Börja med lösdrift

Icehorses

Trådstartare
Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av diverse anledningar överväger vi att låta dem gå på lösdrift istället. I ena hagen finns en "inomhus-ligghall" och i andra hagen finns ett vindskydd med tre öppna uteboxar. Av bekvämlighetsskäl är ju lösdrift förstås bättre men det medför såklart ett visst dåligt samvete över hästarna. Det är islandshästar och andra kallblod och ingen av dem har nånsin gått på lösdrift. Under sommaren går de dock ute dygnet runt.

Mina stora frågor är;
* Hur mycket inomhus-yta/vindskydd i hagen behöver erbjudas/häst?
* Våra hästar använder sällan vindskydden och kommer säkert sova ute i den blöta, kalla marken. Finns det "hälsorisker" med detta?
* Ni som har lösdrift, hur mycket extra foder ger ni?
* Täckar ni lösdriftshästar på vinter/vid dåligt väder?
* Övriga erfarenheter och för/nackdelar med lösdrift vs. box?
 
Måtten kan du kolla upp på Jordbruksverkets hemsida.
Min ena sover gärna inne, den andra tror jag ligger sällan och då ligger hon gärna ute. Inte upplevt något problem.
Den ena har fri tillgång, den andra bantar men får lite halm vid kallare väder, typ kallare än -15.
Den ena är helrakad och täckas jämt, den andra har aldrig täcke, inte ens vid -30. Dock regntäcke på vid blötväder.

Mina hästar har själv valt lösdrift, dom ville aldrig komma in på kvällarna och ville ut direkt igen. Så jag tycker det enbart är fördelar! Man blir mer flexibel själv, slipper dessa täckesbyten, hästarna är piggare än någonsin osv.
 
Halvblodet var sju när hon bestämde att hon skulle flytta ut, ponnyn tror jag dock bott ute förr, hon är från Irland och känns mer nöjd ute.
 
Tack för svar! Ger du ingen extra foder alls förutom halm till bantaren då?

En till fråga, hur ofta mockar ni hagar när ni har lösdrift?
 
Jag ser bara fördelar med lösdrift. Hästarna brukar stå inne mitt på dagen om det är varmt och insekter/mygg och är ute i de flesta andra väder. Det har passat våra hästar väldigt bra och de har väldigt olika personligheter.
Våra har fri tillgång till hö. Mockar lite varje dag, precis som när de stod på box. Det enda som är mer bekvämt med lösdrift är att man inte måste ta in eller ut på morgon och kväll.

Våra ponnyer är utan täcke, vår stora häst hade ofta regntäcke vid dåligt väder.
 
Mina stora frågor är;
* Hur mycket inomhus-yta/vindskydd i hagen behöver erbjudas/häst?
http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html
* Våra hästar använder sällan vindskydden och kommer säkert sova ute i den blöta, kalla marken. Finns det "hälsorisker" med detta?
Mina hästar går sin andra vinter på lösdrift. I början var de dåliga på att använda ligghallen, men det ökar efterhand.
De använder ligghallen olika beroende på väder. Mycket av vilotiden spenderas där om det inte är soligt. Då står de och solar :)
* Ni som har lösdrift, hur mycket extra foder ger ni?
Det är ingen större skillnad på fodermängden mot när de stallades in på natten. Jag har aldrig haft mina inne mer än 8h.
* Täckar ni lösdriftshästar på vinter/vid dåligt väder?
Halvblodet är alltid täckad. Islandshästen kan fara illa vid 0-gradig tväblåst. Då tar jag oftast in dem en stund. Samma sak med den ena minishettisen.
* Övriga erfarenheter och för/nackdelar med lösdrift vs. box?
Hästarna ger intryck av att må bättre. De rör sig mycket och känns harmoniska.
Det är tyngre vid dåligt väder eftersom allt görs utomhus, men det är inte ofta det är så dåligt väder.
 
Tack för svar! Ger du ingen extra foder alls förutom halm till bantaren då?

En till fråga, hur ofta mockar ni hagar när ni har lösdrift?
Inget extra, nej. Hon äter gärna halmen och det som håller hästarna varma är främst tuggadet.

Jag brukar mocka i lösdriften varje-varannan dag. I själva hagen skottar vi ihop det värsta med traktor 1-2gånger i månaden så blir vårstädningen lättare.
 
Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av diverse anledningar överväger vi att låta dem gå på lösdrift istället. I ena hagen finns en "inomhus-ligghall" och i andra hagen finns ett vindskydd med tre öppna uteboxar. Av bekvämlighetsskäl är ju lösdrift förstås bättre men det medför såklart ett visst dåligt samvete över hästarna. Det är islandshästar och andra kallblod och ingen av dem har nånsin gått på lösdrift. Under sommaren går de dock ute dygnet runt.

Mina stora frågor är;
* Hur mycket inomhus-yta/vindskydd i hagen behöver erbjudas/häst?
* Våra hästar använder sällan vindskydden och kommer säkert sova ute i den blöta, kalla marken. Finns det "hälsorisker" med detta?
* Ni som har lösdrift, hur mycket extra foder ger ni?
* Täckar ni lösdriftshästar på vinter/vid dåligt väder?
* Övriga erfarenheter och för/nackdelar med lösdrift vs. box?

Forskning visar att det behövs större yta per häst jämfört med boxmått. Räkna iaf med 20 kvm/stor häst.

Jag ger extra foder om hästarna fryser, det brukar bli 1 kg extra/häst när det är kallare än -20 grader.

Jag täckar endast om det ska bli nederbörd under dagen och jag ska träna på kvällen.

Älskar min lösdrift, men det behövs ändå finnas box till hästarna som komplement. Tex när hovslagaren kommer vill jag gärna att de hunnit bli varma om hovarna eller torra (beroende på årstid).
 
Forskning visar att det behövs större yta per häst jämfört med boxmått. Räkna iaf med 20 kvm/stor häst.

Jag ger extra foder om hästarna fryser, det brukar bli 1 kg extra/häst när det är kallare än -20 grader.

Jag täckar endast om det ska bli nederbörd under dagen och jag ska träna på kvällen.

Älskar min lösdrift, men det behövs ändå finnas box till hästarna som komplement. Tex när hovslagaren kommer vill jag gärna att de hunnit bli varma om hovarna eller torra (beroende på årstid).
Rent intresse, har du nån källa på det eller kommer ihåg var du har läst det? :)
 
Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av diverse anledningar överväger vi att låta dem gå på lösdrift istället. I ena hagen finns en "inomhus-l

Mina stora frågor är;
* Hur mycket inomhus-yta/vindskydd i hagen behöver erbjudas/häst?
* Våra hästar använder sällan vindskydden och kommer säkert sova ute i den blöta, kalla marken. Finns det "hälsorisker" med detta?
* Ni som har lösdrift, hur mycket extra foder ger ni?
* Täckar ni lösdriftshästar på vinter/vid dåligt väder?
* Övriga erfarenheter och för/nackdelar med lösdrift vs. box?

Av vilken anledning leder det till dåligt samvete att ha hästar på lösdrift? Jag menar inte att ifrågasätta utan är bara nyfiken då jag inte förstår hur du menar. :)
Jag har tre hästar på lösdrift (egen gård) och skulle istället ha dåligt samvete om jag skulle stänga in dem på box på nätterna eftersom jag vet att de trivs och mår så bra ute.

Som svar på din frågor.
1. Minsta mått finns på jordbruksverkets hemsida, dock är det alltid bra att ha större än deras mått.
2. Mina har fri tillgång till halm, sedan portionerar jag ut ensilage efter behov. Behöver någon häst äta mer än någon annan så tas den ut ur lösdriften 1-2ggr per dag och får extra foder. Jag tycker att det är viktigt att de hela tiden har något att tugga på och då är halm ett bra alternativ eftersom många hästar annars blir feta på lösdrift.
3. Mina har aldrig haft täcke på sig i min ägo och de har aldrig velat tecken på att frysa. Även här spelar det stor roll att de har något att äta hela tiden. Då håller de värmen utan problem.
4. Jag skulle aldrig gå tillbaka till att ha mina hästar på box efter att ha sett hur mycket bättre de mår av lösdrift. De är lugnare, tryggare och friskare. Flocken fungerar bättre och det är mindre konflikter mellan hästarna.
 
Mindre jobb tycker jag inte att det är men för mig är den största vinsten att inte vara tidsstyrd.
Mina har alltid fri tillgång på halm så jag fodrar hö när det passar, det blir ju ungefär samma tider de flesta dagar men kommer vi upp först vid 10 en dag är det ingen katastrof.
Ska vi vara borta en hel dag lägger vi ut extra mycket hö på morgonen och skulle något hända är det lätt att be en granne/etc att fylla på vattnet och lägga ut en hel bal silage i hagen (har tre ponnyer och 40kgs balar). Det kräver ingen som helst närkontakt med hästarna.

På vintern mockas inte hagen för det går inte att göra på ett vettigt sätt (3ha). På våren skrapar vi ihop med traktorn, varenda smula försvinner ju inte men det mesta. Den lilla del de har tillgång till under sommaren är lätt att mocka dagligen, blir en skottkärra typ.

Tävlingsponnyn är täckad för hon är en fryslort och har typ kaninpäls (alltid haft), russen är nakna undantaget när det bara är någon plusgrad och regnar mer eller mindre flera dagar på raken, då får de regntäcken för de fryser utan. Men det är kanske två gånger om året.

Nackdelen är väl möjligen att mina blir lite förvildade och vill inte stå på Box hemma. Men det är för att de bara gör det när vi väntar på hovis eller veterinären. På bortaplan är Box inga problem (tävlingar, träningar, utställningar och hos veterinär/kiropraktor).
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 100
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 024
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 383
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp