Nyfiken på hur ni sover...

Såhär säger min Garmin att jag sover en typisk natt när jag sover själv (dvs utan barn)
Screenshot_20231201-061923~2.png
Med barn ökar vakentiden och lätt sömn på bekostnad av djupsömn :p

Överlag tror jag den mäter hyfsat korrekt, dock rör jag mig extremt lite när jag sover samt har låg vilopuls pga sjukdom vilket nog ger lite felmarginal.

Exempelvis är jag ofta vaken 1-5 minuter 2-3 gånger per natt och det finns nätter där jag vet att jag drömt livligt och i flera omgångar där klockan inte identifierat någon remsömn alls. Så tar det med en nypa salt men som sagt, de stora dragen verkar den fånga.
 
Har en Samsung. Sover med CPAP maskin.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20231201_073139_Samsung Health.jpg
    Screenshot_20231201_073139_Samsung Health.jpg
    63,5 KB · Visningar: 47
Natten till idag:
Vaken 1 min
REM-sömn 1,31 tim
Bassömn 3,49 tim
Djupsömn 1,09 tim
Känner mig ganska utvilad, men sömnade sent, låg med mycket tankar och en del ångest innan jag somnade.
Kommit på att jag somnar av ljud, så det drar jag på de kvällar som det känns jobbigt att komma till ro.
Sover oftast ca 8 tim.

Snitt för november var:
Vaken 9 min
REM 1,54 tim
Bas 4,58
Djup 0,54

Skulle gärna ha mer bassömn, men det verkar omöjligt, jag är ALLTID väldigt lättväckt.
 
Så här ser min senaste månad ut. Har en Apple watch som jag tror mäter rätt bra känns det som.

IMG_2659.jpeg
 
Såhär på vinterhalvåret brukar jag somna mellan 20-21, och går upp vid 06. Är så gott som alltid utvilad.
 
Jag har använt klocka ett tag, tveksamt till att de är så himla bra på att mäta 😅
Jag vaknar iaf i princip aldrig på nätterna, sover som en död.
7 timmar är det optimala för mig, annars blir jag bara seg.
Somnar strax efter 22 och går upp 05.15 när jag jobbar dag och mellan 01 och 08 när jag jobbar kväll.
På helgerna sätter jag alltid larm för att inte sova för mycket.
Har noll problem att skifta om, lätt för att somna.
 
Jag har använt klocka ett tag, tveksamt till att de är så himla bra på att mäta 😅
Jag vaknar iaf i princip aldrig på nätterna, sover som en död.
7 timmar är det optimala för mig, annars blir jag bara seg.
Somnar strax efter 22 och går upp 05.15 när jag jobbar dag och mellan 01 och 08 när jag jobbar kväll.
På helgerna sätter jag alltid larm för att inte sova för mycket.
Har noll problem att skifta om, lätt för att somna.
Jag tycker faktiskt att min känns rätt vettig i sitt mätande. Tyvärr är jag vaken en hel del varje natt, och klockan visar detta. Ibland är jag uppe på toa och/eller äter, men ibland kan jag faktiskt bara somna om istället. Sådana nätter är bra :up: ! Konstigt nog är jag hyfsat utvilad med mina kl 22 till 5:30. Tack och lov :) !
 
Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl 22 och kliver upp 5:30. Igår sov jag 6 timmar och 23 minuter, säger min klocka. Femtio procent var lätt sömn, 20% djup sömn, 19% REM-sömn och jag var vaken 11% av tiden. Alla nätter där jag spenderar mer tid i djup sömn än vaken är BRA nätter för mig... ;) Hur sover ni??

Om jag inte har hosta (vilket jag tyvärr har ibland) så sover jag utan problem 12 timmar i sträck. Djupt ;)
 
Det skulle vara spännande att prova en sådan där klocka. :D
Jag brukar somna någonstans runt midnatt och 01, sedan går larmet 07 med snooze till kvart över. Jag tycker det är jobbigt att kliva upp men det gör jag oavsett, upplever mig utvilad om jag inte varit alltför spretig under natten. Är en mycket livlig drömmare.
 
Jag tycker faktiskt att min känns rätt vettig i sitt mätande. Tyvärr är jag vaken en hel del varje natt, och klockan visar detta. Ibland är jag uppe på toa och/eller äter, men ibland kan jag faktiskt bara somna om istället. Sådana nätter är bra :up: ! Konstigt nog är jag hyfsat utvilad med mina kl 22 till 5:30. Tack och lov :) !

Vad äter du på natten?
Vaknar du av att du är hungrig

Jag är aldrig hungrig när jag vaknar så det känns så främmande för mig 😄
När jag jobbar kväll äter jag vid 20, jobbar till midnatt och äter en banan vid 09 😅
 
Skitkasst, tycker min klocka (Garmin Fenix) 😅
Får generellt för lite REM-sömn och ligger för högt i stress i sömnen. Vem behöver en orolig mamma när det finns en pulsklocka som ständigt säger åt mig att vila mer, stressa mindre och helst hoppa över lite träningspass. I snitt sover jag sju timmar per natt, har alltid haft svårt att somna och med stigande ålder kan jag inte sova lika länge på morgonen som förr.
 
Jag sover just nu ca 9-10 h pga cancer-trötthet. Sover med sömnmedicin.
Har en fit-bit klocka som var den billigaste som fanns på marknaden för 3 år sen 3-400 kr. Den mäter sömnen bra så den kan jag rekommendera!
 
Jag har Apple watch series 7 och den mater somnen mycket bra pa mig i alla fall. Om den inte fungerar har jag min ... errr ... hund 😳 Mallen Tater Tot. Han skakar pa sig och byter stallning ... varje, verkligen VARJE gang jag vaknar. Ibland byter jag bara stallning i sangen, men andra ganger gar jag upp pa toaletten, dricker lite, satter pa ljudbok igen, eller vad som behovs just da. Men det borjar alltid med att jag hor Tate skaka pa sig.
 
Jag har en garminklocka som alltid sitter på armen. Jag sover ca 22.30 -> ca 05. Jag skulle behöva sova längre men vaknar av mig själv för tidigt varje morgon, tyvärr utan att vara utvilad. En bra natt har jag, enligt klockan, ca 1,5 h djupsömn, men oftast är siffran lägre än en timme. Jag tar fördelningen mellan olika sömntyper med en nypa salt då jag sett att klockan ibland tror att jag sover fast jag är vaken. Jag misstänker att det hänger ihop med min låga vilopuls - jag kommer utan problem ner mot 45 bpm när jag är vaken och ca 38-42 när jag sover.
 
Jag har inte använt min på ett par år sen armbandet gick sönder och det går inte att byta :arghh:
När jag använde den visade den något intressant. Jag fick väldigt lite djupsömn men när det hände var det alltid framåt morgonen! Jag tolkar det som att jag antingen är delvis vampyr eller en extrem kvällsmänniska :laugh:

Kan tillägga att jag sover mycket bättre nu sen jag fick medicin mot nervsmärta.
 
Screenshot_20231204_110100_Connect.jpg
Screenshot_20231204_110100_Connect.jpg

Min garmin. Jag har tydligen ingen REM-sömn, någonsin. Ibland sover jag fast jag vet att jag gått upp på toaletten också, så helt pålitlig är den väl inte. Oavsett är jag alltid trött, när jag vaknar, hela dagen, alltid. Piggast är jag på kvällen.
 
Visa bifogad fil 133443Visa bifogad fil 133443

Min garmin. Jag har tydligen ingen REM-sömn, någonsin. Ibland sover jag fast jag vet att jag gått upp på toaletten också, så helt pålitlig är den väl inte. Oavsett är jag alltid trött, när jag vaknar, hela dagen, alltid. Piggast är jag på kvällen.

Du kanske skulle sova lite mindre?
Jag är konstant trött om jag sover mer än 7 timmar. Har jag inget larm kan jag lätt sova 9 - 10 timmar och sen känner jag mig bakfull hela dagen och pigg på kvällen 😅
Är alltid trött när jag vaknar oavsett om jag sovit 4 eller 10 timmar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 312
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Köpte en klocka för att i första hand kolla mitt sovande då jag är lika trött då jag vaknar som när jag sover. Är en honor-6...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 760
Senast: mily
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 319
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Vaccinerade mig igår, första sprutan. Fick Astrazeneca (nu hur det stavas) och jag har så ont i kroppen att jag kryper ur skinnet snart...
Svar
12
· Visningar
1 545
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp