Börja på gym? - viktminskning

Akerman

Trådstartare
Sitter här o funderar på om jag ska skriva in mig på ett gym här i närheten, då min motivation för "hemma träning" är som en berg o dalbana :banghead::down:
Har eget promenadband och (en 4kg) hantel hemma som jag brukar använda, dock tappar jag "motivationen" till att fortsätta när jag en gång har börjat :cool: Vilket har fått mig att börja fundera på gym, men vet inte om motivationen blir bättre för det eller om det blir lika som att kasta pengarna direkt i sjön genom att jag kommer tröttna/är för lat för att gå dit efter ett tag?!:crazy::banghead: samtidigt som jag tror det kan vara en lösning..

Ni som börjat gymma för att gå ner i vikt - hur har det funkat för er?
Hur gick ni tillväga? Började ni ensam eller med en vän?
Hur höll ni motivationen för att gå dit uppe?
O framför allt är det värt pengarna? (Har inte den bästa ekonomin för gymkort men är det värt det så...)

Kan ett gym som har öppet dygnet runt som ligger nära vara ett bra/bättre alternativ för mig med "motivationsbesvär" jämfört med ett gym som har gruppaktiviteter ex. men med bestämda aktivitetstider och som ligger längre bort?
(Eller är det bästa att ta sig i kragen o hitta motivationen o kämpa på vidare hemma? :confused::cautious:)
Eller finns det något bättre alternativ? Tips?

Känner att jag svamlar en del här nu, men börjar känna mig i mycket stort behov av att träna bort (många kg) i vikt nu, helst igår!!

Ps. jag fattar att det handlar om att inte bara träna utan att ändra på kosten också..:angel:
 
Jag är lite som så att händer det inget på vågen/mått bandet så tappar jag motivationen och käkar godis istället :banghead::down::devil:
Så hur får man en lat o bekväm person som mig att hitta den riktiga motivationen till att träna arslet av sig o hålla sig till det tills jag nåt min målvikt? :confused:
 
Om jag ställer denna fråga istället: Vilken är den mest effektivaste träningen för att gå ner i vikt?
 
Om jag ställer denna fråga istället: Vilken är den mest effektivaste träningen för att gå ner i vikt?
Den som blir av:angel:

Bäst i början är att träna med en vän. Gärna en som är hård kan hjälpa då orken är slut men du ändå kan köra liiite till. Tränade i höstas med en killkompis som på ett år har gått ner sin halva vikt vilket är 80kg! Fick ta paus när jag blev gravid,men längtar efter att börja igen. Har ingen övervikt eller så men mår bra av att träna.
 
Jag tror att du måste hitta det som håller dig igång. Jag har tex mycket lättare att ta mig iväg till träningen om jag har något bokat, oavsett om det är ett pass eller en träff med en kompis. Är det däremot ett krångligt bokningssystem tex, då faller det direkt. Tillgänglighet är också jätteviktigt för att jag ska palla, måste jag ta bil dit, och finns det i så fall parkering i närheten? Det måste vara enkelt, för min del. Så fundera över vad som kan få dig att tappa motivationen, och eliminera det så långt det går!
 
Jo de är klart :) All träning är bra träning. Träna hemma är ju något jag helst skulle vilja, då jag kan göra det när som helst på dygnet + att de inte kostar något. Men då gäller det att ha bra/effektiva övningar + att man lär ha disciplin som heter duga. Hålla motivationen uppe är nog de svåraste av allt, då jag är så himlans lat av mig! :meh:

Någon ev. gym kompis har jag inte :( Annars kanske de hade blivit lite lättare. Min sambo är duktig inom gym, dock tränar han inte längre. Men av honom brukade jag få lite instruktioner av förut men han tröttnade att hjälpa mig när jag bara fuskade o la av hela tiden..:down:
Jag fattar inte mig själv. Som nu (o många gånger tidigare) har man haft värsta glöden; "detta fixar jag bara jag sätter igång.." Jo tjena, en vecka, högst två typ sen har motivationen försvunnit, vilket är så himlans tråkigt, för jag vet ju varför jag behöver träna..:banghead:

Synd att de är så himlans dyrt med gym o all träningshjälp, annars hade jag bokat in mig redan imorgon!

Viktväktarna är det bra? Hur mer exakt funkar det?
Vet att de är möten o sånt, vad handlar dom om?

Åh, jag är så dum! Ena stunden skulle jag kunna lägga ut halva min lön på att gå ner i vikt (träning/kosttillskott/mm), andra stunden vill jag inte lägga ut en krona för jag "vet" att jag kan träna hemma gratis. :banghead:


OM jag nu börjar träna hemma (igen). Har ni några tips på riktigt bra övningar som man kan göra då? Ex. sittups, osv.
Eller ännu bättre; ett bra träningsschema/program som man kan följa? :p
 
Jag har jobbat på gym och det jag märkte var att det var en väldigt stor variation på folk som kom dit. Och det fanns folk som bara dök upp, tränade sitt pass effektivt och stack hem, sen fanns det några som hade gymmet som en social grej. De kom dit, snackade, tog en kaffe, tränade lite, hittade någon att snacka med igen, tränade lite med den personen, hjälpte varandra osv. De kunde stanna flera timmar bara för att vara sociala.
Det fanns också de som alltid dök upp två och två och sen körde passen genom att hjälpa varandra.
Om jag var du skulle jag hitta någon som kunde lära mig HUR man gymmar, hur man använder olika maskiner osv. Eller hitta en kompis att gå med. Efter ett tag lär man känna fler på gymmet också, eller i alla fall det gymmet jag jobbade på. Jag var tvungen att vara VÄLDIGT social jag också, just för att folk såg gymmet som ett ställe att vara social på. ;)

På ett bra gym finns det en stor variation av olika maskiner och verktyg man kan ta hjälp av för att träna alla delar på kroppen. Jag som inte ens är träningsintresserad fick ett intresse av att bara prova några maskiner för det såg så himla mycket enklare och roligare ut än att träna hemma. Men som sagt, det gäller att du tycker det är KUL att träna och inte bara gör det för viktminskningens skull, för det är så man tappar motivationen och intresset snabbt. :p

Personligen skulle jag gärna vilja testa att gå på något gruppass av olika slag, typ som @GotAsecret som uppdaterar om hennes pass hela tiden och verkar ha det väldigt roligt. Men jag är för feg för att våga ge mig ut sådär och testa något nytt... :o
 
Viktväktarna har ett onlineprogram, du behöver inte gå på möten om du inte vill. Vissa finner det sporrande, jag hade hellre struntat i det än gått på möten.

Du får en viss summa points varje vecka, du får en daglig ranson och en veckoranson. Veckoransonen kan du välja att inte förbruka, för snabbare viktminskning. Den dagliga ransonen måste du däremot förbruka. Redan första dagen förstår du hur dåliga vissa val är. Du registrerar din mat och motion i appen (även städning och trädgårdsarbete) och får extra points att förbruka.

Jag kunde äta pizza och ett dubbelnougat på fredagen för det jag samlat ihop och sparat under veckan. Inget är förbjudet, men du måste tänka på hur du väljer.

Gå in på deras hemsida och läs mer, appen är också jättebra. En kickstart. Invägning en gång i veckan, när väljer du själv.

Börja med dagliga promenader, minst 45 minuter. När du gjort det en månad utan att fuska kan du känna efter om du vill börja på gym. Vill du inte - skit i det och fortsätt promenera.
 
Personligen skulle jag gärna vilja testa att gå på något gruppass av olika slag, typ som @GotAsecret som uppdaterar om hennes pass hela tiden och verkar ha det väldigt roligt. Men jag är för feg för att våga ge mig ut sådär och testa något nytt... :o
"Tänk inte så mycket, bara kööööööööööör!" Säger de...jaha, säger jag och testar :D
Nu känner de mig så bra så de säger "äh, jag bokar in dig på det så testar du!" om jag velar inför ett pass jag aldrig testat förut :D
Skriver jag dessutom ut det på fb så får jag skylla mig själv för då är jag fast...:rofl:

Vad är du rädd för? Vad är det värsta som kan hända?
Det som kan hända på pass kan precis lika gärna hända på gymmet (byxorna spricker, man tappar vikterna på tån, sätter krokben för sig själv, släpper sig, slår till någon annan... ;) ) så du har inget att förlora på att testa! :banana:
Du har alltid valet att avbryta, det finns alltid alternativ för dig.

Och ja, jag har oftast väldigt roligt - inte idag dock för idag var det katastrof :rofl:
 
@Akerman - effektivaste träningen är (förutom "den som blir av") en varierad träning. Gör du samma saker hela tiden nöter du mest, varierar du så får du med allt.
Har du svårt med motivation behöver du kanske någon som pushar på dig, så då är väl gym ett jättebra alternativ?

De flesta gym brukar ha en gratis provträning, så gå dit och känn efter :)

Antingen om du går själv, tar hjälp av instruktörerna där (som ger råd, tips och stöd vid behov, hoppas jag) eller en PT, eller som jag som har så fruktansvärt dålig självdiciplin att jag måste gå på pass så jag vet VAD jag ska göra, NÄR jag ska göra det, HUR jag ska göra och framför allt ATT jag gör det. Annars blir det garanterat inte av.
Harva runt självständigt på maskiner är ungefär dötråkigt och jag tröttnar ("färdigtränad") efter 20 minuter... så det funkar inte alls för mig :p
Dessutom behöver jag ofta hjälp med alternativ om det finns övningar som inte fungerar (vilket det gör i mer eller mindre alla pass, men så är det nog även för de utan skadehistorik) och då är det bra att kunna fråga instruktörer direkt, som dessutom har koll på en.

För mig är det värt vareeeenda öre...345:-/månad, får välja på 5 träninganläggningar inkl. bad men bara på "mitt" gym finns 1-4 pass OM DAGEN nu som jag kan/vill gå på så jag behöver inte bekymra mig...:rofl: blir inte många kronor/pass :D

Tränar inte för att gå ner i vikt egentligen...i början var det mest för att göra något - och tro att det skulle hjälpa mig att må bättre. Det var inte förrän gruppträningen kom in i mitt liv som det började hända något.
Sedan kom utvecklingen med raketfart och nu finns det inte mycket (mer än jag själv) som hindrar mig...tvärt om :p
nu sedan i våras någon gång (tidig vinter kanske?) har jag tappat 20 kg ungefär, är starkare, piggare, friskare, smidigare, snabbare, gladare än någonsin.
Slutade röka och började träna liksom, och då har jag inte gjort något liknande sedan jag hoppade av skolidrotten i sjuan...

Bor du i uppsala kan du hänga på mig! :banana:
 
Har du råd så boka upp en PT för träningsupplägg, kostschema och några pass.

De jag känner som gjort detta (och följt planen m.m.) har alla gått ner massor och blivit hyfsat vältränade på köpet.
 
Jag har samma problem som dig. Min motivation är pendlande och tanken på gym har inte direkt sett ljus ut. Det som tillslut fick mig att börja var dels att jag fick sällskap och dels att det finns gruppass på mitt gym (vilket jag tycker är vansinnigt roligt). Just gruppaktivitet var viktigt att det skulle finnas på gymmet, jag hade kunnat åka rätt långt för att få det. Turligt nog hittade jag ett gym bara ett par mil ifrån mig.

Nu var det ca en månad sedan jag skaffade gymkort, och än så länge har det bara blivit kondition-/styrketräning. Jag kan inte påstå att det är min grej riktigt, men det är däremot roligt att märka av skillnaden. Jag orkar mer för varje gång jag är där, och har tappat en del i omfång. Jag känner mig också gladare. När min och vännens kondition är lite bättre kommer vi börja variera oss med gruppass också. Som ett extra plus i kanten har jag även fått lust att vilja röra på mig mer på andra sätt. Att det går framåt och såklart även att jag pushas av min vän, är motivation för mig att fortsätta. Däremot är det fortfarande viss brist på motivation att knalla till gymmet själv, men det tror jag kan avhjälpas med att man bokar en tid. Har man en tid bokad (eller för den delen går dit med någon) tror jag att man är mer benägen att gå.

Att ta hjälp av personalen med hur de olika maskinerna fungerar tror jag är en fördel. Att träna utan att veta riktigt hur en maskin funkar måste vara något av det tråkigaste som finns.
Och har du inte testat gruppass tycker jag att du ska göra det :)

Har ni förresten inte så man kan ha en provvecka på gym hos dig? Det kan ju vara värt att testa så du vet om du tycker det är värt det eller ej.
 
Sedan skall man inte underskatta hur viktig kosten är. Jag har gått ned 20 kg sedan årsskiftet, det "enda" jag ändrat är att jag inte äter något onyttigt. Har ridit som vanligt, men inget mer avancerat än jag gjorde innan jag slutade äta onyttigt.

Mitt bästa tips är att ta det stegvis. Kanske bestämma dig för att gå på ett pass/vecka (välja något som verkar roligt) och när du gjort det i en månad kan du utöka med två pass/vecka. Alternativt bestämma dig för att äta nyttigt två dagar/vecka och efter en månad utöka till fem dagar/vecka.
 
@Akerman - effektivaste träningen är (förutom "den som blir av") en varierad träning. Gör du samma saker hela tiden nöter du mest, varierar du så får du med allt.
Har du svårt med motivation behöver du kanske någon som pushar på dig, så då är väl gym ett jättebra alternativ?

De flesta gym brukar ha en gratis provträning, så gå dit och känn efter :)

Antingen om du går själv, tar hjälp av instruktörerna där (som ger råd, tips och stöd vid behov, hoppas jag) eller en PT, eller som jag som har så fruktansvärt dålig självdiciplin att jag måste gå på pass så jag vet VAD jag ska göra, NÄR jag ska göra det, HUR jag ska göra och framför allt ATT jag gör det. Annars blir det garanterat inte av.
Harva runt självständigt på maskiner är ungefär dötråkigt och jag tröttnar ("färdigtränad") efter 20 minuter... så det funkar inte alls för mig :p
Dessutom behöver jag ofta hjälp med alternativ om det finns övningar som inte fungerar (vilket det gör i mer eller mindre alla pass, men så är det nog även för de utan skadehistorik) och då är det bra att kunna fråga instruktörer direkt, som dessutom har koll på en.

För mig är det värt vareeeenda öre...345:-/månad, får välja på 5 träninganläggningar inkl. bad men bara på "mitt" gym finns 1-4 pass OM DAGEN nu som jag kan/vill gå på så jag behöver inte bekymra mig...:rofl: blir inte många kronor/pass :D

Tränar inte för att gå ner i vikt egentligen...i början var det mest för att göra något - och tro att det skulle hjälpa mig att må bättre. Det var inte förrän gruppträningen kom in i mitt liv som det började hända något.
Sedan kom utvecklingen med raketfart och nu finns det inte mycket (mer än jag själv) som hindrar mig...tvärt om :p
nu sedan i våras någon gång (tidig vinter kanske?) har jag tappat 20 kg ungefär, är starkare, piggare, friskare, smidigare, snabbare, gladare än någonsin.
Slutade röka och började träna liksom, och då har jag inte gjort något liknande sedan jag hoppade av skolidrotten i sjuan...

Bor du i uppsala kan du hänga på mig! :banana:

Vilken kedja tränar du på? :)
 
Vilken kedja tränar du på? :)
Actic, som tack och lov valde att behålla LM-konceptet när de tog över våra gym.
Actic har ju inte LM egentligen men hade de tagit bort det så hade typ alla från "oss" försvunnit (inkl. instruktörer) så det hade varit jäkla dumt av dem...och över lag kan jag säga att jag gillar inte Actic. Alls.
 
Sitter här o funderar på om jag ska skriva in mig på ett gym här i närheten, då min motivation för "hemma träning" är som en berg o dalbana :banghead::down:
Har eget promenadband och (en 4kg) hantel hemma som jag brukar använda, dock tappar jag "motivationen" till att fortsätta när jag en gång har börjat :cool: Vilket har fått mig att börja fundera på gym, men vet inte om motivationen blir bättre för det eller om det blir lika som att kasta pengarna direkt i sjön genom att jag kommer tröttna/är för lat för att gå dit efter ett tag?!:crazy::banghead: samtidigt som jag tror det kan vara en lösning..

Ni som börjat gymma för att gå ner i vikt - hur har det funkat för er?
Hur gick ni tillväga? Började ni ensam eller med en vän?
Hur höll ni motivationen för att gå dit uppe?
O framför allt är det värt pengarna? (Har inte den bästa ekonomin för gymkort men är det värt det så...)

Kan ett gym som har öppet dygnet runt som ligger nära vara ett bra/bättre alternativ för mig med "motivationsbesvär" jämfört med ett gym som har gruppaktiviteter ex. men med bestämda aktivitetstider och som ligger längre bort?
(Eller är det bästa att ta sig i kragen o hitta motivationen o kämpa på vidare hemma? :confused::cautious:)
Eller finns det något bättre alternativ? Tips?

Känner att jag svamlar en del här nu, men börjar känna mig i mycket stort behov av att träna bort (många kg) i vikt nu, helst igår!!

Ps. jag fattar att det handlar om att inte bara träna utan att ändra på kosten också..:angel:

Jag har inte läst alla svar du fått så risken är att jag säger samma sak som andra redan sagt men jag skriver ändå. Jag tror stenhård på positiv förstärkning, att man lyckas med det man satt sig för.
För att jag ska kunna genomföra något och sedan hålla kvar det, vad det än gäller i livet, måste det vara rimligt och fungera i min vardag. Jag måste också har ett rimligt mål, som är någorlunda lätt att uppnå.
Nu är jag en "planmänniska", kanske lite yrkesskada som lärare att allt ska schemaläggas, men det får mig att lättare fullfölja planen. Så lägg upp en plan, en med kortsiktigt mål och en med långsiktigt.
Jag har träffat på många som med stor beslutsamhet bestämt sig att börja träna. "Nu ska jag träna 2 timmar varje dag, ta mig fan"! Det håller tre dagar sedan fungerar det inte och de blir besvikna på sig själv och tappar gnistan.
Eller "Jag ska alllldrig mer äta godis och kakor". Så kommer ett kalas med kakor och man kan inte motstå så har man "misslyckats" igen och skiter i allt. Så det där med "aldrig mer" tror jag bara är för dem som missbrukar droger eller alkohol.

För att träna hemma kan du köpa ett av otal cd (koppla till tv) med träningsprogram. Hitta nu inte värsta superträning där man kräker blod utan ett lagom pass. Bestäm kanske två dagar i veckan en fast tid när du ska köra. Eller kanske bara en dag till att börja med i en månad och därefter ska du lägga in två dagar i en månad o s v.
Träning borta har också sina fördelar men det kan ta emot när det är mörkt, kallt och regnar på tvären. Men Friskis och Svettis har många olika grupper på olika nivåer till relativt rimligt pris. Hitta ett "lagom" pass.
Vad gäller kosten och det där med "aldrig mer" så gjorde min man så här. VI bestämde att godis, kakor och annat onödigt så som läsk, jos och andra söta drycker inte skulle förekomma i veckorna. Men på fredagkvällarna lagade vi en god middag med bea och hela köret. Vi valde också ut en godsak till efterrätt - glass, EN smarrig kaka eller något men i kontrollerad mängd. Det gjorde det lättare i veckorna att veta att på fredag då ska jag minsann ha en STOR smarrig chokladmuffins.
Att följa sina uppsatta mål, hur blygsamma de än må vara i andras ögon, är den bästa motivationen. Man måste vara snäll och ha lite tålamod med sig själv och inse att det finns inga quick fix på ett problem som kanske funnits i många år.
Lycka till!
 
Hemmaträning kan du fixa med hjälp av youtube. Finns massor av övn/färdiga program som inte kräver avancerade maskiner.

Kör en deal med nån - en mån utan godis samt mest antal km promenad =Den som förlorar bjussar den andra på middag t.ex. Jag gillar att tävla och vinna:angel:
 
Är det primärt viktnedgång du är ute efter är det kosten du måste ändra.
Du kan inte träna ned dig i vikt. (extremt förenklat då)

Sen är det absolut super för övrigt välmående att träna!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 064
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 543
Senast: Ajda
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 664
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp