Börja rida Distans inför långtur!

Gullan86

Trådstartare
Hej alla!
Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön.

Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag tänkte börja bygga upp en ordentligt grundkondis på och träna långsiktigt inför en väldigt lång tur vi tänkte rida på X antal mil...
Vi tänkte börja med ca 30 min men troligen blir det mycket mycker mer än så.
Det är alltså målet och såklart kommer vi inte dra iväg om 2 veckor.

Min häst reds in som 4åring och reds sedan i 90% skritt i många år, jag red även runt 0,5-1mil varje ridtur dvs ca 4-5gånger i veckan mestadels skritt korta trav och galopp + tölt sträckor.

Nu när han är 10år så rider jag honom växlat korta bitar(rider sällan i paddock utan mest ute alltså) ca 2km först skrittar jag igång sedan håller jag igång han i växla tölt trav och galopp allt i form och försöker samla honom maximalt under den tiden och sätter press på honom i olika tempon.
Sedan blir det skritt sista biten.

Det varvar jag med att rida 1mils turer ca 1gång/vecka ibland 2 gånger per månad.

På senaste tiden har han inte gått så mkt utan tappat endel muskler och är ganska tjock.
Han är väldigt lättfödd så det har vi kämpat med länge men han tappar alltid mkt under långturer.

ibland åker jag iväg och rider med andra ca 1,5-2mil.
lite mer sällan dvs kanske 1 gång per år så har jag ridit 3 dagars turer totalt 5mil på 3 dagar.

Men, hur skall jag nu på bästa sätt bygga upp honom för att han skall hålla och orka dessa långa turer jag nu planerar om ca 1,5-2år.
ev tar vi en längre tur på kanske 5-10mil denna sommaren/hösten.

ska säga det med att han har en väldigt bra grundkondis tycker jag han kommer upp snabbt i kondis efter en vila och jag tror all den där skritten jag red när han var unghäst gjorde nytta...

kan det vara så att om man tränar upp grundkonditionen på ett bra sätt så kan de behålla den hela livet med lite träning?

Hur skall man lägga upp träningen och hur ofta ska man rida långturer hur långa och vilket tempo ska man ha?

-Är distansträningen den mest skonsamma och hållbara träningen för hästen eller det finns inga sånna bevis?

-har ni mkt skador i denna sporten överlag?

Vad bör jag tänka på under den långa ritten tycker ni? jag vill veta allt om distans nu gärna;).

vad gör själva syftet ut på osv..

Tack på förhand.
 
Sv: Börja rida Distans inför långtur!

Om hästen blivit tjock och samtidigt tappat muskler så får han troligtvis för lite protein i förhållande till energin!


Prova att ge mer protein och se om det hjälper.

Ang konditionsträningen så är det svårt att svara på.
Men jag skulle INTE rekomendera att rida 10 mil redan detta året om hästen är otränad. Och det har inte med konditionen o göra, den fixar du plättlätt tills dess, men jag antar att du vill att benen ska hålla för utmaningen med?

Han verkar ju ha en bra grund med benen sen innan, så frågan är hur länge du har ridit så pass lite? de tappar hållbarheten i benen rätt fort om man har otur (och jag brukar räkna med att ha otur iaf....)

Vanligaste felet många gör i distansträningen är oftast att de rider för långt och för fort. Ta det lungt! Går det inte att hålla hästen i en lugn balanserad trav så är det bättre att galoppera lungt.

Nu är ju din häst förvisso en islandshäst, men en bra arab skulle nog konditionsmässigt kunna gå en lugn 5 milare utan att vara nästan nåt tränad, rent konditionsmässigt! Men så var det ju som sagt det där med benen :cool:


Att tänka på under en ev långritt är givetvis vatten och mat, både till dig och hästen! Jag skulle ha med mig stetoskåp för att själv kunna kolla tarmljud och så. Sedan att känna över benen och liknande, ha passande utrustning och annat sånt där självklart :D
 
Sv: Börja rida Distans inför långtur!

Tack för ditt svar.

Hur tränar jag bäst upp hållbarheten i hästen ben osv då? hur ska jag lägga upp det?

och hur tränar jag bäst upp kondisen?

Min häst är pigg men jag kan utan problem rida honom i skritt hela vägen om jag hade velat...jag har ställt in mig på att rida i skritt kanske 90% av vägen men det är kanske inte rätt det heller?
men det sliter kanske att rida samma gångart hela tiden man ska kanske variera form, tempo, gångart?
och alltid i ett lungt jogging tempo eller? eller variera tempot?

är det en fördel att han har en 4e gångart han kan variera med?

när jag ridit långritten på ca 5mil på 3 dagar så har jag varierat allt detta jag skrev, formen(han har fått gå i form emellanåt och ibland på långa tyglar), tempot(ibland jogging ibland ökat), sen har vi varierat gångarterna när det varit turer på flera dagar så har vi skrittat mkt alla dagarna kanske 70% av tiden.
och när vi väl travat/galopperat/töltat så har det varit under ganska långa sträckor eftersom vi varit så många att start och stoppsträckan blivit lång.
första dagen är hästarna alltid hetare men vi försöker lunga dem så de orkar de andra dagarna.

när jag ridit långtur enbart en dag så har det varit i ett högre tempo.

En sak jag märkt med min häst är att i slutet av långturetr när alla andra hästarna är helt slut det är då min häst kommer igång på allvar och är som piggast vad kan det bero på?

sen har vi stannat och pausat ofta med det måste ju vara bra?
det gör de mkt på island med 15min pausing gör mkt för hästen när man hoppar upp igen är de jättepigg igen.

hur definerar man otränad då är ju frågan? hur pass mkt ska hästen klara av för att vara tränad?
och hur vet man om benen är starka och hur stärker man dem?

hur defineras att rida lite då? hur mkt hur ofta och länge och långt måste man rida för att räknad som bra och tillräckligt?

han har aldrig varit halt i sitt 10åringa liv....
och han måste ha en rätt bra gundkondis för efter vilor så får han snabbt upp kondisen igen...men hur vet man med benen då? hur tränar men dem egentligen o hela kroppen?

på island så tar de hästar som inte blivit ridna på flera månader och ridetr upp med i bergen för att hämta hem får osv...men de hästarna har gått på flera hundra hektar kuperad mark under dessa månader så de är nog rätt starka i benen?
de smarta ryttarna tar det lungt med hästarna de första dagarna och sakta bygger upp kondisen, på slutet av veckorna eller veckan vet inte hur länge de håller på, så är de hästarna upptränade i kondis och orkar springa mkt snabbare. de som sliter ut hästarna i full galopp frånm början har då hästar som inte orkar någopt allt...

så de bygger nog kondis rätt snabbt men ja lite unikt sätt att göra de på.

vad är det för skillnad på en islandshäst och en arab då?

vad skall man ha med sig för mat till hästen och ryttaren och hur gör man för att få med sej sakerna? som tält osv...
jaså är det så viktigt med att kolla tarmljud och så? men det brukar man ju kunna höra utan stetoskåp? kan tarmarna rubbas allts?

har hört att 3mil om dagen är ganska lagom när man rider långt hur ofta skall man stanna o pausa då?

sen kan man ju gå mkt med hästarna med...

mina hästar går på lösdrift med känns som att de har en bättre kondis bara därför med, han går nog ett antal mil varje dag bara i hagen.

när man tränar inför långritter ska man rida mkt långa turer i lungt tempo då eller kortare turer i högt tempo? vilket slitet minst?

vad skall man tänka på i utrustningsväg, finns det träns som skaver mindre tex? för läder kanske kan skava om man rider mitt i sommaren?
och jag har en bomlös London dressyr sadel med bra tjocka paddar i hur vet man om det är tillräckligt? jag menar rids hästarna med samma utrustning så länge så borde de ju börja ömma lite hur bra det än sitter för ensidigt arbete/tryck kan väl bli träningsvärk och punktbelastat och ja du vet?!

hur är det med barbacka, sliter det mkt?
min häst har så kort rygg så med eller utan sadel kvittar i anläggningsyta iaf eftersom han bara klarar min rumplängd hihi.

ska säga det med att min häst har nog som mest blivit riden 3mil på en dag. kanske är bra att veta.

det kommer troligen vara en arab som följer med på ritten, araben är just nu bara 4år och väldigt omusklad och har aldrig blivit riden ute enbart i paddock den har inte varit inriden så länge.
hur skall den bäst byggas upp och vilket år kan vi räkna med att vi är redo??? för lite över 100mil.

första målet är dock ca 30mil...
och innan dess tänkte vi oss en 5-10milare.
 
Sv: Börja rida Distans inför långtur!

Oj så mkt frågor! :eek:

Jag kommer svara lite mer allmänt, och inte på varje fråga haha!

Skritt sliter ingenting, så den gångarten kan med fördel användas en hel del! Det enda är att jag vet att iaf mina hästar har höjt ryggen som sämst i skritt, och ska man sitta där länge så kanske man då måste be hästen höja ryggen.

Träningen av benen (senor, leder och ligament) görs i skritt och långsam trav. Konditionen tror jag inte du behöver oroa dig så mkt för, rider du 6 dagar i veckan, kanske tränar skritt iaf 2 av dem dagarna i ca 2 timmar och sedan rider dressyr en gång, och rider långsam trav 2 ggr och en lite mer fri dag där du gör annat som både hästen och du tycker är kul.

Hurvida det är en fördel med en 4 e gångart har jag ingen anning om faktiskt.

Araben är bättre anpassad för att gå långa sträckor, bättre hjärta och lungor, samt att muskelfibrerna är bättre anpassade till det.

hur vida benen är rätt tränade märker man inte förens efteråt, ibland flera år efteråt, det som är så läskigt! Därför som jag vill påpeka åter igen att du inte ska haka upp dig på konditionen! Hästen blir inte skadad om konditionen är för liten, den blir trött och det är lätt att upptäcka. Benen däremot, det upptäcker man inte förens man står där med en häst som är halt och har pålagringar kanske både här o där.

Tarmljud behöver du främst kolla om du ska rida fortare, som på en tävling, tror inte det borde bli nåt problem på era lugna turer! Det som kan hända är att magen stannar, och det är farligt, men det händer främst när man rider fort och hästen kanske inte äter och dricker som den ska.

Den 4 åriga araben hade jag INTE tagit med på en sådan långtur om jag inte var beredd att gå brevid 70% av tiden.
 
Sv: Börja rida Distans inför långtur!

hihi tack för att du försöker hjälpa oss....

okej så för att stärka benen så är det ridning/promenader brevid hästen?(eller är det bäst att sitta på?) i skritt så många timmar som möjligt varje dag i princip???

borde inte typ 100mil i enbart skritt vara det allra bästa då haha?
då borde man ju genom det ha byggt upp ett starkt skelett?

men det jag inte förstår är hur den hållbarheten kan försvinna i kroppen eller är det senor och ligament och sånt du pratar om eller skelettet?

ojdå du skrev det såg jag nu...hur många år ska man rida så som du beskrev för att man ska få fram en hållbar häst?

när man tränar skritt 2 timmar är det enbart skritt då? på lång tygel? varierad form eller enbart form? eller att man går brevid?

långsam trav 2 gånger per vecka är det enbart trav då mestadels eller får man utöva andra gångarter med eller "förstör" man då?

jag tycker det känns som att hästarna har en tendens att hamna på framdelen och de joggar/slappar fram i trav eller? om man inte kör lite temposkillnader emellanåt eller gångartsbyten eller har jag fel?

så att jag tränade min häst i 2 timmar skritt när han var unghäst har ingen betydelse nu eller? jag menar om han tappat det?

finns det något som kallas grundkondis?

hur vet man att araben är bättre än islandshästen på långa sträckor, hjärta osv? det måste ha gjorts tester eller?
men islandshästar är ju väldigt tåliga och klarar väldigt mkt mer än de flesta andra raser!?

men kan kondisen va dålig och benen hållbara?
jag menar har hästen dålig kondis har den kanske dåliga ben med men bara för att den har bra kondis har den kanske inte bra ben;) eller tänker jag fel?

så pålagringar kommer alltså besvisligen från överbelastning? inte att hästen växer för fort i ung ålder?

om magen stannar vad gör man då eller vad gör veterinären...man får väl vara noga med att träna hästen så den kan dricka ordentligt överallt? äta lär inte bli nåra problem med mitt matvrak iaf.

jaså så araben kan man ta med om man går 70% av tiden?
på hur lång sträcka är det du beräknar det?

jag måste förtydliga att vi kommer inte börja med över 100mil det första vi gör utan rida ca 3, 5, max 10mil och detta kommer inte göras på en och samma dag utan delas upp på flera dagar, gör det någon skillnad?

och hur rekomenderar du att bygga upp den 4åriga araben på bästa sätt?

vilka skador är vanliga på distanshästar???finns det någon speciell skada som kan kopplas till sporten?
 
Sv: Börja rida Distans inför långtur!

någon mer kanske vill hjälpa snälla kimmis87 med alla mina frågor:)
 
Sv: Börja rida Distans inför långtur!

:idea: Det finns massor av intressant litteratur om distansritt. Den mesta är på engelska, men går att beställa via bokhandlar på nätet, som adlibris till exempel. Sök på endurance ridning så får du upp ett gäng böcker, som borde kunna svara på många av dina frågor.
 
Sv: Börja rida Distans inför långtur!

Boken Naturen som ridhus av Elisabeth Hjortvid handlar om distansritt och långturer.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 446
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Jag misströstar nått så in i... snälla hjälp! Min islänning, 10 år i år, kunde tölta rent (men efter slit och tandagnisslan, perfekta...
2
Svar
21
· Visningar
2 770
Senast: Gry
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 124
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp