Börja ett e-postbrev

Hur börjar ni e-postbrev?

  • Hej!

    Röster: 61 46,9%
  • Hej

    Röster: 11 8,5%
  • Hej, [följt av början med liten bokstav]

    Röster: 16 12,3%
  • Hej, [följt av början med stor bokstav]

    Röster: 32 24,6%
  • Hej Namn!

    Röster: 22 16,9%
  • Hej Namn

    Röster: 2 1,5%
  • Hej Namn,

    Röster: 24 18,5%
  • Ingen hälsningsfras

    Röster: 7 5,4%
  • Annat (skriv gärna nedan)

    Röster: 5 3,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    130
Jag är extremt allergisk mot hej-brev.

Hej är en fullständigt meningslös skriftlig inledning. Den ger inte någon som helst information och är totalt onödig.
Hej använder man när man ses, som hälsning. När man skriver behövs inga hälsningar.

Jag föredrar en kort sammanfattning om varför man skriver.
"skriver till dig med anledning av xxx" t.ex.

Eller till vän -"hoppas allt är bra med dig"
Har du ingen hälsningsfras? Jag skriver:

Hej Namn,

Hoppas allt är bra med dig. Jag undrar om... etc

Hälsningar
Namn

Att skippa hälsningen känns för mig väldigt informellt, mer som ett mess till en kompis.
 
God morgon känns inte så dumt dock, i ett mail från chefen på morgonen eller så, det skulle kännas helt okej.
God kväll är lite hm på gränsen.
Men god dag är för mycket :D
 
Hej!

Jag anser att det är viktigt att ha med en hälsningsfras. Det varierar mellan bara "hej" och "hej!", beroende på vad jag känner för den dagen.
Jag tycker att mail utan hälsningsfras är på något vis ointressanta och inte riktade till mig. Vet att jag även får sådana mail ibland, senast för bara en liten stund sedan när kommunen jag bor i skickade ett mail om att dottern som går i 8an ska ha distansundervisning från och med måndag den 11 januari. Det börjades med "Med anledning av coivd-19 pandemin...".

Sedan funderar jag över det här med

Hej,

Och att börja stycket med stor bokstav efter, om det är mest korrekt. Eller att skriva

Hej,

och börja med liten bokstav? Vad tycker ni?

Jag avslutar dock alltid mailen med

Vänligen
Enya
Stor bokstav!
Jag skriver som du och eftersom det är ett nytt stycke så börjar jag med stor bokstav. Även om det är ett kommatecken efter Hej.
 
+ @Bison
Min aversion riktar sig inte till hälsningsfraser i allmänhet utan just "hej" i synnerhet. :)

Jag känner att det är något barnsligt i detta hej och föredrar andra inledningsfraser. Är det riktat till en grupp personer kan jag använda "kära vänner" "styrelsevänner" eller något annat vänligt.

Men ska jag skriva till en myndighet, en officiell person eller någon annan i hens yrke behöver jag inte något annat än att berätta vad jag vill.
I egenskap av en sån där myndighetsperson så skulle jag bara vilja informera om att vi är människor också, och att det ändå är väldigt trevligt om mailen är normalt artiga, dvs innehåller en hälsningsfras. 😉Jag säger hej till servicepersonal också om jag vill be dem om hjälp, även om det är deras jobb att hjälpa mig.
 
Svenskans "Hej" absolut en formell hälsningsfras i den bemärkelsen att det är så folk vanligen formellt hälsar i det informellt genomsyrade Sverige. Det kan inte jämföras med engelskans "Hi" (typ "Hejsan"), utan motsvaras mer av engelskans "Dear" (som används både för formella och informella sammanhang).
Är Hello också informellt som Hi? Jag kan känna att hello är mera acceptabelt som Hej i svenskan? 🤔
 
God morgon känns inte så dumt dock, i ett mail från chefen på morgonen eller så, det skulle kännas helt okej.
God kväll är lite hm på gränsen.
Men god dag är för mycket :D
Goddag tycker jag känns rätt... Gammeldags. God morgon kan jag absolut skriva, främst då till kollegor, chef eller nära samarbetspartners snarare än mer formellt.
God eftermiddag/kväll används aldrig.
 
Jag skriver i princip bara jobbmejl. De inleds med "Hej namn," helt enkelt för att jag vet att det är mer regel än undantag att kollegor får mejl med flera mottagare. Då blir det lättare för den som jag i första hand vänder mig till att prioritera läsningen av just mitt mejl när hen ser att det är riktat främst åt hens håll.

På nästa rad följer antingen ärendet eller någon artighetsfras, beroende på hur ofta vi är i kontakt. Nu blir det mycket "Hoppas att du har haft det riktigt bra över helgerna!"

Efter ärendet kommer något som jag införde under en jäkligt hektisk period i höstas, när jag jobbade extra mycket med internationella projekt och därför växlade hej vilt mellan svenska och engelska jobbmejl samtidigt som jag alltid hade bråttom: "Vänliga hälsningar/Best regards," följt av mitt namn. (Det är i samma font som resten av mejlet men ligger alltså fast i signaturen.) Nu har det blivit lugnare och mindre internationellt men jag har inte kommit mig för att byta tillbaka. Tror att det eventuellt kan ha positivt signalvärde så jag lämnar det nog ett tag till.
 
Använder du de två? Jag skojade lite .. :o😅

(Edit: missade totalt orden "på svenska" :o Jag försökte komma på vad för engelska ord du använde.)
Good morning/day/afternoon kan jag absolut använda. :) Annars "Dear" som nämndes tidigare. Även ett "Hello" känns bättre och mindre personligt än ett "Hi!"
 
Blev tvungen att kolla igenom min mailkorg för att se hur malen jag får ser ur. Det är bara nära vänner som inleder med hej. :)
Andra är typ "trädgårdsvänner, det är dags att....." Eller en vän som alltid inleder med kära tanten eller kära vänner,

kanske är jag helt enkelt från från en annan generation...


Noterar dock att Försäkringskassan (av alla) inleder sina automatgenererade mail med just Hej.......

Det är en generationsfråga. Jag har aldrig tidigare börjat med Hej, men fått omdana mig i den moderna ordningen för att följa med min tid. Liksom utländska mail följer en annan mall än de svenska.
 
Hej!

Jag anser att det är viktigt att ha med en hälsningsfras. Det varierar mellan bara "hej" och "hej!", beroende på vad jag känner för den dagen.
Jag tycker att mail utan hälsningsfras är på något vis ointressanta och inte riktade till mig. Vet att jag även får sådana mail ibland, senast för bara en liten stund sedan när kommunen jag bor i skickade ett mail om att dottern som går i 8an ska ha distansundervisning från och med måndag den 11 januari. Det börjades med "Med anledning av coivd-19 pandemin...".

Sedan funderar jag över det här med

Hej,

Och att börja stycket med stor bokstav efter, om det är mest korrekt. Eller att skriva

Hej,

och börja med liten bokstav? Vad tycker ni?

Jag avslutar dock alltid mailen med

Vänligen
Enya

Om jag sätter , efter Hej blir det liten bokstav. Sätter jag ! efter Hej! blir det stor bokstav.
 
Svenskans "Hej" absolut en formell hälsningsfras i den bemärkelsen att det är så folk vanligen formellt hälsar i det informellt genomsyrade Sverige. Det kan inte jämföras med engelskans "Hi" (typ "Hejsan"), utan motsvaras mer av engelskans "Dear" (som används både för formella och informella sammanhang).
Det är ju verkligen huvudet på spiken.
Jag hade ju aldrig sagt, tjabba, hallå, tja, som inledningsfras till min chef t.ex. om vi inte hade en väldigt avslappnad relation och hyfsade vänner, utan det är ju hej som gäller.
Ofta är när man pratar med sina kollegor så början man ju men Hej, kan du hjälpa mig med xx? som en artighetsgrej, även om det är relativt avslappnat.
 
Stor bokstav!
Jag skriver som du och eftersom det är ett nytt stycke så börjar jag med stor bokstav. Även om det är ett kommatecken efter Hej.
Hade jag börjat med nytt stycke så hade jag också haft en stor bokstav, utan jag börjar oftast med Hej, blablabla.
 
Jag vill egentligen börja med ”Hej, /enterslag/ liten bokstav” men det blir automatiskt stor bokstav så det får vara så. Använder mottagarens namn de gånger det känns motiverat men det är sällan.

Jag tar emot en del mail utan ”hej” först som börjar mer direkt på och jag kanske inte tycker personen är en råtta men det känns otrevligt, som exemplet med annan personal. Behövde hjälp i matvarubutiken häromdagen och sa då ”Hej, jag undrar om...”. Hade känts jättemärkligt att gå fram till personen och säga ”Jag undrar om”.

I lite mer informella jobbmail (en del kollegor mailar jag i princip varje dag) så kan det dyka in ett ”Halloj!” först om jag vill spexa till det lite 😁

Använder inte mail som kommunikationsform med vänner.
 
Tillägg helt utan anknytning.

Skriver jag ett formellt brev på engelska blir det Dear Sir/Madame (beroende på om jag vet kön på mottagaren) eller mer allmänt "To whom it may koncern". Det sistnämnda är säkert åldersstiget men det är så jag är lärd...
 
Tillägg helt utan anknytning.

Skriver jag ett formellt brev på engelska blir det Dear Sir/Madame (beroende på om jag vet kön på mottagaren) eller mer allmänt "To whom it may koncern". Det sistnämnda är säkert åldersstiget men det är så jag är lärd...
Inte särskilt åldersstiget och definitivt formellt... men väldigt opersonligt. Jag får rätt ofta brev adresserade till "To whom it may concern" men det innebär mest att det är massutskick, ungefär som "The occupier" :D

Edit: fysiska brev då. Jag tror inte jag har fått något email som inletts liknande.
 
Inte särskilt åldersstiget och definitivt formellt... men väldigt opersonligt. Jag får rätt ofta brev adresserade till "To whom it may concern" men det innebär mest att det är massutskick, ungefär som "The occupier" :D

Edit: fysiska brev då. Jag tror inte jag har fått något email som inletts liknande.
Just email är lite speciellt för mig. Har jag gjort rätt i ämnes-raden vet ju mottagaren redan vad det gäller. Början är bara social polish.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hade jag börjat med nytt stycke så hade jag också haft en stor bokstav, utan jag börjar oftast med Hej, blablabla.
Jag tänkte lite på det och det känns lite som att ta ett andetag. Jag menar, när man pratar till någon så säger man "Hej ... *väntar på respons eller ögonkontakt* blablabla" Så att den andra hinner förbereda sig typ. Känns lite likadant i skrift för mig tror jag 🤔
 
Om det här med att skriva namnet i hälsningen. Skriver någon mitt namn i början känner jag mig typ dumförklarad, även om jag förstår att det bara är menat att vara trevlig. Blir lite som att personen behöver säga vad jag heter för att tala om det för mig. Ser lika lite anledning till att skriva med namn som personnummer, men det verkar vara populärt.
 
Om det här med att skriva namnet i hälsningen. Skriver någon mitt namn i början känner jag mig typ dumförklarad, även om jag förstår att det bara är menat att vara trevlig. Blir lite som att personen behöver säga vad jag heter för att tala om det för mig. Ser lika lite anledning till att skriva med namn som personnummer, men det verkar vara populärt.
Skriva med namn som personnummer? Va? :confused:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Går det att komma i kontakt med Telia utan att ringa dem? Jag avskyr att prata i telefon men hittar inga alternativa kontaktvägar och...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 677
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag är alldeles för trött i huvudet för att fatta riktigt vad som gäller. Jag tänkte söka in till lastbilschaufförslinjen på Komvux och...
Svar
10
· Visningar
560
Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 282
Senast: Motacilla
·
  • Omröstning
Hemmet Letar efter mitt nästa boende och blir lite nyfiken på hur ni hade resonerat om ni hade varit köpare. Motivera gärna ert svar :)
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp