Börja på gym? - viktminskning

Visst är kosten det viktigaste redskapet i jakten på viktnedgång, men jag vill påpeka att träning ger en otrolig positiv skjuts framåt. Träningen formar och tightar till kroppen på sätt som den annars inte gör.

Jag tycker att TS ska satsa på gruppträning främst. Och planera in passen under en vecka i stället för att träna när andan faller på.
 
Visst är kosten det viktigaste redskapet i jakten på viktnedgång, men jag vill påpeka att träning ger en otrolig positiv skjuts framåt. Träningen formar och tightar till kroppen på sätt som den annars inte gör.

Jag tycker att TS ska satsa på gruppträning främst. Och planera in passen under en vecka i stället för att träna när andan faller på.

Visst kan träning ge en tightare kropp och även hjälpa till lite med viktnedgång, men det jag tror många menar är att det är kosten som är huvudproblemet och att det är väldigt lätt att fokusera på "nu ska jag börja träna för jag är fet" Än att faktiskt se att det är det man stoppar i sig som är problemet. Det krävs en enorm viljestyrka/omställning att ändra sin kost och om man är överviktig.
 
Visst kan träning ge en tightare kropp och även hjälpa till lite med viktnedgång, men det jag tror många menar är att det är kosten som är huvudproblemet och att det är väldigt lätt att fokusera på "nu ska jag börja träna för jag är fet" Än att faktiskt se att det är det man stoppar i sig som är problemet. Det krävs en enorm viljestyrka/omställning att ändra sin kost och om man är överviktig.

Ja många glömmer faktiskt bort själva kost-delen, eller tror att det är motion och träning som i huvudsak ger den största viktminskningen när det är tvärtom. Är ofta man ser personer riktigt taggade på att gå ner i vikt och börjar träna varje dag, men efter ett tag inte märker någon skillnad och ger upp. Men det är ju omöjligt att gå ner i vikt oavsett hur mycket man tränar så länge man ligger på kaloriöverskott.
Själv ser jag träning som något roligt samt att cardio är bra för hjärtat och styrketräning är bra för att hålla kroppen stark och hålla sig ifrån smärtor som kan komma med en klen kropp. Sedan kan man ju se de extra kalorier man förbränner i träning som en liten boost i viktminskningen.
 
Visst kan träning ge en tightare kropp och även hjälpa till lite med viktnedgång, men det jag tror många menar är att det är kosten som är huvudproblemet och att det är väldigt lätt att fokusera på "nu ska jag börja träna för jag är fet" Än att faktiskt se att det är det man stoppar i sig som är problemet. Det krävs en enorm viljestyrka/omställning att ändra sin kost och om man är överviktig.

Fast nu skrev jag att kosten är det viktigaste redskapet för viktnedgång.. Men att träning tightar till kroppen på ett sätt som är väldigt positivt. Förutom en tightare kropp motiveras man i de flesta fall att äta bättre, för att inte förstöra träningen. Så kosten är absolut viktigast, men kost och träning är ju ännu bättre ;) Vilket jag ville förtydliga! Sen beror det ju på hur överviktig man är, om man bör koncentrera sig helt på kosten och ta upp träning när man kommit på en bättre viktnivå.
 
Kolla in i beachtråden här på ungdom om du vill ha pepp och motivationshjälp från folk online (utöver den här tråden då) när det gäller såväl träning som mat. Vi är ett himla trevligt gäng om jag får säga det själv, du är varmt välkommen! :)
För många av oss funkar det bättre att gå in där och skriva ner planen för dagens träning, för då känns det lite som att man "sviker" någon om man inte genomför det = tar sig lättare i kragen och genomför träningen. I andra fall händer det att man drar iväg på ett extra/längre pass för "då får jag skriva om det i tråden sen" :D . Vi har även månadstävlingar som bl.a. går ut på att färdas så många km som möjligt till fots, där det är enkelt att gå in i resultatlistan och se att man kanske bara ligger en kilometer bakom någon annan = går ut och tar en sväng för att klättra upp en placering.
 
Alltså, kosten är egentligen 80% av en sund viktnedgång...träningen förbättrar allmänhälsan och hjälper till att stärka/forma. Men gör inte mycket åt vikten om man samtidigt inte ändrar matvanor :)
 
Är det primärt viktnedgång du är ute efter är det kosten du måste ändra.
Du kan inte träna ned dig i vikt. (extremt förenklat då)

Sen är det absolut super för övrigt välmående att träna!

Hur menar du att kosten är det viktigaste för viktnedgång??? Tvärt om, motion och träning är det viktigaste eller rättare sagt en kombination. Kolla Biggest Loser!
 
Hur menar du att kosten är det viktigaste för viktnedgång??? Tvärt om, motion och träning är det viktigaste eller rättare sagt en kombination. Kolla Biggest Loser!
Det är väldigt jobbigt och svårt att träna bort 500kcal ( typ en chokladkaka). Då är det betydligt mer effektivt att inte äta den.Träning är otroligt bra, men jag tror ibland att man överskattar den när det gäller viktminskning. Man tror att det räcker att börja träna och så får man inte det resultat man hoppats på, då är det stor risk att man blir besviken och omotiverad. Nu har ju träning många andra hälsoeffekter!
 
Jag tog hjälp av en pt. Han passade mig perfekt och lärde mig att träna "på riktigt". Jag hade inte motivationen att ändra kosten på en gång så jag fick helt enkelt inse att det skulle gå trögt med viktminskningen ( vilket det gjorde).Han fick mig att bli starkare och starkare och det är en jävligt härligt känsla när man kan börja lassa på mer vikter. Motivationen att ändra kosten kom efter hand och då började kilona också försvinna. Jag tror på tung styrketräning och intervallträning. Fungerade för mig, är effektivt, skitkul och det är en härlig känsla att vara stark.
 
Bästa och effektivaste sättet för mig är att ändra om kosten, att faktiskt räkna lite kalorier! För viktnedgång handlar om kalorier in-ut. Det går inte att komma ifrån det, du kan träna 2 timmar om dagen och ändå bara gå upp i vikt beroende på vad du har för kost.
Jag slutade med rött kött och pasta/ris/potatis/bröd främst. Sen höll jag lite koll på kalorierna och ökade vardagsmotionen. Promenerade 1 timme/dag minst med vovven iaf 5 dagar i veckan,cyklade omvägar, gick i trappor istället för att ta hiss.
För att öka motivationen så försökte jag få med mig vänner ut på promenad och så hade jag ett par byxor jag bestämt mig för att komma i! Vågen struntade jag helt i :)
 
Vad grundar du det påståendet på?
Jag kan backa upp @Sleepan 's påstående med citatet "träning är inte en viktminskningsmetod", vilket sades av en forskare under en föreläsning om träning och kost på Göteborgs Universitet. Självklart kan det hjälpa till vid en viktnedgång (och såklart för att må bättre!), men faktum är att du inte bränner så himla många kalorier under ett träningspass. Och det går himla fort att äta upp det man tränat bort.
100 g lösgodis är ca 400-500 kcal (beroende på vilken typ av godis man plockar), det sätter man i sig oerhört snabbt. Men för att bli av med det måste du röra på dig en hel del, det räcker inte med en timme normal styrketräning.

Därför är det såklart en bra idé att kolla vad man sätter i sig. Att räkna lite kalorier, som @NotlikeI skriver om.
Man kan gå ner all övervikt man har bara genom att lägga om sin kost, att träna är inte nödvändigt alls. Men det är inte rimligt att göra det omvända, eftersom du som sagt måste träna oerhört mycket för att bli av med en betydande mängd kalorier.
 
Hur menar du att kosten är det viktigaste för viktnedgång??? Tvärt om, motion och träning är det viktigaste eller rättare sagt en kombination. Kolla Biggest Loser!
Biggest looser är snabb viktnedgång kortsiktigt och säger inte ett dugg om hur man bör äta för att få en stabil viktnedgång i längden. De flesta i dessa program går upp igen för att metoderna inte är hållbara.
 
Om jag ställer denna fråga istället: Vilken är den mest effektivaste träningen för att gå ner i vikt?
Konditionsträning eller sk. passiv konditionsträning(man går). Detta kan du göra hemma om du har ett bra gångband. Förslagsvis till Game of Thrones, ett avsnitt om dagen.

Sen...
Släng din hantel på någon som försöker sälja "funktionella övningar" och "genvägar" till dig.

Skaffa en våg som väger dig och mäter ditt fett. Kanske en liten våg att väga din mat med om det behövs.

Håll koll på ditt kaloriintag och bestäm hur snabbt du vill gå ner i vikt. Till exempel kan du ligga på ett underskott runt 500 kalorier per dag, då tar det ca 14 dagar att gå ner 1 kg. Du behöver inte veta din exakta dagliga förbränning men du behöver ha koll på vad du gör så att du kan justera hur mycket du rör dig/äter.

Om du har häst bör du träna styrketräning i skadeförebyggande syfte och för hälsans skull, om du inte har häst bör du träna styrketräning. Det gör du genom progressiv överbelastning i främst knäböj, marklyft och bänkpress.
 
Typ all forskning som finns i ämnet.
Ärligt talat - äter du för mycket mat går du inte ner i vikt.
Självklart är det jättebra och viktigt att träna. Men det hjälper inte för viktnedgång om du inte har kaloriunderskott.

Äter du mer än du förbränner går du upp i vikt.

Ja, det är väl ungefär det jag menar.
 
Tack för era tips och tankar :)

Har kommit underfund med att en stegräknare vore en bra grej att ha? :idea:
Vad jag har läst o hört så bör man gå minst 10.000 steg per dag så med hjälp av en sådan måste man ju bli lite extra triggad till att röra på sig !?:up::p

Ni som har stegräknare, vad har ni för sort?
En vanlig "enkel" som bara räknar steg eller en mer avancerad som räknar kalorier, distans, hastighet, har minne, mm?

Jag funderar på att köpa mig en, men vet inte riktigt vilken + att den inte bör vara allt för dyr. Det viktigaste är att den mäter/känner av rätt antal steg man tar, sedan resterande funktioner kanske inte är så "nödvändigt", eller? :angel::confused:


Jag har förövrigt mjuk startat med att göra sittups varje dag. Visserligen inte så jätte många men tänkte att det viktiga är att jag gör det varje dag (får in någon slags rutin/inte tappa motivationen), så därför började jag med bara några och sedan utökar jag med fler allt eftersom när jag känner att jag orkar mer :) Sedan även tillgå några andra "aktiviteter/övningar". Förut körde jag mer allt eller inget, vilket aldrig har funkat, så nu testar jag denna variant ist. :p

Men som sagt, en stegräknare kanske vore en bra grej, eller vad tror ni?
Eller andra bra träningsredskap som man har nytta av hemma (utöver promenadbandet) eller bättre o köra utan? :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 064
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 543
Senast: Ajda
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 664
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp