Bukefalos 28 år!

Börja jobba tidigt och sömn

Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Kl

När jag började 05:00 så gled jag ur sängen 04:00. i uniformen och ut genom dörren för
att inte störa familjen. Jobbade till 14:30. Körde och hämtade barnen 15:30. Somnade med dem mellan
20-21.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Nu är det ganska länge sen, men under en period jobbade jag tvåskift och klev upp kvart över 4 varannan vecka. Hade aldrig funkat att gå och lägga mig en stund när jag kom hem om eftermiddagarna, då hade jag garanterat inte kunnat sova sen på kvällen.

Sammanhängande sömn är det som fungerar för mig, så jag valde att gå och lägga mig vid 20-21tiden istället. Det kunde bli något senare också, och då var man rätt trött, men det gick att sova igen på helgerna..
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Jag börjar visserligen kl 7 men stiger ändå upp strax innan fem (klockan ringer halv fem, sen tar det ungefär 20 min innan jag ens orkar vicka på tårna) och jag HATARhatarhatar mina arbetstider! Jag ger mig inte tillåtelse att sova direkt när jag kommer hem (men jag vet att ett par kollegor tar en power nap vid hemkomst, så det kanske inte behöver vara så dumt) men visst hade jag kunnat sova - utan problem.

Oftast går jag och lägger mig strax innan kl 22, men mina bästa kvällar är de när jag lyckas komma i säng typ klockan åtta; då känner jag mig åtminstone inte rent halvdöd när klockan ringer på morgonen (vadå ha ett liv). Jag fixar fan inte tidiga morgnar, alltså. De förstör hela min dag. Jag går och jobbar och sen är min energi slut. Får jag välja fritt sover jag mycket hellre bort halva förmiddagen och är uppe under natten i stället. Utan problem.

Bara nyfken - varför i hela friden är du uppe före fem när du börjar klockan åtta?

Hundar? Hästar? Barn
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

För det första börjar jag som sagt klockan sju. ;) För det andra vill jag hinna sitta och dricka mitt morgonkaffe (= vakna till liv) i lugn och ro. För det tredje har jag en bit att pendla.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Frågar du mig är det där absolut bästa arbetstiden man kan ha.

Men jag är morgonmänniska och älskar att ha jobbet gjort och kunna åka till stallet eller vad man nu vill göra innan det är beckmörkt på vintern.
Ha hela eftermiddagen och kvällen på sig att göra saker :love:

För att besvara din fråga så nej, när jag jobbade så sov jag inte efter jobbet.
Min nattsömn blir så dålig om jag sovit middag.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Jobbar 7-16 vardagar och kliver upp 5:30 senast.
Släpper ut hästarna tillsammans med maken innan barnen ska väckas. Kommer sällan i säng före tolv.
Älskar att sitta uppe och pyssla, läsa, surfa och måla när resten av familjen sover.:)
Min egotid kallar jag det. :p
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Kl

Varför i helsefyr är det så svårt att sova? Nån som har tips på hur man bär sig åt? 04.30 är ju rätt tidigt, och jag har hamnat helt ur fas. Gillar tidiga mornar, men just nu är det slitigt.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Jag sover när jag är trött, och som tur är passar trötthet och sömn rätt bra ihop! Jag är bonde och på vintern när djuren är inne mer vaknar jag av mig själv vid 5-tiden och skuttar ut i laggårn. Nu på sommaren när dom är ute hela tiden och inte behöver fodras verkar min kropp tycka det är ok att sova längre, ibland till och med till 8!! Jag brukar gå och lägga mig allt mellan 20-23.
Ibland händer det att jag slumrar ngt på dagen men det är inte pga direkt trötthet utan ständig huvudvärk och mediciner som gör mig dåsig.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

För det första börjar jag som sagt klockan sju. ;) För det andra vill jag hinna sitta och dricka mitt morgonkaffe (= vakna till liv) i lugn och ro. För det tredje har jag en bit att pendla.

Jag är likadan. Vill ha GOD tid på mig på morgonen. Jag har inte långt att pendla alls. Det tar bara ca 15 min att köra till jobbet. Hästar har jag i och för sig, men det är inte så mycket jobb med dem på morgonen. Jag skulle inte bli det minsta lyckligare av att sova en halvtimme till och sedan känna mig stressad. Vill kunna ta en extra kopp kaffe, sitta och slösurfa framför datorn en stund (som nu;)), etc. Morgonmänniska, som sagt.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Kliver upp vid fem - det är väl ingen extremt tidigt tid? Det vore väl en väldigt skillnad om man klev upp vid 3 eller 4?

De dagarna försöker jag lägga mig i sängen vid 21 mot mer vanliga 22.

Jo, det är två timmar för tidigt! MINST! Kl 7 är min smärtgräns om det ska fungera i längden, inte bara enstaka tillfällen.

Jag blir ett vrak av så tidiga morgnar och har i mitt yrkesval tagit hänsyn till det.

Kvällarna är tveklöst dygnets bästa tid för mig och tanken på att lägga mig kl 21-22 känns som livets slut.

Sen är jag smått sömnstörd alltid, jag tror att mitt "biologiska dygn" är längre än 24 timmar och det är det som ställer till det.

Jag undviker till det yttersta att sova på dagen, för då somnar jag aldrig på natten sedan.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Haha

jag har en familj i min närhet där flera generationer är nattmänniskor. De jobbar bäst då. Väninnan - som är mellangenerationen - är frilansande skribent och jobbar ofta efter midnatt.

Jag hittar ibland SMS på morgonen. De är skrivna nånstans runt midnatt, kanske så sent - tidigt - som mellan 1 och 2.

huvva.

Jag behöver tid på morgonen. Min klockradio drog igång vid före 6 och jag behöver inte åka förrän 7.45
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Jo, det är två timmar för tidigt! MINST! Kl 7 är min smärtgräns om det ska fungera i längden, inte bara enstaka tillfällen.

Jag blir ett vrak av så tidiga morgnar och har i mitt yrkesval tagit hänsyn till det.

Kvällarna är tveklöst dygnets bästa tid för mig och tanken på att lägga mig kl 21-22 känns som livets slut.

Sen är jag smått sömnstörd alltid, jag tror att mitt "biologiska dygn" är längre än 24 timmar och det är det som ställer till det.

Jag undviker till det yttersta att sova på dagen, för då somnar jag aldrig på natten sedan.

+ 1 på den. Jag kan omöjligt somna före midnatt, mellan 21-00 är jag nog som piggast.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Jag är egentligen någon slags kvällsmänniska, har jag semester eller som när jag pluggade på distans så lägger jag sömnen mellan 23-08, kanske lite senare.

I normala fall går jag upp vid 05.15, för att hinna vara på jobbet 07 (pendlar en bit) och då försöker jag gå och lägga mig vid 21, men somnar sällan före 22. Jag har stort sömnbehov, men även stort behov av att varva ner på kvällen med min tekopp och nån dålig tvserie.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Kl

Vad roligt med så många svar:-D

Jag trodde faktiskt inte hästmänniskor var folk som somnade sent/gick upp sent. Hela hästvärlden känns uppbyggd på tidiga mornar. Tyvärr säger kvällsmänniskan i mig, jag hatar att gå upp och är rätt lat. Men det är ändå jäkligt skönt att ha jobbet gjort.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Kliver upp 04:40 och försöker komma i säng ca 21 -22. Sover jag på dagen så kan jag inte sova på natten sen.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Nej, jag går och lägger mig tidigt på kvällen och sover sammanhängande. Dels har jag stallet som jag vill göra undan direkt efter jobbet, så jag har kvällen lös och ledig, men sedan är det förödande för nattsömnen att somna på eftermiddagen. Jag ser på mina kollegor som gör det, att de sover hälften så mkt som jag totalt. då de somnar vid 15 och sover till 17, somnar sedan inte förrän 3 på natten och ska upp 5. De är som zombies hela dagarna på jobbet... själv vaknar jag utsövd kl 5 för att jag lägger mig vid 21.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

När jag började fem gick jag upp 03:15. Det var döden. DÖDEN. På den tiden gick jag och la mig vid åtta halv nio ungefär, de kvällar jag jobbat. Hade jag varit ledig och skulle gå på igen somnade jag aldrig före 12.

För mig funkade det inte alls att jobba sådana tider (05-18) för jag var bara en zombie hela tiden. Värsta två åren av mitt liv.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Jag har läst forskning att arbetspass som påbörjas före kl 6 är det mest slitsamma för kroppen, i och med att man måste stig aupp mitt under den bästa sömnen. Så inte är det konstigt att folk har problem med dessa skift.
När jag var på en processindustri gick jag upp 4.20 och åkte till jobbet kl 5. Det är det värsta jag varit med om, tackolov var det bara 2 månader och inte kontinuerligt. Man var ett vrak hela eftermiddagen och la sig kl 20 = inget socialt liv.
Fick sedan lov att gå upp senast kl 7 på helgerna för att inte måndagen som skulle bli förjäklig.
 
Sv: Börja jobba tidigt och sömn

Jag hade ett jobb en gång då jag gick upp 4.30 på morgonen, 8-timmars dag. Första natten var oftast helt hopplös om man har jobbat andra skift innan eller varit ledig. Då somnade jag kanske vid 01.
Men de andra dagarna fick jag in rytmen, och då gick jag och lade mig kl 20. Tidigt, må tyckas, men jag är en person som behöver 7-8 timmar för att fungera på jobbet.

Har också sömnproblem så jag fick sätta in hela arsenalen för att kunna somna kl 20 :p Ögonbindel, öronproppar, massage av ben och fötter innan sängdags, andningsövningar och sömnpiller.

Vill aldrig ha ett sånt jobb igen. Spelar ingen roll om man lägger sig 20-21, att gå upp 4.30 för en nattperson som jag var fruktansvärt. Jag var som en zombie. Vackla omkring hemma, vackla iväg till tunnelbanan och åka till jobbet samtidigt som festfolket åker hem och är fulla. Och framförallt att det var helt dött på jobbet fram till kl 9.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 834
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 247
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
709
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 160
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp