen på Komvux och...
Svar
10
· Visningar
567
Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 286
Senast: Motacilla
·
  • Omröstning
Hemmet Letar efter mitt nästa boende och blir lite nyfiken på hur ni hade resonerat om ni hade varit köpare. Motivera gärna ert svar :)
Svar
10
· Visningar
1 243
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp